Roel van Essen
Forum veteraan
Brandstof-bronchitus...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Jazeker wel! Een handgemaakt zilvergesolderd Messing tankje van wel 15 hele mililiters...Geen metalen tank toch?
Metaal, Tygon, Metaal...Nippels, doorverbindingen… koppeling toch alles kunststof?
Dat zeggen ze... Maar er zat al roest in tanks van motorfietsen lang voordat er "E" in de benzine zat... Ik geloof wel in roest (wat de ogen zien kan de geest niet ontkennen), en ik geloof ook in water in de benzine (ditto).Enig alcohol kan door chemische reacties wel een stalen tank corrumperen, en trekt water aan.
Ik kan het niet bevestigen, mijn oude Paso loopt er UITSTEKEND op, beter op E10 met behandeling dan op de E5 ervoor of zélfs de alcoholvrije e95 van vroeger.Alcoholkiller maakt van de brandstof ook bocht.
Castrol PowerRS 2T, een olie waar ik in 7 jaar tijd nog nooit problemen mee gehad heb. De fles die in de nu in gebruik zijnde kan komt uit een batch van 10 flessen waarvan de overige flessen geen problemen hebben gegeven, en de Jerrycan is vorige zomer gemengd. Diezelfde jerrycan verstook ik ook in de vliegtuigen, die tot op de dag van vandaag probleemloos lopen. De mengverhouding is 1:10.Hoeveel en welke soort olie meng je bij Bert?
Hmmm... Polypropyleen komt niet van nature voor in olie. Propyleen wel, en dat kan onder omstandigheden tijdens de verwerking van olie polymeriseren. Dat is een raar verschijnsel, waar de zeevaart een enkele keer wel eens last van heeft als de HFO (wat deels een restproduct van destillatie en kraakprocessen is) weer "verdund" wordt Dat gebeurt soms met mislukte destillaten, en dan komt er propyleen mee terug de brandstof in.Waarschijnlijk residue gecontamineerd met polypropyleen gebruikt als feedstock voor de smeerolie.
Zou Bas zijn advies maar volgen en M98 gaan tanken.
Dat was me duidelijk, en wordt ook heel erg gewaardeerd, want ik had die richting nog niet uitgedacht, ondanks enkele malen met een polyprop probleem opgezadeld te zijn. Ik ben er wel eens door minder deskundige collega's om uitgelachen (Jaaaa hoor... heb je hem weer met zijn rare verhalen) totdat ik de inhoud van het zuigfilter van de sludgepomp liet zien: Zwarte brokstukken, groter dan de schietpoorten van de purifier (dus in de tank gegroeid, niet door de purifier uitgeschoten) zag er aan de buitenkant uit als verbrand hout, maar als je ze doormidden brak waren ze lichtgrijs van binnen (de inhoud van een sludgetank is over het algemeen gitzwar derrie). En als je er een vlammetje bijhield smolt het als plastic, en vatte vrij makkelijk vlam. Stonk naar brandend rubber.Probeerde met het smeerolieverhaal aan te geven dat een probleem soms uit onverwachte hoek komt.
Mijn logische verstand zou dan zeggen dat het afromen weer lukt als je die separator voedt met havenwater inplaats van leidingwater...Met de komst van de Cracker maakten we stookolie met een s.m. boven de 1. We waren gewend dat in onze API seperator alle olie kon worden afgeroomd. Toch zagen we in de haven waar we het water loosden een blauwe oliewaas. Wat bleek? Over de bodem van de separator met zoet water kropen sporen stookolie, die in het zoute havenwater naar boven kwamen.
Bijna...Antieke kurk of schroefdop ter afdichting?
Niks... en hoewel ik hem niet "doorspoel" omdat ik daarvoor de boel los moet halen en dat vroeg of laat tot lekkages gaat leiden, haal ik hem wél altijd leeg, en laat daarna de motor draaien tot ook de laaste druppels, inclusief slang en carb, weg zijn. Dat doe ik omdat als je brandstof laat staan in de slang, dat toch langzaam verdampt en dan blijft er pure olie in de sproeier achter. Die olie blijft opzich wel vloeibaar, maar de motor heeft bij de volgende vaardag ERG veel moeite om die ingedikte olie weg te zuigen.Maar wat let je om na de vaart in de vaart thuis de tank even vers door te spoelen?
Ik zit in die richting te zoeken... Mischien moet ik hem juist wel vol wegzetten?Kan zijn dat een kleinere hoeveelheid achterblijvende benzine in dat mini tankje eerder vervuilt door indamping en vocht uit de atmosfeer?
Dat is meer een dingetje van de inspuitmethode dan van de E10... Indirect ingespoten leidt tot vervuiling van de inlaatkleppen, direct ingespoten leid tot vervuiling van olie, dat zijn imperfecties van een "technologie", die versterkt of afgezwakt worden door de brandstofsoort, en dat zul je met ALLE motoren meemaken, al vanaf Rudolf's eerste probeersels... Zal ook nooit veranderen want techniek is nu eenmaal "imperfect". Er is ALTIJD wel "iets" wat niet helemaal vlekkeloos werkt. Ook bij mij.Wat mij betreft tuf je voort op E5 of E10.
Met een modern automobiel doet dat niet veel. Wel compromitteert het de motorolie sneller bij een direct ingespoten motor, zoals de Alfa TBi/Lancia Di. Das kwestie van intervallen verkorten.
Dat weet ik, en ben ik me van bewust. De bedoeling is echter wel dat de boel het met investering van een bepaalde routine van zorg, tijd, debat + koffie en een saffie WEL blijft doen...Een bootje zonder omkijken bestaat niet. Techniek heeft zorg, tijd, debat + koffie en een saffie nodig. Motorlife. Haha.
Gooi een drup water bij een monstertje van je brandstofmengsel. Doorroeren, en geeft dat emulsie?
Gr Bas