Polaris bouwverslagje

Hoi Gerhard,

mooi voorbeeld :) Bedankt.

Blijft een mooi ding die Spektrum uitvoering van jou.
Een clubgenootje van me had nog even met je staan praten bij de laatste watervliegmeeting. Die was er ook van onder de indruk :yes:

Bij ons op de club is er een waar polaris-virus uitgebroken, weer eens wat anders als de mexicaanse griep :mrgreen:

Grtz,
Menno

Zoals beloofd hierbij mijn luchthapper. De lucht gaat dus naar binnen, om de ESC heen (je ziet hem nog net zitten), en erachter kan de lucht eruit.

Mooie is dat het geheel waterdicht is. Dat zie je in foto 2, de ESC zit in een bakje gelijmd.

luchthapper.jpg

(luchthapper nu)

airscoop01.jpg

(happer van voor de modificatie)

Overigens ik las dat iemand beweerde dat de ESC zo dicht mogelijk bij de motor moet zitten. Dat is zoals iemand ook opmerkt tegen alle adviezen in. Sterker nog, ik kreeg zojuist mijn nieuw bestelde ESC binnen, en in de handleiding staat dat de draad tussen batterij en ESC niet meer dan 15 cm mag zijn.

Overigens ik las dat iemand beweerde dat de ESC zo dicht mogelijk bij de motor moet zitten. Dat is zoals iemand ook opmerkt tegen alle adviezen in. Sterker nog, ik kreeg zojuist mijn nieuw bestelde ESC binnen, en in de handleiding staat dat de draad tussen batterij en ESC niet meer dan 15 cm mag zijn.

de ene uitspraak sluit de ander niet uit hoor..... Ja hij mag niet eenlange draad naar de accu hebben. en ja hij moet zo dicht mogeloijk bij de motor.

de ene uitspraak sluit de ander niet uit hoor..... Ja hij mag niet eenlange draad naar de accu hebben. en ja hij moet zo dicht mogeloijk bij de motor.

Okee, daarom zit hij bij mij er precies tussenin ;)...

Vanavond bijna heel de avond besteed aan de aileron bediening... Inschattingsfout gemaakt met de holle buisjes die in de vleugel liggen (in een S-bocht). Veel te veel weerstand. Ook invetten helpt niet. Uiteindelijk besloten om 2 servo's in te zetten (een voor links, andere voor rechts). Kost totaal 5 gram extra, maar okee dan minder kans op dat de servo vroegtijdig ermee stopt. Bovendien kan ik nu beter de ailerons afstellen (differentieel).

gebruikte je maar een 5gr servo voor beide ailerons?

Ik gebruik in ieder geval allemaal 9gr servo's in de Polaris. Zojuist de pylon erop gelijmd met 30min epoxy, moet vast zitten zo!

Vraagje. De vorige Polaris had ik bespoten met Styrofoam lak, maar dat is veel te zwaar als je dat dekkend wilt krijgen. Nu wil ik het gewoon met gekleurde tape doen (paar gram per m2).

Echter het probleem is dat ik nergens gekleurde verpakkingstape kan vinden. Ja ze zijn er wel, maar dan minimale afname 36 rollen ;).... Of per 6 maar dan lopen de kosten ook redelijk op voor "wat plakband"...

Heeft iemand een idee?

Ik heb in een opwelling maar even een gesneden .
Moest bij de BL effe wachten tot de lijm droog is .

Nu moet ik nog de hoekstrippen snijden en kan dan morgen beginnen met het lijmen .
Ga wel iets duren omdat ik alles met bruis ga lijmen en dat duurt altijd even voor het droog is .
Denk dat ik de regelaar maar boven in de gondel plaats met een koelvin in het deksel .

Mvg Johan

Bij mij zit de regelaar ook bovenin de gondel. Hopelijk heeft hij daar de kleinste kans op water.

De gekleurde coroplast houd niet goed op depron.
Met een credit card (of iets wat daar op lijkt) UHU POR over het Depron smeren. Een uurtje laten liggen en dan de folie plakken. Als je daarna de folie eraf trekt, trek je de brokken Depron mee. 8O :thumbsup: Ik doe het ook altijd zo met vleugeltape op Depron, even een dun randje UHU POR en de tape laat nooit meer los.

Okee, bedankt voor de tips!

Er is wel een klein nadeeltje aan de positie van de regelaar bovenin. Er zal dan wat meer gewicht buiten de lengte-as van de vleugel vallen, en dus zullen de snelle rolls minder gecentreerd zijn. Bovendien moest ik mijn 1500 mAh batterij al geheel in de punt van de neus persen + extra gewicht om het zwaartepunt goed te krijgen. Dit met de regelaar in de romp boven het zwaartepunt... Dus laat staan als die achterin zit...

Daarom zit de regelaar bij mijn nieuwe weer boven het zwaartepunt (of iets ervoor zelfs).

Vanmorgen eerst maar weer eens een paar hulpstukjes gemaakt .

Waren bij de verhuizing wel in de kliko gegaan . (vreemde mensen zien er vaak het nut er niet van) . :mrgreen:

67384af6b2858cef7.jpg

Nu kan ik weer gleuven en stevige roeren maken . ;)

Rechts is voor 4 mm buis en links voor de roeren .

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Johan,

errruuggg handig :)

heb je een paar opzetstukjes voorin de soldeerbout gemaakt of zo ?

Grtz,
Menno

Nee , dat zijn gebogen stukjes weerstand draad die met een regelbaren trafo op temperatuur gebracht worden .

67384af6c1aa0edd3.jpg

Ik hat er wel 15 verschillende toen we nog zeer veel styro,s maakten in het begin van de Elektro tijd .
Ook die van IMA werden toen zo behandeld voor kabelgleufen of waar de kohlerovings inkwamen .

Voordeel is ook dat de gleufkant hard word en dicht smelt waardoor er geen epoxy in het material kan .
En je kan ze precies passend maken voor de carbonbuis .;)

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi spul Johan!

Ik ben ook weer wat verder gegaan met de Polaris, het einde begint nu echt in zicht te raken. Alleen had ik nog 1 vraagje: in de handleiding staat dat de motor -2 graden downthrust moet hebben. Bedoelen ze gewoon 2 graden upthrust of is het een tautologie/pleonasme?

Als je volgens de bouwtekeningen en -beschrijving bouwt, dan zit deze er vanzelf in. Het 2 gr. downthrust, niet -2 idd ;)... (dus motor wijst naar beneden).

Back