Polaris bouwverslagje

de romp zou ik met epoxy lijmen als ik jou was, die moet wel waterbestendig zijn he, zou jammer zijn als tijdens de vlucht ineens de onderkant van de romp los kwam omdat de lijm niet waterbestendig is...

Elke PU-Lijm is watervast , water is namelijk de 2de komponent waardoor deze uithard.

Epoxy kruipt niet in het depron wat eerder voor lekkage zou zorgen .

Tegen de gele naden helpt Beli-zell , die heb je ook in wit . ;)

Mvg Johan

@ Jitze: ooh oke, ja weet ik veel joh! :p

euh.. die lijm is watervast ik heb mijn optimist zijlboot er ook mee gelijmt en die zit nog steeds in elkaar

Dan is het goed, ik gebruik nooit PU lijm dus dat wist ik niet, lekker zo doorgaan dan :)

Tegen de gele naden helpt Beli-zell , die heb je ook in wit . ;)

Mvg Johan

ik ga men polaris wel met de normale gele lijm in elkaar zetten.. mij kennende zal hij wel wat schade oplopen in de eerste paar vluchten :D
heb al een paar jaar niet meer met vliegtuigen gevlogen alleen met men 'speelgoed'heli (lama V4).

ik heb een parketvloeren leverancier in Enschede gevonden die 6mm depron per pak kunnen bestellen voor mij.. kost iest van 20 euro voor 4 of 5 vellen.. weet de afmetingen nog niet.. dat hoor ik nog.

eerst dit weekend maar eens lekker klappertanden op de camping in giethoorn.. men optimist(zijlbootje) mee en dan maar lekker varen :D

bij welk bedrijf heb je dat gevonden?
want wij zijn hier ook driftig opzoek naar depron
in hengelo bij de parkethandel hebben ze alleen nog maar slap depron.

ik heb gebeld naar hetvloerenarsenaal.nl . ik weet nog niet hoe het eruit ziet. Ik ga het na het weekend bestellen en dan zie ik het wel.
mocht je al eerder dan mij een pak daar hebben gehaald, dan hoor ik het graag :D

@mavlo77: mooi hoor, ben benieuwd of het een beetje werkt met die LED's

Dank. Ik ben ook benieuwd :)... Ben nu lekker aan het schilderen. Gaat toch wel wat tijd in zitten als je het redelijk netjes wil doen... Niet mijn ding, maar ja het is voor een goed doel zullen we maar zeggen.

Eindelijk de Polaris van mij ook gevlogen. Was erg leuk. Ging zeer langzaam en hard jankend door de luch. Had een 3-blads propje erop gezet en dat ging in de lucht door zijn toerental resoneren met als gevolg verlies van vermogen en dat jankende geluid. Iedereen kijken natuurlijk :-$.
Anyway, was ook wel beter want mijn constructie was niet sterk genoeg. Had het carbon niet door laten lopen in de vleugels, dus dat ga ik verbeteren. Vloog verder wel prima trouwens.
Een ander clublid had een betere gemaakt ... die vloog hard en .... stiller. hahahah

Hmmm, nee dus. Zelf ben ik altijd de filmerd en de fotonerd ... kijk maar eens op www.mvcwoerden.nl :-). Daarom sta ik er meestal zelf niet op, maar men heeft wraak genomen en op mijnalbum.nl mijn in de boom gevolgen minimag gezet. snif. En ikke zeg lekker niet waar! :banana:.

Maar goed ... ik beloof dat bij de volgende vlucht van het nieuwe model er een filmpje komt.

Ai ai, en hier een crash tijdens de eerste vlucht van mijn best afgewerkte Polaris ooit. Voor de problemen vloog hij subliem!

a3259000-207-Polaris.jpg

Ik heb er een video van (mijn vriendin wilde de eerste vlucht als aandenken vastleggen). Nou ... dat is zeker een aandenken nu.

Rond 0:40 zie je dat hij plots door-rolt, zonder mijn input. Dus toen besloot ik direct binnen te komen. Maar al snel sloeg het noodlot toe: op lage hoogte stopte de motor maar ook voelde ik geen besturing meer (of in ieder geval haperend). Het resultaat is goed te zien in de film...

Met de andere Polaris heb ik al tig uur ervaring zonder enig incident, en nu gaat het dus fout in een rustig installatie-rondje...

Maar nu het goede nieuws. Hij is in bijna 2 meter hoog gras/riet terecht gekomen, en groot was mijn verbazing toen alles in 1 stuk was. Nog groter was mijn verbazing dat er niet eens krassen of stukken depron weg waren!!!

Het enige wat ie eraan over heeft gehouden is een stengel door de bodem (heel makkelijk te repareren), en een klein deukje aan de zijkant van de neus...

Waarschijnlijk een probleem met de ontvangst. De range-check was minimaal, maar na wat testen had ik er vertrouwen in. En achteraf had ik nooit moeten opstijgen omdat in verschillende standen de ontvanger nog meer wordt afgeschermd en dus alsnog de ontvangst verliest!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hij doet het goed ;)....
Overigens mijn ervaring is dat het binnenin snel opwarmt tot hoge temperaturen. Dus dan kun je blazen wat je wilt, maar met lucht van 50 graden valt weinig te koelen. Ik heb inmiddels een koelblokje gemonteerd, welke (waterdicht) door de romp steekt. Weegt niet veel, maar garandeert wel een koeling van buitenaf.

Ik heb inmiddels de Polaris weer van de kast gehaalt om hem nu eindelijk klaar te maken voor Zeumeren op 25 september 2010.

De Mega motor 16/7/12 trekt 10A met een 6 x 5 prop
Dus ga ik mij geen kop maken over de regelaar . (18A Jeti)
Die komt onder in de boot bij de servo,s en ontvanger die waterdicht gelijmt word .

De lipo komt op de vleugel onder de deksel die ik met magneetjes ga vastmaken .

Stand van zaken nu.
full

Mvg Johan

Daar ga ik wel van uit als de kleine versie bedoelt.;)

Die vliegen ze zelfs indoor in Kampen.

De grote waar ik nu met bezig ben heeft iets meer nodig ,die weegt ook wel 3x zoveel.

Mvg Johan

Ps: morgen komt je paketje aan .:cool:

Daar ga ik wel van uit als de kleine versie bedoelt.;)

Die vliegen ze zelfs indoor in Kampen.

De grote waar ik nu met bezig ben heeft iets meer nodig ,die weegt ook wel 3x zoveel.

Mvg Johan

Ps: morgen komt je paketje aan .:cool:

Dat weet jij natuurlijk net zo goed als ik ;-)
Thanks, ik ben benieuwd of het allemaal gaat lukken om hem te bouwen en te vliegen. Vandaag eens spulletjes verzamelen...

Vleugel heeft nu ook zijn kleurtje .

full

Nu eerst de rest van de setup klaarmaken en inbouwen.

Mvg Johan

Eindelijk afgelopen week de Polaris weer eens gevlogen na zijn jankende start (met driebladsflexprop) afgelopen lente. Nieuwe prop erop en gaan maar. Vloog prima, allen wat langzaam. W.s. met als reden dat er geen fut meer zit in een 3 jaar oude lipo die alleen nog wordt gebruikt voor de Easystar. :-)

Ik heb in dit draadje ergens gelezen over de 120% versie van de Polaris. Kan ik die zondermeer plus 20% laten vergroten? Kan ik daar ook 150% van maken? En ligt het zwaarte punt dan niet opeens ergens anders? Dat waren even mijn vraagjes.
Is een oud draadje, maar had er wel weer lol in.

Het zwaartepunt zal ook om circa 20% veranderen als je hem om 20% vergroot.

Een kleine verschuiving na het invliegen zal altijd wel noodzakelijk zijn.

Mvg Johan

Is dat zo? De verhoudingen blijven toch gelijk? Anders zou bij een full scale vliegtuig volgens deze redenering het zwaartepunt buiten het vliegtuig liggen ;)...

Ik denk dat het als volgt is. Meestal ligt het massa-zwaartepunt iets achter het aerodynamische middelpunt (dus het midden van de lift zeg maar). Dus als het toestel 20% groter wordt, dan zal dit "iets" vergoot moeten worden met 20%. Dus ik denk dat het zwaartepunt daardoor nagenoeg gelijk blijft.

Laatst bewerkt:
Back