Polaris bouwverslagje

Hoi Dirk,

die verkopen ze op wel meer plaatsen hoor ;)

Nederland:

2212/06 Brushless Outrunner 2200KV

Buitenland:

HiModel 2200KV 2-3S Outrunner Brushless Motors W/ Prop adapter Type A2212/6 | HiModel

http://www.bidproduct.com/part/Product_view_BRUSHLESS MOTOR_256.html

GH2212-06 VII-b Firewall Mount Brushless Motor - $24.99

Ben vanavond ook begonnen, ik heb nu alle mallen uitgesneden.

IMG_4624.jpg

Morgen maar eens beginnen met snijden van de delen :)

Grtz,
Menno

@ Menno,

inderdaad, die motortjes verkopen ze overal.
Mijn vorige had ik inderdaad in Nederland gekocht >>>dient voor een ander project ...

Was in de week internet aan het afschuimen, toen ik deze site tegenkwam en heb gelijk het motortje besteld ( regelaar bij HC )>>> stonden bij RC Timer niet in voorraad !

deze site kwam ik ook tegen...ook wat kleine prul besteld:smile:

http://www.enjoyhobbies.biz/

Laatst bewerkt:
zojuist ook maar een motortje bij RCTimer besteld, ben benieuwd hoe snel hij er is.

De Polaris kan dan in ieder geval weer de lucht in!

Meestal iets van 2 weken...

Gisteren nog even de hogere luchtlagen verkend....
Hij was akelig hoog (te zien aan hoe laag je 80 meter windmolens te zien zijn). Het afdalen duurde dan ook eventjes.... :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

ik had enkele posts terug al gemeld dat ik de mallen had uitgesneden, dus ook de vorderingen hier maar eens melden :)

Nou daar gaat ie dan:

Vanmorgend de verschillende delen gesneden en van start gegaan, ik moet zeggen dat de ontwerper goed werk heeft geleverd. De tekening is erg begrijpelijk en er is ook nog een pdf met een bouwhandleiding beschikbaar :thumbsup:

Ik ben begonnen met de rompzijkanten, daarop komen de ribben voor de romp. Dit heb ik gelijmd met de lijm van de Action, lijkt heel erg op UHU POR, maar dan veel meer vloeibaar ...

IMG_4625.jpg

IMG_4626.jpg

Dan het geheel samenstellen totdat de rompvorm begint te ontstaan:

IMG_4627.jpg

Dan de voorste indekking van de romp erop, tevens de voorzijde van de drijver. Dit heb ik met 30 min. epoxy gelijmd. Dit is belangrijk, want dit gedeelte moet uiteraard waterdicht zijn.

IMG_4632.jpg

Omdat ik geen 6 mm carbon buis had, heb ik een 4 mm genomen. Deze heb ik weer ingefreesd met de Dremel, het restant van het buisje heb ik ook ingefreesd en gebruikt.

IMG_4630.jpg

Dan heb ik carbon strips van 5 x 1 mm ingelijmd i.p.v. de grenen liggers die op tekening staan.

IMG_4631.jpg

Nu dat alles ligt te drogen heb ik eens nagedacht over een kleurenschema. Ik wil gebruik maken van wat ik nog heb staan, want ik barst van de folie restanten.

Ik denk dat het iets met rood / geel & een grijs biesje wordt ... lekker opvallend en goed zichtbaar :thumb:

IMG_4634.jpg

De vleugel was nu droog, dus ik kon verder met het kleurenschema. Ik werk 'm af met folie, omdat ik daarvan meer dan genoeg voorraad heb :)

Het kleurenschema van de originele Polaris vond ik erg mooi, maar die kleuren had ik dus niet. Vandaar dat ik met rood en fluo-geel aan de slag ben gegaan, volgens mij wel goed voor de zichtbaarheid:

IMG_4635.jpg

Het begint er al op te lijken :)

IMG_4636.jpg

Ook de onderzijde van de vleugel krijgt een beetje kleur, wel afwijkend zodat je goed ziet hoe je vliegt ... De ailerons zitten er inmiddels ook aan.

IMG_4640.jpg

Kon het niet laten om even te kijken hoe dat zou staan met het rompje ... en wat denk je ? Ik ben er tevreden mee ;)

IMG_4637.jpg

Lijkt net of het niet veel werk is, maar als je het netjes wil doen is het veel passen, meten snijden en strijken niet te vergeten :mrgreen:

De drijvertjes heb ik inmiddels ook in elkaar geplakt, moeten hier nog wel geschuurd worden.

IMG_4638.jpg

En een drijvertje in de folie ... toch wel gaaf :thumb:

IMG_4639.jpg

Nou, dat was het wel voor vandaag. Ik hoop morgen weer even verder te kunnen.

Grtz,
Menno

Dat gaat snel Menno!
Even een kopie opslaaan voor de toekomst.
Wat is het formaat?
Hoe vind jij dat de folie op de depron plakt?
Wat gebruik je voor folie HK of Oracover?
Bedankt
Ton

Hoi,

jaja, schiet lekker op, maar dat moet ook want het watervliegen in Zeumeren is al op 17 april a.s. :) Ik moet dus wel een beetje opschieten ...

Formaat ? eehhm ... gewoon origineel :) Ik meen dat het zo'n 30 inch was, maar pin me er niet op vast :confused:

De folie hecht uistekend, ik heb de strijkbout op de laagste temperatuur staan. Als je folie er af wil trekken, moet je behoorlijk je best doen.

Ik gebruik zowel oracover als goedkope folie (weet niet of het Hong Kong folie is ;) ), omdat ik gebruik maak van allerlei restanten die ik nog heb.

Ik heb het ook gebruikt op m'n Depdarts, kijk maar eens hier ... de-depdart

Werkt uitstekend hoor :thumbsup:

Grtz,
Menno

Die Depart is ook een leuk draadje.
Nog voldoende voorbeeldjes ik hoef me niet te vervelen!
Blijf het volgen!
Succes
Ton

Hoi,

Het begint er al op te lijken :)

========

En een drijvertje in de folie ... toch wel gaaf :thumbsup:

Grtz,
Menno

Nou Menno,

Je bent wel weer lekker op dreef de laatste tijd...

Ik ben helemaal niet jaloers maar wel afgunstig :lol: Ik zit hier namelijk al vier maanden met een half afgebouwde Polaris waarvoor ik de zin maar niet te pakken krijg... Dat komt bij mij altijd weer als het mooi vliegweer wordt, maar dan ga ik vliegen en komt er ook weer weinig van bouwen.. :mrgreen:

We zullen zien wat er van komt, ik volg het draadje nog steeds op de voet.

PS. Inderdaad mooi, dat gefoliede drijvertje. En heb je voor het staartstuk ook de gemodificeerde tekening gebruikt?

Groet, Dirk

dirk57 schreef :

En heb je voor het staartstuk ook de gemodificeerde tekening gebruikt?

Heb ik iets gemist ivm dat gemodificeerde staartstuk ?

mvg

Dirk

Inderdaad mooi, dat gefoliede drijvertje. En heb je voor het staartstuk ook de gemodificeerde tekening gebruikt?
Hoi,

jij bedoelt die iets ruimere motorgondel ... daar ben ik nog niet aan begonnen, maar ik denk wel dat ik dat doe.
Hoewel ik moet zeggen dat ik de originele mooier vind, die is slanker en dat vind ik wat beter bij het model passen :)

Morgen hoop ik er weer mee verder te gaan :cool:

Grtz,
Menno

Om de bouwers nog wat extra aan te sporen om hem af te maken ;).....

Overigens bij het in het water "gooien" ging hij bijna volledig onder. Een verkeerde inworp zeg maar :D... Gelukkig is de ESC droog gebleven (hangt boven de vloer).

Hoi,

ook aan de Polaris wordt nog steeds gewerkt ...

van de week niets gedaan, behalve woensdagmiddag lekker even gevlogen :)

Maar ik moet wel op gaan schieten, want a.s. zaterdag moet er gevlogen worden !

Dus vandaag even wat kleinigheden gedaan:
- het stabilo uitgesneden
- stabilo geschuurd, hoogteroer in profiel geschuurd.
- twee carbon strips er in gelijmd
- hoogteroer uitgesneden
- hoogteroer met tapescharnieren vastgezet
- onderzijde in de folie gezet
- bovenzijde in de folie gezet

Onderzijde:

IMG_4663.jpg

Bovenzijde:

IMG_4664.jpg

Het kielvlak is in de maak ... Ruimte uitgesneden voor de hoogteroer-servo

IMG_4665.jpg

Op het middelste deel van de motorgondel heb ik even wat referentielijnen afgetekend, maakt het assembleren straks wat makkelijker.

IMG_4666.jpg

ik heb de binnenzijde van de twee zijkanten aan twee kanten afgeschuurd. Die heb ik met 5 min. epoxy aan het middenstuk van het kielvlak gelijmd, zodat het straks mooi taps toeloopt.

Ik kwam erachter dat ik toch niet alles op voorraad heb :( Ik hoop op Dortmund wat siliconendraad van 2 a 2,5 mm te scoren, anders komt de Polaris niet af voor het weekend :evil:

IMG_4675.jpg

Het stabilo en de vleugel zijn klaar, inmiddels heb ik het houten plaatje er ook op gelijmd. Dat maak ik waterbestendig met de G4.

IMG_4676.jpg

Ik hoop vandaag de gehele motorgondel af te maken.

Grtz,
Menno

Back