Polaris bouwverslagje

men beweert dat als je het middenstuk van het richtingsroer gewoon van depron maakt, erg gammel is.
vriend van me heeft het middenstuk van balsa gemaakt.
ik zelf heb het ook gewoon van depron gemaakt.
het voelt op zich wel stevig, maar ik heb de polaris tog alleen maar voor de watervlieg meeting gebouwd.

Grt wilbert

Als je alles passend bouwt zo als het hoort is er niks aan op te merken

3 x 6 mm depron met 2 lijmlagen er tussen is sterk genoeg .

Zelfs bij de 70% polaris is het stevig genoeg en daar is het 3 x 3 mm .

Je moet er alleen geen zwaardere motor op gaan zetten , hier is een lichte motor de betere keus.
Op mijn Polaris komt een binnenloper , de Mega 15/7/12 met 6 x 5 propje op 3S2000 . ;)

Mvg Johan

De romp zit nu ook in de carbon.:cool:

full

Nu eerst de vleugel beplakken zoals het stabilo.

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Prop is een 6" x 5" en die past goed op de Mega .

Gemeten heb ik hem met knap 10A en dat is goed voor een mooie vliegtijd . ;)

Mvg Johan

Als je alles passend bouwt zo als het hoort is er niks aan op te merken

Mee eens. Zit goed stevig, wanneer alles goed past en goed gelijmd zit. Er zit wat flex in, maar ik zeg maar zo: als het meebuigt, breekt het niet :D...

Ziet er verder goed uit hoor!

@Discus2ct: dat ziet er minder goed uit :(... Maar je moet hem inderdaad echt uit de bocht sturen. Mijn Cessna met V-stelling heeft dat toch minder hoor. Die komt altijd weer min of meer "op zijn pootjes" terecht als je alles loslaat. De Polaris houdt gewoon zijn koers. Dus aan de ene kant stabiel, maar kan ook in combinatie met zijn snelheid even wennen zijn. Ik zou mij eerst concentreren op de oorzaak van de crash. Als dit een technisch probleem met de zender/ontvanger is, dan zou ik dat eerst uitsluiten, en niet nog eens proberen tot het weer fout gaat. Wel een goede range-check gedaan?

Wat nou, Johann aan t kleinere depron? Bennie ziek?

Bekend probleempje met de polarisi, zijwind op t water is "ploemp!", op zijn kop.
Zijn nog even aan t nadenken wat daar tegen te doen is.

Wat nou, Johann aan t kleinere depron? Bennie ziek?

Bekend probleempje met de polarisi, zijwind op t water is "ploemp!", op zijn kop.

Ziek ben ik al jaren Niek .
Ik bouw de 100% versie met carbonlook .:cool:

En tegen het probleempje helpt misschien leren vliegen ? :mrgreen:

Mvg Johan

Is dat dan een eigenschap van de Polaris? Als je met een Piper een beetje zijwind hebt en opstijgt of landt, gaat-ie ook "ploemp". Voordeel is dat het grasland of dergelijke is maar het idee blijft hetzelfde. Stijgen en landen doe je nu eenmaal tegen de wind in (natuurlijk kan het anders maar dan zoek je meer uitdagingen ;)).

Hij doet ploemp wanneer ie t meest kwetsbaar is, bij stilstand, of als je bijv bij t 'taxien'/varen wilt omdraaien..

Mn seawind heeft hier geen last van,
een drijver of vleugel even wat dieper in t water maar de bovenkant blijft boven.

@Discus2ct: dat ziet er minder goed uit :sad:... Maar je moet hem inderdaad echt uit de bocht sturen. Mijn Cessna met V-stelling heeft dat toch minder hoor. Die komt altijd weer min of meer "op zijn pootjes" terecht als je alles loslaat. De Polaris houdt gewoon zijn koers. Dus aan de ene kant stabiel, maar kan ook in combinatie met zijn snelheid even wennen zijn. Ik zou mij eerst concentreren op de oorzaak van de crash. Als dit een technisch probleem met de zender/ontvanger is, dan zou ik dat eerst uitsluiten, en niet nog eens proberen tot het weer fout gaat. Wel een goede range-check gedaan?

Ik heb geen range-check gedaan. Wellicht zou dit een probleem kunnen zijn geweest idd. Ik heb bij al mijn zwevers de antenne buitenom aan het staartstuk gespannen. In de polaris lag de antenne als een lus van voor naar achter tot de hele meter was gebruikt. Ik weet dus niet of dit het probleem kan zijn gewees? Hoe leg jij je antenne in de polaris (als je dus 35mhz vliegt)?

Ik leg geen antenne, want ik heb een 2.4 GHz systeem. Maar volgens mij is het geen goed idee om de antenne in een lus te leggen. Is ie niet langs de zijkant van de body, in de hoek met de vleugel van voor tot achter te plakken? In ieder geval zou ik enige aandacht hieraan schenken, en ook testen doen. Want je kunt het toestel wel helemaal perfect gaan maken, maar als de ontvangst weg is, dan houdt alles op....

Over dat "ploemp". Dat is inderdaad meer bij het taxi-werk. Je moet flink gas geven om hem uit te wind te draaien (propellerlucht over het roer). En als je hem dan haaks op de wind hebt, gaat ie zo om. Ik had het dan op sneeuw (gelukkig verse sneeuw -> nul schade).

Ben zelf ook aan het bouwen nu (´originele´ setup heb ik ook al), maar vraag mij af: hoe dik is het carbon (holle staven neem ik aan?) in de vleugels/staart?
Mag dat allemaal dezelfde dikte zijn (2 mm???). Zat wat om te rekenen, maar kwam dan uit op halve centimeter. Lijkt me niet leuk en nodig in 6 mm depron?

Ik heb een holle buis 5 mm genomen voor de vleugel van links naar rechts. Voor de rest strips 5 mm breed, 1 mm dik.

Er stond niet heel erg veel wind vandaag. Maar de wind die er was, was erg stoterig. Soms ineens windstil, dan ineens weer een vlaag.

Enfin, dat is te zien in de beelden... :). Wel zachte landing steeds. De truc is om vrij stijl en snel aan te vliegen en dan op het laatste moment afvangen.

Back