Polyester hars v/s Epoxy Hars

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door jacques, 10 jul 2004.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Microballoons?

    Heeft verwerkings-/omgevingstemperatuur invloed op viscosisteit van polyster cq. epoxy?

    Hint:
    Breda ligt toch zo ongeveer in België ; ?
     
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    aerosill / glassflakes/ katoenvlokken/ glass bubbles/ Calcium carbonaat etc. etc.
    (trouwens de oplosser MEK staat voor Ethyl Methyl Keton, eigenlijk zou de afkorting EMK moeten zijn :wink: )
    Ik heb zojuist dit draadje doorgelezen, en het valt me op dat tijdens de discussie dat epoxy zacht word tijdens verwarmen de term TG waarde nog niet genoemd is door de experts :wink:
    tevens mis ik in deze discussie mijn favoriete hars: Vinylester, voor de bootjesbouwers onder ons is Vinylester zelfs beter als Epoxy !!!
     
  3. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    is vinylester duurder dan polyesterhers ?
    ik loop het a +- 1.6 euro/liter polyesterhars.

    steffe
     
  4. Wilbert

    Wilbert

    Lid geworden:
    6 aug 2008
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Stein (lb)
    Ohjees, me beseffend dat ik een heel oud topic omhoog gooi doe ik het toch.
    Waarom: veiligheid.

    Eeniedereen kan dit topic via google makkelijk vinden als hij zoekt op epoxy en modelbouw, wat ik ook net heb gedaan. Toevallig kende ik dit forum dan al even en ben zelfs sinds 2 maandjes officieel lid, maar toch...

    Ik zie dat er hier geopperd word dat men pas na 'jaren' verwerken van epoxy allergie kan ontwikkelen. Dat betwist ik, dat betwisten de medische experts en de mensen die na 1 keer in aanraking kwamen meteen 'gesensiteerd' werden overigens ook.

    Het is een feit dat 20% van de beroepsbevolking die met dit goedje werkt de sensiviteit ontwikkeld. De rede daarvoor zijn de stoffen die in de harder zijn opgenomen. De moleculen daarvan dringen zonder meer de huid in. Goede bescherming is absoluut een noodzaak. Het liefst zelfs een gesloten meng-circuit, hoewel dit voor 'ons hobbyisten' niet haalbaar is. Maar ook een fatsoenlijk pak (met verse luchttoevoer daarin) zou je eigenlijk gewoon moeten gebruiken.

    Zie ook Epoxy allergie — Arboportaal
    Epoxy resin contact allergy. DermNet NZ

    Juist over epoxy zijn er heel veel gedocumenteerde gevallen te vinden over hoe de allergie ontstaat, dat het bij de eerste keer contact al raak kan zijn... dat 20% van de mensen die er in de bouw beroepsmatig mee werken de dupe ervan worden. Dat zijn serieuze aantallen die men niet kan bagatelliseren.

    Doe met deze informatie wat u wil, maar besef u heel goed dat epoxy een bijzonder gevaarlijk goedje is voor de gezondheid, meer nog dan polyesterhars dat ook al niet zo heel gezond is ;)

    Dit moest ik gewoon even melden, excuses als het ongewenst is om een oud topic aan te vullen.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2008
  5. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Geen probleem. 2 kleine feiten, zonder enige bijbedoelingen:

    -tandartsen hebben vaak ook last van gevoeligheid. De epoxy-acrylaten die als vulling gebruikt worden zijn ook verre van allergie-vrij.
    -mensen met een donkere huid (vooral negers) zijn gevoeliger dan mensen met een blanke huid. Probleme uiten zich veelal in ontkleuringen. En toch zitten er een paar negers in mijn klantenkring, die er goed tegenkunnen.

    Polyester of epoxy, het blijft oppassen. Het zijn 2 heel verschillende stoffen, maar kunnen beide problemen met de gezondheid geven. Bescherm je goed. Werk in goed geventileerde ruimtes, en bescherm de huid. Mocht je toch wat epoxy of polyester op de huid hebben gekregen, was dit dan niet met aceton oid af, maar met water en zeep. Epoxy kan je overigens ook goed met azijn verwijderen. Maar voorkomen is nog veel beter.

    Om nog 1 maal terug te komen op de vraag: "wat krijg je dan als je met kunstharsen werkt?"

    Dat is heel moeilijk te zeggen. De een krijgt niets, de ander krijgt allergische reacties. En die kunnen heel uiteenlopend zijn. Roodheid, last van ogen / neus / slijmvliezen, ademhalingsmoeilijkheden, etc etc.

    Overigens nog een onderschatte allergie: Latex. Ik heb eens een klant gehad die met bebloede handen uit zijn latexhandschoenen kwam. Nitril handschoenen waren de simpele oplossing voor dat probleem...
     
  6. micromagic 31

    micromagic 31

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Obdam
    Ik kan helaas het bovenstaande beamen.

    Ik ben nu zo'n 5 jaar bezig met epoxy in de modelbouw en in de bouw van open zeiltbootjes en ik ben zo'n 4,5 jaar gevoelig voor epoxy.

    Ik hoef maar 1 spetter epoxy op mijn huid te krijgen en ik heb de komende 3 dagen last van jeuk.
    Sinds dit jaar begint de epoxy ook op mijn luchtwegen te slaan, dit heeft erge benauwdheid tot gevolg.
    Het meest vervelende is dat mijn handen extreem droog zijn geworden door de epoxy en reinigings middelen. hierdoor springen bij het minste of geringste de scheuren erin.

    In het begin heb ik veel zonder handschoenen gewerkt en daardoor ben ik overgevoelig geworden voor dit zooitje. waarschijnlijk had ik nu, als ik netjes handschoenen had gedragen geen of minder last van bovenstaande verschijnselen.

    Als ik nu met epoxy ga werken smeer ik eerst mijn handen en onderarmen in met "barier cream" en daarna doe ik handschoenen en overmouwtjes aan. Ook werk ik nu met een gelaats masker op.
    Het is een hoop gedoe maar als ik deze voorzorgsmaatregelen niet neem dan heb ik weer dagen last van mijn handen en/of mijn longen.

    Ik wil niet klagen, maar wees gewaarschuwd. Epoxy is echte klere zooi.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het is juist handig om alle informatie in één draadje te houden.
     
  8. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik lees wel wat over vinylesterharsen maar niets over iso of vooral iso-npg harsen die tegenwoordig veel vaker voorkomen dan ortho-hars(ouderwetse polyesterhars).

    Of vinylesterhars beter is dan epoxy weet ik niet.

    De toepassing kan heel verschillend zijn. Sandwichconstructies vragen meer om epoxy omdat het sterker is, chemisch resistenter en waterdichter zijn.
    belangrijk in de scheepsbouw is dat polyesterharsen, en dan zeker, de conventionele, licht waterdoorlatend zijn. Denk maar aan osmoseproblemen.
    Toch wordt het nog veel gebruikt vanwege de prijs.

    Houtconstructies vragen om epoxy. Het beschermd vele malen beter tegen vocht en rotting dan polyster.
     
  9. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    vinylester is bijna letterlijk een combinatie tussen polyesterharsen en epoxy.
    Daardoor is het veel dichter, heeft het iets betere hechting, en is iets sterker.
    kan dus prima verwerkt worden met de normale mat, maar is iets kritischer in de verwerking.

    Isofale hars heeft een iets andere vertakking in de molecuulstreng dan de orthofale harsen, en is dus iets dichter. Iso-npg gelcoats zijn wel wat lastiger te verwerken.

    De meeste winkels verkopen trouwens nog gewoon orhoharsen.
     
  10. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Polyesterharsen:

    Ortho: goedkoop, weinig uv bestand, relatief bros. Hechting redelijk
    DCPD: goedkoop, chemisch resistent, relatief bros, minder styreenuitstoot. Tegewoordig is deze hars veel verkocht bij polyesterbedrijven. Hechting redelijk.
    Iso: iets duurder, uv bestand, relatief bros. Hechting redelijk tot goed.
    Iso-NPG: duurder, uv bestand, enige flexibiliteit. Hechting redelijk tot goed, maar goed op (geschuurd) PVC

    Vinylester: duurder, weinig uv bestand, relatief stijf en redelijk hoge rek bij breuk. Hechting goed op diverse materialen, oa. metalen.

    Epoxyhars: duurder tot zeer duur, weinig uv bestand, er zijn soorten die redelijk flexibel zijn, maar ook die stijf zijn, in het algemeen een hoge rek bij breuk. Hechting goed op zeer veel materialen, oa. hout, poreuze materialen, zeer veel metalen, zeer veel kunststoffen.

    Als iemand zich erin wil verdiepen, kan ik hem/haar wel voorzien van datasheets van de verschillende soorten.
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2009
  11. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Maar je vergeet het belangrijkste voordeel van Epoxy, de goede hechting aan allerlei materialen.
    Dus ook een zeer goede hechting aan het wapeningsmateriaal (soms een probleem bij ons amateurs).

    Ik koop lamineer epoxy per kilo en gebruik het als:

    1) om te lamineren met glasmat of koolstof.
    2) Gemengd met aerosill (verdikkingspoeder) als lijm.
    3) gemengd met 10% gewichtsdeel airbubbles als gietmassa (vrij licht, SG circa 0,8 goed schuurbaar en schilderbaar).
    4) gemengd met 15 a 20 % airbubbels als plamuur, schuurt als balsa, hecht goed en SG circa 0,6.
    Ook details gieten maar alleen als je het goed in de mal kan persen.
    Als de hars 30 minuten gemengd is en al begint te geleren kun je het ook geruiken om te "boetseren".
    5) Gemengd met 25% airbubbels als "boetseerklei" voor zeer lichte details.
    Zo maak ik ook mijn pilootjes voor de vliegtuigen.
    SG slechts 0,4 als ze massief zijn, met depron kern nog veel lichter.

    Dus met 1 pot hars kan ik alles doen.
    Dus epoxy duur?
    Nee hoor, veel goed koper als een pot lijm, een pot plamuur, een pot gietmassa etc. etc.

    Ik ben gek op epoxy!
     
  12. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Wat hechting betreft: Ik heb mijn post even aangepast.
     
  13. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
  14. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb dit ook mogen beleven. Gelukkig nog nooit last van mijn longen gehad.

    Let op: Epoxy (m.n. de harder) is een allergeen goedje. Er zitten organische moleculen in die makkelijk hechten aan de buitenkant van een lichaamscel. Daar activeert het ons afweersysteem. Ons afweersysteem denkt met een vreemde cel (bacterie oid.) te maken te hebben, en er volgt een afweerreactie. Net als bij een immunisatie-prik (pokken, polio, ...) reageert en leert het afweersysteem steeds beter. Helaas is het wel je eigen lijf dat wordt aangevallen ...
    Goed handschoenen en barriere-creme gebruiken is verstandig. Maar als je eenmaal via de lucht gevoelig bent (je ademt de dampen in, en die hechten zich aan je long-cellen) wordt het gevaarlijk. In Duitsland zijn er enkele tientallen mensen door op de intesive-care terecht gekomen. een enkeling is er aan overleden!!! :(:(:(

    Advies: neem een ander merk. Andere molculen, onbekend bij je afweersysteem, geen reactie meer. En voortaan goed handschoenen etc. gebruiken, zodat je afweersysteem die nieuwe epoxy niet leert kennen ...

    Doen doen doen! :sniper:
    Eenmaal op je luchtwegen wordt het echt levensgevaarlijk.
    Elke keer dat je een reactie krijgt, hoe licht ook wordt je afweersysteem meer geactiveerd. Op enig moment lig jij ook op de intesive-care!!!

    Dirk.
     
  16. micromagic 31

    micromagic 31

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Obdam
    Dirk,

    Bedankt voor je bericht.
    Ik ben al weer een tijdje overgestapt op een andere epoxy en gebruik goede dikkere nitril handschoenen. Ook vervang ik met regelmaat de koolstof filters van mijn masker. Ik heb nu zelden tot nooit meer last van een allergische reactie.
     
  17. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Voor epoxy zijn nitril handschoenen de norm, niet de latex handschoenen.
     
  18. micromagic 31

    micromagic 31

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Obdam
    Ik schrijf toch ook

    Of reageerde je niet op mijn bericht?
     
  19. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ik reageerde op je voorganger.

    Maar aangezien nitril duurder is dan latex, wordt er nog heel veel latex gebruikt.
     
  20. robin15243

    robin15243 Guest

    je kunt epoxy toch gewoon gebruiken zonder handschoenen? Ik modelbouw gewoon met epoxy op mijn slaapkamer, op mijn bureautje. Niks speciale ventilatie of hanschoenen. Maar ik gebruik ook niet meer dan een paar druppels per keer.

    We hebben het nu toch allemaal over dezelfde epoxy?....Toch?
    2 componenten hars? 5 minuten epoxy? even mixen, opsmeren en laten uitharden?...toch?
     

Deel Deze Pagina