Polyester hars v/s Epoxy Hars

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door jacques, 10 jul 2004.

  1. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Ben misschien wat eigenwijs, zoals een echte modelbouwer betaamt, maar kan toch niet met de opvattingen mee gaan. Acryl is ook thermoplastisch, hoewel dat ook wordt gegoten. Epoxy is een wat andere soort en heeft vrijwel dezelfde eigenschappen. Probeer het maar eens, giet wat overgebleven epoxy in een polytheen dekseltje, dat lost makkelijk en laat het hard worden. Ga dat dan eens verwarmen en je zal zien dat het weer te vervormen is. Dit is bij polyester absoluut niet het geval.

    Groetjes Hans.
     
  2. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Zowel de Polyersters als Epoxy's zijn duroplasten en hun uitharding heet (co)polymeren ....

    Epoxyharsen zijn copolymeren en hebben (vrij kritisch) net zoveel "harder" als hars nodig...

    Voordelen sterk en buigvast ... weinig krimp en dan nog voornamelijk in de vloeibare fase (dus maatvast) ...

    Nadelen (relatief) mengverhouding harder/hars luistert heel nauw (en beinvloed daarmede ook de sterkte/kwaliteit van het eindproduct !!!) ...... en het is beduidend duurder ....

    Polyesterhars is een polymeer, harder beinvloed voornamelijk de uithardingstijd en niet de kwaliteit....

    Polyester heeft een minder goede buigsterkte (maar de treksterkte is ongeveer gelijk aan die van epoxy) .... en polyester krimpt tijdens het uitharden iets......maar is stukken goedkoper ....

    Daar waar gewicht/sterkte optimaal moet zijn en de prijs ondergeschikt is is epoxy te preferen, b.v. de 1:1 vliegtuig industrie ...

    Daar waar de prijs en het verwerkings gemak prefereert is polyester de juiste kandidaat .... b.v. schakelkasten , scheepsbouw , carroserie-bouw

    Conclusie:

    Polyester is ook in de modelbouw te gebruiken voor zaken als vliegtuig-neuzen/motorkapjes , wielkappen etc. ....maar gezien de kleine hoeveelheid materiaal is er geen echt prijsvoordeel mee te behalen.......maar het kan heel goed.....
     
  3. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    hoi,

    ik gebruik altijd van dei latex wegwerphandschoentjes, heb hier nog nog nooit problemen mee gehad, waarom zijn ze ongeschikt.

    polyesterhars is veel makkeler te verwerken dan epoxie hars, bij polyesterhars komt de mengverhouding met harder niet zeer naukeurig aan, bij epoxie moet dit zeker gebeuren.

    groet Robert
     
  4. jacques

    jacques Guest

    @Zoef de Haas.

    De deksel wordt hard omdat de weekmaker uit het materiaal getrokken wordt.
    Het een en ander zegt niets over epoxy
     
  5. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Polyester:

    Thermoharder. Na verharding is polyester niet meer vloeibaar te maken door verwarming. Op een gegeven moment verkoolt het gewoon.
    Na toevoeging van een kleine hoeveelheid initiator (MEK Peroxide of soms Benzyl Peroxide) begint het hardingsproces. Hierbij komt warmte vrij.

    Voordelen:
    -eenvoudig verwerkbaar
    -eenvoudig te lossen
    -goedkoop
    -snelle doorharding

    Nadelen:
    -styreenuitstoot (stank en milieu)
    -krimp (rond de 3%, DCPD harsen ongeveer 1-2%)
    -relatief bros
    -lage rek bij breuk
    -verharder is corrosief. Niet in metaal bewaren, niet op hout morsen (kan gaan branden!). NIET IN OGEN KRIJGEN. (15 minuten spoelen met lauw water, oog openhouden, arts waarschuwen)

    Epoxy:

    Thermoharder. Na verharding is epoxy niet meer vloeibaar te maken door verwarming*. Op een gegeven moment verkoolt het gewoon.
    Na toevoeging van de juiste hoeveelheid verharder (vaak een amine-achtige vloeistof) begint het hardingsproces. hierbij is het belangrijk dat de juiste hoeveelheid epoxy-groepen uit de hars, het juiste aandeel amine-groepen uit de verharder treffen. Dit voorkomt dat er onvolledige verharding plaatsvindt.

    Voordelen:
    -hoge mechanische sterkte
    -meeste epoxy is nagenoeg reukloos te verwerken
    -hoge slagsterkte
    -hoge rek bij breuk
    -goede hechting aan vele materialen, zoals glasvezel, koolstof en aramide
    -goede doorharding in dunne laminaten

    Nadelen:
    -prijs
    -mengverhouding komt kritischer dan polyester
    -allergieen kunnen ontstaan bij contact met epoxyverharder. Dit kan zelfs na jaren gebeuren.
    -epoxy is niet UV stabiel. (vergeelt)

    * Over het vloeibaar worden van epoxy bij verwarming:

    Epoxy's worden wel eens in 3 varianten ingedeeld:
    -koudhardend. Deze harden bij kamertemperatuur volledig door.
    -warmhardend. Deze harden bij kamertemperatuur uit (niet vloeibaar meer), maar hebben een warmtebehandeling nodig om volledig door te harden.
    -heethardend. Alleen bij hogere temperatuur harden deze uit. Componenten worden vaak als korrels geleverd, die bij 60 graden of meer smelten. Daarna vermengen en verwerken.

    Nu zit er bij de warmhardende epoxy's een addertje onder het gras:
    Bij verharding bij kamertemperatuur ontstaat vaak een harde, brosse epoxy, welke wel stabiel genoeg is om te verwerken, maar welke nog niet is doorgehard. Bij verwarming kan het bij sommige epoxy's zelfs voorkomen dat de epoxy weer vloeibaar wordt. (dit is in ieder geval zo bij de epoxy's welke voor prepregs gebruikt worden, voorgeimpregneerde vezelmatten waarvan de hars bij verwarming vloeibaar wordt, en dan definitief uithardt).
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Ik weet nog uit de tijd dat ik bij Fokker werkte dat men daar het zogenaamde heethardende epoxy gebruikte.
    Heel veel delen van de vliegtuigen werden gelijmd. Na het uitharden in de autoclaaf, onder hoge druk en temperatuur, had je lijmverbindingen die niet meer los te krijgen waren.
    Heetstoken :?: , vergeet het maar :wink: . Oplossen ergens mee :?: , ik zou niet weten waarmee :roll: . Lostrekken :?: , ja en dan tegelijk de heleboel aan vellen trekken :twisted: .
     
  7. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    Hoi robert,

    Latex handschoenen zijn best geschikt voor vele klusjes alleen laten ze na loop van tijd toch het een en ander door.
    Dit is onder andere te zien op de site van emergo.
    De safety data sheets van mgs epoxy(da,s wat ik verkoop)word nadrukkelijk op nitril gewezen.
    Epoxy allergie word opgebouwd in je lichaam en kan onstaan na jaren van verwerken.
    groeten ruud
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik moet Ruud helaas gelijk geven.

    De gevolgen van het werken met dit soort produkten komen pas op lange termijn. De meeste hobbyisten, die af en toe eens iets maken van polyester of epoxy, merken er weinig van.
    Tenzij dat je er allergisch voor bent, dan is het meteen bingo!
    Maar de gevolgen stapelen zich in de loop van de tijd op.
    Het ziekteverzuim bij oudere medewerkers die in die industrie gewerkt hebben, is een stuk hoger dan het gemiddelde in Nederland...

    Kijk dus uit: wij werken met vrij agressieve goedjes, maar in ons hobbyschuurtje is er geen arbowet die ons beschermd...

    Roel
     
  9. Herman

    Herman

    Lid geworden:
    11 jan 2004
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en
    roel je heeft gelijk
    ik heb na 10 jaar niet meer intensief er in gewerkt te hebben ook nog plekken op mijn handen van de epoxie.
    ik heb een collega gehad die op zijn werk kwam,
    en dan eerst zijn handen kon uit knijpen van de etter wat er uit zijn handen kwam.
    nog een collega die na 5 jaar moest stoppen van het exeem die hij op zijn handen kreeg.
    zo goed is dat goedje voor je.
    het is met de harsen wel verbeterd maar pas op mat de harsen zowel epoxie als polyester.
     
  10. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    bedankt, de ik kan de latex wegwerphandschoenjes dan wel gebruiken aangezien ik niet lang en niet erg vaak met epoxie werk.Ik vind die wegwerphandschoentjes wel makkelijk omdat je elke keer nieuwe kunt gebruiken en dus geen last van plakkende vezels hebt.Nog even over de handschoenen, de koolstof vezels gaan gewoon door de handschoentjes heen, en dat jeukt soms erg,

    bedankt,groet Robert
     
  11. jacques

    jacques Guest

    Ik werk de laatste tijd veel met Polyester plamuur ed , maar het is inderdaad fout spul.

    Ik draag maand lenzen, die kan ik na het werken met P.U. plamuur meteen weg gooien.

    P.s. Ik draag altijd een spuitmasker wanneer ik met P.U. werk maar ik denk dat ik toch upgrade naar een vol gelaats masker.
    Die dampen zijn verdraaid irritant je ogen.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dit is voer voor een FAQ :)
     
  13. jacques

    jacques Guest

    Het gezondheid risico bedoel je?
     
  14. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Over de gezondheidsrisico's van kunstharsen:

    Nitrilhandschoenen zijn wat moeilijker te krijgen, maar zijn ook gewoon wegwerphandschoenen. Komen ook in een doos van 100 stuks.

    styreen heeft in ieder geval invloed op je reukorgaan. Ik zit dagelijks in een lichte styreenlucht, en mijn reuk is minimaal. Ik ruik de styreen ook niet, als ik het pand binnenstap. Als ik langer dan een paar dagen weg ben geweest, en ik stap weer binnen, dan ruik ik het wel weer.
     
  15. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Ze moeten gewoon zorgen dat het ontzettend stinkt. Ik gebruik bijvoorbeeld Prime 20 - Epoxy infusion system van SP Systems en dat stinkt zo dat je er wel 3 keer over nadenkt om dat binnen te doen. Ik doe het dan ook altijd buiten en als het geen mooi weer is dan is het jammer dan doe ik het niet. En ook altijd handschoenen want die plaatjes op de verpakking beloven ook niet veel goeds namelijk.
     
  16. jacques

    jacques Guest

    Klinkt spannend "Prime 20 - Epoxy infusion system " , maar was dah?
     
  17. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
  18. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    kollega's

    ik heb nog 5 liter polysterhars
    als verharder, kan ik MEK gebruiken ? (Methyl Ethyl Keton)
    verhouding tov polyster: 1 a 1,5 % ???
    in welke vlaamse winkelketen kan ik MEK kopen?

    ps: bestaan er nog andere verharders voor polyester?

    groeten
    steffe
     
  19. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Nee, MEK kan je niet gebruiken. MEK is een oplosmiddel.

    Wel te gebruiken is MEKP: Methyl Ethyl Keton Peroxide.

    In belgie te verkrijgen bij Voss Chemie

    Andere verharders:

    AAP (Acetyl aceton peroxide)
    BPO (pasta, Benzoyl Per Oxide)

    En nog meer.

    Ik zou echter bij de MEKP blijven: Niet alle BPO hardt je hars even goed uit. (er is een andere versneller nodig namelijk, die niet altijd in elke polyesterhars zit)

    In het algemeen 1,5 - 2,5 % (minder en je krijgt problemen met de doorharding, meer is niet nodig. Wil je het nog sneller hebben, voeg dan een kleine hoeveelheid colbaltversneller toe (paars goedje)

    Overigens hebben we nu ons distributiesysteem veranderd, en is er geen styreen meer in het pand te ruiken. Ik heb derhalve mijn reuk ook weer terug....
     
  20. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    hallo skiff

    dank voor de tip
    ik heb ondertussen al de MEK Per Oxide

    de eerste vormen zijn ondertussen al gemaakt....

    ps: van een kollega eop het werk kreeg ik de tip om de vloeibare polysester massa viskeuzer te maken met een inert materiaal.....zodat het minder kan uitvloeien op vertikale vlakken.....
    en het inert materiaal kan zijn... zand, bloem.....enz....
    om gewicht te besparen zou ik bloem als dikvloeibaarmiddel kunnen gebruiken (en deels als versteviger cfr glasvezel)

    wat is jouw advies hierover?


    vriendelijke groeten
    steffe
     

Deel Deze Pagina