Basis of niet, het klopt ook wat Bart schrijft.
Als je bij een goed getrimd vliegtuig het zwaartepunt naar achter schuift (zonder de hoogte roer trimming aan te passen) zal het gaan pompen. Dus omgekeerd kun je pompen ook corrigeren door het zwaartepunt naar voren te schuiven. Gebruikelijker is het om pompen te verhelpen door de hoogteroer trimming aan te passen.
Dat komt omdat zwaartepunt
en (aerodynamisch) instelhoekverschil tussen vleugel en stabilo, samen de instelhoek waarmee het vliegtuig vliegt bepalen.
Je begint (de basis

) met het kiezen van een zwaartepuntsligging die past bij je vliegstijl. Een achterlijk zwaartepunt (=kleine stabiliteitsmarge) voor vliegers die goed thermiek willen spotten of die willen dat het vliegtuig fel op de roeren reageert. Een voorlijk zwaartepunt (= grote stabiliteitsmarge) als je wil dat het vliegtuig zelf stabiel vliegt. Vervolgens trim je het hoogteroer tot het vliegtuig in een mooie rechte baan blijft vliegen. De duikproef is een handige methode om inzicht te krijgen hoe groot de stabiliteitsmarge is.
Bij zwevers trim je steeds ietsje meer up totdat het het vliegtuig gaat pompen, dan ben je te ver en trim je weer wat meer down. Zo vlieg je met een minimale daalsnelheid..