Klopt Dirk, helemaal mee eens, dat is echter een heel andere situatie.
Het ging er om dat wanneer je een goed vliegend en getrimd vliegtuig hebt (met een redelijke stabiliteitsmarge) en je schuift het zwaartepunt naar achteren (waarbij het nog steeds voor het neutraalpunt blijft), dan zal het vliegtuig gaan pompen. Dat los je op door het hoogteroer wat down te trimmen.
Het is dus niet zo, in tegenstelling wat op de vorige pagina stellig beweerd werd, dat een vliegtuig alleen maar pompt bij een te ver naar voren liggend zwaartepunt. Het is de combinatie zwaartepunt en hoogteroer trimming (= instelhoekverschil) die maakt of een vliegtuig pompt of niet.
Een voorlijk- of een wat meer naar achter gelegen zwaartepunt is op zich ook niet "goed of fout". Het is net welke vlieg gedrag je prettig vind. Bij een wedstrijdvlieger zal het zwp vaak wat meer naar achteren liggen en bij een recreatieve vlieger of wanneer het turbulenter weer is, wat meer naar voren. In beide gevallen komt het daarna op een juiste trimming van het hoogteroer aan.