Poor Mans Vario

Ik heb van middag een paar vluchtjes gemaakt met de vario/alpina zwever 4.25 meter.
Het waaide nog al behoorlijk.
Het viel niet tegen.
Aan de lier hoor je weinig dat is positief .
Als hij daalt hoor je ook bij na niets dat is ook positief voor een model zwever vind ik.
Het klimmen word duidelijk aan gegeven door de tonen die vlot achter elkaar komen je heb al gauw het idee dat het toestel in een enorme bel is terecht is gekomen.
Dat is de mindere kant van deze vario .
Hij is dus iets te gevoelig,maar om thermiek te vinden te centreren goed bruik baar.
Om het goed te kunnen behoordelen moet ik een volgende test doen met minder wind .
Zo dat de thermiek niet verwaaid is.

Het zou mooi zijn dat je de gevoeligheid in kon stellen.

Het zou mooi zijn dat je de gevoeligheid in kon stellen.

Als je de getallen aan het einde van deze regels in de code verkleint, dan maak je hem minder gevoelig. Ga daar maar eens mee experimenteren.

Code:
lowpassFast = lowpassFast + (pressure - lowpassFast) * 0.1;   
lowpassSlow = lowpassSlow + (pressure - lowpassSlow) * 0.05;

Misschien is het een idee om deze getallen middels een variabele aan een(of twee) potmetertje(s) te hangen, dan kan je op het veld afstellen. Gewicht van 2 micro pots is denk ik te verwaarlozen.
Mvg

Je kunt de gevoeligheid toch wel aan een vrij ontvangerkanaal koppelen?
Dan kun je de gevoeligheid 'van beneden' instellen.

Ik ga morgen even in de software duiken. Goeie tip :)

Leon, neem dan even D5 als PWM input voor het gevoeligheidskanaal.
Je kunt in de code zien hoe ik PWM op D3 uitlees en vervolgens map naar een range van -500 <> +500. Je kunt niet mappen naar een fractionele getallenreeks (alleen naar gehele), dus daar moet je nog een berekening achter uitvoeren. Ik denk dat als je de 0,1 resp 0,05 omwerkt naar een range van 0,2 <> 0,02 resp 0,1 <> 0,01 dat je dan een aardig startpunt hebt om eens mee te gaan testen.
Test wel even uit hoe de Vario reageert als je niets hebt aangesloten op D5. Dat input kanaal kan dan gaan "zweven", waardoor er allerlei willekeurige waarden worden doorgegeven. In dat geval moet je de ingebouwde pull-up weerstanden in de processor activeren, waardoor het kanaal zichzelf stabiliseert.
Ik wil de Vario graag bruikbaar houden voor mensen die er alleen 5V voeding op aansluiten en verder niets. Door per vrije input poort een nieuw algoritme in te bouwen, kun je er dan voor kiezen welke toekomstige functies er nog bij komen, door aan deze poort een servokanaal of schakelaar toe te wijzen. Batterijbewaking zou bijvoorbeeld kunnen.

Effe in de code duiken...

Code:
lowpassFast = lowpassFast + (pressure - lowpassFast) * [COLOR="Red"][B]0.1[/B][/COLOR];   
lowpassSlow = lowpassSlow + (pressure - lowpassSlow) * [COLOR="red"][B]0.05[/B][/COLOR];
Is het tweede getal altijd de helft van het eerste getal?

Het verschil bepaalt de toonhoogte. Hoe groter het verschil bij stijging, hoe hoger te toonfrequentie.
De absolute waarde bepaalt de gevoeligheid.

Dan houd ik het verschil constant. Volgens mij is de toonhoogte prima.
Code:
lowpassFast = lowpassFast + (pressure - lowpassFast) * [I][COLOR="Blue"]sensitivity[/COLOR][/I];   
lowpassSlow = lowpassSlow + (pressure - lowpassSlow) * ([I][COLOR="blue"]sensitivity[/COLOR][/I] - 0.05);

En wat als sensitivity 0.04 als waarde heeft?
Dan krijgt lowpasslow bij jou een negatieve waarde. Ik zou dat dus niet zo doen.

toon hoogte

In een echte zwever is de gevoeligheid van 0 tot 5meter per seconde. in de meeste gevallen.
Bij 5 meter gaat hij echt tekeer.
De pauze tussen de toon word korter bij meer stijgen

vario

De pauze tussen de toon wordt geregeld door ddsAcc, waarbij deze korter wordt als de toonhoogte toeneemt.
Code:
  ddsAcc += toneFreq * 100 + 2000;

ben al wel aan het stoeien geweest met de waardes .
Binnen kort eerst weer uit proberen.
Deze week ook een BMP 180 besteld met nano mini kan ik ze vergelijken.

gr Gerrit Jan

dit leek mij wel een grappig projectje om kennis te maken met arduino dus heb ik er ook eentje gemaakt,
ik had het zendt-gedeelte net klaar en had het alvast aangezet om te kijken of er niks verkeerd aangesloten zat, ik weer verder knutsellen en na het einde van het liedje wat ik aan het luisteren was hoorde ik wel een heel bekend toontje, de vario! het werkt:D geniaal!. ik had niet eens mn ontvangertje aangesloten op de boxen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Is de diameter belangrijk? Ik heb nog 32awg servokabel liggen, dit is zeer licht, zou ik dat kunnen gebruiken?
De diameter is onbelangrijk, ik heb ook wel eens heel dun wikkeldraad gebruikt en kon geen enkel verschil merken. 32Awg is dus prima. De lengte (17,3 cm) is wel belangrijk.

Het is nu dan toch gelukt om een DLG versie van de Poor Mans Vario te bouwen. Deze wil ik in een Long Shot 4 gaan gebruiken. De software is een gestripte versie, zonder hoogte afroep, welke ik inmiddels werkend heb gekregen op de ATTiny85 i.c.m. de BMP180 druksensor. De ATTiny zit direct op de rug van de druksensor gesoldeerd. Dat is de lichtste, hoewel niet de meest robuuste oplossing. De volgende versie ga ik eens op een heel klein stukje printplaat solderen en dan kijken hoeveel gram er bij komt. Deze versie is geheel compleet precies 5 gram, want er zitten inmiddels nog twee kleine stukjes krimpkous omheen.

Hoogte afroep lukt niet, omdat het uitlezen van de servo puls de routine van de vario te veel vertraagt.

Eerst maar eens testen in een vliegtuig.

attiny_vario1.jpg

attiny_vario2.jpg

Back