Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Gisteren heb ik de eerder genoemde 2,4GHz modules getest. Ik was in staat om data te verzenden, maar ik haalde vanuit mijn huis nog niet eens de 15 meter tot mijn garage. Leuk voor een draadloos weerstation of zo iets, maar voor de Vario niet interessant.
Setting up BMP085
Reading Calibration Data
AC1: 8866
AC2: -1228
AC3: -14417
AC4: 33639
AC5: 24614
AC6: 23378
B1: 5498
B2: 66
MB: -32768
MC: -11075
MD: 2432
p0 = 100974.00
temp: 223 pressure: 100978 altitude: 0
0temp: 224 pressure: 100978 altitude: 0
0temp: 224 pressure: 100977 altitude: 0
0temp: 224 pressure: 100981 altitude: 0
0temp: 224 pressure: 100982 altitude: 0
Zou je de opstelling niet nog veel kleiner/lichter kunnen maken met zo'n ATtiny chip? (zie dit bericht nog even door in de discussie hierboven
mijzelf zei:Waar ik op langere termijn nog wel wat in zie voor de Poor Mans Vario is de ATTiny85. Ik ben aardig wat avonden bezig geweest om te pogen de software voor de ATTiny85 gecompileerd te krijgen, maar ik struikelde op de beperking in veldlengtes voor de druksensor berekeningen. Daar worden volgens de datasheet van de druksensoren eerst hele grote getallen met elkaar vermenigvuldigd en dan pas gedeeld. Iemand met meer rekenkundig inzicht dan ik, zou die formules wellicht kunnen omwerken, zodat ze met kortere veldlengten kunnen volstaan.
![]()
Kun je posten wat precies het probleem is? Ik heb de illusie (zelfoverschatting heet datik struikelde op de beperking in veldlengtes voor de druksensor berekeningen. Daar worden volgens de datasheet van de druksensoren eerst hele grote getallen met elkaar vermenigvuldigd en dan pas gedeeld. Iemand met meer rekenkundig inzicht dan ik, zou die formules wellicht kunnen omwerken, zodat ze met kortere veldlengten kunnen volstaan.
[FONT=Arial][SIZE=3]
[/SIZE][/FONT]
// Ik had problemen om het datatype "float" door de compiler te krijgen.
// Ik heb toen "float" vervangen door "long", maar toen werkte de sound
// routine niet meer.
float toneFreq, toneFreqLowpass, pressure, lowpassFast, lowpassSlow;
float p0; // this will be used to store the airfield elevation pressure
lowpassFast = lowpassFast + (pressure - lowpassFast) * 0.1;
lowpassSlow = lowpassSlow + (pressure - lowpassSlow) * 0.05;
toneFreq = (lowpassSlow - lowpassFast) * 50;
toneFreqLowpass = toneFreqLowpass + (toneFreq - toneFreqLowpass) * 0.1;
toneFreq = constrain(toneFreqLowpass, -500, 500);
ddsAcc += toneFreq * 100 + 2000;
if (toneFreq < 0 || ddsAcc > 0)
{
tone(2, toneFreq + 510);
ledOn(); // the Arduino led will blink if the Vario plays a tone, so you can test without having audio connected
}
else
{
noTone(2);
ledOff();
}
// Onderstaande subroutine verdenk ik ervan om grote floating point
// berekeningen te doen (decimal shift over 15 en 16 posities?)
// Als ik TEMP bijvoorbeeld van datatype "float" in "Long" verander,
// dan compileert het ook niet meer.
long getPressure()
{
long D1, D2, dT, P;
float TEMP;
int64_t OFF, SENS;
D1 = getData(0x48, 10);
D2 = getData(0x50, 1);
dT = D2 - ((long)calibrationData[5] << 8);
TEMP = (2000 + (((int64_t)dT * (int64_t)calibrationData[6]) >> 23)) / (float)100;
OFF = ((unsigned long)calibrationData[2] << 16) + (((int64_t)calibrationData[4] * dT) >> 7);
SENS = ((unsigned long)calibrationData[1] << 15) + (((int64_t)calibrationData[3] * dT) >> 8);
P = (((D1 * SENS) >> 21) - OFF) >> 15;
// Serial.println(TEMP);
//Serial.println(P);
return P;
}
Let even op, dat die Drotek sensor geen spanningsregelaar op het bordje heeft zitten. Hierdoor moet hij met 3,3Volt gevoed worden. Dat kan prima als je de 3,3volt uitvoering van de Arduino Pro Mini gaat gebruiken. VCC geeft dan inderdaad 3,3Volt. Er is echter ook een 5Volt versie van de Arduino Pro Mini, die er identiek uitziet. Daar geeft de VCC 5Volt, waarmee je dus je sensor opblaast.
Nu begrijp je waarom ik in mijn openingspost uitleg dat je er een met een spanningsregelaar moet kopen. Enfin...gebeurd is gebeurd, er zijn ergere dingen.te laat... :nooo:
ik ging uit van het schema op rcgroups, waarbij de MS5611 aan 5V van de RX hangt... Die zal dan waarschijnlijk wel een spanningsregelaar hebben
Maakt niet uit. 4 alkaline batterijen houden het denk ik een heel vliegseizoen uit. Ik gebruik een oud 4,8V NIMH ontvanger pack, wat ik niet meer in een vliegtuig vertrouw.Wat is de beste optie om het grondstation te poweren? Kan dat met een batterypack met 4x AA?
Ik ga 5V uit mijn zender halen. Daar zit toch een LiPo in. Capaciteit genoegWat is de beste optie om het grondstation te poweren? Kan dat met een batterypack met 4x AA?
Ik kan het niet zo goed zien, zit de elektronica in een soort doosje o.i.d?