Populariteit Electroslepen

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Even een balletje opgooien....

Het electroslepen wordt steeds populairder en het is een kwestie van tijd dat iedereen over gaat op electro.
De rust op het veld, het ontbreken van geknetter en stank, het enorme vermogen van kleine electromotoren maken het een zeer fijne manier van slepen.

Er zullen steeds meer mensen komen die een electrosleper gaan vliegen, ook omdat het op elk veld mogelijk is, geen geluidsoverlast.

Probleem kan zijn de behoorlijke hoeveelheid accu's die je nodig hebt om achter elkaar door te slepen.
Je kan niet van de sleeppiloot verwachten dat hij 6 pakketten aan gaat schaffen.

Zou het een idee zijn dat in de toekomst mensen met zwevers, en dan heb ik het over zwevers van 5 kilo en meer, een eigen lipo pakket meenemen en dat afgeven aan de piloot die ze sleept?
Dan wordt je met je eigen lipo omhoog gesleept en kan iedereen onbeperkt vliegen.

Er moet dan wel afgesproken worden welke stekkers we gaan gebruiken en hoe ze aangesloten worden (mannetje of vrouwtje op de plus).

Wat denken jullie hiervan?

GJ

(Electrosleepmeeting Aeroclub Kennemerland 31 juli)

Dit idee stamt oospronkelijk uit Zwitserland, waar het vrij gebruikelijk is om het op deze manier te doen.

Wat mij als sleeppiloot betreft hoeft het niet. Ik vind het leuk om veel te slepen en zorg er dan ook voor dat ik daar de spulletjes voor heb. Laders, voedingen, accu's etc. Als er maar voldoende zwevers zijn om lekker met zijn allen te kunnen slepen, vind ik het prima.
Maar dat is slechts mijn mening, ik kan me best voorstellen dat er animo voor dit idee bestaat.

Groet,
Gerben

Gert-Jan,

Om jouw idee te realiseren is het volgens mij nog te vroeg.
Daarbij ga ik vanuit dat jouw voorstel met eigen accu's betrekking heeft op sleepmeeting georganiseerd via dit forum.
Kijk eens hoe vaak er gesleept wordt binnen een jaar. Verder is de opkomst nog erg wisselvallig. Als een zweefpiloot maar één keer per jaar kan meedoen is een investeering van zo een accu niet zinvol. Forumleden wonen verspreid over het hele land. Dus even tussendoor een afspraak maken met de sleeppiloot is in de meeste gevallen niet praktisch.
Dit idee werkt alleen goed bij een vaste ploeg die intensief slepen.

Johannes

Even een balletje opgooien....

Het electroslepen wordt steeds populairder en het is een kwestie van tijd dat iedereen over gaat op electro.

Dat ga jij niet mee maken .:D

Bij de kleinere zwevers word het wel meer , maar de grote jongens krijg je met elektro slepers niet goedkoop om hoog.

Dan is een benziner veel goedkoper en die is wel stil te krijgen als je er wat aan doet .

Mvg Johan

GJ, ik denk ook dat het clubje mensen dat elektro sleept hier te klein voor is. Op de BIGGS meetings wordt veel gesleept, maar nog voornamelijk met brandstof, dus daar zullen de zwevers niet snel accupakketten gaan aanschaffen. Verder de incidentele meeting die wij hier organiseren, maar ook daar zal ik niet verwachten van de enkeling die eens gesleept wil worden een accu voor mij meeneemt. En ik vlieg op 5 cellen, Gerben op 10 cellen, en weer iemand anders misschien op 6 of 8 cellen. Ondoenlijk om daarvoor pakketten voor mee te laten nemen door de zwevers, ook al maak je de stekkers universeel. Leuk idee, maar in de praktijk gaat het hier denk ik niet werken.

Gert-Jan,

Ik weet dat het systeem binnen sommige Duitse clubs wordt gebruikt en daar goed werkt. Zelf hang ik aan beide kanten van het touwtje en ik ben er helemaal voor. Als sleepvlieger heb ik de pakketten toch wel, en als je daarmee naar een treffen gaat kun je op z'n minst een bijdrage leveren. Ik vind het grote probleem als sleper niet de investering in de accu's maar op een drukke dag ben je bijna gestressed door het laden van de accu's. je loopt de hele dag te rennen om te slepen en te laden. Daarom zou ik het wel prettig vinden als er ook anderen met accus komen. Wat mij betreft heeft 5 en 10 s de voorkeur, alles er tussenin ook mogelijk mits passend bij de motor/regelaar combinatie en de vliegtuigen die gesleept worden.

Max

...alles er tussenin ook mogelijk mits passend bij de motor/regelaar combinatie en de vliegtuigen die gesleept worden.
Daar ga je al... als ik als zwever een sleep-accu zou willen aanschaffen (in principe een goed en logisch idee) dan werkt dat alleen maar als ik altijd met dezelfde sleper te maken heb, of anders een die er veel op lijkt.

Raymond, ik denk dat je een verkeerde uitgangsbasis/invalshoek :p hebt gekozen.

Onze club hier in Spanje, ongeveer 6 enthousiaste zweefvliegers en voor de rest alleen maar motorkisten.
Stel het motorvliegen met verbrandingsmotoren zou hier om reden van teveel lawaai worden verboden, wat dan?
Dan blijft er voor ons 'zweefvliegers' nog maar een optie open en wel een electrosleper die toestellen tot +/- 14 kilo omhoog krijgt (10-14 Lipo's)
De enige moeilijkheid zou (eventueel) kunnen zijn, iemand te vinden die zo'n sleper wil bouwen en wil vliegen maar dit wordt al een stuk makkelijker als iedereen zijn eigen Lipo pakket meeneemt
Overigens is bovenstaand situatie in het, op een na, lawaaierigste land van de wereld bijna ondenkbaar (Japan is leading)

Je moet het dus, mijns inziens op, clubniveau zien

Harry

Met een bijdrage per sleep kan de sleper extra accu's aanschaffen. Dat drukt de kosten voor de minder enthousiste zwevers die geen duur pack hoeven aanschaffen voor die 10 dagen per jaar vliegen. Ook scheelt het stress bij de sleep piloot doordat hij geen accu's meet onder tijdsdruk hoeft te laden. Als hij voor een club sleept dan kan het clubje overwegen om een of 2 vaste slepers te voorzien van wat extra accu pakketten. Die zouden dan kunnen vragen of ze bepaalde dagen in ruil beschikbaar zouden willen zijn om te slepen voor de club vliegers.
Jakko

Johan, ik denk dat het op een gegeven moment heel snel gaat.
Een 70cc benzinekist krijg je niet onder de 80 (of op onze club 78 dB).
En het landje wordt steeds voller, clubs krijgen steeds meer problemen met geluid dus ze moeten wel naar electro.
Verder is de rust met slepen ook heerlijk.

Ik schreef met opzet, zwevers van 5 kilo en meer omdat je dan al snel aan 10S setups zit.
Voor de echt grote zwevers (>12 kilo) moet je naar 12S of meer.

Een bijdrage per sleep is geen optie, zoals Flymax al schreef, het stressen met accu's, laden, controleren.
Ik heb op de E-sleep bij Snoopey de hele dag de accu's staan regelen voor Gerben.
Het waren volgens mij iets van 5 of 6 packs op 4 of 5 laders.
Als je dat als sleper alleen moet doen dan ren je gillend naar huis.
Als de zwever een pak aan de sleper geeft hoeft de sleeppiloot zich daar geen zorgen om te maken.

Maar het is alleen maar even om de discussie op gang te brengen, kijken of er draagvlak voor is.
Iedereen die een mening heeft zie ik die graag uiten.

Grts Gert-Jan

Gaat iedereen over op electroslepen?

Deze discussie zal in de komende jaren vaker gevoerd worden.
Mijn liefde is vooral het zweefvliegen en minder het motorvliegen.
Ik heb baat bij een goede sleeppiloot.
Toen ik begon met het sleepvliegen heb ik niet over nagedacht of ik mijn toestel achter een brandstof of electrokist wil hangen. Ik hoefde niet te kiezen want er was alleen een electrosleeper. Ook was op dat moment alleen een brandstofkist geweest ik wou maar één ding, mijn zwever omhoog krijgen.
Inmiddels heb ik ervaring kunnen opdoen met het electroslepen. Vorig jaar kreeg ik de kans om een keer te kijken bij de brandstof sleepkisten. Het geluidsniveau vond ik verrassend laag. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de juiste set-up. Nadat ik een paar sleeppiloten gesproken had wist ik het zeker, zolang modelvliegers rondlopen die bij het horen van een brandstofmotor glimmende ogen krijgen zal geen enkele nieuwe techniek in staat zijn de brandstofmotor te laten verdwijnen.

Johannes

Laatst bewerkt:
Deze discussie zal in de komende jaren vaker gevoerd worden.
Mijn liefde is vooral het zweefvliegen en minder het motorvliegen.
Ik heb baat bij een goede sleeppiloot.
Toen ik begon met het sleepvliegen heb ik niet over nagedacht of ik mijn toestel achter een brandstof of electrokist wil hangen. Ik hoefde niet te kiezen want er was alleen een electrosleeper. Ook was op dat moment alleen een brandstofkist geweest ik wou maar één ding, mijn zwever omhoog krijgen.
Inmiddels heb ik ervaring kunnen opdoen met het electroslepen. Vorig jaar kreeg ik de kans om een keer te kijken bij de brandstof sleepkisten. Het geluidsniveau vond ik verrassend laag. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de juiste set-up. Nadat ik een paar sleeppiloten gesproken had wist ik het zeker, zolang modelvliegers rondlopen die bij het horen van een brandstofmotor glimmende ogen krijgen zal geen enkele nieuwe techniek in staat zijn de brandstofmotor te laten verdwijnen.

Johannes

Johannes,
Volgens mij heeft Gert-Jan dit draadje niet gestart om de brandstofslepers er uit te werken maar om de mogelijkheden van het elektroslepen te vergroten. Even los van het laden waar ik het eerder in dit draadje over had ben ik wel helemaal om!! Heerlijk dat je je sleepkist kunt landen en gewoon lekker rustig zonder trillende motor die bezig is om je servo's te slopen wachten op de volgende sleep. Bovendien geen gesmeer meer. De sleepkist kan gewoon tussen de zwevers in de auto mee.

Ik vind het helemaal niet erg als er meer overgaan op E-slepers .

Ben er ook een aan het bouwen , denk niet dat hij boven de 6,5 kg zal komen met een stevige setup .
En met een span van 215 tot 260 zijn verschillende mogelijk heden open.

Maar dat de zweverpilot hun lipo,s mee brengen zal alleen gaan binnen de eigene club . (mijn leerling brengt ook lipo,s mee om te lessen , die hebben toevallig de zelfden)
Wie gaat ze laden ?
Hebben ze ook nog een stevige lader nodig .

Maar ik zal altijd benziners blijven vliegen ,dat is gewoon mijn wereld.:D

Zelfs met een DLE55 zou hij makkelijk onder de 7,5 kg blijven.
De Greenley van richard vind ik persoonlijk veel te zwaar.

En smeren doen een benziner niet Max .

Mvg Johan

Flymax,

Volgens mij heb je uit mijn verhaal niet begrepen dat het hierbij gaat, om mijn visie op de toekomst van sleepvliegtuigen. Los van alle voor en nadelen over beide vormen van slepen. Trouwens brandstofslepers er uit werken gaat absoluut niet lukken want modelvliegers staan bekend eigenwijs te zijn.

Nee, ik ken Johannes en zo bedoel ik en hij het ook niet.
Ik vind brandstof ook fantastisch maar de realiteit is gewoon dat het steeds moeilijker wordt om er op clubs mee te vliegen.
Bij ons op de club is het niet mogelijk om met meer dan ongeveer 35cc te vliegen, zelfs niet met de beste dempers en rubbers.
Wij zijn dus genoodzaakt electro te vliegen.
En dat hoor je steeds vaker.

Het is dus de gemeente en de wetgeving voor zijn.

De sleeppiloot kiest bewust voor electro, om zijn eigen redenen.
Vraag is dan of de sleeppiloot moet zorgen voor de accu's.
Een beetje 5 kilozwever is toch al gauw 600 euro, dan kan die 60 euro voor een 10S pakket er ook wel vanaf.
Als je een vol pakket hebt (4000 mAh) dan kan je daar makkelijk 4-5 sleepjes mee doen.
Een lader hebben de meeste mensen wel en anders heeft een collegavlieger er wel 1.

Maar voor de duidelijkheid, het is niet een anti-brandstof verhaal maar gewoon kijken hoe we dit aan zouden kunnen pakken, als er alleen al uniformiteit in de stekkers komt dan is dat al een stap.
Wij gebruiken 4mm goudcontacten met aan de + van de accu een vrouwtje (buchse).

GJ

Dat ga jij niet mee maken .:D

Bij de kleinere zwevers word het wel meer , maar de grote jongens krijg je met elektro slepers niet goedkoop om hoog.

Dan is een benziner veel goedkoper en die is wel stil te krijgen als je er wat aan doet .

Mvg Johan

Johan, helemaal mee eens!

Een benzinekist kan makkelijk tot een half uur volcontinu slepen.

Een elektromotor met vergelijkbaar vermogen van een 50cc benzine zou dan een vermogen moeten hebben van 2kW (3pk afgerond). Voldoende voor de wat grotere zwevers en niet te mis verstaan: voldoende reserve. Stel je vliegt op 10 cellen, laten we de spanning voor het gemak op 40V stellen. Bij 2kW heb je dan een stroom van 50A. Bij slepen vlieg je de meeste tijd volgas dus de vliegtijd:

Stel de pakketten zijn 5Ah dat maakt---> 5x60=300A minuten. We hadden 50A dus 300/50 = 6 minuten. Dan is de 5Ah accu ook wel helemaal leeg, de vraag is of dat verstandig is. Als je hem voor 80% leeg vliegt is de motorlooptijd nog maar knap 5 minuten.

Tegenover dat half uur voor een benziner niet te vergelijken. Bovendien heeft de benziner constant vermogen waarbij de elektro als de accu leger word het vermogen af neemt.

Dus voor kleine zwever max. 3 m is elektro een goede oplossing om langdurig te kunnen slepen. Ook voor velden met een geluidsprobleem is het een oplossing.

Wel ben ik het met GJVO eens dat het erg rustig sleept, de stilte is erg prettig tov het ronkende geluid van de benziner.

Laatst bewerkt:
Alex, ik denk dat Gerben het niet helemaal eens is met je berekening.
Je kan het vermogen van een brandstofmotor niet zomaar vergelijken met die van een electromotor.
Ik ga daar niet over dicussieren omdat ik daarvoor te weinig kennis en ervaring heb.

Wat ik wel weet is dat je vrijwel niets merkt van lege accu's, de ontlaadkarakteristiek is zo dat de cellen tot het eind de volle spanning houden.

En over zware zwevers... de Fox die in Dongen omhoog ging was 10,5 kilo.
Dat ging met het grootste gemak, laat maar komen dus die zware dingen.

GJ

GJ, dat klopt inderdaad dat ging als een speer, maar kan het ook 10 keer achter elkaar op eenzelfde pack?

Dat is het voordeel van een benzine, daar gaat dat wel mee.

Alex

Precies! Gert-Jan, het is de gemeente en wetgeving die verenigingen dwingt om over te stappen op electroaandrijving. Waar het mij om gaat is, eerst kijken naar de toekomst en dan pas zoeken naar een verbetering voor het hele logistieke accu probleem. Een nieuwe uitdaging om een electrosleep meeting gestroomlijnd te laten verlopen. Tenslotte hebben de brandstofslepers een voorsprong die we eerst maar moeten zien in te halen.

Ik geloof dat ie voor die sleep, dat Gerben zijn Ibis niet meer zag omdat hij zo hoog zat, 1400 mA gebruikt heeft.

Maar het moet niet gaan uitlopen op een brandstof / electro discussie.
Zolang brandstof kan zullen mensen brandstof vliegen maar wij, en nog veel meer velden, hebben een geluidslimiet waar je met een grote benzinemotor niet aan kan voldoen.
Dan moet je wel electro.
En het aantal velden wat dat probleem krijgt zal alleen maar groter worden, helaas, door de "groene" lobby.

Oh.. en Johannes, bij modelvliegen wordt er nog steeds gedacht aan jankende motortjes, rotherrie.
Je ziet ook in Duitsland, waar het als een normale hobby wordt gezien, dat mensen steeds meer over moeten stappen vanwege umweltschutz.
En dat is dan niet alleen geluid maar ook de brandstof die de grond in lekt.
Ik heb zelfs al gehoord dat er op een bepaald veld niet meer gehoverd mocht worden met modelvliegtuigen omdat de grond vervuild wordt.

Je kan dan volgens mij beter zelf de wet voor zijn en laten zien dat het allemaal "groen" kan.

GJ

Laatst bewerkt:
Back