Populariteit Electroslepen

Gerben,

Ik had al zo'n een vermoeden. Inderdaad door zijn complexiteit is een sleepkoord oproller storingsgevoelig. Als ik de diverse filmpjes bekijk die zo een mechanisme in werking laten zien, mis ik toch de isolatiebuis om de sleeplijn. Juist het aanbrengen van een buis over het eerste stuk van de sleeplijn tot voorbij de staart van het vliegtuig heeft zijn diensten bewezen. Deze uitvinding weglaten is in mijn ogen achteruitgang.

Zonder te rekenen zegt mijn gevoel dat de beoogde energiebesparing door het extra gewicht en natuurlijk stroomverbruik van elektronica en motor weer teniet worden gedaan.

Over de tijdwinst i.v.m. het gebruik van zo een oprollmechanisme durf ik niets te zeggen. De gebruikers van het systeem beweren dat de wachttijden korter zijn geworden.

Johannes

Arno,

Dat is in zoverre belangrijk dat ik veel sleepjes wil kunnen maken.
Bij Snoopey stond er op een gegeven moment een wachtrij aan zwevers, dan wil je wel en ga je denken hoe je zo efficient mogelijk door kunt vliegen.

Groet,
Gerben

Misschien dan toch maar de Biggs truuk:

een serie losse nylon lusjes maken; uitdelen aan de wachtende zwevers; die lusjes kun je dan al koppelen aan je zwever en aan het uiteinde van de sleeplijn een simpele koppeling (karabijnhaakje o.i.d.) ..............

Zoiets heb ik geprobeerd Arno, maar niet helemaal goed doorgesproken. Had koppelingetjes die bij t vissen gebruikt schijnen te worden, sterk genoeg overigens, met een nylon lijntje eraan.

Maar omdat de zwevers niet verteld was wat precies de bedoeling was, hingen na 4 sleepjes alle lusjes aan de sleeplijn... ;)
Leermomentje zullen we maar zeggen.

Groet,
Gerben

Gerben,

Zie je het zitten negen zwevers tegelijk slepen?
Na de sleep heb je deminste de tijd om je boterham fatsoenlijk op de eten.

blogneunfachschlepp.jpg

Arno,

Hoeveel zwevers tegelijk?

De sleper of de organisatie maakt een tiental nylon lusjes
Die deel je uit aan de wachtende zwevers, die dit lusje al kunnen koppelen aan hun sleep haak
Hiermee voorkom je dat het inhaken van de sleeplijn direkt aam de kist vertraging veroorzaakt (en dat gebeurt nogal eens ...)
Het aankoppelen aan de sleeplijn (één voor één) verloopt dan een stuk vlotter

Maar mocht je dat willen maak je die lussen natuurlijk een stuk groter en ga je met zijn achten tegelijk omhoog LOL

.
Als ik geen thermiek voel wil ik graag hoger worden afgegooid dan dat ik wel thermiek voel.

Valt me tegen van je Bertus ................
Thermiek is er altijd en ja, zelfs in de winter. En dat belletje pakken is nou net waar het om gaat. Komend vanaf 500 meter plus lijkt het me stukken moeilijker geen bel tegen te komen .......

Maar goed; dat is nou niet belangrijk. Wat ik in eerste instantie bedoelde is, dat vooral met elektroslepers het in feitte waanzin is om alles maar tot in de wolken te slepen. En niet helemaal zonder reden noemde ik die grens van 300 meter. Lijkt me een nette hoogte om een mooi potje te zweven en de gemiddelde e-sleper kan dan 2 andere kisten met diezelfde accu ook nog op 300 meter afzetten.

Ik heb net een mailtje van de eigenaar / bouwer van die duitse E-sleper ontvangen
Ik ga er vanuit dat iedereen wel duits kan lezen:

""

Sehr geehrter Herr van Oostrum,
Größe spielt keine Rolle mehr, es ist eine Frage was man investieren will.
Wir fliegen eine Moran Rallye mit 4Meter und 24,6kg. Damit schleppen wir im
Wettbewerb unseren Duo Discus mit 8m und 24,9Kg bei 45% Leistung.
Wir haben auch schon einen Doppelschlepp mit zwei 25Kg Segler mit 80%
Leistung gemacht. Also ein Gesamtgewicht von 75Kg und das nicht mit Vollgas.

Wir verwenden einen Prädator. Das Gesamtsystem samt Überwachungselektronik
ist von uns zusammengestellt.

""

De accu is 12S 8000 mAh

En dan de plaatjes:

54.JPG

55.JPG

56.JPG

GJ

Bertus,

Met de huidige setup doe ik tussen de 3 (10kilo zwever) en 10 sleepjes (1kilo).
In het model een display geinstalleerd, wat me continu verteld hoeveel capaciteit er verbruikt is. Volgende stap is telemetrie, dan is het gewoon op de zender te zien...

Maar goed, de intentie van dit draadje was hoe en of zwevers bij kunnen/willen dragen aan de energievoorziening....

Groet,
Gerben

Ongeloofelijk hoe ver sommigen al zijn met elektroaandrijving.
Graag zou ik willen weten hoeveel deze Morane gekost heeft buiten de manuren die erin zitten.

Bertus.. 2 weerballonnen aan een zwever met een ontkoppelsysteem?
Ariel, moet ik even een offerte opvragen??

Maar nu weer on topic...

GJ

De Prädator die door de Duitse sleeppiloot gebruikt wordt heeft wel een serieus prijskaartje, dacht ik...

Laatst bewerkt:
4425.** Predator 25 849,00 €
4430.** Predator 30 875,00 €
440100 Spinner for Predator 30 Ø 115 mm 163,00 €
4437.** Predator 37 998,00 €
440200 Spinner for Predator 37 ca. Ø 135 mm 163,00 €
:hammer:

regelaar voor deze jongen :

850200 Spin 200 opto 439,00 €

future 40.160H

Laatst bewerkt:
Oké.
Pakweg € 2500,- motor-regelaar-spinner-prop & 2 accupacks.
Een hoop geld, inderdaad.

Maar wat kost een vergelijkbare setup aan benzinemotor?
En dan nog eens alle brandstof door de tijd heen?
1 electrische acculading kost 1 cent of minder ... :rolleyes:

En dan ben je wel verlost van al die vette troep :p, alleen de herrie van de prop blijft over :confused:, ...

Ik denk dat de kosten elkaar niet veel zullen ontlopen, als ze niet in het voordeel van elektro zullen zijn. Het verschil zit hem erin dat de initiële investering bij brandstof kleiner is, maar de gebruikskosten hoger zijn.

Dirk.

Back