Populariteit Electroslepen

Moet dit nog even kwijt

Afgelopen weekend zijn de Duitse kampioenschappen 'slepen' gehouden, in een kort verslag kwam ik het volgende tegen:

Motormaschinen:

War eigentlich die üblichen Verdächtigen, Frisch Wilga in jeder Größe, Yak 112,Swiss Trainer, Piper,Bellanca in verschiedenen Größen, Monsoon, Synphonie, was ich sehr erstaunlich fand das auch einige elektrisch angetriebende Motormaschinen am Start waren, welche wohl besonders zu erwähnen wäre, ist die 2. Platzierte Maschine von Tanner die echt sehr Leise aber doch sehr Leistungsstark war.

Das ist wohl die Zukunft was den Seglerschlepp an geht!

Mooi toch,

Harry

Hallo Harry,

dank voor je verslagje.
Heb jij meer info over die electro Morane van Georg Tanner?
Ik kan er niets over vinden.

Grts Gert-Jan

Even ter aanvulling op de reactie van Bertus, ik denk dat het dan ook zeer belangrijk wordt om de accu's eerst goed na te meten alvorens je ze in je sleepkist stopt.
Wanneer je zelf je accu's laadt weet je wat ermee gebeurd is en zul je ook weten of het laadproces goed is verlopen of niet, wanneer je een acuu toegestopt krijgt van een 3e persoon moet je maar afwachten hoe er met de accu omgesprongen is.
Stel dat die ene persoon nou net niet met een balancer geladen heeft en 1 cel een stuk lager in voltage is dan de rest.....
Het lijkt mij persoonlijk niet zo'n fijn idee om met de accu van een vreemde te moeten vliegen tenzij er aangetoond is dat de accu prima in orde is.

@(Heb jij meer info over die electro Morane van Georg Tanner?)

Het 'draadje' loopt nog door zie:

DM-F-Schlepp Brettheim 2010 - RC-Network

Hij lijkt dus op 2x12S de lucht in te gaan, zelfs een 'Symphony' OMF Symphony 160 - RC-Flight-Academy.de op electro als dat geen hoop geeft maar, tot op heden, alleen maar voor de 'rijken' :p:p:p onder ons.

Voor Berry, ik heb van een Duitser gehoord dat in hun vereniging eerst een Lippo accu geheel wordt leeg gevlogen b.v. 4 sleeps en dat dan de volgende accu wordt gebruikt.
Het is een kwestie van vertrouwen en een professionele opzet met de juiste afspraken denk ik.

Harry

Laatst bewerkt:
Hallo

Een ding heb ik nog gemist in de discussie en dat is iets wat zeker het E-slepen ten goede zal komen. Waarom moet er altijd zo godsgruwelijk hoog gesleept worden ???

Arno

(300 meter is sowieso de wettelijk grens in NL)

Arno, de discussie over sleephoogte moet nog komen. Wat mij zelf is opgevallen tijdens een sleepmeeting is, dat nog behoorlijk wordt geëxperimenteerd met de sleephoogtes. Zwevers met hoogtemeter wisten precies op welke hoogte ze loskoppelden. Het is zeker zinvol om over de ideale sleephoogte na te denken.

Johannes

Kwaliteit van de accu lijkt me vanzelfsprekend.
Net goed als dat het belangrijk is dat de zweefpiloot een degelijke sleepkoppeling inbouwt waar je als sleper maar op moet vertrouwen.
Het is in de zweefpiloot zijn eigen belang dat de accu in goede conditie is, immers zijn zwever zal erachter gesleept worden....

Hoogte: Tsja, het is maar wat de zweefpiloot wil. Zolang ik mijn sleper nog goed zie, vind ik het prima.

Los van de details in de discussie als kwaliteit van accu's, stekkers en aantal cellen, gaat het in 1e instantie om de grote lijn:
Zouden de zweefpiloten bereid zijn een accu mee te nemen om gesleept te worden?
Zouden sleeppiloten het op prijs stellen als er accu's voor ze meegenomen worden?
Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.

Zoals eerder in het draadje aangegeven geldt voor mezelf dat er geen accu's meegenomen hoeven te worden door de zweefpiloten. Als sleper zie ik dat als mijn eigen verantwoordelijkheid. Laat de zweefpiloot een mooie en zorgvuldig afgewerkte zwever meenemen en we hebben beiden plezier.

Groet,
Gerben

Hier een samenvatting van een sleepmeeting in Oostenrijk.
Interessant zijn hun bevindingen over de geluidsproblematiek.

1. Osttiroler Elektro-Schleppmeeting beim Modellfliegerclub Lienz / Osttirol (2009)

Mit den vorhandenen Schleppmaschinen konnten selbst Segler bis 6 m Spw. mit 15 kg Gewicht zügig auf große Höhe gebracht werden. Aber auch das Schleppen von und mit kleinen Schaumstoffmodellen macht außergewöhnlichen Spaß und ermöglicht als "low-cost"-Version speziell der Jugend in den Schleppbetrieb einzusteigen: Auf diese Möglichkeiten sollte viel mehr hingewiesen werden!
Für einen leistungsfähigen Schleppbetrieb bedarf es auch einer guten Infrastruktur am Flugplatz mit gepflegter Piste und leistungsfähigem 12V- bzw. Netzanschluss.
Beim intensiven Schleppbetrieb sind trotz der hohen Anschaffungskosten die (A123) Life-Zellen auf Grund ihrer Schnellladeeigenschaften und Zyklenfestigkeit sehr beliebt und empfehlenswert.
Der Lärmpegel der Schlepper kann durch die Auswahl der Luftschraubengröße / Drehzahl den geforderten Gegebenheiten gut angepasst werden. So können mit den Lienzer Modellen 14 kg-Seger mit max. 82 dbA/7m bei bis zu 6000 U/min scalemäßig und umweltfreundlich geschleppt werden. Durch weitere Ausnützung der Leistungsgrenzen erreichen die Elektroantriebe allerdings auch Lärmwerte von großhubigen Benzinmotoren.
Die beiden flugintensiven und pannenfreien Tage in Lienz/Osttirol erbrachten wichtige Erfahrungen für die Beteiligten - vieles wurde dazu gelernt, vieles konnte an die anderen Piloten auch weitergegeben werden, so soll es auch sein!

R-z39Qw4sRk[/media] - Osttiroler Elektro F-Schlepp Meeting Lienz (AUT) - Part1

Laatst bewerkt door een moderator:
Durch weitere Ausnützung der Leistungsgrenzen erreichen die Elektroantriebe allerdings auch Lärmwerte von großhubigen Benzinmotoren.

Dus straks allemaal weer terug naar de Benziner. :rolling:

Ben een sleepwagen aan het frezen .
Nog effe wielen zoeken er voor.

Minder weerstand bij de start spaart ook een hoop stroom .

Mvg Johan

@Dus straks allemaal weer terug naar de Benziner. :rolling:

Maar let op, dit is de stand van vandaag!
Dit komt omdat de propellerfabrikanten slapen.
Het propellergeluid kan nog fors omlaag.
Ik heb geen idee hoe lang het nog gaat duren voordat de eerste futuristisch oogende meerbladige propellers op sleeptoestellen zullen verschijnen. Wordt wel kostbaar :(

Het was ook niet helemaal serieus bedoelt maar ondertussen zijn er genoeg piloten op elektro die meer lawaai maken als de gelijke kist op methanol die niet mag vliegen omdat hij gemeten word.

Maar terug ontopic : Ik zou niet met een vreemde akku willen vliegen van een piloot die ik niet ken.

Als de akku in een keer leeg is heb ik als sleper meer problemen als de gesleepte , die kan gewoon losgooien .

Ik vlieg dus liever met eigene verzorging.

Mvg johan

Een discussie over lawaai van elektrovliegtuigen vind ik passend in dit draadje.
Wat mij opvalt is dat vele modelvliegers denken dat elektrovliegen weinig lawaai maakt. Dit is maar ten dele waar.
Bij F3A kampioenschappen is het wel eens gebeurt dat een elektromotor en niet brandstofmotor aangedreven toestel is gedisqualificeerd omdat de geluidsnorm werd overschreden.

Ik kan me goed voorstellen dat sleeppiloten het liefst met eigen vertrouwde accu's vliegen.
Om een goed werkend systeem te bedenken betreffende accu's,
is het volgens mij belangrijk eerst in kaart brengen hoeveel behoefte er is voor het slepen.

Johannes

Voor mij als sleper is het prettig als er iemand helpt met het laden en aandragen van accu's.
Tijdens de sleepmeeting bij Snoopey had GJVO dit op zich genomen. Dat was erg prettig, alleen op die manier was het mogelijk 60+ sleepjes te maken.

Efficientie:
Er val veel te winnen na afkoppelen van de zwever. Als je zonder motor te geven, in zweefvlucht kunt laden, bespaar je al behoorlijk wat verbruikte capaciteit. Zo wist ik het verbruik na afkoppelen door efficienter aan te vliegen te reduceren van 120mAh naar 40mAh. Op 6 sleepjes scheelt dat toch weer een sleepje voor een kleine zwever.
Of je makkelijk aan kunt vliegen heeft ook met het veld te maken. Bij Snoopey moest de lijn afgegooid worden gevolgd door een rondje over de bomen om binnen te komen. Kost allemaal energie.
Ik heb weinig verschil kunnen constateren tussen schaalslepen en powerslepen in de loggings. Beide nemen ongeveer evenveel energie voor dezelfde hoogte.

Bij Snoopey overigens een aantal keren de zwever direct naast de bel afgezet, zo naar de cirkelende vogels en afkoppelen. Erg leuk om te doen!

Groet,
Gerben

Verder lijkt het me zinvol om een keer een discussie op te starten over de hoogte.
Ik word liever in een thermiekbel afgezet.
Dit kan je ook als sleper goed voelen (als je tenminste niet te veel power heb ;) )
Je kan mij dan gerust op 100 meter losgooien.

Hi Bertus,

Iets op deze manier bedoel je

060410.gif

ASW-22; 4 juni 2010

Een bel vinden wanneer je afgezet wordt op 500 meter plus is wel zo simpel .... (en dit was geen vluchtje met een DLG maar met een toestel met een spw van 4970 mm)

Johannes,

Heb er nog geen bepalend beeld bij.
De toegevoegde complexiteit schrikt me af. Een lijn die niet lekker op of afrolt, extra elektronika. Daarnaast zie ik het extra gewicht als een groot bezwaar. Al het gewicht wat omhoog moet kost energie. In het draadje "ideale electrosleper" heb ik ooit eens een berekeningetje gemaakt wat gewicht aan accucapaciteit kost, puur voor het omhoog te brengen.
Daarnaast vermoed ik een vertraging. Iedere keer de lijn afrollen na de landing en dan wachten tot de zwever hem ingeklikt heeft kost meer tijd dan een lijntje aankoppelen aan de sleper.

Meestal land ik trouwens met lijn. Als de aanvliegroute redelijk vlak is en zonder obstakels gaat dat prima. Natuurlijk is hier een zeker risico aan verbonden, is dan ook kwestie van de omstandigheden goed inschatten. Een lichte sleeplijn zonder zware dingen als een karabijnhaak maken het risico kleiner.

Met 2 sleeplijnen werken is denk ik nog het snelste. Afgooien, landen en de aan de zwever aangekoppelde lijn aan de sleper haken.

Arno, dat moet een mooie vlucht geweest zijn! 5 minuten rond de 120mtr, afglijden en op 30mtr weer een bel vinden, 12 minuten in de bel gevlogen? Gaaf!

Groet,
Gerben

Laatst bewerkt:
Met 2 sleeplijnen werken is denk ik nog het snelste. Afgooien, landen en de aan de zwever aangekoppelde lijn aan de sleper haken.

Dat is bij elektro toch helemaal niet belangrijk. Een motorsleper wil je weer zo snel mogelijk de lucht in hebben; dit om rust te hebben en omdat die dingen wat harder rammelen (denk aan servo's e.d.) wanneer ze op de grond staan.

Arno, dat moet een mooie vlucht geweest zijn! 5 minuten rond de 120mtr, afglijden en op 30mtr weer een bel vinden, 12 minuten in de bel gevlogen? Gaaf!

Groet,
Gerben

Hi Gerben,

Bedankt voor de bloemen ;)

Maar dit is voor mij de essentie/uitdaging van het zweven; dat belletje pikken en dan vooral, boven blijven zonder motor :cool: (sorry , heren motorvliegers)

En die uitdaging wordt alleen nog maar groter wanneer je afgezet wordt ergens rond de 2 tot 300 meter en niet 2 tot 300 meter onder de wolkenbasis.
OK, met een stuntkist als een FOX o.i.d. heb je wat meer hoogte nodig om je aerobatics programmaatje af te draaien maar om de normale standaardzwever af te zetten ergens ver boven de 500 meter lijkt mij persoonlijk totaal geen lol/uitdaging aan.

Laatst bewerkt:
Arno,

Dat is in zoverre belangrijk dat ik veel sleepjes wil kunnen maken.
Bij Snoopey stond er op een gegeven moment een wachtrij aan zwevers, dan wil je wel en ga je denken hoe je zo efficient mogelijk door kunt vliegen.

En ondanks dat ik fervent motorvlieger ben, kan ik er van genieten als iemand de edele kunst van het thermiekvliegen beheerst. Iemand die aan de helling zijn kist weer uit het dal omhoog cirkelt, een DLGtje wat in de bel gegooid wordt, 20 minuten + zweefvluchten, mooi hoor.

Misschien toch tijd voor Jeti telemetrie, standaard afkoppelen op 200mtr. :)

Groet,
Gerben

Back