Populariteit Electroslepen

Het lijkt mij interessant om een prijsvergelijk te maken tussen brandstofaandrijving en elektroaandrijving.
Uitgangspunt:
Beide systemen moeten met hetzelfde gemak een 12 kg zwever kunnen slepen.
Wie waagt zich aan deze berekening?

Om een idee te geven voor de e-setup:

Setup Ibis, gezien het gemak van een 10kilo zwever, is 12 kilo daar ook nog prima mee te slepen:
Turnigy SK6364 230kv
Sentilion 100A regelaar
Eagletree 150A datalogger
Eagletree data display (de "tankmeter")
5x 10S 5000mAh Turnigy 30C
2x Icharger 1010b+
2x Schulze isl 430D
De sleepprestaties durf ik zeker tov een 45cc benzine sleper te zetten.
Wie rekenen wil, heeft alvast een beginnetje.

Berekening wordt gecompliceerd door een aantal niet meetbare zaken. Een e-sleper kan iets lichter gebouwd worden, wegens het ontbreken van vibraties. Zal natuurlijk nog steeds bestand moeten zijn tegen de belastingen die optreden zij het slepen.
De apparatuur bij een e-sleper slijt minder snel, wederom wegens ontbreken vibraties.
Beiden beinvloeden de uiteindelijke kosten van een sleper.

Echter, het verschil in beleving is bij electroslepen een veel belangrijker item.
In alle rust je sleeplijntje aankoppelen, zonder dat er een sleeppiloot ongeduldig staat te wachten omdat zijn servo's kapot rammelen, is een heel genot. Heb hier diverse mensen erg positief over gehoord na afloop van meetings. Het stukje rust wat electroslepen brengt, past veel beter bij het karakter van het zweven.
Om het eens mooi te zeggen: de harmonie tussen sleper en zwever is veel groter.

Groet,
Gerben

Laatst bewerkt:
vergelijk van kosten

Nou ben ikzelf een zweefvlieger pur sang maar sinds ik de sleepmeetings in vooral D bezoek hebben de grotere sleepkisten toch wel indruk op mij gemaakt :cool:.

Mijn favoriet in deze is: Baubericht zum Schlepper Yak112 von Gromotec in 1:3 - RC-Network ( circa €2000 voor de kit)

De motor die hierop HOORT zou zijn de King 140 RVS, de King onder de sleepmotoren dankzij zijn grote betrouwbaarheid en ultieme rustige lopen.
Deze motor is echt een mindere servovreter maar nou hangt dat ook weer veel af van vooral de rompconstructie. Dat is vaak een klank/trommelkast.

De King 140 RVS kost €1359; tel daar nog een uitlaatsysteempje bij zit je al gauw op €2000

Een wat mindere motor maar nog altijd een in de categorie die 20 kg zwevers opsleept zou zijn de 3W110 a raison van €850 (€1400 met uitlaatsysteem plus een onbekend bedrag aan servo's)

Hieronder staat dan nog de beroemde/beruchte ZG 62 (zwevers tot max 10Kg) voor rond de €400 (€600 plus uitlaat; servoverbruik is hoog; Nickname van deze motor in D is Schütteltoni)

Het verschil tussen E en B is dus niet zo heel groot. Ik zou zelfs zeggen dat B goedkoper is, want ook je Lipopacks hebben niet het eeuwige leven......

Het blijft gelijk wat je wil steeds duur, het één heeft hier zijn voordeel, het andere heeft daar zijn voordeel...;)
Dit beslist ieder voor zich

Laatst bewerkt:
Het is absoluut niet eenvoudig een objectieve prijsvergelijking tussen E en B te maken.
Ik neem aan dat de grotere B toestellen met een hoppertank werken. Ook dit moet in de prijsvergelijking worden meegenomen. Zo zijn bij de B nog vele extra voorzieningen die wel degelijk in de berekening moeten.

Johannes

Ik zou het jammer vinden als we in dit draadje alleen over de accu's brainstormen. Dit draadje is juist een kans om alles wat met slepen te maken heeft onder de aandacht te brengen.
De titel van dit draadje is toch Populariteit Electroslepen?

Johannes

Inderdaad is dat de titel.

Ik wilde gewoon kijken hoe we in de toekomst gaan electroslepen.
Daar kan je dan ook andere dingen bij betrekken maar het is niet de bedoeling dat het een pro of anti brandstof gaat worden.

Je kan wel de kosten afwegen, maar dat is heel moeilijk te bepalen.
Maar discussier er maar op los, kijken wat er uit komt.

GJ

Ik neem aan dat de grotere B toestellen met een hoppertank werken. Ook dit moet in de prijsvergelijking worden meegenomen. Zo zijn bij de B nog vele extra voorzieningen die wel degelijk in de berekening moeten.

Johannes

Hoppertank is nergens voor nodig , de tank kan gewoon op het CG zitten , de walbropomp red dat makkelijk.

En welke extra voorzieningen bedoel je ?

Mvg Johan

accu's electrosleepmeeting

Is het misschien een idee om vier keer in het jaar een electrosleepmeeting te organiseren?

- Een stichting of vereniging oprichten die deze meetings organiseerd.
- geïnteresseerde sleep- en zweefpiloten kunnen lid worden tegen betaling van ...? Euro.
- organisatie koopt voldoende accu's en geschikte laadapparatuur.
- aangewezen personen verzorgen tijdens een meeting de accu's

Johannes

Dat is veel werk waar je niet veel profit van hebt .

Beter zou het zijn als clubs waar E-gesleept word een sleepmeeting of sleepflyin gaan houden zoals mijn club elk jaar een pipermeeting houdt .

Als het gevraagt is komen er vanzelf meer clubs die dat gaan doen.

Mvg Johan

De kosten van de sleper zijn toch eigenlijk niet relevant?
o? Ja!

Er wordt toch ook geen vraag gesteld over de kosten van de zwever die erachter hangt?
Als iemand besluit een electrosleper te bouwen, en hij verschijnt daarmee op het veld om te slepen, waarom zijn de kosten dan zo belangrijk?
Net zo goed als iemand anders besluit een houten 2mtr zwevertje te bouwen of een 6mtr volgfk prachtbak.
Moet de zwever bijdragen aan de sleper, omdat hij zijn sleepspulletjes voorelkaar heeft. Moet de sleeppiloot dan ook bijdragen aan de zweefpiloot omdat hij zo'n mooie (dure) zwever gemaakt heeft?

Als sleeppiloot kies je ervoor een sleper te bouwen omdat je dat leuk vindt. Dan weet je waar je aan begint...

Groet,
Gerben

Dat is veel werk waar je niet veel profit van hebt .

Beter zou het zijn als clubs waar E-gesleept word een sleepmeeting of sleepflyin gaan houden zoals mijn club elk jaar een pipermeeting houdt .

Als het gevraagt is komen er vanzelf meer clubs die dat gaan doen.

Mvg Johan

Ik ben het met jouw eens, een organisatie oprichten en runnen schept verplichtingen en veel werk.
Als en aantal clubs bereid zijn een e-sleepmeeting te organiseren krijg ik de kans om mee te doen.
Voor mij persoonlijk is het belangrijk om ervaringen met andere modellvliegers uit te wisselen.

Toch vind ik het belangrijk om eenigszins inzicht te krijgen over de prijsverschillen.

De IBIS E set up is redelijk te vergelijken met een B sleper met een ZG 62
Er is wel enig verschil maar ik durf haast te stellen dat dat te verwaarlozen is.

Datzelfde geldt ook voor de nog grotere sleepkisten. Zie die prachtige E sleper die een paatr topics terug gepresenteerd is en de B sleper met een King motor.

Onder de streep is er nauwelijks verschil tussen E en B

Arno, dit is voor mij verhelderend.
Bij het kiezen van de aandrijving van het sleeptoestel hoef ik geen rekening te houden met mogelijke grote prijsverschillen.

Johannes

Back