Populariteit Electroslepen

@(De IBIS E set up is redelijk te vergelijken met een B sleper met een ZG 62)

Ken de IBIS is de praktijk natuurlijk niet maar ik ben enige tijd geleden een paar keer omhoog gebracht met een Sig
RASCAL met een (oud) 10S pakket en een Hacker motor.
Deze combinatie is inderdaad te vergelijken met een lichte sleper met een ZG62 zonder reso-pijp, die combinatie ken ik overigens wel heel erg goed.

Mijn toestel was een (GFK) ASW28 4,15 meter met zo'n 5,5 kilo.

Voor de vergelijking verbrandingsmotor versus elektro heeft er, ik dacht in FMT, eens een vergelijking gestaan.
Het was, meen ik nog te weten, een rode JAK 55, de verschillen waren niet zo heel erg groot.

Harry

De kosten van de sleper zijn toch eigenlijk niet relevant?
o? Ja!

Er wordt toch ook geen vraag gesteld over de kosten van de zwever die erachter hangt?
Als iemand besluit een electrosleper te bouwen, en hij verschijnt daarmee op het veld om te slepen, waarom zijn de kosten dan zo belangrijk?
Net zo goed als iemand anders besluit een houten 2mtr zwevertje te bouwen of een 6mtr volgfk prachtbak.
Moet de zwever bijdragen aan de sleper, omdat hij zijn sleepspulletjes voorelkaar heeft. Moet de sleeppiloot dan ook bijdragen aan de zweefpiloot omdat hij zo'n mooie (dure) zwever gemaakt heeft?

Als sleeppiloot kies je ervoor een sleper te bouwen omdat je dat leuk vindt. Dan weet je waar je aan begint...

Groet,
Gerben

Gerben,

Je suggereert hier dat de 6 meter "mooie" (dure) vol GFK bak beter en mooier is dan het 2 meter zwevertje. Zie de termen 6 mtr. PRACHTbak, 2 mtr. ZWEVERTJE. Later we niet uit het oog verliezen dat een ieder evenveel prezier kan beleven aan het vliegen van deze vliegtuigen of het nu een 2 meter zwevers is of 1 van 6 meter. Een ieder heeft zo zijn eigen overwegingen om een bepaalde keus te maken en te kiezen voor een zwever van 2 meter of 6 meter.
Alex

Helemaal mee eens Alex,

Denk dat je meer uit mijn bewoordingen wilt halen dan ik erin bedoelde te stoppen.
Ieder het zijn en iedereen beleeft op zijn manier plezier aan de hobby. Het bouwen van een 2 meter zwever vanaf tekening kan meer bouwvaardigheid eisen dan nodig is voor een volgfk kant en klaar kist. Voor dat soort bouwers en vliegers heb ik ook zeker een groot respect.

Groet,
Gerben

Back