Post je eigen ontwerp spuitklusjes Shocky!

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
hey jeroen , ziet er weer mooi uit zoals gewoonlijk .
ga je het wit gedeelte ook nog spuiten of ga je het wit laten ?

nu heb ik eindelijk je laatste yak eens in het echt kunnen bewonderen , ik hoop dat je je geamuseerd hebt op onze indoor .

ik zou zeggen laat maar komen die tutorials zo leren we allemaal wat bij hé .

gr jona

ahja jeroen waar haal je die 3m lijm ? laat dat geen lijmresten achter ?

Hey Jona,

Ik heb me zeker geamuseerd bij jullie meeting. Wat een mooie hal zeg! Ik zal zeker nog eens langskomen als dat in orde is.

Het wit wordt inderdaad nog gespoten zoals in het voorbeeld van hierboven.

De lijmspray heb ik via het werk. Je kunt ze ook via internetshops kopen. Je betaald dan ca. €16,- voor een bus van 400ML, genoeg om ca. 20 shokies mee te maken!

Als je de lijm op het papier hebt gespoten en vervolgens dit ongeveer een minutje laat drogen laat het absoluut geen resten achter. Klinkt misschien alsof ik aandelen in 3M heb maar het is echt geweldig spul;)

Ik zie ook graag tutorials, dus mocht je nog gaan spuiten;)

jeroen , ik zou zeggen kom maar af , je bent altijd welkom . data zijn te vinden op onze site hé .

ik zal eens op zoek gaan naar die lijm op internet .

gr
jona

Ga zo door Jeroen zo kan iedereen er van leren en ik oook. Volgens mij kun je die lijm ook bij Airbrusch in Almere kopen.

Mvg,

Jeroen, zou je ook kunnen vermelden hoeveel tijd het je ongeveer kost omdat zo te spuiten. Misschien zo per keer dat je een gedeelte spuit.

Mvg,

in het spuiten zal niet zoveel tijd kruipen maar meer in de voorbereiding ,het afplakken , airbrush spuit kuisen om van kleur te wisselen enz .

in het spuiten zal niet zoveel tijd kruipen maar meer in de voorbereiding ,het afplakken , airbrush spuit kuisen om van kleur te wisselen enz .

Oke, maar dit bedoelde ik eigenlijk ook gewoon als je begint met spuiten en als je dan klaarbent met spuiten en alles weer schoon hebt.

Mvg,

de foto's die ik hier heb geplaatst over de yak 55 om een voorbeeld te geven , daar heb ik 4u over gedaan en hij is nog niet klaar , moet wel zeggen dat er bij deze veel meet werk aan te pas kwam zodat hij een exacte copie zou zijn van de originele yak.

gewoon maar om een ideetje te geven hoe lang je over zo'n klus doet

Voor hetgeen wat ik nu heb gespoten (wat op de laatste foto is te zien) ben ik een goeie avond bezig geweest. Zeg een uur of 4.

Zoals Jona ook al aangaf is het spuiten niet zoveel werk als het afplakken enz.
Ik denk dat je daadwerkelijk maar ongeveer 10 tot 15% bezig bent met spuiten.

Wisselen van kleur gaat erg snel, daar heb ik ongeveer 30sec. voor nodig.
Ik spuit de overtollige verf uit mijn spuitje en vul het cupje dan met schoon water. Wanneer ik dat cupje met water dan weer heb leeg gespoten kan ik meteen verder gaan met een andere kleur.

Omdat de verf zeer snel droogt als je het in dunne lagen aanbrengt kan ik eigenlijk in een keer doorgaan met spuiten.

Schoonmaken van het spuitje doe ik meestal alleen grondig als ik enkele dagen niet zal airbrushen. Ben ik elke dag bezig dan beperk ik het schoonmaken en ben dan met een minuut of 10 wel klaar. Wel leg ik mijn spuitje dan in een bakje met water zodat eventuele verfresten niet geheel kunnen uitdrogen.

Bij het wisselen van kleur gebruik ik dezelfde methode als jeroen, maar dan met warm water, ik denk dat dit nog iets beter werkt.

Maar als je je spuitje helemaal in het water legt voor een nachtje, moet je dan bijna niet elke keer je trigger mechanisme smeren ?
Of zie ik problemen komen die er niet zijn. Het reinigen is er soms teveel aan. Daarom mijn vragen.

P.s.: weet er iemand wat voor olie je het beste kan gebruiken om het trigger mechanisme te smeren ?

Greetz en alvast bedankt.
Tim

Ik moet bekennen dat ik hem niet altijd smeer. Wanneer ik dat wel doe gebruik ik zuurvrije vaseline.
07-10-30.jpg

Laatst bewerkt:
ik smeer het meganisme nooit , leg hem dan ook nooit een nachtje in water . ik gebruik Mr proper window reiniger om men pistool te reinigen en dat werkt perfect . ook polijst ik men naald na elke grondige reiniging met Brasso .

gr jona

jeroen , ik zou zeggen kom maar af , je bent altijd welkom . data zijn te vinden op onze site hé .

ik zal eens op zoek gaan naar die lijm op internet .

gr
jona

ik heb e'm gewoon gekocht bij een ruim gesorteerde kantoor/printer/ed handel zaak hier in het dorp

dus mischien is ie daar wel gewoon te bestellen;)

Deel II

Daar zijn we weer met deel II

Vandaag heb ik een kant van de romp gespoten.
Helaas ben ik niet geheel tevreden omdat ik het blauw naar mijn mening iets teveel heb aangezet.
Daar kom je pas achter als je de sjablone verwijdert en het geheel kunt bekijken. Ach ja, een kleinigheidje blijf je houden ;)

Ik ben begonnen met het groene gedeelte te spuiten zoals we dat al eerder gezien hadden bij de vleugel.
Dit heb ik in dit verslag dan ook achterwege gelaten omdat dat anders dubbel op zou zijn.

Na het groen gespoten te hebben heb ik de omgeving van het ruitje afgeplakt.
DSCN8558Medium.jpg

Eerst heb ik dit in zijn geheel gespoten met wit zodat hetgeen wat later wit blijft niet zal gaan blinken.
DSCN8559Medium.jpg

Nadat de verf even had uitgedroogd heb ik het gedeelte wat wit moet blijven ook afgeplakt.
DSCN8560Medium.jpg

De volgende laag is zilver metallic.
DSCN8561Medium.jpg

Nu heb ik heel voorzichtig de randjes een beetje zwart gefade.
De dunne randjes om het middelste sjabloon heb ik gespoten met het spuitje heel dicht op het werkstuk.
Hierdoor waaiert de verf niet over een groot gebied weg.
DSCN8562Medium.jpg

Om het ruitje een licht blauwe gloed te geven heb ik heel dunnetjes het ruitje gesprayd met paarlemoer blauw.
DSCN8563Medium.jpg

Om het oogwit iets te breken heb ik vanuit de hoeken gezien een hele dunne laag bruin er over gespoten.
(achteraf had ik dit denk ik liever weggelaten)
Omdat het zo'n dunne laag was heb ik verder niks afgeplakt hiervoor.
Je ziet op het zwart en donker grijs hier namelijk niets van terug.
DSCN8565Medium.jpg

Vervolgens kan het eerdere gespoten afgedekt worden om over te gaan met de oogbal.
DSCN8566Medium.jpg

Even een rondje uitgesneden wat ik erop geplakt heb als sjabloon. En begonnen met de fel geel.
DSCN8569Medium.jpg

Daarna zet ik een paar strepen met de airbrush heel dicht op het werkstuk.
De dunne lijntje spuit ik door met een hele snelle beweging over het werkstuk te gaan.
Zoals je kunt zien had ik dit beter eerst even kunnen oefenen zodat ze er wat beter op hadden gestaan;)
DSCN8570Medium.jpg

Voor deze stap heb ik de airbrush even aan de kant gezet en ben ik verder gegaan met een klein kwastje.
DSCN8572Medium.jpg

Even een klein wit puntje gemaakt met een kwastje wat dient als lichtreflectie op de oogbal.
DSCN8573Medium.jpg

En zo ziet het er dan uit wanneer het afgeplakte is verwijdert.
DSCN8574Medium.jpg

Nog even met een zwarte edding stift een randje om de cockpit gemaakt en het beestje voorzien van een neusgaatje.
DSCN8575Medium.jpg

Nu kon het groen weer worden afgeplakt en ben ik begonnen met het spuiten van lichtblauw.
DSCN8579Medium.jpg

Daarna de randen wat aangezet met wat donker blauw.
Dit had ik achteraf of dunner willen doen of zelfs weggelaten.
DSCN8580Medium.jpg

En zie hier het resultaat wanneer het sjabloon weer is verwijdert.
DSCN8581Medium.jpg

Om een duidelijker afscheiding te krijgen tussen het blauw en groen heb ik met stift nog een gouden rand gezet.
Wanneer het blauw niet zo donker was geweest had ik dit denk ik niet gedaan. (Heee er zit ook een flitser op dit toestel:))
DSCN8583Medium.jpg

Pfff... wat een werk om zo'n verslag te maken. Ik had hem al lang klaar kunnen hebben;)

Laatst bewerkt:
Schrale troost: ik vind het wel enorm leerzaam en petje af hoor, en ben vast niet de enige :)

Ook goed dat je op de foto gelijk zet wat je gebruikt hebt, scheelt een hoop vragen :)

Ik denk dat dit ongeveer een uurtje of drie was.
Ik moet wel zeggen dat ik het dan op mijn gemakje doe en ondertussen ook de visite nog tevreden moet houden met een hapje en een drankje;)

De teller staat nu dus op 7 uur.

Back