Deel III
Nou precies op tijd. We zijn nu exact een Brabants uurtje verder
In deel III laat ik zien hoe ik simpel en snel de onderkant van het kistje spuit.
We nemen een rest stukje depron wat groter is dan het vleugeldeel zelf.
Langs de liniaal snij ik er nu even brede stroken van.
Ik hou hierbij gewoon de breedte van de liniaal aan zodat ik niets hoef af te tekenen.
Op het middendeel van het rompje heb ik een centerlijn gezet.
Ik doe dit eigenlijk altijd omdat deze later toch weg valt in het kruis van de romp.
Het is wel heel handig om altijd nog het een en ander te kunnen nameten om bv. iets symmetrisch te maken.
Nu gebruik ik die lijn dus om de stroken op uit te lijnen zodat ze mooi parallel met de romp zullen gaan lopen.
Vervolgens prik ik met spelden de delen aan de vleugel vast die ik niet gespoten wil hebben.
Na alles vast gespeld te hebben haal ik de losliggende stroken weg.
Wederom met hele dunne lagen spuit ik het zwart.
Ik houd hierbij het spuitje zo goed als loodrecht op het werkstuk en breng de luchtdruk wat naar beneden.
Hiermee voorkom je dat er eventuele verdwaalde nevel onder het depron wat kan komen.
Met een geperforeerde plaat kan ik een mooie overloop maken met allemaal kleine bolletjes.
Het is wel even goed opletten omdat je niet duidelijk kunt zien of hij overal even goed is gedekt.
En dit is het resultaat wanneer de plaat is verwijderd.
En om een nog mooiere overloop te krijgen spuit ik ter hoogte van de leading edge nog wat extra rood.
Zo, en de onderkant is klaar!
Dit alles vraagt ongeveer een uur aan werk. Toch redelijk snel maar wel mooi vind ik zelf. Tevens vind ik strepen altijd erg duidelijk als referentie.