Pr2 Sp400 bouwproject

Ik heb dat overbruggen ook weer van Harold en Niek geleerd... :worship:
En bij mij werkt het. Natuurlijk heeft mijn delta niet zo'n lage weerstand als de PR2, maar ik heb toch een grondtoerental van rond de 16.000 en tijdens een duik nog flink wat meer en die motor (op 8x 500AR- rood :evil: )gaat al weer zo'n 50 vluchten mee.

Afgelopen zondag (jaja, snelle reactie hè ;)) heb ik met de nieuwe Sp400 gevlogen. Deze had ik in laten lopen in gedestileerd water op 4xAA cellen, daarna goed laten drogen en de lagers overnieuw gesmeerd met naaimachine olie. Heb de borstelveertjes niet overbrugd aangezien een wedstrijd Sp400 motor ongeopend moet blijven. Het moet gewoon op deze manier kunnen dus ik probeer het nog eens.

Heb zondag 2 vluchten gemaakt zonder spinner. Alleen met adapter en propellor. Ziet er niet erg mooi uit. Een stroomlijn is ver te zoeken. Neemt echter niet weg dat het wél perfect is voor de koeling van de motor. Hij werd inderdaad niet heet meer en deze motor heeft beide vluchten overleefd inmiddels. :yes:

Toch zou ik mét spinner moeten kunnen vliegen zonder dat de motor het na 2 vluchten begeeft. Misschien maak ik te lange vluchten op de KAN1050 cellen? Normaal gesproken blaas je die 500AR celletjes er zo doorheen natuurlijk. Ik haal een vluchttijd van zo'n 7 minuten bij volgas, 500AR net 3 o.i.d.? Is ook een aanzienlijk verschil qua belasting en slijtage. Anders moet ik maar eens aan airscoobs gaan denken. :oops: Maar dat is zonde vind ik!

Eerst maar eens goed timen dan. :)

In het donker kijken, draaien totdat hij stopt met vonken en dan nét even een klein slagje verder...toch? Als ik het goed begrepen heb. :)

Iemand tips?

Timen met een toerenteller en amperemeter.
Achterplaat verdraaien, amp en toerental meten. Tot je max toerental haalt, ga je nog verder zakt het toerental in en stijgt amp, dan is het iets terugdraaien.

Je motor zou na rodage in water al niet veel meer mogen vonken.

Koeling zal je moeten voorzien, maar dat hoeft geen uitstekende airscoop te zijn, je kent ze wel die speciale in en uitlaten. Ik kan niet op de naam komen.
Ik heb nog geen motortjes opgestookt, ik begrijg het niet goed eigenlijk

Ja, naca intake ducts zijn in principe wel een optie, alleen heb ik daar geen ruimte voor. De romp laat helaas geen ruimte over om zo'n intake te plaatsen. Als ik een gat in de zijkant snijd is direct de motor zichtbaar.

De Sp400 vonkt nog redelijk veel, krijg de achterplaat van de motor helaas niet gedraaid om het timen netjes te doen... :help:

Ik heb bij mijn Pr 400 aan de zeikanten 2 driehoekjes uit het rompje gesneden naast de speed 400. Maar eigenlijk moet je dan ook nog ergens een uitgang voor de luchtstroom hebben die zelfs 2 keer zo groot moet zijn.

Groeten Martijn

Jorrit zei:

Je weet mijn adres toch? 8O

Koeling: gaten in spinner en motorschot;
en achterin het model voor de uitstroom.
Worden je accu's gelijk ook meegekoeld.

even dit draadje weer omhoog schoppen.

Ik zit eigenlijk ook wel te denken aan zo'n 'beginners' pylonracer.
Zijn er nog alternatieven ipv de pr2. of is de pr2 gewoon ideaal?

ik heb wel een tekening van pauls site geplukt, en ook een eenvoudig 2d tekenprogrammatje gedownload. maar een tekening kan ik er eigenlijk niet echt van maken(zal wel aan mij liggen)
is er misschien een acrobat versie, die ik gewoon kan uitprinten. Want plotten kan ik hier toch niet.

ik ben van plan om in 1e plaats een speed 400 6v te gebruiken, daarna kan ik altijd nog zien.
zit je met een 4,7x4,7 onder de 10A?
dan zijn misschien de kan650 nog het proberen waard. Of zakken die teveel in?
lange vliegtijd is misschien wel leuk, maar als ik de motor verstook vind ik ook niet alles.
dan toch 7x kan1050?

Zoek ook eens op Speedster en Rapster 480.

Die tekening van Paul zijn site daar kun je makkelijk die racer vanaf bouwen.

Die Rapster 480 is afgeleid van de speedster en die tekening zwerft ook ergens op het internet rond

het wordt denk ik toch gewoon een pr2
alleen krijg ik dit:
normal_printscreen%20pr2.jpg

Ik kan er geen schaalverdeling bij vinden, en ook niet uitprinten
hoe kan ik aan een tekening komen?

vleugel uit masief balsa?

Wat voor programma gebruik je? Ik heb Turbocad gebruikt voor het maken van de tekening. Is een gratis programma. Helaas stond het laatst niet meer op de imsisoft site, maar het is vast nog wel ergens te vinden.

http://www.freebyte.com/cad/cad.htm. Hier staan nog een aantal gratis CAD programma's.

De vleugel is origineel opgebouwd met ribben en volledig ingedekt maar massief balsa is waarschijnlijk sneller te bouwen en qua vliegen zal het ook weinig uimaken.

Paul[/url]

ik gebruik allycad, en dat geeft bovenstaande screenshot.

is er ook een acrobat versie, die ik gewoon kan uitprinten?
Want heeft verder iedereen de pr2 vanaf pc gemaakt???

Back