Practice makes perfect - Road to 3DM 2012

mmh. overheen gelezen... maargoed, een scooterzaak heeft ze vaak gewoon liggen zoals ik al op t veld meldde :) gebruiken ook wat afwijkende maten
 
Als ze gewoon bij een scooterzaak lagen waren ze niet lastig verkrijgbaar geweest...
Inmiddels heb ik ze ergens van een vage internetpagina besteld.
 
Ook afgelopen week heb ik het weer te druk gehad met een ander project om nog tijd te hebben om te simmen, alleen gisteravond ben ik nog even een half uurtje op de sim aan het spelen geweest.

Zaterdag waaide het extreem hard maar toch even naar het veld gegaan en in totaal 5 vluchten gedaan. Dankzij het slechte weer waren Henry en ik de enige op het veld, lekker rustig dus.

Zondag was het gelukkig iets beter weer en zijn Remco en Darwin naar Almere gekomen zodat ik nog even met Darwin kon lessen. We waren al rond 10 uur op het veld en vertrokken uiteindelijk pas om een uur of 6. Zondag stond er nog wel aardig wat wind maar ik heb toch 10 vluchten kunnen maken maar niet echt kunnen oefenen voor de 3DM. Ook heb ik nog 6 vluchten samen met Darwin gedaan die inmiddels steeds harder gaat rondvliegen en ik heb maar 1 of 2 keer echt in moeten grijpen. :)

Als ik na een dag vliegen thuiskom dan laad ik de lipo’s meestal naar storage mode, zo ook zondagavond. Echter kwam ik er na het laden achter dat ik de lader niet had ingesteld op storage mode, maar de packs gewoon had volgeladen. Ontladen met de lader duurt mij te lang dus besloten om maandagavond nog even naar het veld te rijden voor de eerste avond oefen sessie van 2012. Het weer was top maandagavond en ik heb in totaal 4 vluchten serieus kunnen oefenen voor de masters, waarin ik een aantal nieuwe freestyle figuren heb kunnen uitproberen en een aantal set figuren heb gevlogen. Rond een uur of 8 werd het te donker om de heli nog goed te zien en toen besloten om maar naar huis te gaan.

Woensdagavond kwam ik er na wat inventarisatiewerk achter dat ik helemaal geen 6.5mm bullet conectors meer had welke ik gebruik voor de connectie tussen de lipo en esc. Nu gebruik ik deze conectoren al zinds 2008/2009 toen ik begon met electro vliegen en ze hebben het altijd prima gedaan. Het enige grote nadeel is echter dat je een klein afdek dopje moet maken om de male connector af te schermen op het moment dat hij niet ingeplugd is en deze kapjes raak ik natuurlijk altijd kwijt met als resultaat dat ik na ieder vliegweekend nieuwe kapjes aan het maken ben. Vandaar dat ik heb besloten om toch maar over te stappen op EC5 connectoren. Het enige probleem wat ik had was dat er natuurlijk veel EC5 klonen op de markt zijn met verschillende kwaliteit. Ik heb ze uiteindelijk besteld bij 4rc.nl omdat ik van Remco weet dat hij verschillende EC5 suppliers heeft geprobeerd en daaruit uiteindelijk degene met de hoogste kwaliteit in het assortiment heeft opgenomen. Dat scheelt mij weer een hoop zoekwerk! Binnenkort zal ik dus beginnen met het omsolderen naar EC5’s.

Dat was het weer voor deze week, geen super uitgebreide update maar dat hoop ik over een paar weken goed te maken met een hele speciale update. :)

Groeten,
Bas
 
Donderdagavond hebben Joey en ik in een spontane actie besloten om de volgende dag samen te gaan vliegen in Almere, zo gezegd zo gedaan en op goede vrijdag stond Joey rond een uur of 11 voor de deur. Na wat gedronken te hebben snel de auto ingeladen en rond een uur of 12 waren we op het veld, het was best lekker weer maar tot mijn verbazing waren we de enige aanwezigen. Omdat het zo lekker rustig was heb ik in totaal 13 vluchten kunnen maken die middag en Joey heeft ook aardig veel gevlogen! Naarmate de dag vorderde begon het wel steeds harder te waaien en verdween de zon achter de wolken waardoor het redelijk koud was op het veld, om een uur of 5 waren we het allebei wel zat en zijn we weer naar mijn huis gereden, daar de heli’s uitgeladen en vervolgens een stevig avondmaal bij de snackbar gehaald. Na het eten nog een beetje slap geouwehoerd en vervolgens is Joey weer naar huis gegaan, het was in ieder geval erg gezellig en we hebben allebei lekker gevlogen die dag.

Zaterdag was het erg bewolkt en stond er een stevige wind, hierdoor was het dus enorm koud op het veld. Alleen Henry was op het veld en gelukkig had hij de camper mee zodat we nog een beetje op konden warmen tussen de vluchten door. Uiteindelijk had ik het na 6 vluchten wel gehad.

Zondag (1ste paasdag) had ik eigenlijk niet gepland om te gaan vliegen maar toen in ‘s ochtends naar buiten keek en zag dat het mooi weer was kon ik het toch niet laten. Mijn vader had ook niets te doen en besloot mee te gaan naar het veld, helaas had ik maar tijd voor 3 vluchten omdat ik ‘s middags nog andere verplichtingen had.

Maandagmiddag heb ik nog een uurtje achter de sim gezeten en gewerkt aan de flight to music en wat ideeen die ik nog had voor een paar freestyle figuren welke niet allemaal even goed bleken te werken.

Dat was het weer voor deze week!

Groeten,
Bas
 
Ik zie dat je aardig wat vette happen naar binnen schuift zo nu en dan... Haha. Ik zie dat je uit Amstelveen komt, vlieg je ook wel eens in de buurt (op een veld oid)? Ik kom uit de buurt, misschien kan ik een keer komen kijken.
 
Op het laatste moment heb ik toch besloten om met de F3N mee te gaan doen aankomende zondag, daar moet natuurlijk voor geoefend worden maar dankzij het zeer slechte weer de afgelopen tijd heb ik alleen op zondag 3 matige vluchten kunnen maken.

Voor de F3N heb ik de volgende set figuren uitgekozen:
Pirouetting globe
Pirouetting funnel
Pirouetting loop
Pirouetting tic toc
Double 4-point tic toc
Triple pirouetting flip
Diamond
Snake

Op zich zijn dit allemaal figuren die ik al wel eens eerder heb gevlogen maar ik vind het toch vervelend dat ik ze niet echt lekker heb kunnen oefenen, normaal gesproken vind ik het prettig om een complete routine aan te leren waarin ik van tevoren precies weet hoe ik de overgang ga maken van het ene figuur naar het andere figuur, dit maakt voor de uiteindelijke score natuurlijk niets uit maar ik vind het er zelf een stuk netter uit zien als de heli in strakke bewegingen van het ene figuur naar het andere figuur gaat. Bijkomend voordeel is ook dat door de transities tussen de figuren van tevoren te bepalen ik mij beter kan focusen op het figuur zelf.

Naast de figuren moet er natuurlijk ook een freestyle gevlogen worden, gelukkig heb ik de afgelopen paar avonden eigenlijk iedere avond tijd gehad om een uurtje te kunnen simmen en op deze manier heb ik toch nog een redelijke freestyle routine in elkaar kunnen draaien al heb ik deze nog niet in het echt kunnen proberen.

De ronde waar ik mij het meeste zorgen om maak op dit moment is de flight to music, ik heb natuurlijk mijn eigen muziekvlucht maar die heb ik nog nooit in het echt geoefend en omdat de muziek pas eind mei moet worden ingeleverd voor 3DM zouden mensen nog stukken muziek kunnen “jatten” dus die wil ik eigenlijk niet doen. Aan de andere kant heb ik ook geen tijd om nog een complete andere mix te maken voor zondag, ik moet dus een nummer vinden wat ongeveer 3 minuten duurt waar ook nog eens goed op te vliegen valt. Op dit moment heb ik wel een paar ideeen maar geen van alle zijn ze echt geweldig, ik ga vanavond nog even hard zoeken naar geschikte muziek want vrijdag is de laatste dag om deze in te leveren.

Hopelijk heb ik aanstaande zaterdag nog wat tijd om zowel de freestyle als de muziekvlucht in het echt te oefenen om zondagochtend vervolgens toch enigzinds voorbereid richting Odoorn te rijden samen met Laurens.

Groeten,
Bas
 
Welkom bij de groep vliegers die niet of nauwelijks geoefend hebben. Gezien het weer ons de das om heeft gedaan denk ik dat alle piloten deze keer hetzelfde hebben. Zo wordt het dan toch een "eerlijke" wedstrijd.

Ik ben reuze benieuwd hoe de nieuwe wedstrijd formule gaat verlopen en zeer zeker ook wat er hoe het F3n gaat verlopen en zich gaat ontwikkelen in Nederland. Tot zondag!

S.
 
Niet geoefend is niet helemaal correct, als ik zo hier en daar lees hoeveel Bas de afgelopen maanden gevlogen heeft....pffff zoveel vlieg ik in een heel jaar niet. Ok misschien niet specifiek voor deze figuren geoefend maar dat is voor jou geen probleem denk ik. Verder wel goed om te lezen dat je erbij bent Bas, ik denk dat jij! zeker in de F3N aanwezig moet zijn ;).

Tot zondag en ik hoop dat het zaterdag een 'beetje' droog is kan ik misschien ook een vluchtje maken.
 
Dit weekend was het dan zover, de eerste wedstrijd van 2012 en de eerste nederlandse F3N wedstrijd.

Op zaterdag heb ik nog 3 vluchten kunnen maken met de 700 en daarin nog wat set figuren geoefend maar het weer was niet zo best dus uiteindelijk is het bij 3 vluchten gebleven zaterdag.

Zondagochtend om kwart voor 7 stond Laurens voor de deur en hebben we de auto ingeladen om vervolgens naar Odoorn te rijden, we kwamen al om 9 uur aan het op veld waardoor ik nog tijd had om nog 1 trainingsvlucht te maken voordat de wedstrijd zou beginnen om 10 uur.

De wedstrijd begon met de F3N set figuren ronde, omdat dit de eerste F3N wedstrijd van Nederland is was de jury redelijk soepel en werden er dus geen nullen gegeven al had dat naar mijn mening soms wel gemogen omdat een figuur gewoon helemaal verkeerd werdt uitgevoerd omdat de piloot de beschrijving gewoon niet had gelezen. Mijn eigen set figuren vlucht ging best redelijk en ik heb de ronde met een redelijk puntenverschil kunnen winnen.

Na de F3N set figuren volgde de F3C en de sportsman klasse, in de sportsman klasse maakte Darwin zijn debuut in de Nederlandse heli “wedstrijdscene” en hij had mij gevraagd om zijn caller te zijn, tijdens de eerste ronde was hij redelijk zenuwachtig maar maakte geen grote fouten. De rondes daarna deed hij het steeds beter en ook zijn score werd elke ronde hoger!

Nadat de F3C en de sportklasse een ronde hadden gevlogen was het tijd voor de F3N freestyle ronde, ik had wel enigzinds iets voorbereid voor deze ronde maar het kwam er niet echt uit tijdens de wedstrijd, gelukkig was het wel genoeg om de ronde te winnen.

De laatste ronde was de ronde waar ik het meest tegenop zag omdat ik hier helemaal niet voor had geoefend, namelijk de flight to music. Omdat ik ervoor had gekozen om niet mijn eigen muziek te nemen maar gewoon een heel nummer van 3 minuten (zie vorige update) had ik als voorbereiding 20 minuten geoefend op de sim en het nummer een aantal keer beluisterd op de sim. Deze voorbereiding zorgde ervoor dat ik wist wat ik tijdens de eerste 30 seconden van de vlucht ging doen en de rest moest inproviceren, het was geen geweldige vlucht maar wel genoeg om ook deze ronde te winnen.

Aan het einde van de dag was er nog redelijk veel tijd over om een beetje vrij te vliegen en dat heb ik dan ook gedaan. Voordat we naar huis reden zijn we nog met een klein groepje langs de locale burger king gereden voor een gezellige afsluiter van een een leuke dag!

Tijdens koninginedag was het prachtig weer dus moest er ook even gevlogen worden, uiteindelijk 8 vluchten kunnen doen en daarvan is er 1 gefilmt.


Groeten,
Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top