Prestige 2PK

Jammer dat je het zo ervaart, is niet mijn bedoeling.

Heb vandaag de drie vleugels van zwaardere versies gewogen.

Storm : MS 668 gram, LT 198 gram en RT 200 gram
F3J limit : MS 750 gram, LT en RT elk 204 gram
130 % F3J : MS 876 gram, LT en RT elk 216 gram.

Verder heeft de storm de plastic pennen, en de F3J versies hebben pennen Carbon. Dat zal ook uitmaken.
 
De pennen zijn niet vol, er zitten 2 blokken schuim in.
 

Bijlagen

  • 8F4A7946-D6D5-474C-A54F-3001C45D53BF.jpeg
    8F4A7946-D6D5-474C-A54F-3001C45D53BF.jpeg
    216,7 KB · Weergaven: 206
Verder heeft de storm de plastic pennen, en de F3J versies hebben pennen Carbon. Dat zal ook uitmaken.

Denk je dat er verschil in stijfheid is? Mijn Windy en Storm zijn nog van de eerste serie met koolstof pennen.
Ik kan me ook nog voorstellen dat de Servo keuze iets van invloed heeft. In een F3J zal het eerder een maatje groter zijn dan in een F5J.
De gewichtsverdeling zal ook ietwat anders zijn met de hogere gewichten van de onderdelen. Alhoewel ballast staven in het middenstuk ook wel hun ding moeten doen.
 
Ik gebruik de 200 procent Carbon pennen, deze zijn duidelijk stijver dan de standaard plastic pennen.

De gebruikte servo’s zijn bij mijn Storm F5J en F3J versies hetzelfde.

Het zal een optelsom zijn van wat je benoemd. Verder hebben instelhoek en zwaartepunt veel invloed op de stabiliteit van de vleugel.
 
De eerste Pro in Nederland vliegt al weer een tijdje rond op de Ginkelse. Heb zelf nog even gewacht. Maar nu de onderdelen langzaam binnen druppelen begin ik er ook zin aan te krijgen.

De Pro heeft t.o.v. de oude grotere tippen en vooral bij het uiteinde van de tip is die breder. De romp voor de kruis-staart is 10 cm langer geworden en heeft de romp een betere aansluiting op het richtingsroer gekregen. Het middenstuk en stabilo zijn ongewijzigd gebleven.

Start zelf met een compleet nieuwe Pro standaard, voor mijn lichte FAI-limits heb ik alleen een nieuwe romp en richtingsroer besteld. Heb voor nu besloten niet mee te doen aan de V-staart hype. Het blijft Kruis.

IMG_2680.jpeg
 
Vandaag eindelijk de maiden van de Pro Standaard. Het was niet het weer erna om te zien watt de kist in his heeft. Niettemin is de eerste indruk goed.

Bijgevoegd ook een foute van de oude en nieuwe pro tip op elkaar. De tip is vooral ontwikkeld voor GPS.
 

Bijlagen

  • IMG_3097.jpeg
    IMG_3097.jpeg
    398,9 KB · Weergaven: 165
  • IMG_3102.jpeg
    IMG_3102.jpeg
    116,1 KB · Weergaven: 146
Ja, hij is van 390 cm naar 399.5 cm gegaan.

Ben zelf voor benieuwd naar de langere romp, die is 9cm langer geworden. Heeft nu een richtingsroer met een zes hoekige aansluiting op de romp. Het middenstuk en stabilo zijn gelijk gebleven.

Voor mijn lichte versies heb ik voor u alleen de nieuwe romp ontvangen.
 
Na FAI limit voorzien te hebben met 8 graden en lichte carbon pennen en de zware versies te voorzien met 200 procent carbon pennen heb ik nu ook voor de standaard carbon pennen. Helaas niet via Samba, maar via een Italiaanse F5J piloot.

Het is idee is meer vleugelstijfheid te hebben.

Anderen geven er juist de voorkeur aan om plastic pennen van SR te gebruiken. Je zou better de thermiek herkennen.

Ga kijken wat het brengt. Vast staat dat het leuk is te experimenteren en je nog veel meer uit een model kunt halen dan je denkt.
 

Bijlagen

  • IMG_3332.jpeg
    IMG_3332.jpeg
    136,6 KB · Weergaven: 165
  • IMG_3333.jpeg
    IMG_3333.jpeg
    119,9 KB · Weergaven: 156
In de aanloop naar het WK van volgend jaar heb ik er voor gekozen om ook de FAI limit modellen uit te rusten met dezelfde 4S lipo die ik ook gebruik in de standaard en wind versies. Onder wisselende omstandigheden kan dat een voordeel hebben. Daarnaast minder kans op het maken van fouten zoals verkeert laden of de verkeerde lipo mee het veld in.

Omdat ik erg tevreden ben over mijn FAI Limit, maar ook naar de toekomst kijk, heb ik alleen de langere PRO romp incl. kielvlak besteld. De vleugel en stabilo zijn ongewijzigd en passen goed op de PRO romp. Mocht ik in de toekomst PRO Tippen bestellen dan is voordeel dat je dan een complete PRO versie hebt. Als motor een XPower light en een YGE 35 als regelaar. Het vlieggewicht ligt rond de 1180 gram.

Vanmiddag de maiden kunnen doen. Het was wel onder fantastische omstandigheden maar het ging erg goed. Ik had referentie aan een 2PK van 1500 gram. De kist liep beter dan ik met de normale romp gewent was. Het leek wel of de kist beter stak dan de zwaardere standard. Het netjes kort draaien was ook geen probleem, alles mooi stabiel. Naar een paar vluchten alles weer netjes ingepakt en tevreden naar huis gereden.
 

Bijlagen

  • 2PK FAI Pro.jpeg
    2PK FAI Pro.jpeg
    1.023,4 KB · Weergaven: 107
  • Wezup FAI PRO 2024-02-17.jpg
    Wezup FAI PRO 2024-02-17.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 115
Doe mij meer van deze woensdagmiddagen. Heerlijk vliegweer vandaag.

Deze standaard 2PK Pro van 1560 gram is uitgerust met een Dualsky 3040-EG-9, YGE 65 en een GM 11 keer 6 prop. Ook met een ThunderPower 3S 1300 heeft de motor genoeg vermogen. Interessant voor meer recreatief gebruik.

IMG_4504.jpeg
 
Het weer is was vanmiddag een stuk beter dan verwacht, de zon was wel inmiddels verdwenen, de koude bries gebleven. Prima weer om wat testjes te doen. Het was ook nog eens verrassend thermisch van lagere hoogte. De vluchten waren tussen half 2 en half 3.

Doel was om in de buurt van de 190 meter te starten. De standaard uitvoering met de Dualsky 3040-EG9, 10 keer 6 prop en verwarmde 4S lipo, heeft daar ongeveer 12 seconden voor nodig.
 

Bijlagen

  • IMG_4677.jpeg
    IMG_4677.jpeg
    542,4 KB · Weergaven: 86
  • Wezup 2024-03-17 vlucht 1.jpg
    Wezup 2024-03-17 vlucht 1.jpg
    87 KB · Weergaven: 90
  • Wezup 2024-03-17 vlucht 2.jpg
    Wezup 2024-03-17 vlucht 2.jpg
    82,3 KB · Weergaven: 91
  • Wezup 2024-03-17 vlucht 3.jpg
    Wezup 2024-03-17 vlucht 3.jpg
    88,5 KB · Weergaven: 96
Hallo Peter,

ik ben wel benieuwd - hoe doe je dat met de starthoogte schatten? Een timer?
Ik heb dat gepoogd te oefenen met mijn supra (de electroromp dan, natuurlijk) maar bak er nog
weinig van. Ik heb gepoogd met hoogtemeter te bepalen na hoeveel seconden hij op 200 m is,
en daarna met een timer bij de start proberen te gokken wanneer ik moet stoppen met de motor.
Dat alles is verre van een exacte wetenschap. Zijn daar nog trucs voor of gewoon zo en oefenen
maar?
 
Heb idd een timer op de zender die aan gaat zodra ik de motor start. De timer telt af met spraak.

Blijft verder toch een schatting omdat de bovenwind en eventueel starten in een bel of daalwind ook uit maakt. Veel oefenen dus.
 
Afgelopen zaterdag was de eerste ronde van het NK in Dalfsen. Het was een dag met flink wat wind, die later op de dag verder aantrok. Het was vooral een up-wind wedstrijd, de aantal keren dat er down-wind gevlogen werd was op één hand te tellen. Van de 17 deelnemers was de Prestige goed vertegenwoordigd met 4 plekken bij de eerste 5.

Onderstaand mijn eigen vluchten, vooral de 3:30 vanaf 190 meter was opvallend. Vloog de eerste 4 vluchten met de storm versie op 1750 gram, de laatste 2 met ballast op 2100 gram. De Dualsky 3040-EG 9 op 4S zorgde dat het in de wind geen probleem was de gewenste startplek en hoogte te halen.
 

Bijlagen

  • Dalfsen 2024-05-06 vlucht 1.jpg
    Dalfsen 2024-05-06 vlucht 1.jpg
    82,1 KB · Weergaven: 69
  • Dalfsen 2024-05-06 vlucht 2.jpg
    Dalfsen 2024-05-06 vlucht 2.jpg
    78,2 KB · Weergaven: 77
  • Dalfsen 2024-05-06 vlucht 3.jpg
    Dalfsen 2024-05-06 vlucht 3.jpg
    78,8 KB · Weergaven: 73
  • Dalfsen 2024-05-06 vlucht 4.jpg
    Dalfsen 2024-05-06 vlucht 4.jpg
    84,7 KB · Weergaven: 77
  • Dalfsen 2024-05-06 vlucht 5.jpg
    Dalfsen 2024-05-06 vlucht 5.jpg
    78 KB · Weergaven: 80
  • Dalfsen 2024-05-06 vlucht 6.jpg
    Dalfsen 2024-05-06 vlucht 6.jpg
    82,5 KB · Weergaven: 80
Op verzoek van de wedstrijdvliegers is er een Pro versie tussen de light en de standaard erbij gekomen. Samba noemt deze versie de Sport.

Het is light versie met een sterke ligger. Gewicht is tussen de 1300 en 1400 gram. Het model is in de vleugel ballastbaar met 500 gram.

Voor mijn versie heb ik gekozen voor de Dualsky 3040-eg-9, YGE 65 LVT en de BE 4s 900. Deze setup is iets zwaarder, mijn Sport versie komt op1425 gram. Mijn verwachting is dat het een prima allrounder is.
 

Bijlagen

  • IMG_5094.jpeg
    IMG_5094.jpeg
    298,7 KB · Weergaven: 102
  • IMG_5095.jpeg
    IMG_5095.jpeg
    432,9 KB · Weergaven: 94
  • IMG_5097.jpeg
    IMG_5097.jpeg
    572,1 KB · Weergaven: 83
Hoeveel merk je nu van de gewichtsverschillen Peter? Ik heb alleen mijn supra als referentie (3.4 m, 1.6 kg zweef / 1.8 kg electro). Ik heb eerder de neiging daar ballast voor te gaan maken dan m lichter maken. Wat zijn jouw ervaringen?
 
Back
Top