Een snelle bouw?
Inderdaad, tot zover gaat het snel, maar dat is zo voorbij
.
Het beplanken gaat straks inderdaad een stuk trager en ik moet daarbij eerst ook een nog aantal belangrijke beslissingen nemen:
- hoeveel kanonnen plaats ik 24 / 40 (of iets daartussenin) ?
- de geschutspoorten van Corel hebben een andere vorm als die bij Ketting, welke volg ik?
- enkele geschutspoorten hebben bij Corel een andere plaats als bij Ketting, welke volg ik?
En tja denken gaat bij mij langzamer als het plakken van hele dekken.
Tja met restaureren weet je wel waar je begint, maar meestal niet wat je tegen gaat komen. Meestal heb je bijgeleerd sinds de bouw van het model dus bestaat al snel het risico dat je "even" opnieuw wil beginnen om alles beter uit te voeren
. Zo zou ik bij de Baleinera Olandese de luiken van de geschutspoorten bijvoorbeeld veranderen. Daarnaast loop je ook nog het risico dat het touw verkleurd is en dan moet of je nu wil of niet toch alle touwwerk eraan geloven. De HMS Victory mag dan wel niet zo'n puzzel zijn maar het is wel een groot schip met veel tuigage!
Ik beperk mijn schoonmaak tot het gebruik van perslucht (te koop in spuitbussen in de computerwinkel) dat voorkomt het risico van beschadiging tijdens het schoonmaken en mijn 3 modellen staan allemaal achter glas maar ze zijn ook kleiner als die van jou.
Het kan inderdaad een mooi schip worden en daarom wil ik er ook geen haastwerk van maken! Haastige spoed is zelden goed :turn-l:.
De VOC site zegt het volgende over de kanonnen van de Prins Willem:
"In 1649 werd de Prins Willem in Middelburg op stapel gezet. Op 5 mei 1651 is de Prins Willem voor zijn eerste reis naar Indië vertrokken. Als gevolg van het uitbreken van de Eerste Engelse Oorlog (1652-1654) werd het schip na thuiskomst van de eerste reis naar Indië in Patria omgebouwd en bewapend met 40 kanonnen, i.p.v. de oorspronkelijke 24 kanonnen, en werd zij bij gebrek aan oorlogsschepen gedurende drie maanden toegevoegd aan de oorlogsvloot. In die hoedanigheid nam zij in 1652 deel aan de Slag bij Duins. Zij diende tijdens die slag zelfs korte tijd als admiraalsschip van Witte de With. De admiraal was echter niet tevreden over de wendbaarheid en snelheid van de koopvaarder. Na de slag werd de zwaar beschadigde Prins Willem weer teruggegeven aan de VOC en werd zij weer hersteld en omgebouwd tot retourschip, waarbij de zware bewapening gehandhaafd bleef."(einde citaat).
Corel zegt het model te baseren op de vorm die het had toen ze teruggegeven werd aan de VOC met 40 kanonnen dus. Maar of alles klopt?
Het model van het Rijksmuseum is helaas niet te bekijken het staat in depot en blijft daar voorlopig ook staan.
Er bestaat wel een kopie van dat schip en die staat in het Tropenmuseum in Amsterdam. Het zou een kopie uit ongeveer 1980 zijn en het zou daarmee de kopie kunnen zijn waar in het boek van Ketting sprake van is.
Er is maar een oplossing: een dagje Tropenmuseum met mijn vrouw (en met het fototoestel).
Succes met de bouw en de restauratie
Andy
Jaahhh, dit is de snelle fase, hè. Geniet er maar van, want zoals je ook wel weet duurt die niet zo lang. Maar zo heeft elke fase z'n charmes. Zo vind ik beplanken, hoe langzaam het soms ook gaat, een feest.
Inderdaad, tot zover gaat het snel, maar dat is zo voorbij

Het beplanken gaat straks inderdaad een stuk trager en ik moet daarbij eerst ook een nog aantal belangrijke beslissingen nemen:
- hoeveel kanonnen plaats ik 24 / 40 (of iets daartussenin) ?
- de geschutspoorten van Corel hebben een andere vorm als die bij Ketting, welke volg ik?
- enkele geschutspoorten hebben bij Corel een andere plaats als bij Ketting, welke volg ik?
En tja denken gaat bij mij langzamer als het plakken van hele dekken.

Zelf min of meer besloten om toch ook binnenkort de restauratie van de HMS Victory terhand te nemen, parallel aan de Rotterdam. Ze heeft net weer door allerlei schoonmaakwerkzaamheden averij opgelopen, en dat irriteert als je daar dagelijks tegenaam zit te kijken. Ik weet alleen nog niet hoe ver ik zal gaan. Minimaal het lopend tuig, maar ik vrees dat als ik begin met slopen......
Tja met restaureren weet je wel waar je begint, maar meestal niet wat je tegen gaat komen. Meestal heb je bijgeleerd sinds de bouw van het model dus bestaat al snel het risico dat je "even" opnieuw wil beginnen om alles beter uit te voeren

Ik beperk mijn schoonmaak tot het gebruik van perslucht (te koop in spuitbussen in de computerwinkel) dat voorkomt het risico van beschadiging tijdens het schoonmaken en mijn 3 modellen staan allemaal achter glas maar ze zijn ook kleiner als die van jou.
Ook nog naar wat Prins Willem sites gekeken, dat kan echt een mooie worden. Dat aantal geschutspoorten hangt natuurlijk af van de versie. Ik begrijp dat ze oorspronkelijk 24 kanons had, en dat dat later uitgebreid is naar 40, was dat soms voor de "vlaggeschip" functie, en van welke uitvoering is het Rijksmuseum model?
Het kan inderdaad een mooi schip worden en daarom wil ik er ook geen haastwerk van maken! Haastige spoed is zelden goed :turn-l:.
De VOC site zegt het volgende over de kanonnen van de Prins Willem:
"In 1649 werd de Prins Willem in Middelburg op stapel gezet. Op 5 mei 1651 is de Prins Willem voor zijn eerste reis naar Indië vertrokken. Als gevolg van het uitbreken van de Eerste Engelse Oorlog (1652-1654) werd het schip na thuiskomst van de eerste reis naar Indië in Patria omgebouwd en bewapend met 40 kanonnen, i.p.v. de oorspronkelijke 24 kanonnen, en werd zij bij gebrek aan oorlogsschepen gedurende drie maanden toegevoegd aan de oorlogsvloot. In die hoedanigheid nam zij in 1652 deel aan de Slag bij Duins. Zij diende tijdens die slag zelfs korte tijd als admiraalsschip van Witte de With. De admiraal was echter niet tevreden over de wendbaarheid en snelheid van de koopvaarder. Na de slag werd de zwaar beschadigde Prins Willem weer teruggegeven aan de VOC en werd zij weer hersteld en omgebouwd tot retourschip, waarbij de zware bewapening gehandhaafd bleef."(einde citaat).
Corel zegt het model te baseren op de vorm die het had toen ze teruggegeven werd aan de VOC met 40 kanonnen dus. Maar of alles klopt?
Het model van het Rijksmuseum is helaas niet te bekijken het staat in depot en blijft daar voorlopig ook staan.
Er bestaat wel een kopie van dat schip en die staat in het Tropenmuseum in Amsterdam. Het zou een kopie uit ongeveer 1980 zijn en het zou daarmee de kopie kunnen zijn waar in het boek van Ketting sprake van is.
Er is maar een oplossing: een dagje Tropenmuseum met mijn vrouw (en met het fototoestel).
Succes met de bouw en de restauratie
Andy
