Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ABrouwer, 27 okt 2011.

  1. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Een snelle bouw?

    Inderdaad, tot zover gaat het snel, maar dat is zo voorbij:rolleyes:.
    Het beplanken gaat straks inderdaad een stuk trager en ik moet daarbij eerst ook een nog aantal belangrijke beslissingen nemen:
    - hoeveel kanonnen plaats ik 24 / 40 (of iets daartussenin) ?
    - de geschutspoorten van Corel hebben een andere vorm als die bij Ketting, welke volg ik?
    - enkele geschutspoorten hebben bij Corel een andere plaats als bij Ketting, welke volg ik?
    En tja denken gaat bij mij langzamer als het plakken van hele dekken.;)


    Tja met restaureren weet je wel waar je begint, maar meestal niet wat je tegen gaat komen. Meestal heb je bijgeleerd sinds de bouw van het model dus bestaat al snel het risico dat je "even" opnieuw wil beginnen om alles beter uit te voeren :rolleyes:. Zo zou ik bij de Baleinera Olandese de luiken van de geschutspoorten bijvoorbeeld veranderen. Daarnaast loop je ook nog het risico dat het touw verkleurd is en dan moet of je nu wil of niet toch alle touwwerk eraan geloven. De HMS Victory mag dan wel niet zo'n puzzel zijn maar het is wel een groot schip met veel tuigage!
    Ik beperk mijn schoonmaak tot het gebruik van perslucht (te koop in spuitbussen in de computerwinkel) dat voorkomt het risico van beschadiging tijdens het schoonmaken en mijn 3 modellen staan allemaal achter glas maar ze zijn ook kleiner als die van jou.


    Het kan inderdaad een mooi schip worden en daarom wil ik er ook geen haastwerk van maken! Haastige spoed is zelden goed :turn-l:.


    De VOC site zegt het volgende over de kanonnen van de Prins Willem:
    "In 1649 werd de Prins Willem in Middelburg op stapel gezet. Op 5 mei 1651 is de Prins Willem voor zijn eerste reis naar Indië vertrokken. Als gevolg van het uitbreken van de Eerste Engelse Oorlog (1652-1654) werd het schip na thuiskomst van de eerste reis naar Indië in Patria omgebouwd en bewapend met 40 kanonnen, i.p.v. de oorspronkelijke 24 kanonnen, en werd zij bij gebrek aan oorlogsschepen gedurende drie maanden toegevoegd aan de oorlogsvloot. In die hoedanigheid nam zij in 1652 deel aan de Slag bij Duins. Zij diende tijdens die slag zelfs korte tijd als admiraalsschip van Witte de With. De admiraal was echter niet tevreden over de wendbaarheid en snelheid van de koopvaarder. Na de slag werd de zwaar beschadigde Prins Willem weer teruggegeven aan de VOC en werd zij weer hersteld en omgebouwd tot retourschip, waarbij de zware bewapening gehandhaafd bleef."(einde citaat).

    Corel zegt het model te baseren op de vorm die het had toen ze teruggegeven werd aan de VOC met 40 kanonnen dus. Maar of alles klopt?

    Het model van het Rijksmuseum is helaas niet te bekijken het staat in depot en blijft daar voorlopig ook staan.
    Er bestaat wel een kopie van dat schip en die staat in het Tropenmuseum in Amsterdam. Het zou een kopie uit ongeveer 1980 zijn en het zou daarmee de kopie kunnen zijn waar in het boek van Ketting sprake van is.
    Er is maar een oplossing: een dagje Tropenmuseum met mijn vrouw (en met het fototoestel).

    Succes met de bouw en de restauratie

    Andy:bye:
     
    Frank Wouts vindt dit leuk.
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Herkenbaar!!

    Klopt, maar ik doe het alleen als ze hierna evenals bij jou achter glas gaat. Er lijkt hier een koerswijziging op til, mijn vrouw zou nu wel één schip in de hal willen hebben. Die is groot, dus daar zou de Victory wel passen. Wordt wel een peperdure vitrine, vrees ik (minimaal lxbxh = 140 x 55 x 100 cm).
    Wat betreft het tuig. Het lopende tuig is allemaal beige, en dat ziet er niet meer uit. Het vaste tuig is allemaal zwart, en dat is best nog goed. Maar dan zijn er weer van die dingen waarvoor toch ook stukken vast tuig eraan moeten geloven. De boegspriet is al een paar keer gerepareerd, en zou ik eigenlijk in z'n geheel willen vernieuwen, maar daar zit weer zoveel aan vast.........

    Ik hoop niet dat ze dat al te letterlijk bedoelen.....

    Ik heb wel "artist impressions" gezien van de Victory na de slag bij Trafalgar. Als ik nu zou zeggen dat ik die versie bouw ben ik snel klaar. Een flinke moker en ik kom een eind!!!

    Groet,

    Ad
     
    Frank Wouts vindt dit leuk.
  3. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Waar ga je dat model dan neerzetten?

    Beste Ad

    Herkenbaar probleem, toen ik aan een nieuw model wilde beginnen zei mijn vrouw "waar wil je die dan laten?" Mede daarom ben ik de Prins Willem gaan bouwen, met de lengte over alles van 80 cm kan ik haar in mijn vitrinekast voor anker laten gaan. De vitrinekast is van Ikea (100cm breed) maar inmiddels uit productie :(.

    Het aanbod aan vitrinekasten is klein zeker als die 140 lang moet zijn, dat wordt zelf maken of kopen, de enige adressen die ik daarvoor ken zijn:
    Siletsy | Kwaliteits-vitrines in tientallen kleuren en afmetingen
    PLEXILINE kunststoffen en kunststofproducten.

    Als ik je zo hoor wordt de restauratie van de HMS Victory echt wel een grotere klus als alleen het lopend want vervangen want een beschadigde boegspriet blijf je (zelf in ieder geval) altijd zien.

    Citaat:
    Oorspronkelijk geplaatst door ABrouwer [​IMG]
    Na de slag werd de zwaar beschadigde Prins Willem weer teruggegeven aan de VOC........
    Corel zegt het model te baseren op de vorm die het had toen ze teruggegeven werd aan de VOC


    Oorspronkelijk geplaatst door Ad Bakker
    Ik hoop niet dat ze dat al te letterlijk bedoelen.....

    Einde citaat


    Dat is een keuzeoptie bij dit model daarom staat er in de bouwbeschrijving van de Prins Willem het volgende:

    "Om de juiste zeeslag schade aan te brengen wordt U geadviseerd het schip van een afstand van 10 meter met hagel te beschieten nadat u de bouw voltooid hebt. Dit imiteert de schade van de ouderwetse massieve kanonskogels op de houten scheepsromp en de tuigage op een overtuigende wijze. ":rolleyes:

    Als je dat met de HMS Victory doet hoef je niets te repareren en kan ze gelijk de vitrine in.

    Andy:bye:
     
  4. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Is een Keel klamp handig?

    Tot nu toe heb ik altijd gebruik gemaakt van houten bouwplanken waar het schip op zijn kiel op staat maar waar je het voor het beplanken van de romp uit moet halen.
    Heeft iemand ervaring in het gebruik van de Keel klamp? Gaat het beplanken van de romp dan makkelijker?
    Tot welke scheepslengte is het bruikbaar en beschadigd het de kiel niet?
    Is het zinvol om dit (relatief dure stuk) gereedschap te kopen?

    [​IMG]

    Alvast bedankt voor jullie reactie.
    Andy:bye:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik heb deze, Andy (Amati dacht ik). Aan het begin van m'n Mississippi verslag (zie handtekening) kan je hem in verschillende standen "aan het werk" zien.

    [​IMG]

    Voor die boot heb ik hem wel gebruikt, voor de HMS Victory vond ik hem indertijd niet stevig genoeg. Voor de Rotterdam zie ik dat ik hem ook even gebruik heb, maar dan verdwijnt ie plotseling uit beeld.
    Voor het beplanken van met name de onderkant is het best wel handig, maar ik denk dat je met wat hulpstukken op een bouwplank een veel steverigere opstelling kan maken. Als ik nu weer voor de keuze stond zou ik hem denk ik niet meer aanschaffen. Blijft een kwestie van persoonlijke voorkeur, natuurlijk.

    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Andy,

    Nog nooit zo'n keelclamper gezien. Wat ze allemaal niet verzinnen tegenwoordig.:rolleyes: Als je drie huidgangen aan beide zijdes erop hebt zitten, dan houd ik de romp gewoon op schoot (bij een kleine romp 60 cm) en bij een grote romp (100 cm en meer) op tafel/werkbank.

    Zoals Ad schreef blijft het voorkeur. Het lijkt mij een lokkertje zodat men ervan uitgaan handiger en/of een mooiere romp te kunnen bouwen.

    Persoonlijk zou ik het dus niet aanschaffen...

    Groeten Paul
     
  7. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    To Keel klamp or not to keel klamp that was the question

    Bedankt Ad en Paul

    Een duidelijker antwoord had ik niet kunnen krijgen, ik twijfelde al aan de stabiliteit en vond de prijs van €67.50 nogal hoog, dat wordt niet kopen dus.
    Mijn vrouw is jullie erg dankbaar, ze gaat het geld nu aan kleding uitgegeven:help:

    Andy
     
  8. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    De spiegel zit erop

    De spiegel zit erop.
    [​IMG]
    De openingen in de spiegel zijn aan de binnenzijde voorzien van een U vormig stukje hout waar later een gaatje in geboord kan worden om de kanonnen in te bevestigen.
    Ik heb de binnenkant alvast mat zwart geschilderd omdat dat nu nog makkelijk ging.
    In de spiegel plaatst Corel 6 kanonnen :rolleyes:. Corel stop namelijk achter ongeveer alle openingen in het schip een kanon en dat is wel wat erg veel van het goede. Ik denk zelf alleen de onderste 2 kanonnen te plaatsen, maar definitief beslissen doe ik pas als ik het model in het Tropenmuseum gezien heb. Op de foto's van dit model lijken er ook maar 2 kanonnen in de spiegel te staan.

    [​IMG]
    Ik heb de zijkanten van de spanten een kleurtje gegeven omdat ik verwacht dat het dan makkelijker is om het resultaat van het schuren te beoordelen. Je kent me een experimentje is immers nooit weg, of het echt werkt horen jullie nog wel.
    En het schuren kan beginnen :teacher: .

    Bouw ze
    Andy:bye:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Schuren? ...... de kanonnen dan maar eerst

    Door een zware polsblessure heb ik het schuren van de spanten voorlopig moeten staken. :(
    Maar ... :idea: ... er is nog genoeg andere (licht)werk te doen!
    Dus ben ik alvast maar aan de 16 bovendekse kanonnen begonnen:

    [​IMG]

    Dat zijn 14 zware (920) en 2 lichte (917) kanonnen. Helaas bleek al direct dat er 6 wielen (921) voor de zware kanonnen ontbreken, die heb ik inmiddels via de modelbouwwinkel bij Corel besteld.

    Volgens de bouwbeschrijving worden de kanonnen niet beschilderd en blijven de affuiten bruin, ook op de replica van de Prins Willem waren de affuiten bruin.

    [​IMG]

    Ik ga de kanonnen schilderen in de meer gebruikelijke kleuren: oker rood voor de affuit en zwart voor het metalen beslag.
    Dit is wat ik daarbij voor ogen heb (voorbeeld van de Batavia):

    [​IMG]

    Ook het touwwerk aan de kanonnen krijgt deze crème kleur (dit touw is met het model geleverd).
    Voor het staande want (=geteerd touw) wil ik straks wel zwart touw gebruiken.

    Bouw ze
    Andy:pim:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Neem je dan het oker rood uit de Admirality set, Andy? Die vind ik wel veel mooier dan deze, bijna oranje kleur.

    Groet,

    Ad
     
  11. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Jotika Admirality Paints?

    Inderdaad Ad,

    Hier het bewijs:[​IMG]
    De kleuren op deze foto zijn niet helemaal juist (de witbalans van de camera was in de war door het TL licht op bruin karton) maar geven al wel een idee van hoe de kanonnen er uit gaan zien.

    De Admirality verf serie is inderdaad een aanrader: mooie kleuren, goed verwerkbaar (ook met hele kleine penselen), snel drogend en stinkt niet! En tegenwoordig ook in Nederland makkelijk te kopen :).
    Het plan is om de hele Prins Willem ermee te schilderen. Ik moet nog wel testen of de spiegelfiguren (metaal) er ook goed mee te schilderen zijn anders moet ik daarvoor uitwijken naar Humbrol enamel.

    Andy:bye:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Kanonnen?

    Inderdaad, kanonnen..... maar:

    .....er ontbreken 6 wielen en 4 assen in de doos, deze onderdelen zijn inmiddels via de modelbouwwinkel bij de importeur van Corel besteld.
    En ook het touw is niet volledig aanwezig: 0,20 mm en 1,25 mm ontbreken maar er zit wel weer 2.00 mm in de doos maar die wordt in deze kit niet gebruikt. :confused:
    Al met al toch wel erg slordig voor zo'n dure kit, ik ben benieuwd wat er verder nog blijkt niet te kloppen.

    [​IMG]
    De kanonnen zijn nu bijna klaar (op 2 na bij gebrek aan geleverde onderdelen).
    Alleen moet de as (trunnion) van het kanon en de bevestiging ervan aan de affuit nog zwart geschilderd worden.
    Ik heb de bevestiging van de broeking aan de koperen ringpen moeten vereenvoudigen. Met alle 3 de knopen die de bouwbeschrijving voorschrijft ging het er veel te grof uitzien. Daarnaast is 3 knopen leggen binnen 2 mm met handen maat XL (en een onwillige pols) ook niet het leukste werk.
    Een model in de schaal 1:100 te bouwen, dat is echt een stuk kleiner als de 1:60 van mijn vorige modellen!

    Nu staat het voorzichtig beginnen met het schuren van de spanten op het programma (en oppassen voor overbelasting van mijn herstellende polsblessure).
    Ik zit inmiddels al te puzzelen op de loop van de beplanking. Ik overweeg om het gebruikelijke advies (buig de romp planken niet in zijdelingse richting) hier niet te volgen. Als ik bouwbeschrijving volg en de romp beplanking met de zeeg van het dek mee laat lopen komen de geschutspoorten haast vanzelf op de juiste hoogte te zitten.

    [​IMG]

    In verband met het binnenwerk achter de geschutspoorten moet ik aan de bovenkant van de romp beginnen met beplanken want dat binnenwerk is alleen vanaf de onderkant te plaatsen. Onder de onderste geschutspoorten zal ik aan de boegzijde en onder het onderste berghout zal ik ook aan de achterzijde dan kijken hoe ik verder ga met de beplanking, dat wil zeggen uitmeten, tekenen, versmallen etc. Meer daarover later. De onderlaag is een goede test voor de buitenste beplanking.

    Bouw ze
    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    schuren kan uren duren

    Ik heb voor het schuren de hulp van Dhr. Dremel ingeroepen maar daar moet je wel mee uitkijken want dat gaat verschrikkelijk snel en voor je het weet schuur je er te veel af. [​IMG]
    Op een spant heb ik zowel aan bakboord als aan stuurboord een laagje fineer moeten plakken om en deuk in de romp te voorkomen maar verder lijkt alles aardig te kloppen.
    Ik denk na het schuren van de spanten eerst de dekken te beplanken (op de buitenste randen na) want daar kan ik nu nog goed bij. Ik heb daarom maar alvast alle luiken etc. op de dekken uitgemeten en afgetekend. Als de dekken beplankt zijn volgt het beplanken van de romp.

    Maar eerst nog even verder schuren en blijven controleren met een testlatje

    Andy
     
  14. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Sorry een vraagje Andy.
    Testlatje is dat een voor gevormde lat in de vorm van de romp?
    Verticaal of horizontaal?
    Groetjes,
    Frankwin
     
  15. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    testen met een latje?

    Goeie vraag Frankwin.
    Een testlatje is eigenlijk gewoon een latje om de vorm van de spanten te controleren. Ik zal proberen mijn werkwijze uit te leggen, als ik niet duidelijk ben laat het dan even weten.
    Ik gebruik een latje van de binnenste houtlaag van de romp die van wit/lichtgeel, zacht, makkelijk buigbaar hout gemaakt gaat worden.
    Dit latje leg ik in de richting waarin de huidplanken moeten lopen op de spanten en controleer dan of er een deuken of bulten in de romp gaan komen door een niet juiste vorm van de spanten.
    Je drukt het latje met je vingers voorzichtig tegen de spanten, bulten zie je door in de lengterichting over het latje heen te kijken, deuken zie je het beste door je vinger beurtelings van één spant los te halen, komt het latje dan omhoog dan krijg je daar later een deuk in de romp. Gelijkertijd kan je ook zien of de spanten goed aansluiten op het latje of dat ze nog verder schuin afgeschuurd moeten worden.
    Door het latje horizontaal naar beneden en naar boven te schuiven krijg je een nog beter idee van de latere rompvorm en de eventuele fouten daarin.
    Deuken in de romp verdwijnen als je een dun latje op het spant plakt en bulten verdwijnen door schuren :). En dan natuurlijk weer opnieuw controleren. Kleine deukjes kun je eventueel ook opvullen met een mengsel van houtlijm en houtvijlsel.

    Ook de bolling van de boeg en de achtersteven is op deze manier te controleren hoewel ik het daar wel lastiger vind om de deuken en bulten goed te zien.

    Andy

    En o ja testlatje slaat ook op: het is een test voor de buigzaamheid van het latje (= bij het controleren van de boeg breekt er wel eens een);)
     
  16. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Bedankt voor deze uitleg.
    Trouwens een goede tip van dat mengseltje.
    Toppie bezig.
    Groetjes,
    Frankwin
     
  17. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Bouw tijdelijk gestaakt

    In verband met de ernstige ziekte van mijn schoonvader is de bouw van de Prins Willem tijdelijk gestaakt.

    Andy
     
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Sterkte Andy, voor jou en je gezin.

    Ad
     
  19. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Veel sterkte Andy en familie.
    Groetjes,
    Frankwin
     
  20. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    Sterkte Ab, hopelijk komt het weer goed.
    mvg Loek
     

Deel Deze Pagina