Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ABrouwer, 27 okt 2011.

  1. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Beste mensen,

    Hartelijk dank voor jullie steunbetuigingen.

    Andy
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Sterkte, Andy!
     
  3. Germt

    Germt Guest

    Ik was op zoek naar medebouwers van historische houten schepen, heb zelf net een verslag geopend omdat ik ga beginnen met de bouw van de Wappen von Hamburg.
    Ben wat laat, maar wens je sterkte.
    Hoop in de toekomst je verslag verder te kunnen volgen.
    Groet, Germt
     
  4. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Na meer dan 10 dagen thuis door vrouw en kinderen verzorgd te zijn is mijn schoonvader in onze aanwezigheid in alle rust overleden.
    Wij zijn dankbaar dat we dit voor hem hebben kunnen doen.

    Binnenkort ga ik weer verder met de bouw van de Prins Willem

    Andy
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Gecondoleerd Andy, en sterkte de komende tijd voor jou en je familie.

    Neem rustig de tijd, zo'n periode gaat je niet in je koude kleren zitten. Je voelt zelf wel als je er weer aan toe bent. Kan soms ook wel weer afleiding geven, maar dat ligt bij iedereen verschillend.

    Groet,

    Ad
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Gecondoleerd... Bij mij was het eerder dit jaar overlijden van mijn schoonvader juist de reden de modelbouw weer op te pakken, maar dat zal voor ieder anders zijn.
     
  7. Germt

    Germt Guest

    Gecondoleerd Andy,
    Ik wens jou en je familie veel sterkte toe met dit verlies...
     
  8. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ook van mijn kant gecondoleerd.

    Gr,

    Freek
     
  9. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Gecondoleerd Andy.
    En veel sterkte.
    Groetjes,
    Frankwin
     
  10. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Ook mijn deelneming met jullie verlies.
    Bertus.
     
  11. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Schuren, schuren ...... en dekbeplanking

    Dank voor alle steunbetuigingen!

    Het werk aan de Prins Willem heb ik langzaamaan weer opgepakt:

    Het schuren van de spanten begint al lekker op te schieten.
    Bij spant 7 (het grootspant?) en bij spant 13 (het op één na laatste spant) heb ik een latje van 0,5 mm op het bovenste deel van het spant moeten plakken omdat er anders op die plaats een deuk in de romp zou ontstaan.
    Vooral aan de boegspanten moet nog wat geschuurd worden, het is schuren, controleren, schuren, controleren etc. Geen haastklus dus want fouten hier blijven met een beetje pech na het beplanken altijd zichtbaar of zijn alleen met veel moeite na de eerste beplanking te corrigeren.

    Ik heb me in de dekbeplanking verdiept omdat ik die deels al wil aanbrengen voordat ik de rompbeplanking (verschansing) aanbreng omdat ik er dan nog makkelijk bij kan. Daarnaast kan vooruitkijken nooit kwaad.
    De keus is daarbij op het volgende beplankingsschema gevallen:
    [​IMG]


    Het schema komt uit "Historische Schiffsmodelle" van Wolfram zu Mondfeld en zou tot de 18de eeuw gebruikt zijn.
    Het breeuwen van de dekplanken ga ik nabootsen door de zijkanten van de planken zwart te maken met een zwarte watervaste en natuurlijke lichtechte viltstift, ik heb dit al eens eerder gedaan en het werkte toen prima.

    Ik kom hier wel een probleem in de bouwbeschrijving tegen:
    het dikkere middelste deel van de dekbeplanking is van walnoot 1x3 mm en de beide zijkanten zijn van tanganika 0,6x1 mm.
    Het geleverde walnoot is diep donkerbruin en tanganika is lichtgeel tot bijna wit, een eigenaardige kleurencombinatie :confused: .
    Ik ken dit van geen enkel ander model.
    In het dek van de Batavia vind je bijvoorbeeld wel het dikteverschil in de dekplanken maar geen kleurverschil:rolleyes:

    Voorbeeld van de beplanking volgens de bouwbeschrijving, donker in het midden en licht aan de zijkanten.

    [​IMG]
    Als iemand op het forum hier meer van weet hoor ik het graag

    En ondertussen schuur ik verder.

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Andere dekbeplanking?

    Ik heb besloten het donkere hout in het midden van het dek (tussen de schaarstroken) te vervangen, en na overleg met Ton van "De Kombuis"is de keuze gevallen op Abachi.

    Ondertussen heb ik wat geëxperimenteerd met "nieuw" gereedschap en een andere lijmtechniek.

    Ik heb een nieuwe "plankjessnijder" in gebruik genomen:
    [​IMG]

    Hiermee kan ik de plankjes haaks en op de juiste lengte afsnijden, wie goed kijkt herkent in de plankjessnijder een diasnijder die ik vroeger gebruikt heb bij het inramen van dia's :D. Het werkt prima, ik ga hem bij het beplanken van het dek weer gebruiken.

    Bij mijn vorige modellen lijmde ik de dekken altijd met secondelijm, ik wilde dat nu eens met waterverdunbare houtlijm proberen.
    Ik heb daarom als teststuk een paar horizontale delen van het dek beplankt met behulp van houtlijm. Ook dit experiment beviel me goed, en ik ga verder houtlijm voor het beplanken gebruiken.

    [​IMG]
    Als laatste klus heb ik de boeg opgevuld met balsahout om straks een goede vorm in de boeg te krijgen.

    [​IMG]
    Nog wel wat aan bijwerken ;) maar eerst even vakantie.

    PRETTIGE FEESTDAGEN
    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    De bouw is hervat

    De bouw heeft wat langer stil gelegen als gepland omdat mijn vader in het ziekenhuis heeft gelegen, gelukkig gaat alles nu weer beter en is hij weer thuis.

    Ik ben begonnen met een proefstukje beplanken op het achterdek. Ik heb ervoor gekozen om uit te gaan van de dekplanken van maximaal 6 meter en deze te breeuwen en in patroon te leggen. Ik heb de planken gebreeuwd met een Permanent Marker viltstift op alcoholbasis en gelijmd met houtlijm. Ik ben erg tevreden met het resultaat :D.
    [​IMG]
    De zijranden worden beplankt als de hulpspanten verwijderd zijn.
    Voor het middelste deel van de andere dekken (waar dikkere dekplanken gebruikt worden) heb ik hout besteld omdat het daarvoor geleverde hout veel te donker was.:(

    Ik heb een paar deurtjes op een tussendekje (boven de positie van de roerganger) alvast gemaakt en vastgelijmd omdat ik er later niet meer bij kan. Vroeger schilderde ik alle metalen onderdelen met Humbrol nu heb ik ervoor gekozen Admiraliteits-verf op waterbasis te proberen. Na het schoonmaken van het metaal met terpentine bleek de hechting prima te zijn. Ik kies de kleuren op basis van de foto's van de afgebrande replica van de Prins Willem en vergelijk deze met de op de Batavia gebruikte kleuren en de in de bouwbeschrijving voorgeschreven kleuren.
    [​IMG]
    Het schuren van de spanten is inmiddels klaar en uitgebreid gecontroleerd met proeflatten.

    Het beplanken van de romp begint bovenaan omdat anders de inzetstukken achter de geschutspoorten niet meer geplaatst kunnen worden. De tekeningen geven duidelijk de handigste beplankingsvolgorde aan.

    De vorm van de geschutspoorten van Corel (vierkant) wijkt duidelijk af van die Herman Ketting heeft getekend (zijkanten loodrecht naar beneden).

    Corel:
    [​IMG]
    Herman Ketting:
    [​IMG]

    Ik ga de tekening van Herman Ketting volgen bij het maken van de geschutspoorten.

    Ik heb enkele planken van de onderlaag van de dubbele beplanking aangebracht en ben nu uitgebreid aan het meten om de juiste plaats van de 2 achterste /bovenste geschutspoorten te bepalen.
    De eerste paar planken met secondelijm vastgeplakt (foutje :oops: oude gewoonte) voor de volgende gebruik ik houtlijm.

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Welkom terug, Andy. Fijn dat je er weer zin in hebt!!

    Ik twijfel wel over die geschutspoortluiken. Op deze manier (vertikale zijkanten, en met de zeeg meelopende onder en bovenkanten) krijg je ruitvormige luiken. Dan lijkt ook horizontale boven en onderkant logischer. Maar wellicht heb jij nog andere bronnen.
    Nog wel bij de HMS Victory gekeken, maar die heeft een veel mindere zeeg van de achterdekken dan deze. Van wat ik ervan kan zien lopen die horizontaal-vertikaal met rechthoekige luiken.

    Groet,

    Ad
     
  15. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Andy fijn dat weer op het forum bent.
    Ben nog steed op zoek naar een diasnijder.
    Goede tip.
    Groetjes,
    Frankwin
     
  16. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Scheve geschutspoortluiken?

    Oeps daar had je me even. Andere bronnen? :confused:
    Eigenlijk was alles gebaseerd op berichten op forums van andere Prins Willem bouwers die zich baseren op het boek "Prins Willem" van Herman Ketting. In dit boek staat een tekening van de Prins Willem met "scheve" luiken, een foto van een model uit 1978 met "scheve" luiken en een foto van het originele model uit 1650 maar daar is de vorm van de luiken niet goed op te beoordelen. Maar zijn dat "andere bronnen?" :teacher: Eigenlijk niet, alles blijkt gebaseerd op de tekening van Herman Ketting.
    Zoeken dus naar "andere bronnen":
    In het boek "Schepen op schaal" van H.N. Kamer (uitg. De Bataafse Leeuw Amsterdam 2002) staat:
    "De zijkanten van de geschutspoorten lopen zuiver verticaal, dus evenwijdig aan de stand van de spanten. De onder en de bovenzijde lopen parallel met het dek ter plaatse." Kamer baseert zich daarbij op de teksten van Witsen (1671) en Van Yk (1697) wat de oudste geschreven documenten over de Hollandse scheepsbouw zijn.
    Dit parallel met het dek lopen verklaart alles, de zeeg van de Prins Willem is veel groter als die van de Victory vandaar dat het op mijn model wel zichtbaar is en op het jouwe niet

    @ Ad en Frankwin
    Ik was even off line wegens familieomstandigheden maar gelukkig is mijn vader weer aardig opgeknapt na zijn pacemaker implantatie.:D

    Andy
     
  17. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    "Zoekt en Gij zult vinden", dus Andy. En inderdaad, die dekhelling bij het achterdek is bij de Victory bijna verwaarloosbaar t.o.v. die bij de Prins Willem.

    Mooie dingen, die pacemakers. Mijn moeder heeft er van haar 75e tot een maand voor haar 97e mee gedaan.........

    Groet,

    Ad
     
  18. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Andy,

    Die scherpe zeeg was typisch een Hollandse scheepsbouw. De Engelsen hielden de romp veel vlakker maar ook breder voor een betere stabiliteit. Na het vergaan van de Wasa werd toch ernstig gekeken naar de extreem hoge spiegels van dit soort schepen. Het was een ommekeer wat leide tot een lagere spiegel en een bredere romp. Net als bij de Engelsen.

    Op tekening 2 die je laat zien van de geschutspoorten, klopt het meest. Alleen weet ik niet zeker of de parallellogramvorm makkelijk te openen is op die manier omdat de scharnier ophanging veel wring geeft door de zwaartekracht. Bij de Wasa heb ik de boven en onderzijde recht gehouden.

    Succes met de bouw.

    Groeten Paul
     
  19. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    @ Ad: mijn vader is 88 dus als een pacemaker 22 jaar helpt....;)

    @ Paul: dank je de relatie met de Wasa was nieuw voor me.

    Ondertussen gaat het uitmeten (en opnieuw meten ter controle) van de geschutspoorten verder.
    [​IMG]
    De foto heeft wat last van vertekening, zijkanten van de geschutspoorten lopen echt evenwijdig en verticaal.:yes:
    Nu de poorten uitzagen en de zeeg van rompplanken op de spanten uitmeten, veel gemillimeter maar wel noodzakelijk voor een goed resultaat.

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Tja, ik ben het wel eens met Paul dat die scharnieren op deze manier flink gaan wringen. Maar wellicht hadden ze zoveel speling...... Of ze moeten loodrecht op de bovenlijn aangebracht zijn, maar dat zijn ze op de tekening niet.

    Mooi, hè. Zo'n 30 jaar geleden deden ze geen pacemakers meer op die leeftijd.....

    Groet,

    Ad
     

Deel Deze Pagina