Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ABrouwer, 27 okt 2011.

  1. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    ik heb zo`n vermoeden dat ze de scharnieren gelijk trokken aan de bovenkant, dus gaat het luik wat vreemd open, maar werkt het wel.
     
  2. Germt

    Germt Guest

    Hoi Andy,

    Even over de verf,
    Ik lees dat je Admiraliteits verf gebruikt, ik neem aan dat je dat ook voor het houtwerk gebruikt, rood en groen o.a.
    Waar lak je het dek straks mee af?
     
  3. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Hoi Germt,

    Ik gebruik inderdaad voor al het houtwerk Admiraliteitsverf.
    Ik heb laatst enkele messing deurscharnieren er ook mee geschilderd en na schoonmaken van het metaal met terpentine was de hechting en dekking goed.
    Voor het dek heb ik tot nu toe "Matt Varnish" gebruikt (voor het kleine stukje tussendek boven de kolderstok) maar ik overweeg nog om mijn dek straks helemaal niet te schilderen maar alleen te schrapen met een beitel (dan wordt het zwart van mijn breeuwnaden net iets minder opvallend).


    Groeten
    Andy
     
  4. Germt

    Germt Guest

    Dank Andy, ik had al die kleuren al op mijn bestellijstje staan, de varnish er no bij, en dan heb ik het wel.
    Kan ik in ieder geval even vooruit.;)
    Waarschijnlijk weet je dit al, maar een tip: maak de hoeken van de beitel een beetje rond, dan trek je in ieder geval geen krassen in het dek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2012
  5. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Update

    De werf is na een weekje ziekteverlof griep weer geopend.
    Na veel meten en nog eens meten is de eerste rompplank is geplaatst en wordt de zeeg goed zichtbaar. Een belangrijke fase in de bouw :teacher: omdat met de loop van de beplanking ook de plaats van de geschutspoorten wordt bepaald en daarmee voor een belangrijk deel het uiterlijk van het model.
    De bouwbeschrijvingen geeft in combinatie met de tekeningen een goede beschrijving van de beplankingsvolgorde :D in deze fase van de bouw.
    Dit is het eerste model waarbij ik de rompbeplanking met houtlijm vastlijm en dat werkt prima en fouten zijn prima (met wat water) te corrigeren.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Het zorgvuldig schuren van de spanten begint nu ook zijn vruchten af te werpen: geen deuken en bulten te zien :D.

    De bestelde Abachi dekbeplanking is aangekomen deze gaat de (in mijn ogen) te donkere walnoten dekbeplanking vervangen.
    Voorlopig kan ik dus lekker doorwerken.:squarewink:

    Groeten
    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    De lijn ziet er mooi uit, Andy. Ik heb trouwens altijd met huitlijm beplankt, nooit problemen gehad. Wel zeg ik altijd: zuinigheid is een goede eigenschap, maar zuinig zijn met houtlijm is gewoon stom. Teveel later gewoon wegvegen. Je vergeet toch niet de kopse kanten van de planken bij de volgende planken ook goed in de houtlijm te smeren? Als de planken niet goed onderling verlijmd zijn krijg je later problemen met schuren. Na het beplanken de hele romp nog een keer "inwassen" met houtlijm helpt ook nog om alle kieren die er toch nog zijn dicht te maken.

    Veel plezier verder,

    Ad
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2012
  7. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    @ Ad

    Hartelijk dank voor de tips :D

    Groeten
    Andy
    oud grootgebruiker van UHU Hart
     
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dan wordt dit een verademing. Veel meer tijd, ook om nog correcties aan te brengen. En wat je ertussen uitperst gewoon met een vochtige doek weghalen.
    Is dit schip enkele of dubbele beplanking?

    Groet,

    Ad
     
  9. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Een verademing inderdaad :p, ik heb alle "stinkers" vervangen geen secondelijm geen UHU hart geen Humbrol maar houtlijm en Admiraliteitsverven!

    De Prins Willem heeft een dubbele beplanking die beide iets verschillend lopen.
    De binnenste beplanking volgt precies de onderkant van de geschutspoorten de tweede loopt achteraan wat steiler omhoog.
    Het mooie van een dubbele beplanking is ook dat als je fouten maakt bij de eerste beplanking je deze kan voorkomen bij de buitenste laag;)

    Het bouwtempo ligt momenteel niet zo hoog in verband met alle drukte binnen de familie, maar dat komt wel weer goed.

    Groeten
    Andy
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat is ook het beste, de twee beplankingen moeten beslist niet dezelfde paden volgen, dat versterkt eventuele knikken tussen planken in de eerste laag. Zelf vind ik het prettig als de tweede beplanking niet dezelfde breedte heeft als de eerste.

    Laten we nou niet van fouten uitgaan, Andy. Ik zou de eerste beplanking zo afschuren dat de vorm er perfect in zit, dan komt de tweede beplanking er van nature mooi tegenaan. Meestal is deze ook wat dunner dan de eerste beplanking, dus je moet bij de tweede niet teveel te schuren hebben, anders loop je het risico er doorheen te gaan.

    Bouwtempo is van ondergeschikt belang!!!

    Groet,

    Ad
     
  11. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    @ Ad

    Vouten maken doe ik niet ik moet hooguit wat beischuren en korrigeren

    Andy
     
  12. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Voortgang beplanking

    Het beplanken van de romp gaat met de snelheid van 2 planken per dag verder.
    Ik week de planken eerst 1 dag in water in een speciaal daarvoor door mijn zoon :bday: gebouwde tank.
    [​IMG]

    Vervolgens buig ik de planken aan de boegkant met een Amati buigtang wat in vorm (zodat ze niet knippen bij het plaatsen). Hierna bevestig ik de plank met tijdelijke spijkertjes en klemmen op zijn plaats en laat hem drogen.

    [​IMG]

    De plank behoudt na droging zijn nieuwe vorm en wordt vervolgens met houtlijm aan de spanten en de bovenliggende plank gelijmd. Ik gebruik hierbij geen spijkers meer.

    Ik heb een proefstukje dekbeplanking op het dek gelijmd.
    Ik heb voor het dikkere middendeel niet het voorgeschreven (donkere) walnoot gebruikt maar abachi wat volgens mij beter kleurt bij het dunnere tanganika wat ernaast ligt.

    [​IMG]

    Ik ben nu zover dat ik de benedendekse geschutspoorten in de romp kan gaan uitmeten en uitzagen en de inzetstukken erachter kan gaan lijmen.
    Daarna ga ik verder met het beplanken van de romp van af de kiel naar boven.

    [​IMG]
    De tekening is hier wat onduidelijk :confused: , volgens mij moet ik de tekening als volgt lezen:
    De gestippelde lijn ------ langs de spanten geeft geeft de lijn aan voor het afschuinen van de spanten.
    De doorgetrokken streep______ geeft de lijn aan tot waar de binnen beplanking van de romp moet lopen.
    De stippel streep lijm _._._._ geeft aan tot waar de buiten beplanking moet lopen.

    Als ik de tekening verkeerd interpreteer hoor ik dat graag.

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    De kanonspoorten zijn afgetekend. Eerst zijn de spanten afgetekend en vervolgens alle kanonspoorten vanuit het spant ervoor en erachter uitgemeten.
    De bouwbeschrijving klopte op hier niet. De kleine kanonspoorten moesten volgens de bouwbeschrijving 8 mm hoog en 5 mm breed worden maar op de tekening waren ze 8x8 mm.:confused: Omdat ze op de tekening van H.Ketting in het boek "Prins Willem" ook vierkant zijn heb ik ze toch maar 8x8 mm. gemaakt. De grote kanonspoorten hebben de maat 10x10 mm.
    Vervolgens heb ik met een hobbymesje de kanonspoorten rondom uitgesneden en met een klein beiteltje voorzichtig uitgestoken.

    [​IMG]

    Hierna heb ik de U vormige houten inzetstukken zwart geverfd, op lengte gezaagd en achter de kanonspoorten gelijmd. Na droging heb ik er gaatjes in geboord waar later de halve kanonnen in komen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De zijkanten van de kanonspoorten zijn recht maar de foto vertekend nogal.:(
    Daarna heb ik de kanonnen proefgeplaatst:

    [​IMG]
    Nog wel wat bijwerken maar mooi wordt het wel.
    De kanonnen terug in de doos:sleeping: en weer even verder met het beplanken.

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. debart

    debart

    Lid geworden:
    9 feb 2010
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi Andy,

    Bij jou schiet het ook op, wel makkelijk zo'n boorstandaard met een dremel, ik heb er ook 1 maar heb hem nog niet gebruikt, je kanonsgaten zien er goed uit, wel veel werk aan.;)
     
  15. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Prachtig om te zien,maar boor of frees je ze erin?
    Ziet er zo strak uit die kanonspoorten.
    Groetjes,
    Frankwin
     
  16. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Voor mij was het ook de eerste keer en het werkt wel veel sneller als het volledig boren met de hand was ik vroeger deed. Maar pas wel op de boorstandaard verloopt iets onder belasting en daar moet je dus echt rekening mee houden bij het nauwkeurig boren van de gaatjes voor de kanonnen.

    Andy
     
  17. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    De kanonspoorten zijn uitgesneden met een hobbymesje en daarna met een kleine hobbybeitel uitgestoken. Geen frezen dus deze techniek beheers ik beter.
    Daarna heb ik de u vormige houten inzetstukken erin gelijmd en daar een gaatje ingeboord waar later de insteek kanonnen ingelijmd worden.

    Andy
     
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Mooie lijn, Andy. Dan zie je ook goed het verschil in zeeg tussen de Hollandse en Engelse schepen, zoals Paul al een tijdje geleden opmerkte. Hier de Victory met maar een heel geringe zeeg:

    [​IMG]
    Gaat een plaatje worden, en er komt een heleboel leuk werk aan!!!!
    Mijn vingers beginnen al te jeuken om die hierboven te gaan restaureren. Maar eerst de Rotterdam af........

    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Dank u wel voor de uitleg.
    Ga deze bouwverslag eerst helemaal volgen,voordat ik begin.
    Toppie bezig.
    Groetjes,
    Frankwin
     
  20. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Er zit inderdaad een groot verschil in de Engels en de Hollandse scheepsbouw. Door de veel grotere zeeg was het achterschip veel hoger en lag het eigen zwaartepunt van een niet geballast schip duidelijk hoger als bij de Engelse schepen. De Wasa was op Hollandse wijze gebouwd en hoe het met haar (ten gevolge van haar hoge zwaartepunt) is afgelopen is bekend. Gelukkig maar anders had ze nooit in een museum gelegen.;)

    Schitterend model die HMS Victory van je :worship: en ook een maatje groter als mijn Prins Willem. Restaureren is een vak(= uitdaging) apart.

    Ik werk dapper door aan mijn bootje: eerst de binnenste romp beplanking afmaken en dan de buitenste met zeeg dus veel buigen en secuur meten.

    @Frankwin
    Ik blijf verslag doen van de bouw en vraag het rustig als iets niet duidelijk is.

    Andy
     

Deel Deze Pagina