Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ABrouwer, 27 okt 2011.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    OK Andy, gewoon een andere volgorde dus. Bij de Victory moest de eerste plank van de tweede beplanking precies volgens het verloop van de bovenkant van het middelste berghout worden aangebracht. Daarmee lag het verloop van de berghouten precies vast. Deze zijn inderdaad dun, en bij de Victory ook nog een twee verschillende dikten.

    Ik heb het nooit gedaan, maar in de beschrijving geven ze het probleem (voor de tweede beplanking) ook wel aan, en adviseren dan inderdaad dikke (langzame) "secondenlijm" te gebruiken. Wel uitkijken dat je je vrouw niet vastlijmt................

    Groet,

    Ad
     
  2. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Je brengt me wel op een idee :rolleyes:...
     
  3. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    De eerste berghouten zitten goed

    De eerste poging om de eerste 2 berghouten (2x3 mm notenhout) te plaatsen was niet goed gelukt ondanks het feit dat de berghouten in de juiste vorm gebogen waren voor het lijmen. De berghouten waren verschoven tijdens het drogen van de houtlijm. :mad: De droogtijd is in dat soort situaties het grootste nadeel van houtlijm. Ik had het verschuiven niet verwacht en heb geprobeerd met steeds meer elastieken de berghouten op hun plaats te houden.

    [​IMG]

    Ik geef toe dat het er niet professioneel uitziet en het resultaat was daar dan ook naar :(.
    Omdat de berghout het verloop van de rest van de rompbeplanking bepalen is het erg belangrijk dat deze exact goed zitten.

    Dus de berghouten verwijderd door ze goed nat te maken (dat is dan weer het voordeel van houtlijm)
    Daarna de loop van de berghouten opnieuw afgetekend en samen met mijn vrouw een lijmpoging ondernomen, nu met 4 handen in plaats van veel elastiek.

    Poging 1: de berghouten en de romp goed schoongemaakt en met secondelijm op de romp geplakt. Maar .... de secondelijm plakte niet :confused: Oorzaak: te oude secondelijm?
    Poging 2: de berghouten en de romp opnieuw goed schoongemaakt en met vers gekochte secondelijm op de romp geplakt. Maar ...... de secondelijm plakte niet :confused: :confused: Oorzaak: blijkbaar was de secondelijm niet te oud maar mogelijk het was de in het hout getrokken houtlijm het probleem.
    Poging 3: de berghouten en de romp opnieuw goed schoongemaakt en nu met UHU hart gelijmd en dat ging prima:yes:.

    De beide berghouten zitten nu netjes op de romp:

    [​IMG]

    Nu kan ik eindelijk weer verder met de rompbeplanking. Ik ga de nu volgende planken (1x3 mm notenhout) met weer houtlijm vastlijmen verschuiven is nu immers niet meer mogelijk.

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Start 2de belpanking

    Ik vrees dat ik van mijn oorspronkelijke plan om het hele schip met houtlijm te bouwen af moeten stappen en de 2de beplanking met UHU-hart moet gaan doen omdat ik de plankjes op hun plaats moet houden met 10 vingers en UHU veel sneller droogt als houtlijm.
    Ik ben geen echte purist, het gaat mijn vooral om het eindresultaat en ik ben ook niet vies van een experiment op zijn tijd, zo gebruik ik een warm strijkijzer (warmte stand zijde) om de zeeg mooi in de planken te krijgen (niet met het strijkijzer op de romp natuurlijk! [​IMG])

    Ik zal ondertussen ook nog eens uitkijken naar sneldrogende houtlijm

    Andy
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Moet je ook niet zijn Andy, is alleen jezelf pesten. En er zijn zoveel manieren ol tot een goed resutaat te komen. Ik heb onderstaande klemmetjes veel gebruikt.
    [​IMG]

    Gekocht bij Micro-Mark in de USA. Werken wel, maar zijn ook niet zaligmakend. Duur en kwetsbaar (is van dat zachte gietmetaal) en behoorlijk duur. Ik ben ondertussen al door m'n derde bestelling heen, en twijfel of ik ze weer zou kopen.

    Er is wel sneller drogende houtlijm, maar niet zo snel als jij wilt, denk ik. En als UHU Hart werkt, waarom niet? Eventuele kiertjes tussen planken misschien achteraf nog even met houtlijm dichtsmeren.

    Groet,

    Ad
     
  6. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Bedankt voor de tip van de beplankingsklemmetjes Ad.
    UHU-hart werkt goed en daar ga ik dus lekker mee verder. Naast mijn 10 vingers gebruik ik momenteel ook knopspelden (die ik in de 1ste beplanking steek) om de 2de beplanking te fixeren en dat gaat prima.
    De knopspelden zijn van mijn vrouw en die vindt dat een veel beter idee als het kopen van beplankingsklemmetjes :rolleyes:.

    Andy
     
  7. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Beplanken:
    De drie onderste berghouten zijn aangebracht en het aanbrengen van de tweede beplanking van notenhout gaat rustig door. Eerst beplank ik de romp verder naar boven toe dicht en als dat klaar is ga ik de onderhelft beplanken.

    [​IMG]
    Omdat het mijn eerste model is met een volledig kanonsdek was het even experimenteren met hoe ik de geschutspoorten het beste in de tweede beplanking kon aanbrengen.
    De eerste optie was het:
    - de tweede beplanking eroverheen aanbrengen dan vervolgens de poorten uitzagen
    De tweede optie was:
    - de tweede beplanking er omheen aanbrengen en het gat van de kanonspoort later verder vergroten
    De derde optie was:
    - de beplanking rondom de poorten voor het lijmen exact op maat maken.

    De laatste optie (de beplanking tevoren exact op maat maken) bleek het mooiste resultaat te geven en zal ik dus verder blijven toepassen.

    Bij de twee achterste/onderste kanonspoorten (de konstabelskamer?) heb ik als experiment de rode kozijnen al aangebracht om te kijken hoe dat het beste gaat.

    Ongeval::help:
    Bij het op maat maken van de tweede beplanking brak het hobbymes af (rechts onder op de foto) en schoot het resterende stuk mijn linker wijsvinger in (aan de bovenkant net onder de nagelriem tot op het bot).:oops:
    Dat doet even zeer en bloedt uitstekend. Morgen maar weer even kijken of het bouwen al weer lukt of dat ik een bouwpauze van enkele dagen zal inlassen.

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Sterkte ermee, Andy!!! Dat zijn altijd van die ongevalletjes die behoorlijk ongemak kunnen veroorzaken, ik kan daar redelijk over meepraten.

    Wat betreft de combinatie tweede beplanking en geschutspoorten, dat is natuurlijk voor elk schip verschillend. Bij de Victory waren er een paar op het bovenste kanonsdek die geen luiken hebben. Bij die poorten moesten de omlijstingen voor de tweede beplanking worden aangebracht, die dan later over de omlijstingen viel. Hieronder wordt dat wellicht duidelijk:

    [​IMG]

    Maar ik weet natuurlijk niet of die situatie zich ook bij jou voordoet.
    Beterschap met je vinger.

    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Dank je Ad,

    Alle onderdekse geschutspoorten van de Prins Willem hebben (net als jouw HMS Victory) luiken en een kozijn dat 1mm dieper ligt. Dit donker rode kozijn lijm ik na het aanbrengen van de 2de beplanking in de geschutspoort.
    De bovendekse geschutspoorten zijn rond en hebben geen luiken maar een gouden sierrand.

    Andy
     
  10. Germt

    Germt Guest

    Ziet er in ieder geval mooi strak uit hoor Andy:thumbsup:
     
  11. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    kozijnen plaatsen

    Dank je Germt ik bouw wel niet zo snel maar probeer het wel zo netjes mogelijk te doen.;)

    De kozijnen van de onderste rij geschutspoorten zijn aangebracht. De waterverdunbare rode verf (Admirality Paints kleur rode oker) is vrij kwetsbaar daarom heb ik de kozijnen na plaatsing moeten bijschilderen.
    De maten in de bouwbeschrijving kloppen echter niet daarom zitten de kozijnen eigenlijk niet diep genoeg in de openingen :rolleyes:
    Achteraf gezien was dit te voorkomen geweest als ik eerst de kozijnen geplaatst had, ze had afgeschaafd, geschilderd en daarna de tweede beplanking had aan gebracht. Maar ja dat is wijsheid achteraf, onthouden voor de volgende keer.:yes:

    Maar het resultaat ziet er (op dat schoonheidsfoutje na) fraai uit:

    [​IMG]

    Nu weer verder met het aanbrengen van berghouten en beplanking.
    Naar boven toe volgen nu: eerst 1 berghout dan 2 planken en dan weer 1. berghout.
    De berghouten en planken buig ik voor plaatsing met een zelf ontwikkeld buig apparaat in de juiste vorm:

    [​IMG]

    Zitten die planken erop dan gaat het onderwaterschip beplankt worden. Daarvoor moet ik nog een sponning voor de onderste plank(en) in de kiel maken. Het resultaat zou er uiteindelijk ongeveer zo uit moeten zien:
    (afbeelding is afkomstig van de Wasa)

    [​IMG]

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Toppie bezig,leer er steeds meer van.
    Maar maak je gebruik van dat zeer gevaarlijk hobbymes om alle beplankingen op maat te maken?
    Je had toch een snij apparaat er voor?
    Blijf het nog steeds volgen
    Groetjes,
    Frankwin
     
  13. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Leuk dat je me nog volgt:D

    Ik leer zelf ook veel van het maken van dit model, het is het meest complexe schip wat ik tot nu toe gebouwd heb en ook de schaal 1:100 is een leuke uitdaging op zich ;)
    Ik heb het hobbymes vervangen door een echte beitel met een breedte van 6 mm (was gewoon te koop in en bouwmarkt) want een zo'n afbrekend mes is niet voor herhaling vatbaar8-O.

    Het snijapparaat (het was een oorspronkelijk een dia snijder) is voor dekplanken (0,6mm abachi) bruikbaar maar het komt niet door de beukenhouten kozijnen van de geschutspoorten (1mm) en ook niet door de notenhouten huidplanken (1mm).

    Andy
     
  14. fulco

    fulco

    Lid geworden:
    26 jan 2012
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Bussum
    Goedenavond Andy,

    Mooi project! Nog even boven mijn kunnen.
    Andere koek dan dat tjalkje van mij.
    Toch zit ik wel te denken om zoiets te beginnen als dat bootje
    af is.
    Daarom blijf ik volgen, kan ik een hoop van leren.

    Ik heb trouwens bij de kombuis een houtsnijder in de aanbieding gezien: http://www.modelbouwdekombuis.nl/Webwinkel-Product-3670180/Houtsnijder.html
    Groet, Dick

    ps. Hoe gaat het met je vinger?
     
  15. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik gebruik zelf zo'n Amati versteksnijder:

    [​IMG]

    Kost wel iets van 20 €, maar snijdt fantastisch, ook door mijn 1,5 mm linden latten die ik voor de eerste beplanking heb gebruikt. Ik gebruik dat ding al jaren, en ben er erg tevreden mee.

    Groet,

    Ad
     
  16. fulco

    fulco

    Lid geworden:
    26 jan 2012
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Bussum
    Hallo Ad,
    Ja, die bedoel ik.
    Die wil ik dus ook gaan kopen en na jouw mening ga ik hem zeker halen
    voor die € 20,- :D

    Kan je er ook hapjes mee snijden? zeg maar half door een plankje heen om inhammetjes
    te maken? Of stopt het mesje met nog een rand kunststof erachter?
     
  17. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Nee, je snijdt een lat echt helemaal door. Probleem is dat hij scharniert rond het draaipunt, waardoor het mesje er van achter tot voor doorheen gaat, en pas als hij er helemaal doorheen is vlak met de lat staat. Als je dat (bijvoorbeeld door een aanslagje te gebruiken) eerder onderbreekt, heb je geen rechte snede (aand achterkant dieper dan aan de voorkant).

    Groet,

    Ad
     
  18. fulco

    fulco

    Lid geworden:
    26 jan 2012
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Bussum
    Ik begrijp het, jammer maar het blijft een handig ding.
    Misschien tijd om iets te bedenken wat dat wel kan?
    Gat in het hele kleine marktje ;)
     
  19. Germt

    Germt Guest

    Ik heb zelf recentelijk de meest eenvoudige tafel cirkelzaag van Proxxon aangeschaft, kost nog net geen € 100,=
    Maar is zijn geld dubbel en dwars waard, alle hoeken zijn mogelijk en verstekken zagen is een eitje.
    Hapjes kun je hier wel mee zagen, ik heb in de staande balken van mijn ankerbeting mbv een bruggettje naast de zaag een perfecte inkeping kunnen zagen om de balk in te leggen.:cool:
     
  20. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Bedankt voor al die tips heren,
    ben volgende maand namelijk jarig
    :new-bday:
     

Deel Deze Pagina