Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ABrouwer, 27 okt 2011.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat is zo, maar ik heb geloof ik wel eens meer gezegd dat de moeilijkheidsgraad toeneemt met afnemende afmetingen. Zoals ik kan zien ga je voor een zelfde mate van detaillering als de Victory, en dat wordt alleen maar moeilijker...

    Dat restauratie een vak apart is geloof ik ook wel. Ik zit al steeds vooruit te piekeren hoever ik met "afbreken" moet gaan. Maar ik heb nog de tijd....

    Groet,

    Ad
     
  2. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Een kleinere schaal is inderdaad lastiger, je handen en je gereedschap blijven immers even groot :cool:.
    Ik kom iedere keer weer nieuwe uitdagingen tegen waar ik met geduldig puzzelen steeds wel weer oplossingen voor kan vinden.:teacher: Bijvoorbeeld de vraag hoe laat je de beplanking van de romp netjes (en historisch correct) aansluiten aan de kielplank ter hoogte van het roer. Met ieder nieuw model ligt de lat weer hoger.;)

    Minimaal alle tuigage en blokken eraf zou ik denken, daarna is het afhankelijk van de schade aan de romp/masten etc. in hoeverre je nog verder moet slopen.
    Helaas zijn er geen draadjes van restauraties maar daar kan jij straks vast wel verandering in brengen.;)

    Groeten
    Andy
     
  3. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    laatste kanonspoorten

    Ik heb aan weerskanten 4 plankjes geplakt en de laatste 4 kanonspoorten gemaakt.
    De plaats van deze kanonspoorten lijkt wat eigenaardig. De kanons staan namelijk op het dek waar ook de horizontale balk van het roer zit. Op de tekening van H. Ketting van de Prins Willem passen ze net onder die balk.
    Maar dan wordt het ingewikkeld: als de Prins Willem een hekanker had en als bij dat hekanker een ankerbetting hoorde dan stond deze zeer waarschijnlijk op de plaats van het achterste kanon.
    Op de tekening van H.Ketting is überhaupt geen ankerbetting voor een hekanker getekend.
    De Batavia heeft daar een wel ankerbetting op die plaats maar die werd gebruikt voor de sleepkabel van de sleepboot bij de vaarproeven en om de Batavia aan te meren, het is dus maar de vraag of dat historisch correct is :confused:.
    Mogelijk weet iemand op het forum hoe het het zit.

    [​IMG]

    Onderaan de valse kiel is de sponning te zien die ik heb uitgestoken om straks de binnenste rompbeplanking in te kunnen laten eindigen.

    Op de onderstaande foto die ik gevonden heb op de site van de Wasa geeft aan hoe ik de buitenste beplanking ter hoogte van het roer wil gaan aanbrengen.

    [​IMG]

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Deze week slechts tijd gehad voor een paar plankjes langs de kiel, maar ze zitten er wel netjes op:

    [​IMG]

    Maar ik heb wel tijd gehad om naar het Tropenmuseum te gaan om daar een replica van het model van de Prins Willem te bekijken.:D
    Het origineel staat in het depot van het Rijksmuseum en wordt helaas voorlopig niet tentoon gesteld.
    Ik mocht het model in het Tropenmuseum uitgebreid (met flitslicht!) fotograferen iets wat bijna nooit mag.
    Hier enkele van de vele foto's die ik er heb mogen maken:

    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]

    Een goed aanvulling op de bouwbeschrijving en de tekeningen van Corel.

    Eventueel tot ziens op de modelbouwbeurs in Goes op zondag

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Ruuddebouwer

    Ruuddebouwer

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Alkmaar
    Wauw Andy,

    Dat is pas detaillering, je hebt in ieder geval nog wat te doen ;)

    gr. Ruud
     
  6. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede

    Ja Ruud,
    dat wordt nog een paar uurtjes schilderen van de beelden aan de spiegel en het galjoen is bij Corel van metaal dus daar mag ik zelf nog iets voor gaan maken /bedenken maar de foto's zijn wel mooi referentiemateriaal.

    Andy
     
  7. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    De foto's zijn er

    Ik heb de foto's die ik van het model van de Prins Willem in het Tropenmuseum in Amsterdam gemaakt heb op internet gezet:
    https://picasaweb.google.com/102580267783855629922/PrinsWillemTropenmuseum
    Het zijn vooral foto's van details van het model die ik voor de bouw nodig heb, omdat het model achter glas staat zijn enkele foto's wat minder goed.
    Je mag ze downloaden en gebruiken als je er maar bij vermeld dat het model in het Tropenmuseum in Amsterdam staat.

    Andy
     
  8. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    De romp is dicht

    De romp is dicht!

    [​IMG]
    Nu kan het schuren en plamuren (met houtlijm natuurlijk) beginnen om de schoonheidsfoutjes te corrigeren.
    Daarna de hoogte van de verschansing controleren en zo nodig corrigeren. Vervolgens staat het uitmeten van de berghouten in de planning.

    Op het dek had ik in een eerder stadium al enkele proefstroken met dekbeplanking gelegd:

    [​IMG]

    Ik had toen de zijkant van de dekplanken zwart gemaakt met een markeerstift om de breeuwnaad te imiteren.
    Ik wil nu nog een proefstrook maken waarbij ik de zijkant van de planken met een potlood zwart maak om te kunnen bekijken wat het mooiste uitkomt. Weet iemand welke hardheid daarvoor het beste gebruikt kan worden?:confused: Ik meen met te herinneren dat H3 daar geschikt voor was.

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik heb daar geen ervaring mee, Andy. Maar H3 is wel erg hard, is prachtig om heel mooie scherpe lijnen te tekenen. Maar ik denk dat je op de kopse kanten van je latten daar heel weinig van ziet. Dan lijkt me het zachtere HB meer geschikt. Maar zeker weten doe ik dat niet, misschien dat iemand anders er ervaring mee heeft.

    Mooie romp trouwens. Het schuren zal zo te zien wel meevallen!!!

    Groet,

    Ad
     
  10. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Andy,

    H3 is vrij hard en te licht, precies zoals Ad schrijft. Hiervoor zou ik B4/B6 nemen.

    Groeten Paul
     
  11. BenGeels

    BenGeels Guest

    Hoi,

    Ik kom net pas op dit forum. Vind het erg leuk dat er anderen bezig zijn met hetzelfde schip. Ik ben ook aan de Prins Willem begonnen. Ik gebruik geen bouwdoos, maar wil het alleen met het boek van Ketting doen. Ik ben erg blij met de foto's uit het tropenmuseum.

    Voorlopig heb ik alleen nog spanten en een paar dekken erop. Ik ben nog niet aan de beplanking begonnen.
     
  12. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    @ Ad en Paul

    Dank voor de tip over de hardheid van het potlood voor de breeuwnaden. Ik zal eerst een teststrookje met HB maken en kijken hoe dat bevalt.

    Het schuren viel inderdaad erg mee, nu op naar de buitenste beplanking.

    @Ben Geels

    Nog een Prins Willem bouwer is altijd welkom aan boord :) ! Welke schaal bouwen je?
    Het boek van Ketting is inderdaad een absolute aanrader als je de Prins Willem wil bouwen. Er schijnen ook tekeningen bij het boek te koop te zijn maar die heb ik helaas zelf ook niet.
    De tekeningen van Corel zijn eventueel ook los te koop o.a. bij De Kombuis: Prins Willem *-*http://modelbouwdekombuis.nl

    Succes met de bouw

    Andy
     
  13. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Oeps

    Nou niet dus :oops: , gelukkig ontdekte ik net op tijd dat eerst de galerijen aan weerszijde van het achterschip moeten worden aangebracht en dat de spiegel, de holle wulf etc beplankt moeten worden voordat ik aan de rompbeplanking kan beginnen.
    Dus niet op naar de buitenste rompbeplanking maar: op naar de galerijen

    Andy
     
  14. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    ik dacht ga nog eens kijken of andy al vorderingen heeft gemaakt ;)

    het ziet er goed uit hoor dit holandertje .
    en het gaat ook helemaal goed komen zie ik wel
     
  15. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Hoi Amazone,

    Leuk weer van je te horen.
    Tja het is wel niet zo groot als wat jij bouwt maar toch mag het er wel zijn dacht ik.;)

    Andy
     
  16. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    de galerijen zitten erop

    De galerijen zitten erop.
    Het in model schuren ervan was een zware klus in verband met mijn oude polsblessure.
    Ik heb de voorkant rond geschuurd omdat ik niet zeker wist of de vorm daar rond of plat of veelhoekig moest zijn en als het rond is kan ik het altijd nog verder afschuren tot een model met 1 of 2 vlakken. Uit de tekening van Corel kan ik het niet goed opmaken, op de foto's van het model in het Tropenmuseum lijkt het of de voorkant aan de bovenkant plat en in het midden rond is. Nog even op studeren dus.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook de spiegel en de ronde wulf zijn inmiddels van de notenhouten buitenbeplanking voorzien en in vorm geschuurd.

    Nu op naar het beplanken van de romp dus uitmeten van de berghouten en bepalen of eerste de romp of de galerijen beplankt moeten worden.

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Ik heb van de week mijn eerste berghouten met houtlijm op de romp gelijmd, en dat viel niet mee. Nu snap ik in een keer precies waarom sommige mensen adviseren de romp ondersteboven op een werkplank te bouwen.
    De berghouten zaten niet naar mijn zin: en daarom de berghouten er maar weer af gehaald [​IMG]
    Nu dus maar even nadenken over hoe nu verder en volgende week nieuwe poging.

    Andy
     
  18. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Een prachtig bouw verslag om te volgen en zal zeker dit als reverentie gebruiken.
    Als we gaan bouwen,zit even in de lappenmand.
    Gewoon toppie bezig.

    Groetjes,
    Frankwin
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    In welk opzicht zaten ze fout, Andy? Als ze de lijnen niet goed volgden, is het dan misschien een idee ze er eerst nat tegenaan te tapen, en dan pas als ze droog zijn ze definitief erop te lijmen. Voor zover ik me kan herinneren heb ik dat ook gedaan, want die zijn aan de boeg ook flink sterk gekromd.

    Maar begrijp het nu dat je de berghouten over de eerste beplanking aanbrengt? Hoe doe je dat met de tweede beplanking?

    Groet,

    Ad
     
  20. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Hoi Ad,

    De berghouten worden inderdaad op de onderste beplanking aangebracht, de buitenste rompbeplanking wordt vervolgens naast de berghouten geplakt. Als het eerste berghout goed zit dan weet je zeker dat de planken ook de juiste loop hebben. Na 3 of 4 planken komt er dan weer een berghout enz. De maten van de berghouten en planken is zo gekozen dat bij de schaal 1:100 de berghouten niet te ver uitsteken buiten de huidbeplanking.

    Ik heb de berghouten eerst 24 uur in water laten weken, vervolgens een dag op de romp in de juiste positie laten drogen en daarna met houtlijm gelijmd.
    Omdat er na het drogen toch nog wat spanning op het hout stond verschoof het tijdens het drogen. Hierdoor liep het berghout voor het voorste kanonsgat aan de zijkant niet ver genoeg naar boven en liep het op de boeg te schuin naar boven (= niet horizontaal genoeg). Als je de romp recht van voren bekijkt liggen de berghouten aan bakboord en stuurboord niet mooi in elkaars verlengde maar ontstond er een V vorm :(.

    Ik ga het verloop van het berghout nu eerst met afplakband (maskingtape) aangeven daarna met potlood aftekenen en het berghout met een snel drogende lijmvastplakken zodat het tijdens het drogen niet meer verschuiven kan (en even een beroep doen op de helpende hand van mijn vrouw:help:).

    Andy
     

Deel Deze Pagina