Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Nou bijna klaar.....

De luiken van de 32 geschutspoorten in de zijkant en 6 luiken van de geschutspoorten /ventilatieluiken in de spiegel moet ik nog maken.
De luiken in de zijkant hebben ieder een andere vorm omdat de zijkanten verticaal zijn en de onderkant met de zeeg mee loopt waardoor de achterste op wybertjes gaan lijken. :rolleyes:
Daarna volgen de 4 ankers en mogelijk nog de vlaggen, de vlaggen die Corel levert vind ik niet mooi genoeg om te gebruiken.

Andy

Je kan proberen om zelf de vlaggen te maken....

Nou Rob, als jij weet hoe dat proces werkt,
dan zou ik graag weten hoe dat werkt.
Zelf ben ik daar naar op zoek en niemand kan mij dat uitleggen.
Ik wil namelijk vlaggen van zijde maken voor mijn HMS Hood;
die voor de KMS Bismarck zijn gelukkig wel te koop.

Sorry Andy voor de inbreuk op jou scheepslijntje hier;
hopelijk merk je er niets van, daar je bezig bent met het optuigen van dit prachtige schip.
Zag trouwens dat je ook vergrootmiddelen gebruikt;
gisteravond heb ik dat zelf ook voor het eerst gebruikt om klein werk wat op te knappen.
Succes verder met de ‘touwtjes’, man man wat een bezigheid.

Geen probleem Bouwer dat je deze vraag hier stelt, het antwoord mag ook rustig hier geplaatst worden.

Ja "vergrootmiddellen" (volgens de opticien een computerbril) horen bij de leeftijd denk ik, ik heb ooit een borduurloep geprobeerd maar dat beviel niet.

Groet
Andy

Vanavond even het halfdek en bovencampagnedek opgeruimd.
Een paar touwen in de nagelbanken van plaats verwisseld omdat de touwen elkaar anders kruisten en vervolgens de overgebleven stukken afgeknipt.
Omdat ik er niet goed bij kon kon ik niet alle draden voldoende kort onder de nagelbank afknippen. Dit heb ik gecamoufleerd met wat zwarte verf (= de kleur van de verschansing.

full

(Op de voorgrond een bemanningslid op schaal)

De blokken onderaan de pardoen moeten nog worden aangebracht en de bezaansmast is klaar.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Het dekje ziet er erg netjes uit. Blijf de wolken beschildering erg mooi vinden

Nou Rob, als jij weet hoe dat proces werkt,
dan zou ik graag weten hoe dat werkt.
Zelf ben ik daar naar op zoek en niemand kan mij dat uitleggen.
Ik wil namelijk vlaggen van zijde maken voor mijn HMS Hood;
die voor de KMS Bismarck zijn gelukkig wel te koop

Hoi brouwer. Hieronder een stukje van mijn verslag van de halve maan.

In scheepshistorie nr 1 staat een artikel van Cor emke waar hij dit uitlegt.

Je hebt t-shirt print papier nodig, hij raad hp t-shirt print papier c6050a. Vlag maken op je computer en printen maar.* Als stof gebruik je zeer dun zijde. Hier strijk je volgens de handleiding van het papier de print er op. De kleuren zijn dan meteen aan weerskanten goed.
Vormen kan door het iets op te rollen en even iets te verwarmen met een föhn

De vlag is bij mij iets doorzichtig, misschien nog even testen met een stof die een fractie dikker is.

DSC03285.jpg

Vlaggen

Het dekje ziet er erg netjes uit. Blijf de wolken beschildering erg mooi vinden

Hoi brouwer. Hieronder een stukje van mijn verslag van de halve maan.

Rob,
Dankjewel.
Ik zal binnenkort op zoek gaan naar dat proces, op dit forum.
Nogmaals dank voor de assist.

...
De tekening van Corel klopt niet helemaal ..... bij de nagelbank achter de grote mast (4 touwen teveel) en de buitenste 2 knechten erachter (geen touwen).
.....

Dit probleem is nu opgelost:
De toppenanten van de grote ra horen naar deze 2 knechten te lopen en de twee brassen van de grote bramsteng ra kunnen aan de achterste korvijnagels van de nagelbank aan de verschansing van het verdek (=links en rechts achter de grote mast) vastgemaakt. Ik heb deze oplossing ontleent aan "De Zeven Provinciën" van Dik. Officieel is het niet juist om 2 tuigage schema's door elkaar te gebruiken maar het probleem van de ongebruikte knechten en te veel touwen aan de nagelbank is daarmee opgelost.

Andy

Zo ziet het werk aan het lopend want eruit:

full

en het resultaat:

full

grote mast vanaf achteren gezien met rechts de demontabele schoorsteen van de kombuis

Nu verder met de pardoenen, eerst de blokken kiezen dan bewerken en vervolgens aanbrengen naar het voorbeeld van het model van de Prins Willem in het Tropenmuseum te Amsterdam).

Andy

Dat ia handig gedaan Ton!:yes:

Vandaag lang bezig geweest met het maken van de (viool)blokken voor de pardoenen voordat het gelukt was. De pardoenen zijn gebaseerd op de uitvoering van de pardoenen op het model van de Prins Willem in het Tropenmuseum.

full

Daarna de touwen rondom de fokkenmast op spanning gebracht en vastgezet.

full

Andy

Het blijft er allemaal strak uit zien Andy, maar je kunt overal wel steeds moeilijker bij.

Ja het volgende model moest maar eens een grotere schaal hebben.;)

Vandaag de ankers afgekeurd ( de erop geschilderde nagels waren te groot) en opnieuw geschuurd. Daarna het touwwerk rondom de ankers nader uitgewerkt en daarbij ontdekt dat er een oogbout aan de onderkant van de kraanbalk ontbreekt, dat wordt nog leuk om daar vanaf de onderkant een gaatje in te boren.

full

Morgen maar eens opnieuw proberende ankers te schilderen, eerst een sjabloontje maken met waar de nagels horen te zitten en daarna een klein (!) stipje zwart aanbrengen.

Daarna heb ik de blokken voor de pardoens van de fokkenmast aangepast en de talies aangebracht maar helaas het verkeerde klosje gebruikt (te dun, dat zag ik pas toen ik ik van een afstandje naar het model keek ) dus weer losgehaalden opnieuw aangebracht.

Andy

Back