Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Dan zijn dit soort details met de klampen en rakken des te belangrijker, want je ziet alles. (Ik heb daar wat gesmokkeld, wat er zitten bij mij niet overal houtjes tussen de rakkeklootjes:rolleyes:)

We hebben je bijdragen en vooral je overwegingen node gemist, Andy. Goed dat je terug bent. Ik ben benieuwd wat je volgende project gaat zijn.
Een Engelse dame uit de Napoleontische tijd komt niet in aanmerking? We kunnen nog wel wat vuurkracht gebruiken;).
Gr. Paul

Dank je Paul,:thumbsup:

Ik puzzel dapper verder
Vraag mij geen bijdrage in vuurkracht, er zijn me al te veel oorlogshandelingen.

Andy
:pim:

Ps de HMS Diana staat op de reservelijst

Friemeldingetjes - het hout spleet continu... Ik was dat ineens zat. Is ook allemaal scratch geweest, dus uiteindelijk bij de kleinste ra's en de bezaanroede alleen kralen genomen.

Ik begrijp dat goed, er zijn dingen die ik had willen doen maar waar het uiteindelijk toch niet van gekomen is.

Andy:pim:

De klamp is op de onderzijde van de bezaansroede aangebracht:

full

Nu is het tijd om de dirk hanepoten aan de bovenzijde van bezaansroede te maken.
Corel maakt hiervoor gebruik van een vioolblok (onderdeel 817 / 821 op de tekening) dat moet worden aangepast (= uitgeboord?)

full

Ik maak geen gebruik van het vioolblok maar maak een eigen blok met een andere vorm gebaseerd op, onder andere, de volgende tekening van Rolf Hoeckel

full

Waarmee het eindresultaat er dus zo zou moeten uitzien:

full

Hier de halffabrikaten met eronder het vioolblok dat volgens Corel gebruikt zou moeten worden. Nu nog iets bijvijlen en ik kan ze gaan inrijgen.

full

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb met die hanepoten een tijd zitten stoeien, en het resultaat was iedere keer niet mooi. Ik vond het allemaal een beetje te grof. Uiteindelijk een versimpelde versie gemaakt met drie blokjes, waardoor ze zichzelf ook op de juiste wijze aanspande wanneer ik eraan trok. Niet correct, maar daar heb ik bij meer details last van.

Klamp is netjes! En volgens mij ging het ook gewoon op deze wijze vroeger, want wat is een bezaansroede eigenlijk anders dan een ra?

Mijn versie gaat er een worden met een doorlopende touw als dirk hanepoot, of dat correct is weet ik niet maar dat is makkelijker te maken als alle draadjes apart (en onder gelijk spanning staande) vastknopen.

Andy

Een dirkje is niet zo geknoopt

De dirk zoals die in het boek van H. Ketting staat afgebeeld:

full

Omdat niet alle tekeningen in dit boek kloppen heb ik verder gezocht naar een ander voorbeeld en die vond ik in mijn foto's van de William Rex.

full

Het touw begint hier bij het langwerpige blok en loopt dan naar de balk op de bezaansroede, vervolgens naar een gat ernaast en dan terug naar het langwerpige blok enz.
Na het uittekenen van loop van het touw bleek dat het benodigde aantal gaten in de balk op de tekening van Corel het onmogelijk maakte het touw op deze manier te laten lopen omdat ik dan 2 gaten kort kwam.
Daarom heb ik de loop van het touw moeten aanpassen, het touw begint en eindigt nu op de balk. het type knopen is wel hetzelfde als op de William Rex.

Het resultaat ziet er nu zo uit:
(naspannen etc volgt nog)

full

:pim: Andy

nog wel een katrolletje tegen de raa hangen andy kijk ff naar de fotos die je gepost heb daar staat de blok telkens op.

ziet er mooi uit want is niet simpel om ze mooi strak te krijgen

nog wel een katrolletje tegen de raa hangen andy kijk ff naar de fotos die je gepost heb daar staat de blok telkens op.

ziet er mooi uit want is niet simpel om ze mooi strak te krijgen

Bedoel je de katrol aan het einde van de bezaansroede?
Weet jij de functie ervan en waar het touw heenloopt?
Hij staat nl niet op de tekening van Corel, daar staan wel 2 kabels op die naar blokken lopen ( links en rechts naar beneden), nog net zichtbaar op de tekening.

full

Andy

waar hij juist voor dient weet ik niet maar ik denk voor te vieren bij meer wind , dan kan het zeil meer wind vangen . dan zal hij op het campanje dek ook moeten vieren. is zo mijn gedacht . yep katrol aan de bazaanroede.

waar hij juist voor dient weet ik niet maar ik denk voor te vieren bij meer wind , dan kan het zeil meer wind vangen . dan zal hij op het campanje dek ook moeten vieren. is zo mijn gedacht . yep katrol aan de bazaanroede.

Bij de kleine binnenvaart waar er gevaren word met bazaan, zie je dat hier ook een touw aan vast zit met katrollen. Deze zijn voor zwaardere lasten te dragen. Met ook wel auto's. Je zult ze wel eens voorbij hebben zien varen met een auto op het woongedeelte van de kotter.

Bij oudere historische schepen zie je dit ook wel eens voorbij komen. Ik geloof zelfs dat van Yk het hierover heeft. Maar dat zal nagezocht moeten worden en kan mij niet meer herinneren in welk hoofdstuk hij hier mee kwam...

Dank voor je reactie Rik, weer een raadsel opgelost.

De talie die aan de onderzijde van de bezaansroede vast zit loopt volgens Corel naar een blok aan het achterste hoofdtouw van de grote mast (aangegeven met de penseel links op de foto)

full

Op het model in het Tropenmuseum zit de talie echter vast aan de voorzijde van het halfdek (aangegeven met de stift rechts op de foto), technisch gezien lijkt dit een logischer plaats, ook op de Batavia loopt de talie zo.

Helaas lukt het niet om de talie zo te laten lopen omdat er aan de voorzijde van het halfdek een hek met versiering staat. Op of aan het hek vastmaken is geen optie omdat het hekwerk daar veel te iel voor is.
Had ik dit aan het begin van de bouw geweten dan had ik het hek iets naar achteren kunnen verplaatsen en de talie ervoor vast kunnen maken.
Nu rest mij niet anders dan Corel volgen.

Andy

Goed advies moet je volgen!

Op advies van Erik (Beagle forum) heb ik de talie aan de onderzijde van de bezaansroede toch niet aangebracht zoals Corel het tekent maar vastgemaakt aan de verschansing van het halfdek zodat er een constructie ontstaat zoals die in werkelijkheid ook zou kunnen werken.

Hier een foto van de talie, rechts achter het blok zit een nieuwe klamp waar het touw op belegd gaat worden.

full

Daarna verder gegaan met het rustig aan aanbrengen van het lopend wand van de bezaansmast pas als al het lopend wand is aangebracht span ik alles definitief en zet het vast (zo gaat er ook niets stuk als je ergens achter blijft hangen.

Andy

Dank je Dick,

Ik ben inmiddels aan het puzzelen met de brassen en de toppenanten van de grote mast, die komen bijna allen op de nagelbank achter de grote mast uit en je raad het al: te weinig gaten/korvijnagels daar, een foutje van mij of van Corel?
Dus eerst maar even alle touwen die op die nagelbank eindigen controleren, klopt dat dan kijken of er nog ruimte is om tussen alle draden door extra gaten in de nagelbank te boren.
Een andere optie zou kunnen zijn het aanpassen van de loop van de brassen van de grote steng en de grote bramsteng kunnen zijn. H.N. Kamer laat in zijn boek "Het VOC retourschip" op blz 200 deze brassen eindigen op de nagelbank van halfdek maar daar is ook geen plaats meer vrij.

Andy

Het lopend wand zit erop (op de barssen van de grote ra na).

full

De tekening van Corel klopt niet helemaal, naast de talie aan de onderzijde van de bezaansroede klopt er ook iets niet bij de nagelbank achter de grote mast (2 touwen teveel) en de buitenste 2 knechten erachter (geen touwen).
Als dat probleem is opgelost kan ik het lopend wand aantrekken en vastmaken.

Hier een paar foto's van de huidige stand van zaken:

full

full

full

full

Als de tuigage klaar is volgen nog de luiken van de geschutpoorten, het inlijven van de insteeklopen en de ankers.

Andy

Back