Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Prins Willem is vandaag 3 jaar geworden :proost:
Ik hoop haar dit jaar af te kunnen maken

Helaas kan ik geen foto's meer uploaden omdat mijn betaling blijkbaar nog niet verwerkt is.

Voor de geïnteresseerden hier een link die waarschijnlijk werkt:
https://lh6.googleusercontent.com/-...vI/AAAAAAAADeA/G7cJqOCb-DI/s1024/P1020647.JPG

Andy

Hey Andy, ik had dat gel*zer ook al. Het gaat erg traag wanneer je een betaling hebt gedaan. Ik raad je aan een bevestigingsmail te sturen aan robert@modelbouwerforum.nl. Hij beheert dit.

zoals eerder aangegeven heb ik om deze reden gekozen om de foto's onafhankelijk van een forum te posten. dit maakt het tevens simpel om postings te kopiëren naar andere fora

De bouw is na een aanvalletje reuma voorzichtig aan weer gestart:

Eerst een probleempje:

Amazone (Dirk) zag op de ontmoetingsdag in Barneveld dat het lopend wand op de achterzijde van de romp niet geheel historisch correct is:

Hier de tekening van Ketting:
full

En hier het model volgens Corel:
full

Ik zal tijdens het maken van de bazaansroede kijken of ik hier nog wat op kan aanpassen om het correcter te maken.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb eerlijk gezegd lang moeten zoeken wat je bedoeld, maar ja; tuigage is niet mijn sterkste kant!
Bedoel je dat volgens Ketting er 6 ijzers en 5 jufferblokken aan de rust zitten en bij jou 5 ijzers en 4 jufferblokken?
Als je dat bedoeld, is dat toch het staand want i.p.v lopend want?

het wand heb ik niet naar gekeken het zijn de touwen die naar achterlopen bij andy liepen ze door de twee kardinaalsmutsen maar het ene moet verder naar achter toe lopen naar het kleine venstertje.

ik zag dat het bij hans ook het zelvde gemaakt was als bij andy maar weet niet zeker of ik het gezecht heb. bij deze hans :)

het wand heb ik niet naar gekeken het zijn de touwen die naar achterlopen bij andy liepen ze door de twee kardinaalsmutsen maar het ene moet verder naar achter toe lopen naar het kleine venstertje.

ik zag dat het bij hans ook het zelvde gemaakt was als bij andy maar weet niet zeker of ik het gezecht heb. bij deze hans :)

Je had het mij verteld Dirk! Maar nogmaals bedankt. Ik twijfel wel of ik het aanpas.

ja zeker eerst goed kijken hans want als je denkt dat je meer slecht gaat doen dan goed moet je het gewoon laten.

ik zeg het maar moest je nog eens een holandse 3 master bouwen dat je het herinnerd .

Ik ben weer gestart

De bouw is na lang puzzelen* weer echt begonnen :)

Eerst nieuwe blokken gekocht (20 van 3 mm en 20 van 5 mm), er waren zoveel blokken van Corel gebroken dat ik er tekort kwam.

De bezaansroede wordt afgebouwd voordat hij wordt ingehangen. Ik heb gekozen om de kleurenschema van het origineel model in het Rijks Museum te volgen (beide einden zwart) en onderaan een nok toe te voegen.

full

Tot mijn verbazing zitten er midden op de bezaansroede geen nokken om het verschuiven van de schuin hangende roede te voorkomen. Midden op de ra's zitten wel 2 nokken om het zijdelings verschuiven van de ra te voorkomen.
De schuifkrachten op het ophangpunt van de bezaansroede lijken mij veel groter maar op geen enkel model, replica of tekening zijn daar nokken te vinden. mogelijk weet iemand de achtergrond van het ontbreken van deze nok.

* vooral gepuzzeld naar mijn volgende model, serieuze kanshebbers zijn:
- Wasa
- HMS Warrior (een Engels zeil/stoomschip met een hefschroef)
- Wappen von Hamburg
bij al deze modellen zie ik voldoende mogelijkheden tot aanpassing/verbetering.

Andy

Ha! Mooi dat je de draad weer oppakt!
De Prins Willem op zich, blijft een boeiend schip.

Bij mij is het volgende schip inmiddels bekend, de Norske löwe is als het goed is onderweg. Moest natuurlijk wel van Billing zijn, voor minder doe ik het niet.;)

Zal nog wel een tijdje duren, voorlopig weer veel te leren van deze Hollander.

Bij mij is het volgende schip inmiddels bekend, de Norske löwe is als het goed is onderweg. Moest natuurlijk wel van Billing zijn, voor minder doe ik het niet.;)

Ha! Deze heb ik in 1980-1981 gebouwd. Ik ben benieuwd naar je verslag, want ze zal een hoop gemoderniseerd zijn denk ik.

Voor zover ik weet is deze op dezelfde manier vastgezet als een normale ra, dus met een klamp en een rak met klootjes. De ra werd daarna schuin getrokken. Zo heb ik het uiteindelijk ook gedaan op de Batavia.

Klampen op bezaansroede?

Inderdaad Erik

Het staat ook op mijn foto van de William Rex:

full

een gesloten houten klamp aan de onderzijde van de bezaansroede.

Op het model van de "Hollandse Tweedekker (1660-1670)" H.Winter
is deze klamp weer niet te zien:

full

Op de Batavia in Lelystad zijn klampen aan de bovenzijde van de bezaansroede te zien:
full

En op het model van de Prins Willem (= de reconstructie van H.Ketting)
zit een klamp aan de onderzijde van de bezaansroede!
full

Op de mij bekende foto's van het originele model in het Rijks Museum is dit detail helaas niet te zien.

Op basis van alle bovenstaande gegevens ga ik een gesloten houten klamp aan de onderzijde van de bezaansroede aanbrengen.

Hier een foto van de bezaansroede (tijdelijk) op zijn plaats (de klamp moet nog worden aangebracht):
full

Ik heb de bezaansroede aan de stuurboord kant van de bezaansmast hangt net als op het originele model en niet aan de bakboord kant zoals Corel.

Andy

Ik maak hem inderdaad zonder zeilen.
Ik vond de schaal 1:100 al voldoende uitdaging en mijn bedoeling was om vooral ze veel mogelijk tuigage aan te brengen.

Andy

Back