Prins Willem, een VOC spiegelretourschip

De Prins Willem is waarschijnlijk het grootste Spiegelretourschip dat in de 17e eeuw gebouwd is door de VOC.
In 1650 werd het schip in Middelburg te water gelaten. In 1651 voer het voor de eerste keer naar Batavia. In de eerste Engelse oorlog leende de VOC een 5-tal retourschepen aan de Staat. waaronder de PW.
Om de functie van oorlogschip te kunnen vervullen werd de bewapening van het schip uitgebreid. De PW werd door admiraal Witte de Wit korte tijd als admiraalsschip gebruikt.Na deelgenomen te hebben aan de slag bij Duins werd het schip teruggegeven aan de VOC.
De PW deed tot 1662 dienst als retourschip voor de VOC. In 1662 verging het schip in een zware storm bij het eiland Mauritius.
Het model wordt uitgevoerd zoals het er na de teruggave aan de VOC uitzag.
Voor de bouw gebruik ik het boek van Herman Ketting en de daar bij gevoegde tekeningen.

IMG_0549.JPG

Met behulp van Fotoshop heb ik de tekeningen vergroot naar schaal 1:75.
Img_0547.jpg

Een gedeelte van het hout is gekocht, de latten ed heb ik besteld bij Hans en verwacht ik een dezer dagen in huis te krijgen.

IMG_0547.JPG

Als bouwwijze heb ik gekozen voor de eenvoudige modelbouwdoosmethode. Een flink figuurzaag karwei.

Img_0551.jpg

Laatst bewerkt:
Oei plekje op de tweede rij. Maar het is gelukt. Ik kijk mee, omdat mijn romp al een paar jaar stil staat. Eerst de Smit Rotterdam afmaken en daarna weer met de PW verder.

Laatst bewerkt:
Het figuurzaagkarwei van de spanten en de kiel zit er inmiddels op.

Img_0552.jpg

Ik heb de tekening uit het boek van Ketting op de vlakbedscanner ingelezen en daarna mbv fotoshop vergroot tot schaal 1:75, afdrukken en knippen en op het triplex en zagen maar. Geen erg nauwkeurige werkwijze maar voor dit doel meer dan genoeg.
Bij de boeg en de achtersteven heb ik opvulstukken van balsa gebruikt voor ondersteuning van de beplanking.

Dit moet natuurlijk nog wel even geschuurd worden.

Img_0555.jpg

Na schuren ziet het er zo uit.

Img_0556.jpg

Img_0557.jpg

Bij de achtersteven ziet het er zo uit na schuren.

Img_0558.jpg

Hans K. je zending is aangekomen, bedankt voor je snelle levering daar zou menig leverancier van modelbopuwartikelen een voorbeeld aan kunnen nemen.

Img_0559.jpg

Op de verschillende dekken zitten vrij grote blokroosters voor de nodige frisse lucht naar de onder gelegen dekken.

Img_0560.jpg

Hoewel ik het overloopdek ga weglaten (dat zie je toch niet als de beplanking aangebracht is) is de trap van het bovendek naar het overloopdek wel aangebracht, ik heb geen klein stukje dek aangebracht om het overloopdek te suggereren, als de romp gesloten is zie je daar niets van.

Img_0562.jpg

Back