Probeersel: bouw Taling 32

de romp staat nu in twee lagen lak. Hij is best strak geworden vind ik zelf :)
Volgende stappen zijn het afwerken van de boegspriet en de dekrand, daarna het lood gieten voor de kiel, daarna kan hij omgekeerd en kan ik verder met het inbouwen van de elektronica, lieren, dek en kajuit.

WhatsApp Image 2025-02-11 at 15.06.07.jpeg

Zijn er trouwens mensen hier die wel eens geprobeerd hebben een rolgenua te maken op de zeilboot? Ik weet dat het zeilprofiel daardoor ver%$@kt wordt, maar leek me een grappige feature om makkelijk te kunnen varieren met zeiloppervlak.

Laatst bewerkt:
Tuurlijk zijn er rolgenua's op zeilboten gefabriekt, ik zal morgen even zoeken.
Grootste nadeel is het toevoegen van gewicht, en gewicht waar je het niet wilt hebben, de rolfok constructie op de neus en boven de waterlijn.
Het is inderdaad een gimmick; in de praktijk stel je je boot af qua zeiloppervlak op de wal, doet een testrondje, stelt wat bij en komt er de rest van de dag niet meer aan.

Groeten, Jan.

Waterlijn: afplakken en schilderen/spuiten.
Belettering: de lokale drukker benaderen wat ze voor je kunnen betekenen aan stickers, uit één stuk, of uit de snijplotter. The sky is the limit...

Groeten, Jan.

Tape aan de bovenkant er op, tape ter breedte van de waterlijn er strak tegenaan, tape er onder.
Tape in het midden weghalen, wordt best wel strak...

Rol gennaker:

Groeten, Jan.

Poeh, wat een hoop draadjes op die boot zeg. Leuk bedacht die rol gennaker, ik laat 'm achterwege, hahaha
Verstandig.
Hier nog een rolgenua op een Diana (130 cm):

Ik zal eens zoeken naar een verstelbare wagen/rail systeem voor de genua. Ik heb ze voorblij zien komen in YT filmpjes; zowel een U-rail met een glijdende moer erin, verstellen met de hand, als een T-rail met de wagen overheen.
Probleem is, dat dit grotere modellen zijn, dus het is de vraag of dat past op jouw boot.

Zit het origineel óp, of in het dek?

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
en voor wat betreft waterlijn tape - welke gebruiken jullie daarvoor?
En plaklettertjes voor de bootnaam?

Jeroen,
Ik heb - gewoon om het zomaar eens te proberen - zowel bij mijn Draak, als bij mijn Inga IV de waterlijn met tape van Ali geplakt.
Verkrijgbaar in meerdere kleuren en breedtes.
Bij de Draak heb ik de tape met romp daarna nog een keertje volledig met blanke lak afgelakt, bij de Inga heb ik dat aflakken niet gedaan en alleen het begin- en eindpunt van de tape een keertje extra met 2 sec. Lijm aangestipt.
Met beide schepen vaar ik met enige regelmaat en bij beide schepen zit er de tape nog steeds als nieuw op.
Voor meer duidelijkheid zou je even in de renovatieverslagen van deze schepen hier op het forum kunnen kijken (zie onderstaande handtekening).
Het plakletterverhaal is inderdaad zoals Jan al aangaf.
Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Styreen is redelijk sterk, de truc wordt de puntbelasting op de plaats waar de wagen aangrijpt; dat is maar een klein deel op de rail en ik hoop dat het sterk genoeg zal blijken.

Groeten, Jan.

20250215_154431.jpg

Vandaag weer lekker verder geknutseld. De eerste houten lijst zit erop gelijmd. De lat er bovenop moet nog, maar denk dat ik die eerst moet koken/stomen, want die staat als ik 'm koud buig best onder spanning. Kuip is nu ook bekleed met dun balsa.
Als alles erop zit ga ik 't in de G4 zetten tegen inwatering.
20250215_135957.jpg
20250215_140937.jpg

IMG-20250216-WA0002.jpeg

Het potdeksel zit erop. Ik heb de latten een paar minuten in kokend water gezet en daarna op de werkbank gefixeerd in een boog. Dat kwam er mooi rond uit. Nu in de G4 gezet. Wat meurt dat spul zeg! Hoe lang kun/moet je wachten voor je er een (gewone) uv-beschermende lak overheen zet?

De polyurethaanlak die ik vroeger op mijn zeilboot gebruikte zat een typische schoensmeerlucht aan. Droogtijd was afhankelijk van temperatuur en vochtigheidsgraad van de lucht. Was Diaglass van Frencken. Wel goed spul. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Vandaag eindelijk een mooie dag om lood te smelten! Ik heb van een brok lood een paar stukken afgehaald. Eerst met bikken, daarna met grove handzaag, ging allemaal erg moeizaam. Toen op een forum tip gezien over het gebruik van een cirkelzaag. Dat ging heeeel soepel. Steeds een paar mm dieper in dezelfde snede en als koek stuk eraf gesneden!
Campinggaz stelletje opgesteld, oude pan erop en lood erin. Na een uurtje was alles gesmolten en na het afromen van slurry het in de gips al gegoten en laten afkoelen.
De mal was best strak doordat ik die ook 3d had geprint en sloot daardoor naadloos aan op het model. Werkt top.
20250221_140011.jpg

20250221_140804.jpg

20250221_143715.jpg

De bouten gaan door de kiel het schip in en komen met vleugelmoer vast te zitten
Dat is een voldoende stijve constructie.

Na afkoelen de ballast gepast en even voorzichtig laten drijven :)
Hij ligt iets te veel achterover, dus ik ga iets van de achterkant afhalen denk ik. Dan kan ik daar mooi een 3d stuk inzetten met een steun voor 't roer.
20250221_174852.jpg

En gisteren de genua rail op het potdeksel gezet met geprinte genua karretjes.
Het profiel is 5x5mm H profiel van styreen. Ik heb kleine 1mm schroefjes erin geboord welke weer op de romp vast zitten. Samen met lijm zit dat rete sterk. De karretjes gaan er redelijk soepel overheen. Op een paar stukjes na waar het schroefje net naast de middenbalk geboord was. Dat luistert heel nauw.
De karretjes ga ik met een touwtje naar voren verstelbaar maken.
20250221_180802.jpg
20250221_180816.jpg

Jeroen,m
Zomaar een gedachte van mij, maar misschien beter even wachten met dat eraf halen van ballast tot ook de mast en eventuele andere zaken aan boord zijn.

Ik had al even zitten kijken. Ik gok dat t tuig rond de 250 gram zal zijn, en ik heb 300 op de mast voet gezet in 't water, en dat was nog niet voldoende. Dus denk dat er wel iets af moet.

Back