Probleem Solo Pro V1

Mensen,

Gisteren een crash gehad waarbij mijn de pinnetjes van de main shaft waar de rotor bladen aan vast zitten zijn afgebroken. Heb de heli uit elkaar gehaald en vervolgens de pinnetjes terug gelijmd. Alles blijft netjes zitten en de heli vliegt weer.

Probleem nu is dat de heli naar voren blijft gaan, zelfs als hij max bijgetrimt is blijft hij voorwaarts gaan. Enig idee wat het probleem zou kunnen zijn en vooral ook hoe ik het kan oplossen?

Ik weet echter niet of door eht lijmen van die pennetjes je ook de stevigheid er weer voor terugkrijgt en weet niet of het gedrag van de Pro hieraan verbonden is.

Wat wel kan gebeuren door een crash is dat de servo's kunne blijven hangen of een andere waarden hebben. Ik weet niet hoe de uitslag is van je rechter servostangetje wanneer je deze aanzet.

Wat je eerst kan proberen is het trimmen in de submode. Lukt dit alsnog niet kun je kijken naar de EPA mode

Q 5: My servo(s) lock up when steering full movement with the stick. If I move the stick less, it works okay. What can I do?

A: Sometimes a little trimming, and adjusting the link between servo and swash to compensate the difference might work. But otherwise, EPA or End Point Adjust is what you need. This is a hidden mode in the transmitter, that needs a special procedure to access it. As I recall Himalaya was the first to provide this information, and here is how you do it:

**** EPA, or End Point Adj. ****

▲ enter Sub Trim Mode
▲ unplug the lipo of your bird and plug it back in to enter EPA adj.

△ to set Aileron left end point, push&hold right stick to max. left positon, press T4 to adjust, right = less throw, left = more throw.
△ to set Aileron right end point, push&hold right stick to max. right position, press T3 to adjust, up = more throw, down = less throw.
△ to set Elevator forward end point, push&hold right stick to max. forward position, press T1 to adjust, right = less throw, left = more throw.
△ to set Elevator backward end point, push&hold right stick to max. backward position, press T2 to adjust, up = more throw, down = less throw.
▲ press the back button to save&exit when done.

I would recommend to carefully watch the servos move when you do this EPA trim. Stop moving when the servo sliding block is 1mm apart to the hardware limit. Hitting the hardware limit will cause the servo lock up, you may have to manually spin the tiny servo gear to rescue it from the lock-up. The next picture explains what T1~T4 here all stand for. It's the four trims in futaba order, T1~T4 from right to left.

a3405317-180-Solo%20Pro%20Trims%20T1-T4.JPG

For completeness, this is the link the the original posting which contained this information: http://www.rcgroups.com/forums/showp...postcount=2804

Mocht jehier nog geen baat bij hebben kun je de rechterservo met het oogje voorzichtig van de swashplate verwijderen en oppassen dat je het linkje van de swashplate niet kapot maakt. Je kan het stangetje dan zo uit het oogje van de servo halen en een paar slagen omdraaien zodat het stangetje met schroefdraad iets langer gaat worden waardoor je meer ruimte krijgt.

Klinkt erg lastig maar na een aantal keren te hebben gedaan moet het meevallen.

Let er wel even op dat wanneer je het één en ander hebt losgehaald dat alles wel weer op de juiste plek gemonteerd wordt.

Anders kun je altijd nog een aantal foto's plaatsen van je servo stand en de rotorkop.

Succes​

Gaat hij heel hard naar voren of langzaam.. Gaat hij wel naar achteren als je de stick naar achteren drukt? En welke pinnetjes heb je gelijmd?

@ Pheter, dank voor de uitgebreide uitleg, wel een ingewikkelde handeling als ik dat zo lees....

@ Chow, de pinnetjes die in je rotorbladen gaan vanuit de main shaft zeg maar. Gaat denk ik halve snelheid vooruit als je hem max naar achter hebt bijgetrimt

Eerst goed kijken of alles wel goed en vrij beweegt. Als dat 100% zeker het geval is subtrimmen.. Ik zou niet gelijk aan de servo stangetjes gaan zitten draaien want daar kunnen ook nadelen aan kleven. Dat doe je pas in het uiterste geval. Met subtrims kom je wellicht al een heel eind..
Ik zou zelf niet zo snel gaan lijmen op die kleine dingetjes. Beter vervang je gebroken onderdelen. Is maar een paar euro handel..

Subtrim is trouwens makkelijk.. Achterop de zender paar keer op knopje drukken.. Dan hoor je een piep. Je gewone trims aan de voorkant blijven dan in het midden staan.. Ook als je op de trimknoppen drukt. Nu ga je trimmen. Let op dat de staart niet te bedienen valt in subtrim. Is hij eenmaal naar wens getrimmed dan druk je wederom op het knopje op de achterkant. Dan is hij weer uit de subtrim mode en ben je klaar.. je kunt dan naar wens nog wat bijtrimmen..

Oke dank jullie wel.

Nog een site misschien waar ik onderdelen kan bestellen? Heb hem nu in belgie gekocht maar die verzendkosten zijn duurder dan de onderdelen zelf...:S

Dank u, onder de 6,50 komen we zeker niet met verzendkosten?;)

Kan in een enveloppe dus wel raar dat t zo hoog is toch?

Ik zou behalve de skids niet lijmen op de rotorkop. Er staan best wel krachten op en alles moet goed in balans zijn. Alles kan natuurlijk maar het zou niet mijn eerste keuze zijn.

Je landingsgestel.. Als die een keer breekt kan een druppel lijm natuurlijk geen kwaad. En een stukje plakband op de canopy (kapje) is ook geen probleem. Maar rond de bewegende delen zou ik terughoudend zijn met dit soort reparaties.

haha helemaal duidelijk:p

Heb subtrimmen gedaan en dat lijkt erg goed te werken. Alleen kan de heli nu niet erg naar achter gestuurd worden, toch wel lastig....

Back