Problemen met Graupner Navy V30R regelaar

hallo

ik heb proble men met de graupner navy V30R regelaar , onlang plaatste ik deze in een smit Nederland die voorzien is van 2 x speed 600 motoren , elke motor heeft zijn eigen regelaar , toen we beide regelaars inschakelde was er geen probleem , toen we bezig waren met regelen in een zwembadje verliep alles perfect en na 5 min begon 1 regelaar vol achteruit te geven en kon ik deze regelaar niet meer bedienen , zelfs de aan/uit schakelaar had ineens geen nut meer , dus moest ik de batterij ontkoppelen , de opstelling is heel simpel :

Links : Speed 600 + Graupner Navy V30R regelaar

Rechts : Speed 600 + Graupner Navy regelaar (rode draad van servo kabeltje uit de stekker gehaald , anders dubbele BEC)

beide regelaars kregen voeding van 1 lood accu (12V-7amp)

nu plaats ik een andere Graupner Navy V30R in men vader zijn sleper die voorzien is van een Robbe Power 1000 motor en vanaf ik de regelaar inschakel begint de motor te draaien , de trim en subtrim staan neutraal , heb alles gecontroleerd en alles staat goed , de regelaar word gloeiend heet , wanneer ik het sero kabeltje stekker uit de ontvanger trek stop de motor met draaien , heb dit geprobeerd met een 4 kanaals zender en bijhorende ontvanger , en daar na met een FC-16 zender met bijhorende ontvanger , beide hebben het zelfde resultaat

nu haal ik die 12V-7amp lood accu van de regelaar en sluit er een 7,2V-4,5Amp aan en de regelaar werkt perfect

ik heb ook de lood accu opgemeten en deze leverd 12,87V , wat naar mijn weten niet TE VEEL voltage is

wie heeft hier een verklaring voor

hopelijk kunnen jullie mij helpen

mvg joeri

Laatst bewerkt:
Zijn je regelaars misschien maar 6 volt
mvg
Frederik
Ps je regelaar in de achteruitstand de motor vooruit laten draaien is ook funest hoor
Worden ze ook heet van

Laatst bewerkt:
Zijn je regelaars misschien maar 6 volt
mvg
Frederik

hallo

op de regelaars staat er 6v-12v , want ik heb ook zulke regelaar in mijn sleper zitten en deze drijft ook een Robbe Power 1000 motor aan en heb daar nooit te nooit problemen mee gehad bij mij doet ie het uitstekend

mvg joeri

hallo

ik had de V40R
en die gaf ook ellende
wilde niet in achter uit en verloor de programatie
deze regelaar is terug naar graupner gegaan
er was niets aan de regelaar volgens hun maar ze hebben hem wel stiekem vervangen

er is een mogelijkheid om de regelaar terug in fabrieks mode te zetten
zie de handleiding
bij mij is het zelfde met de nieuwe regelaar tijdens het programeren ook opgetreden
bij het resetten in fabrieks mode deed de regelaar het wel weer

het blijven klote regelaars met al die elketronische rommel
geef mij maar een potmetertje wat ik moet instellen
makkelijker en het verloopt nooit

succes groetjes raf

Hoi,
Heb zelf ook een Navy V40R regelaar. Die doet het al 5 jaar meer dan perfect!
De regelaar gaat tot 16,8 volt.
Moet zonder problemen 60 ampere aan, en zelfs gekoeld pieken van 120.
Ik heb er 2x Speed Turbo 14,4v simultaan aan hangen. Wel met reductiekasten en speedschroeven. De motoren draaien een hoog rendement van 72%, en dat is netjes voor een can-motor
Op +12v ingangsspanning. 10c NiHm.
Na een uur volgas uit het roer lopen zijn de motoren handwarm, is de regelaar eveneens normaal aan te raken. Ga je heel langzaam varen, de stroom dus blokkeren... dan wordt de regelaar een stuk warmer. De weerstand wordt verhoogd.

Maar goed... er kan een rotte peer tussen zitten.

Bij de nieuwe regelaar hoort een manual te zitten. Die moet je echt even goed doornemen om de regelaar te programmeren. Anders gaat de zaak in de war.
En echt even kop erbij houden.

Beste RAF, Potmeters? Kunnen ook doorfikken, en hebben nogal wat energieverlies. Tenzij de fijnafstelling via dat potje loopt :D
Deze 'nieuwe' regeltechniek gaat inmiddels ook wat jaartjes mee en heeft z'n sporen ruimschoots verdiend.
Alles is te slopen. Ook een goede regelaar. In auto, boot of modelvliegtuig.

Je kan overwegen tussen regelaar en motor eens een ampere meter in te steken. Die hoeven de kop niet te kosten. Zal me niet verbazen dat je meer trekt dan de regelaar aankan.

Wellicht is de prop te groot, of een te hoge spoed voor wat de motor aankan, en trekt de zaak te veel amperes, meer dan nodig. Dat vindt een regelaar niet fijn. Motor ook niet.
Dan ben je broodroosters aan het bouwen... ofwel zet je nuttige energie om in warmte, i.p.v. enige vaarsnelheid... of vooruitgang.
Dan.. Bij die 12v moet de zaak immers harder gaan werken van bij die 7,2v. Volt x ampere is Watt
Watt is te vertalen in PK.
Als je motor en schreef op elkaar gaat afstemmen kan je gaan nadenken over een rendement.
Een electromotor vindt een bepaald vermogen en draaisnelheid erg fijn, een schroef dat vermogen bij een totaal andere draaisnelheid.
Zet je er een reductiekast tussen.
Noot: In elk schip met een beetje performance zit een reductiekast tussen schroef en motor. Anders bleek er geen vooruitgang.
Stoom... ja dat was direct drive...

Je aandrijflijn is dan niet goed in balans.
Vast meer hierover op het forum.

Laatst bewerkt:
hallo

blijkbaar ben ik niet de enige die dit probleem heeft , in een ander draadje heeft er ook iemand dit probleem met deze soort regelaars , graupner-navy-v30r-probleem

daar spreken ze van iets dat moet verzet worden in de zender , maar zou niet weten waar dat zit in mijn FC 16 zender , ik heb gekeken maar vind er geen kleine schakelaars die men kan verzetten

mvg joeri

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo H.B.

de oude regelaar kan je het neutraal instellen met een potmeter dus minimale stroom
hij verschoof de rc kombinatie een beetje ven de meestal 544 ic dat gebruikt werdt

dan had je de max toerental potmetertje maar daar heb ik nooit het nut van ingezien
ging de boot te snel dan stak ik een kleinere schroef

in de hand leiding staat er een manier om de motor terug in fabrieks stand te zetten
dacht dat het zo was
zender aan
regelaar aan
en dan het knopje indrukken tot de led 3 keer pinkt
regelaar uit en terug aan en dan staat hij terug in fabrieks modus
100% vooruit 50% achteruit met brake 50%
de zender van de verschillende merken werken nu allemaal met dezelfde impuls breedte dacht ik dus de Nul bij een graupner en of robbe zou nu op dezelfde breedte zitten

maar zoals reeds gezegd lees de handleiding
of ga er mee naar de winkel met heel je boot en al er aan en laat ze hem daar programeren
een beetje winkel die service geeft doet dit graag voor je

groetjes raf

raf, dank voor je uiteenzetting. Helder.

Joeri. Het draadje waar je naar refereert, lijkt me het probleem netjes bovenwater te komen.
Anders Corrien (Jan) een mailtje sturen, mocht je geen specifieke info over je zender kunnen vinden.

De regelaars zijn dus goed, de combi met ouder type zender of stand van de techniek om de zaakjes om te kunnen switchen. Daar hapert het.
Iets om bij aanschaf op te letten. Stapje verder dus.

Heb regelaar onlangs met Jeti Duplex 2.4Ghz op MPX getest. Ging zonder problemen. Alles werd keurig doorgegeven aan de regelaar. Hoera!

Test toch de aandrijflijn eens op de verstoken maximum amperages. Oververhittingen wil je niet hebben je je model.

Laatst bewerkt:
hallo

bij de moderne regelaar die zouden niet warm mogen worden bij laag toerental
de reden zijn de fed's die er in gebruikt worden

een fed stuur je open of dicht
open is 100% spanning
dicht is 0%

een regelaar met een frequentie van 50 Hrts schakelt de fed dus met 50 impulsen per sec
stuur je nu vol op open dan krijgen de feds volle sturing en blijven ze open
maar ga je nu halve snelheid varen dan worden de fed's dus maar de helft van de tijd open gestuurt
dus met een 50/50 % tijds verhouding
ga je nu nog langzamer varen dan word de verhouding 30/70%
30% open 70% dicht
ga je nog langzamer dan wordt de BV 10/90%
de dode tijd is dus enorm langger dan je power tijd
het voordeel is dat je motor altijd de volle spanning krijgt en dus eigenlijk sterker is dan met het regelen van de spaning (ouderegelaars)
als je heel langzaam vaart kan je zelfs de motor horen fluiten op de 50 hrts frequentie
ze zitten tegen woordig reeds over de 100

een bijkoment probleem met de nieuwe regelaars is dat je de oude diesel generatoren niet meer kan gebruiken
deze reageerden op een spannigs verschil om zo de diesel langzamer te laten klinken
daar er nu steeds 100% spanning over de motor staat draait de diesel generator steeds voluit

je motor word wel warm tijdens langzaam varen daar de schoepen van de meestal ingebouwd motor koeling (ventilator) te langzaam draaien om enig effect te hebben
china motoren hebben er zelfs geen LOL maar dat zit dus ook in de prijs

groetjes raf

Heej raf... ventielatoren? In motoren? Niet alle.
De mabuchi RS500PF (3 polig) heeft bij mij prachtige schoepjes bij de collector. Destijds bij Pollin in Duitsland gekocht voor 1.50 euro per stuk. Echt een beul van een motor. Niet alle motoren hebben dat fennetje.
Heeft niet altijd met de prijs te maken.. meer met een industrie specificatie.

Alleen de 5 polige Graupner BB Turbo series hebben dat? Die kwamen tot voorkort nog bij Mabuchi Duitsland weg... maar ik geloof dat die productie ook naar China is verhuisd (Europa is langzaam aan het afsterven)

Pas op met China beweringen. Alles komt zowat uit dat land. Van braggel tot top produkt. Zo ook 99% van alle accuus komen er vandaan.

Heb hier bijvoorbeeld net een prachtige Graupner speed 360 PT voor m'n snufferd. Een alweer een uitgestorven tiepje. Hebt helegaar geen fen. Made in? hmmm... Japan (Kyosho). Glanst nog als nieuw! Hup snel weer de doos in....

Overigens... m'n regelaar van m'n Hotliner met brushless, wordt fikkend heet als je em afknijpt. Vol vermogen is er niets aan de hand.... alle sluizen staan dan open.
Het zijn die fets die zo heet worden bij afregelen.

hallo H.B.

van brushels weet ik te weinig om er iets over te kunnen zeggen LOL
zal wel een heel andere sturing zijn

en inderdaad veel komt van china maar ook top producten zoals je zegt maar die blijven dan ook nog prijzig en gaan niet voor 20 euro over de toonbank

maxxon ,bhuler en ???(vergeten)zijn top motoren die je op de beurs in dortmund voor haast geen geld vind
een maxxon type 400 motor kost al snel een 65 euro daar koop je 6 400 speedjes voor

maxxon zijn klokanker motoren die in de ruimte vaart gebruikt worden
het verbuik van een 400 loopt snel op tot een amp of 10
terwijl een maxxon maar in de zelfde configuratie 1 amp verbruikt

verschillen moeten er zijn LOL

groetjes raf

Maxxon is prachtig spul... zo ook de planetaire reductiekasten.

Brushless is interessant voor de toekomst. Motoren hoeven de kop niet meer te kosten. Zo ook de vaartergelaars. Rendementen liggen hoger. Vandaar dat je deze dit type in Prius terug vindt. Ook borstels kosten vermogen.

M'n electrozewever heeft een AXI + planetair. Is weegt 99 gram, komt 480 Watt uit en haalt een rendement van 86% 14% zijn dus verliezen in kabels, regelaar en motor. Het rendement van de klapprop prop weet ik niet.

Roel van Essen heeft in zijn S-Boot 3x brushless gestoken.
Uiteraard vaart dat ding 3x de schaalsnelheid 8O

Had hij voor schaalsnelheid gekozen.... + reductiekasten... dan had hij zeker op een acculading een hele middag volgas rond kunnen tuffen. Niet als een watervlo... natuurlijk...

Bij mijn weten... om een echt hoog rendement uit een electromotor (zo ook brandstofmotor) te halen... in samenwerking met een scheepsschroef... kan je eigenlijk niet om een reductiekast heen... als daarbij een schaalsnelheid + wellicht een beetje oversnelheid gewenst is. Beetje een keuze. Direct drives zijn natuurlijk een stuk stiller.

Maar als je de prestaties van electromotoren wilt achterhalen zijn er amper data sheets te vinden. Mabuchi geeft die wel af. Maar ook niet in alle gevallen te achterhalen.
En dan kan je de zaak wat makkelijker terug rekenen naar een redelijk ingeschat schaalvermogen.

Laatst bewerkt:
hallo H.B.

het probleem is dat er nieman dook maar enige omreken tabel heeft om de bestaande brushed om te zetten naar brushless

wat is de vervanger van een 400 speed 7.2 volt 12.000 rpm
dat kan dus niemand zeggen
voor een duikboot zou ik voor een binnen runner gaan maar die krengen die lopen 30.000 rpm op 5 volt
een buiten runner is langzamer maar die kan een kabel mee snappen met alle gevolgen vandien

wat met een brushless met een sensor die zou normaal langzaam moeten kunnen draaien maar er zijn haast geen regelaars voor te verkrijgen
ik denk dat er op het gebied van deze motoren nog veel gaat gebeuren maar er gaat nog een hele tijd over heen gaan
net zoals lipo en lifepo omdat de NmH nog volop aan het door ontwikkelen zijn
ik gebruik nu metaal sulfyde accus en ben daar zeer tevreden van
de voordelen
geen geheugen ,na laden zeker 6 maanden zonder verlies van energie (gemeten na 1 maand 40 Mamp )robust en ze kunnen tegen diep ontladen

als je daar nu een zelfde systeem als bij lipo aan kon hangen (balancer)dan was dat de iedale accu voor mensen die in hun model niet naar gewicht moeten kijken

groetjes raf
ps de gegeven gevens over die brushless zeggen mij dus geen moer LOL

Fets worden ook warm (lees heet) door de schakeltijd die ze hebben (krijgen) ven de sturing die ervoor zit.
Hoe trager de fet van open naar dicht gaat en andersom ook resulteert dat het vermogen dan over de fet staat zich omzet in warmte.
Als de Fet volledig open staat , dan is zijn inwendige weerstand het kleinst(zie naargelang de fet hoeveel dit is uitgedrukt in Ohms , ook RDSon genoemd), en dus dissipeert deze op dat moment bijna geen vermogen.
Als de Fet gesloten staat dan is de weerstand oneindig en is er dus geen dissipatie ook, alles staat dan stil op dat moment.
In de goedkopere regelingen kan het best zijn dat deze minder snel intern schakelen (ik praat hier over de open en dicht gaan tijd, niet over de schakel frequentie)

Heb zo al eens een paar Fets zien uiteenspatten / verbranden , geen mooi zicht en einde verhaal Fet.

Mvg Luc

Laatst bewerkt:
hallo

het is zwart en het doet pfhhttttt en is dan iets dikker als voorheen LOL
een fried fed
soms knallen ze zo hart uitelkaar dat er alleen nog pootjes op de print zitten
uitervaring gesproken

groetjes raf

Hallo,ik ben Roy en ik heb ook een graupner navy v40r,ik had hem uit een oude boot gehaald en in een nieuwe boot gezet,nu doet hij het wel maar volgens mij niet optimaal.
Nu heb ik de gebruiksaanwijzing gelezen in het Engels en kan je hem opnieuw programmeren op je nieuwe zender,volgen mij staat er zet de zender aan en geef full trotse denk dat dit volgas is,zet daarna de regelaar aan en druk op de setknop dan blikt de led 2x en geef de volgende 3seconde dan fullthrotle fullbrake en dan weer op neutraal en druk weer op de setknop en staat hij op fabriekinstelling en op uw zender,wat ik niet begrijp de full brake is dit volgas achteruit of terug naar neutraal, en ook dat je de setknop weer in moet drukken en dan staat ie op fabriek instelling maar ook tuner op uw transmitter.
Heeft iemand hier ervaring mee.
Gr.Roy

Roy, Zoals ik begrijp is dit een motorregelaar die ook voor een auto kan worden gebruikt en heeft daarom een remfunctie. HIeronder het instellen van de regelaar in het Duits. Hopelijk leest dat gemakkleijker dan Engels. Zal ik eens kijken of er in de gebruiksaanwijzing nog iets over de remfunctie staat. Heb er erg in dat de fabrieksinstelling voor achteruit 50% is. Het instellen van rem en achteruit staat verderop in de gebruiksaanwijzing (pag. 6 en volgende). Gr. Klaas.
https://www.manualslib.de/manual/137038/Graupner-Navy-V40R.html

Drücken Sie kurz die Taste "SET"
- Der Regler ermittelt nun automatisch den Nullpunkt und die LED leuchtet. Nach
etwa zwei Sek. erlischt die LED.
- Gehen Sie nun innerhalb ca. 3 Sek. auf die Knüppelstellungen Vollgas, danach
Vollbremse/Vollrückwärts.
- Wenn Sie nun die 'SET' Taste drücken, bis die 3 kurzen LED Blinkzeichen
erscheinen, werden alle Zusatzfunktionen auf die Werkseinstellungen
zurückgesetzt.
- Der Einstellvorgang ist beendet, wenn 3 kurze LED Blinkzeichen das Ende des
Set-Programms anzeigen.
Fertig!

Laatst bewerkt:
@raf
Ook een borstelmotor kent toeren per volt. Die kan je rustig hanteren.
Echter een borstelmotor heeft minder koppel dan een brushless.
Een borstelmotor laat zich beter terug regelen tot een laag toerental, zonder vermogen natuurlijk,
tot zeer laag. Bij een brushles is dat niet mogelijk. Heeft altijd een aanloop bij een hoger toerental.
Dat zit hem in de regelaar.

Wat je wel kan doen, is er een planetaire reductie tussen zetten. Het toerental van de schroef wordt dan geminderd
En als je kiest in een laag mogelijk motor kv, krijg je de schroef nader tot aan stapvoets.

Zinvol is dat niet. Kleine props tot zo een 50 mm doen dan niet veel meer in het water.
In mijn geval speedprops met zeer hoge spoed.
Maar alles zit in een evenwicht. Waterweerstand van de romp versus voortstuwende kracht en de inerte massa die op gang moet worden gebracht.

Ander probleem. Hoe lager het kv, (toeren per volt) des te groter de motor.
Heb hier een 400kv motor van HobbyKing, Turniy. 1800 Watt potentiel. Behoorlijke aanloopstroom. De brushless toerental wordt met pulsen geregeld. Spanning blijft gelijk.

Maar zo een brommer is al veel te groot voor een snellere romp met 1 meter lengte.
Maar in een rondbuikige sleper geen probleem.

Zit je op een minimum aan spanning dat zo een motor rond wil.
Dan komt er pas leven in. Maar die Turnigy motor op 12V in een dikke vette romp,
dan gaat dat opperbest.
Motortype is wel zingerig... dus je hoort hem.

Een vliegtuig mee gevlogen.
Doorgerekend, en dat gaf een absurd lange vliegduur, in theorie een van 50 minuten.
Na 45 minuten was ik wel gaar in de zomerzon.
Da's dus eigenlijk al erg lang voor een elektrisch aangedreven modelvlieger.

Een regelrechte vertaalslag is er niet.
Wel zijn de brushless op een zeer hoog rendement te zetten.
Borstelmotoren zonder reductiekasten geeft rendementen ver onder de 50%
Een brushless is op 85 tot 90% rendement te zetten, maar is wel uitkienen geblazen.

Voor modelvliegers zijn er goede online rekensheets.
Voor bootjes is er bijna geen uniformiteit te bedenken.

Alles wil wel drijven, niet alles wil vliegen.

Statisch testje met 3x 960 kv (Joker, Lindinger) en 3.33 : 1 planetair (Robbe)
Het ging mij om de toeren, het maximum, blokkeerstroom is iet van 1.000 Watt
Maar de Amperes zijn ronuit nederig, ook bij vol gas. Verder licht. Bootje is nog geen meter
en mag ook niks wegen qua schaal.

en deze badeendentest...

Laatst bewerkt:
Hallo,ik ben Roy en ik heb ook een graupner navy v40r,
Ik gebruik deze al jaren met succes.
ik werk als volgt:
- haal 1 draad tussen motor en snelheidsregelaar los;
- zorg ervoor dat de gashendel op de zender in neutraal staat en zet de zender aan;
- zet de ontvanger aan;
- duw de gasstick volledig naar boven, op de snelheidsregelaar moet nu alleen de rode LED branden;
- trek nu de gasstick volledig naar je toe, nu moet op de snelheidsregelaar een groen en een rood LEDje branden;
- zet de gasstick in neutraal;
- sluit de losgemaakte motordraad weer aan.
Klaar, veel vaarplezier.
Op knopjes drukken is niet nodig, ik zou trouwens niet weten op welke.
Met de voorgaande handeling is de zender gekalibreerd op de snelheidsregelaar.
Krijg je rood-groen bij vooruit, en enkel rood bij achteruit, dan moet je in de zender het kanaal ompolen.

Roy, Zoals ik begrijp is dit een motorregelaar die ook voor een auto kan worden gebruikt en heeft daarom een remfunctie. HIeronder het instellen van de regelaar in het Duits. Hopelijk leest dat gemakkleijker dan Engels. Zal ik eens kijken of er in de gebruiksaanwijzing nog iets over de remfunctie staat. Heb er erg in dat de fabrieksinstelling voor achteruit 50% is. Het instellen van rem en achteruit staat verderop in de gebruiksaanwijzing (pag. 6 en volgende). Gr. Klaas.
https://www.manualslib.de/manual/137038/Graupner-Navy-V40R.html

Drücken Sie kurz die Taste "SET"
- Der Regler ermittelt nun automatisch den Nullpunkt und die LED leuchtet. Nach
etwa zwei Sek. erlischt die LED.
- Gehen Sie nun innerhalb ca. 3 Sek. auf die Knüppelstellungen Vollgas, danach
Vollbremse/Vollrückwärts.
- Wenn Sie nun die 'SET' Taste drücken, bis die 3 kurzen LED Blinkzeichen
erscheinen, werden alle Zusatzfunktionen auf die Werkseinstellungen
zurückgesetzt.
- Der Einstellvorgang ist beendet, wenn 3 kurze LED Blinkzeichen das Ende des
Set-Programms anzeigen.
Fertig!
Bedankt Klaas, ik begrijp alleen niet dat ik na volgas vooruit en volgas achteruit weer op de set knop moet drukken dat ie dan naar fabriekinstelling gaat,reset je hem dan niet weer.
Mvg.Roy

Back