Problemen met Hall Sensor

Discussie in 'Model elektronica' gestart door JeroenDorr, 25 apr 2021.

  1. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Electronicaproblemen in het stoomtechniek forum!!!

    Wellicht dat er iemand met dit probleempje kan helpen? Ik ben een tweetakt motortje aan het bouwen, zie

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-van-debbie-tweetakt-motor.272629/

    Eigenlijk is het motortje helemaal klaar en ik probeer het aan de praat te krijgen. Ik heb een electronisch ontsteking en een Hall sensor uit China:

    https://nl.aliexpress.com/item/4000093172085.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.785d4c4dw7qXfq

    https://nl.aliexpress.com/item/10000071913903.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.785d4c4dw7qXfq

    Klein NGK bougietje. Magneetje is gemonteerd in de zijkant van de nok. Met de juist pool naar de buitenkant.

    Hier is het probleem. In een testopstelling werkt alles perfect. Ook op het motortje lijkt alles goed te werken als ik het vliegwiel met de hand draai. De bougie vonkt keurig als het magneetje langs de Hall sensor komt. Staat keurig op het juiste tijdstip afgesteld.

    P4110002.jpg

    P4110004.jpg

    P4110005.jpg
    Het probleem doet zich voor zodra ik het motortje daadwerkelijk wil starten. Ik gebruik een rubber wieltje op een boor en of gewoon een startkoord. De motor slaat dan aan, maar na 3-5 seconden stopt ie ermee. Dan blijkt the Hall sensor kapot te zijn! Dit is nu twee keer gebeurd!. 100% zeker dat de sensor het heeft begeven, omdat als ik er een nieuwe aanzet alles het weer doet. Er is absoluut geen mechanisch contact tussen de sensor en een van de draaiende delen. Kan natuurlijk gewoon tweemaal domme pech zijn, maar het is wel toevallig.

    Kan een Hall sensor kapot gaan door een te kleine spleet tussen magneet/sensor? Voor zover ik weet van niet. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

    Alvast hartelijke dank voor het meedenken.

    Jeroen
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Er begint een idee bij me op te komen.
    Het is jammer dat we eigenlijk niets weten van de gebruikte hall sensor maar het probleem kan daar wel zitten.
    Als ik de databladen van de diverse hall sensoren bekijk zie ik dat de maximale stroom die ze kunnen verwerken heel erg varieert. Er zijn types die wel 100mA kunnen schakelen maar er zijn ook types die maar 1,5mA kunnen verwerken.
    Stel dat die stroom te hoog is voor de gebruikte sensor, dan kan hij dus kapot gaan.
    Dat zal niet direct gebeuren en ook niet als er een paar pulsen gegeven worden als je de motor met de hand ronddraait. Loopt de motor dan komen er veel meer pulsen achter elkaar en gedurende langere tijd. Dan wordt de zaak in de sensor wel heet en gaat kapot. Nu moet je niet denken dat de sensor zo heet wordt dat je het met je vingers aan de buitenkant kan voelen. Natuurlijk wordt de behuizing ook warmer maar het meeste warmte wordt afgevoerd door het metaal waar hij op is bevestigd. De chip in de behuizing zal wel erg warm worden en dus zelfs kapot kunnen gaan.

    Wat kan je hier aan doen?
    Een weerstand in de schakeling van de ontsteking bepaalt die stroom en helaas weten we ook niet wat die weerstand is. We weten dus ook niet hoeveel stroom er kan gaan lopen. We kunnen dat echter wel vrij makkelijk meten.
    Sluit de ontsteking aan op de voeding en sluit de puls draad die van de sensor moet komen via een milli Ampère meter kort naar de min. Als het goed is zal de meter aangeven hoeveel stroom er loopt. Dat zal de stroom zijn die de hall sensor moet kunnen schakelen. Je zal dus een hall sensor moeten zoeken die minimaal deze stroom kan verwerken, liever (veel) meer natuurlijk.
    Kan je die niet vinden dan zal je een externe schakeltransistor kunnen gebruiken die deze stroom wel kan verwerken. Dit is geen super ingewikkeld iets maar wel extra werk en elektronica.

    Een klein beetje zoekwerk leverde dit op:
    DEZE sensor kan maximaal 5mA schakelen.
    DEZE sensor kan maximaal 10mA schakelen.
    Natuurlijk zullen er veel meer te vinden zijn. Pas wel op dat er ook heel veel hall sensoren zijn die een spanningsuitgang hebben. Dat wil zeggen dat de uitgangsspanning evenredig is met de sterkte van het magneetveld. Die sensoren zijn voor dit doel niet bruikbaar, je moet echt een "schakelaar" (switch) gebruiken. Als de sterkte van het magneetveld boven een bepaalde waarde uitkomt schakelt de uitgang naar de +, daaronder is de uitgang 0V.
     
    Gerrit-Jan en JeroenDorr vinden dit leuk.
  3. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Bedankt voor het meedenken. Ik heb gisteren al die Hamlin sensor gekocht om te kijken of dat iets is. Bij mij begint ook het idee te vormen dat de electronisch ontsteking en de Hall sensor niet op elkaar zijn afgestemd. Ik heb nog een ander type liggen, maar daar moet ik eerst wat modificeren om die op mijn motortje te kunnen plaatsen. Vanavond eens kijken of dat wil lukken.

    Nogmaals bedankt
    Jeroen
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Controleer de aarding van de motor naar de ontsteking maar eens: een van de problemen die met de goedkopere ontstekingen optreden is dat als de vonkspanning niet goed rond kan, dat de spanning dan deels op de Hall Sensor kan komen te staan.

    En de ontsteking die je hebt, tsja... dat is wel zo'n beetje de aller-ALLERgoedkoopste die er is...
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Da's een goeie Bert, dat zou ook heel goed een (DE?) oorzaak kunnen zijn.
     
  6. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Hartelijk dank voor het meedenken en de suggesties. Ik denk dat de aarde wel goed is. De aarding zit vast op de bout waarmee de cilinder vast zit. Heb ook de weerstand over alles doorgemeten. Dat is natuurlijk ook niet zaligmakend, maar geen gekke zaken gezien.

    Ben wel verder gekomen. Ik had nog een ander type Hall sensor liggen. Die was wat lastig te monteren. Heb ‘m gisterenavond gemodificeerd en gemonteerd. Werkt een stuk beter. Motortje heeft zelfs al even een seconde of 7-8 gelopen. Ben een paar uur aan het rommelen geweest en deze Hall sensor blijft het gewoon doen. Dus het lijkt dat de andere combinatie Hall sensor/electronic op de een of andere manier geen gelukkige combinatie is. Waarom? Geen idee!

    Hier nog een een linkje naar mijn post in de stoomsectie waar je de opstelling met de nieuwe Hall sensor kunt zien. En een heeeel kort videootje. Het is me nog niet gelukt om het motortje echt goed te laten lopen. Maar in ieder geval blijft de Hall sensor het nu doen. Hamlin sensor is besteld. Die is wat robuuster dan wat ik nu heb (gewoon een printplaatje met een sensor erop)

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-van-debbie-tweetakt-motor.272629/page-21#post-4160217

    Nogmaals bedankt

    Jeroen
     

Deel Deze Pagina