Profielwerkstuk Duikboot

Discussie in 'Duikboten' gestart door Erik_en_Caroline, 3 nov 2006.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ja

    groeten raf
     
  2. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    De relais met 4 aansluitingen zitten b.v. in auto's voor de verlichting etc. Deze relais zijn verkrijgbaar in 'constant off' en 'constant on'. Oftewel: de hoofdstroom is altijd aan en wordt onderbroken als er een stuurstroom is (constant on) óf de hoofdstroom is altijd uit en wordt ingeschakeld als er een stuurstroom is.
    De relais die Raf aangeeft zijn meerkeuze-relais. Hij gebruikt ze in een dubbele schakeling, dus negeer even dat idee. Neem een relais apart en stel je voor dat je stuurstroom (net als op het schema van Raf aan de onderste polen verbindt. De schakelaar (jullie roze streep dus) staat nu óf tegen de pool rechtsboven óf linksboven. Bij het bekrachtigen van de stuurstroom zal de schakelaar contact maken met de andere pool.
    Afhankelijk van aan welk bovenste contact waar je nu je te schakelen circuit aansluit (in ieder geval één deel van de hoofstroomkring aan de pool van de schakelaar) maak je een dus een 'constant on' en 'constant off' schakeling.

    :pim:

    Jos
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Vergeet ook niet om over de spoel van het relais (onderste aansluitingen in de tekening) een kortsluit-diode te zetten. Als het relais uitgeschakeld wordt genereert de spoel een stroompiek met de omgekeerde polariteit, en een veel hogere spanning dan de stuurstroom. De eindtransistoren van de print kunnen dat misschien wel verwerken, maar de piek wordt via de print aan de rest van de electronica (ontvanger, servo's, vaarregelaar) doorgegeven. Dit kan dan allerlei storingen geven. De diodes zo aansluiten dat de min-kant, streepje op de behuizing, aan de plus van de stuurstroom ligt. Dan geleid hij niet, totdat de omgekeerde puls komt, die word dan kortgesloten, en bereikt de overige electronica niet.
     
  4. Oke bedankt, daar hadden we zelf niet op gekomen. Dat zal wel een aantal problemen voorkomen.
    Dan gaan we binnenkort dat printplaatje maar eens aanschaffen en ik geloof dat we die relaistjes nog wel hier ergens in een winkel in de buurt kan kopen.

    Groeten Erik
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ze staan niet op het schema daar ik niet meer wist hoe ze moesten komen te staan

    maar ik had het er wel bij vermeld
    tussen de twee draden die van het printje naar elk relais gaan moet nog een diode gesoldeerd worden en wel aan de penntjes van de relais

    de sperrichting moet aan de kant van de plus komen te zitten
    nu weet ik het dus weer wel

    2n4114 is voldoende als kortsluiddiode
    groeten raf
     
  6. We stonden op het punt de bestelling te maken op Conrad toen ik me bedacht dat we helemaal geen acculader hebben voor die 6v 10ah accu. Als we die ook willen kopen zijn we wel erg duur uit. Zouden we ook herlaadbare batterijen van in totaal 6 of 12 volt kunnen gebruiken en zo ja welke raden jullie ons aan? We willen proberen om over 2 weken te gaan bouwen.
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Zou ook prima moete kunnen. Vooral als je bedenkt dat de totale 'vaartijd' bij jullie eigenlijk geen rol speelt. Het gaat erom dat het allemaal goed werkt, en dat het dan met 15 minuten einde oefening is door lege accu's is niet zo erg. De grootste stroomverbruiker, de Kavan pomp, trekt 1,5 ampere, de kleinere bij Conrad 0,8 amp. Een accucapaciteit van 800 - 1000 mAh zou al voldoende zijn voor meer dan een half uur op en neer pompen. Als je goedkoop wilt kun je gewoon goedkope NiCad penlightcellen gebruiken. Die zijn meestal al 800 mAh, en met een kleine goedkope lader op te laden. Ga je iets duurder naar NiHm cellen zit je al snel boven de 2000 mAh. Nog veel ruimer voldoende, maar pak 'm beet twee keer zo duur.
     
  8. We hebben nog even nagevraagd aan onze ouders of die toevallig nog een acculader hadden liggen (niet al te waarschijnlijk, maar het proberen waard), nou, niet dus.
    Maar inderdaad, veel langer hoeft hij niet te kunnen duiken. Dan gaan we gewoon voor een paar batterijen. Zullen 4 batterijen voldoende zijn of moet ik er nog een 5e op aansluiten zodat ik precies op 6,0 volt zit.

    Berekenen met volt, ampere en weerstand etc kan ik wel, maar waar dit in de praktijk op neerkomt is me na al die jaren natuurkunde nog altijd een raadsel :p
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Vier zellen = 4.8 volt, vijf = 6 volt. Je ontvanger heeft genoeg aan 4,8 volt, kan ook op 6, maar de vraag is de pomp. 6 Volt waterpompjes zijn schaars, en een Cavan doet op 6 volt niet echt veel maar. 4,8 zal denk ik niet gaan voor zo'n pomp, al heb ik het (nog) niet zelf uitgeprobeert.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo


    kavan is minimum 8 cellen
    anders heeft ze wel debiet maar geen druk
    en die heb je nodig

    om de ontvanger te voeden volstaat een 7805 die netjes 5 volt maakt voor de otnvanger

    je kan ook de 78S05 nemen die 5 amp kan verdragen
    maar die heb je niet nodig voor een ontvanger en een stuuprintje met twee relais


    wat de 6 volt lader aangaat
    als je het berekent dan kan je de accu laden met zo een klein 6 volt ladertje dat je in het stopkontakt steek(zo een blokje)
    hij gaat wel lang moeten laden maar zoals gezegd
    om een paar keer openaf te gaan kom je daar ruim mee toe
    kijk eens op de blokjes die aan je printer of scanner hangen wat een voltage daar opstaat ????
    wel kijken dat ze gelijkstroom geven want sommige goedkope blokjes geven halve wisselspanning of volledige wissel spanning
    meestal staat er ac/dc converter op
    ac/ac die kan je niet gebruiken

    groeten raf

    ps 2 kondensatortjes heb je ook nog nodig om over de 7805 te zetten al zijn ze niet echt nodig voor de kost prijs hoef je het niet te doen
     
  11. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi mannen,

    8 cellen=12 V heb je nodig voor je Kavan pomp,
    anders heb je manneke pis :bye:

    Gr.Rob
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo


    8 cellen is 8X1.2 =9.6volt
    10 cellen is 10 X 1.2=12 volt
    maar 8 cellen volstaan
    als je 12 volt gebruikt dan heeft de pomp een enorme druk en het debiet is ook heel groot
    de kans bestaat er dan in dat je tank gaat lekken
    zoals ik ze gebruik bestaat de kans dat het water tevroeg door de uitlaatopening komt en de pomp afslaat
    probeer de pomp met een losse accu en laat ze in een beker (zo een lange van tupperware )spuiten
    je zal het verschil zien bij 8 (9.6volt)en 10(12volt) cellen

    groeten raf
     
  13. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Er wordt geschreven over 4 batterijen, dat is wel 4x 1,5 volt = 6 volt.
    4 oplaadbare cellen is 4x 1,2 volt is maar 4,8 volt.
    Maar net geladen is dat ook 5,8 volt, en soms nog meer.
    Dat licht helemaal aan wat voor lader je gebruikt.
    Dus toch even voorzichtig zijn met zomaar 5 cellen op de ontvanger.
    Ik heb er zoiets van elektronica tussen zitten,
    wat de ontvanger 5,2 volt geeft vanuit de vaar accu.
    Meet het maar eens als de cellen pas geladen zijn, en eens een paar dagen later.
    En onderstaande van Raf geeft dat ook al aan,

    8 cellen is 8X1.2 =9.6volt
    10 cellen is 10 X 1.2=12 volt
    maar 8 cellen volstaan
    als je 12 volt gebruikt dan heeft de pomp een enorme druk en het debiet is ook heel groot


    8 cellen dat is dus 11,6 volt en voor een 12 volt pomp is dat dus genoeg.

    Bij niccad is het volgens onderstaand schema

    NICAD Akku’s
    ----------------------------
    cel volt laden
    ----------------------------
    1 1.2 1.45
    2 2.4 2.90
    3 3.6 4.35
    4 4.8 5.80
    5 6.0 7.25
    6 7.2 8.70
    7 8.4 10.15
    8 9.6 11.60
    9 10.8 13.05
    10 12.0 14.50

    Hein
     
  14. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo Erik en Caroline,
    hoe ver zijn jullie intussen.
    Ben je er ook uit of je batterijen of akkus gebruikt?

    Hein
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hum hum Hein kijk eens onder je vorige posting er staat HIEN
    voor de rest denk ik dat ze ofwel heeeeel druk bezig zijn aan hun werkstuk
    of wel is het als zovelen afgevoerd en van de tekentafel verdwenen

    groeten raf
     
  16. Hallo allemaal!

    We zijn nu voor de 2e keer aan het bouwen. De eerste keer schoot het niet echt op omdat het maken van een servodraad nogal wat werk was (vergeten te bestellen op conrad dus we moesten er 1 improviseren die in de ontvanger paste)
    We hebben net de schakeling gebouwd, het werkte niet, toen we naar het probleem gingen zoeken begon tot overmaat van ramp de ontvanger ook nog eens te roken. Gelukkig werkt hij nog, we gaan nu weer verder :).
    Zodra we iets hebben om te laten zien zullen we dat doen.

    Groetjes Erik en Caroline
     
  17. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Hallo Erik en Caroline,

    Als jullie nog zender(s) en ontvanger(s) nodig hebben,
    Ik heb nog het een en ander liggen uit een Nikko afstandbestuurbare auto.
    Ik heb deze omgebouwd naar proportionele besturing.

    De zender en de elektronica (niet proportioneel) heb ik nu over en ik doe er niets mee verder.
    Hebben jullie al een lader?
    Op Marktplaats en eBay is vaak voor een leuk bedrag wat te koop.

    Misschien nog een tip.
    Kijk ook eens op eBay in de winkel van 2eHandsRC.
    Ik bestel regelmatig daar ook spullen voor een leuke prijs.
    Hij verkoopt nieuw en gebruikte spullen met garantie.
    Een leuk setje zender ontvanger is de Robbe Attack 2ER (zender ontvanger en servo's alles in een doos).

    Succes met jullie duikboot!

    Groeten,

    Joris
     
  18. We hebben nu even alles afzonderlijk getest, dus met de ontvanger en zender enzo is niks mis.
    Maar bedankt voor de tips Joris, als ik nog eens iets nodig heb kijk ik voortaan eerst daar want conrad was wel prijzig!
    De relais werken ook. Er is echter nog 1 probleem:
    We gebruiken een schakelmodule om de pomp te laten pompen, maar we zijn bang dat we de verkeerde hebben gekocht
    want het werkt gewoon niet, of hij is kapot maar dat lijkt me sterk.

    Deze schakeling wilde we bouwen die Raf ons gaf:
    [​IMG]

    Waarbij het printje dus afhankelijk van de pulsbreedte een stroom geeft op het groene draadje (zodat hij relais 2 aanstuurt)
    of het blauwe draadje (zodat hij relais 1 aanstuurt), en dan gaat de stroom terug via de zwarte.
    Dit is het printje dat we hebben gekocht:

    http://www.conrad.nl --> op bestelnummer zoeken: Bestnr.: 234737 - 89

    Dus onze vraag luidt: Is dit het goede printje voor deze schakeling of hebben we een verkeerde aankoop gedaan?
    Wij weten na veel gepuzzel ons echt geen raad meer :p

    Bij voorbaat dank,

    Erik en Caroline.


    -bewerking: ik heb zelf nog even gekeken (caroline is naar huis) en ik ben er al uit hoe hij werkt, we hebben dus wel degelijk een verkeerde schakelmodule besteld. Zijn er eigenlijk wel schakelmodules die doen wat ik hierboven beschreef? Anders moeten we dus een hele nieuwe schakeling maken...
     
  19. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Erik en Caroline,
    Je hebt inderdaad de verkeerde gekocht, deze schakeld maar.
    De onderstaande schakeld middels de stuurknuppel of driestandenschakelaar vooruit-uit-achteruit.
    Let wel hij is zeer gevoelig in de afstelling.
    Ik zelf heb hem weer verwijderd en vervangen door een servo met 2 micro-swithschakelaars.
    Dit werkt altijd, maar is iets groter om in de bouwen.

    sterkte met de bouw,
    mvg Rene



    2-KANAALS-SCHAKELAAR BP
    Bestnr.: 234923 - 89
     
  20. Weet u dan misschien waar we kunnen kopen wat u bedoelt of welk bestelnummer het heeft? Ik wil niet het risico lopen weer het verkeerde te bestellen.
     

Deel Deze Pagina