Project: 1/72 Balao Class USS Bowfin (SS-287)

Discussie in 'Duikboten' gestart door Henk Freubelaer, 10 dec 2020.

1. Henk Freubelaer

Henk Freubelaer

Lid geworden:
    8 dec 2020
    En weer een update, een kleintje deze keer.

Ik ben momenteel met de boeg bezig, en daardoor wat meer bezig met Fusion en wat minder met bouwen.
    Ik ben de inbouw voor de boeg aan het uitdokteren zodat de boeg aan de romp bevestigd kan worden.

In ieder geval de voorste bulkhead gemaakt die de boeg met de romp verbind.
    Hierin twee messing moertjes verwerkt zodat straks de gehele inbouw van de boeg verwijderbaar is in verband met onderhoud en dergelijke.

Tevens twee inzet stukjes gemaakt die de twee boegdelen iets meer stevigheid op de lijmnaad geven.
    Ik heb hier bijzonder weinig ruimte dus ik denk dat ik de lijmnaad aan de binnenkant nog verder ga verstevigen met een strookje evergreen.
    En tot slot de twee boegdelen in de spuitplamuur gezet en geschuurd.
    Ze zijn nu klaar om straks afgewerkt te worden met plamuur.

De voorste bulkhead met messing moeren.

En tijdelijk op zijn plek om op maat gemaakt te worden.

De twee inzet stukjes en de anker behuizing die ik al eerder had geprint.

De inzet stukjes waar ze straks op hun plaats komen.

En hoe het er straks uit komt te zien.

p.m en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  2. Henk Freubelaer

Henk Freubelaer

Lid geworden:
    8 dec 2020
    En daar zijn we weer met een update.

Ik had de laatste weken niet veel te posten, ik ben druk doende om de binnenkant van de boeg in elkaar te fantaseren en dat was hoofdzakelijk in Fusion.
    Maar ik denk dat ik nu een goede basis heb en ben begonnen met de onderdelen te printen.

Zoals op de foto's wel duidelijk is, in de boeg is bijzonder weinig ruimte.
    En in dit krappe stuk moet de aandrijving voor de voorste duikroeren, de aandrijving voor de torpedo deuren en 6 torpedo buizen.
    En tevens is dit gedeelte geheel afgesloten, het afneembare dek loopt namelijk tot dit stuk.

Dus heb ik besloten om het gehele binnenwerk waar alle mechanica op komt verwijderbaar te maken.
    Dit geeft minder frustraties om alles in te bouwen en is ook veel beter voor onderhoud en reparaties.
    Het geheel past strak in de boeg en komt vast te zitten met twee imbus boutjes.

Tussendoor heb ik nog wel alvast een dummy torpedo geprint, iets tastbaars werkt voor mij beter dan een paar maten op papier.
    En tevens handig om te zien of de torpedo buizen goed zijn uitgelijnd en of de torpedo bij het verlaten van de buis niet ergens achter blijft hangen.
    Gelijk maar de voorste duikroeren ontworpen en geprint.
    Het ontwerpen was nog een werkje, ik heb wel tekeningen van de roeren maar die bleken volledig anders te zijn dan die van de Bowfin.
    Ik vermoed dat dit ook weer verschilt van type en werf die de boten bouwden.
    En de roeren lopen een beetje rond in alle richtingen, die viel nog lastig te maken in Fusion maar het is gelukt :thumbsup::thumbsup:
    Tevens maar weer een stukje dek van de opbouw gemaakt, ik was toch bezig :D
    Op het achterste stukje dek komen nog roosters en de bevestiging plaat voor het 40mm kanon.
    Die plaat is dus niet rond kwam ik achter.

Maar goed, foto's zeggen meer dan woorden.
    en zonder foto's is het niet gebeurd :p

Het achterste stukje dek op maat gemaakt voor de opbouw.
    nu verder uitzoeken waar roosters komen en dergelijke.

En de dummy torpedo, geprint en gemonteerd.

En de duikroeren.
    In de uitsparingen worden straks de asjes verlijmd voor stang die de roeren uitklapt.

En dan het tech rek voor de boeg, eerst alle delen uitgeprint.

En los in elkaar gezet, nu alles passend maken.
    Tevens is dit een basis, er zal ongetwijfeld nog het een en ander veranderen om ook het technische gedeelte passend te krijgen.

En hier met de dummy torpedo er naast, geeft even het gevoel hoeveel ruimte de buizen in gaan nemen.
    Tevens overal gaten en gleuven in gemaakt om water weerstand binnen de romp te verminderen, gewicht verlaging, minder materiaal om te printen.....en als dat allemaal niet helpt, het staat gewoon mooi en enorm duikbootachtig :D:D:D:D

En hier zoals het rek straks in de boeg komt.

En zoals het er straks in de boot er uit ziet, met kortere buizen natuurlijk :p
    Ook hier heel weinig ruimte om de twee imbusjes te plaatsen of verwijderen, maar dat is beter te doen dan hele mikmak er vast in te bouwen.

Met de dummy torpedo controleren of er voldoende vrijloop is.
    Waarschijnlijk moet de bovenste inkeping iets dieper, die houd erg weinig ruimte over.

En de anker behuizing nog niet op zijn plek, maar deze heeft voldoende ruimte en gaat straks niet in de weg zitten.
    En het laatste bulkhead, deze is misschien niet nodig maar geeft net even wat meer stevigheid als het rek op zijn plaats zit.

Laatst bewerkt: 21 mei 2021
    Cnn, Peter58, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
  4. Henk Freubelaer

Henk Freubelaer

Lid geworden:
    8 dec 2020
    En weer een kleine update.

Ik ben momenteel meer bezig met ontwerpen dan met bouwen.
    Het is namelijk de beurt aan de voorste torpedo deuren.

Deze moeten beweegbaar worden, dat is op zich nog niet een groot probleem.
    Echter de beschikbare ruimte voor in de boeg waar de scharnieren moeten komen is bijzonder weinig tot niet aanwezig.
    Officieel schuiven de deuren naar voren en naar binnen, echter daar is op deze schaal stomweg geen ruimte voor.
    Daar is de romp in de boeg veel te dik voor.
    En dat wil ik ook zo houden, als de boot ergens tegenaan vaart dan wil ik toch eigenlijk wel de boeg heel houden. :D
    Dus dan maar ruimte maken en de deuren naar binnen laten scharnieren.
    Dit gaat uiteindelijk wel lukken maar het vergt veel tijd aan uitzoeken en experimenteren.
    Inmiddels wel een deur geprint als proef en die past goed, echter op twee uiterste hoeken geen ondersteuning gehad dus die lopen een beetje rond.
    Geen probleem, ik moet de andere toch ook nog printen, dus print ik er dan wel twee.

En ik ben nu blij dat ik de boeg in twee gedeelten heb geprint :yes::D

Verder wel get tech rek op maat en passend gemaakt.
    Hij past nu precies in de boeg en nergens speling, als de twee imbusjes vast zitten dan zit het als een huis :thumbsup::thumbsup:

Tevens de verstevigingen op de lijmnaad aangebracht en de anker behuizing op zijn plaats gelijmd.

Hier het tech rek in elkaar gelijmd en klaar voor verdere bewerking.

De boeg met aan de binnenkant de bulkhead waar het tech rek in valt.

Hier het tech rek op zijn plaats.

En een bijzonder mooie passing aan de voorkant. :D
    Tevens de verstevigingen en het anker huis op zijn plaats.

Hier de eersten torpedo deur. De onderste twee hoeken lopen wat naar binnen dus die print ik nog wel een keer.

En de deur op zijn plek met een stukje tape.

TIMBERWOLF en Peter58 vinden dit leuk.
  5. Henk Freubelaer

Henk Freubelaer

Lid geworden:
    8 dec 2020
    En daar zijn we weer met een update.

Ik had iets eerder willen posten maar door het mooie weer had mijn tuin ook wat broodnodige aandacht nodig.
    De Mussen klaagden dat het gras hoger was dan hun en een Ekster dreigde met een rechtszaak omdat hij een crashlanding maakte in het onkruid.
    Tjesses wat zijn die beesten brutaal zeg :confused::p:D

maar goed, ik heb de torpedo deuren iets moeten veranderen.
    De strook in het midden van de deur steekt niet uit maar licht vlak met de rest van het plaatwerk.
    Bij de Bowfin zoals hij nu is zijn de torpedo deuren verwijderd en te gleuven dicht gelast.
    Maar ik kwam toevallig nog een foto tegen uit de tijd dat ze uit de vaart is genomen.
    Hierop is de middelste deur al weg maar de bovenste nog aanwezig en ik kon hierdoor het type bepalen.

Ik heb inmiddels de bovenste en middelste deuren voor beide zijden geprint, nu alleen nog de onderste ontwerpen en printen.

Verder heb ik het messing werk voor de SD antenne die op de opbouw staat af gemaakt.
    Eerst de top op de draaibank afgedraaid en vervolgens op een stuk messing draad gesoldeerd.
    Daarna m2 schroefdraad op het uiteinde getapt en de kop afgerond en daarna de antenne zelf uit dun messing draad er op gesoldeerd.
    toen de uiteinden van een drupje resin voorzien om de dopjes na te bootsen.

Vervolgens ben ik verder gegaan met de draaibare scharnieren van de voorste duik roeren.
    De scharnieren zijn in twee gedeelten gemaakt, eerst die delen uit messing gedraaid.
    Daarna gleufjes in de koppen gefreesd en daar de draaipunten in gesoldeerd en op maat gevijld zodat de roeren probleemloos omhoog kunnen scharnieren.
    Hierbij gelijk de asjes van 2.5 mm messing erin gesoldeerd zodat het een geheel word, en dit voor beide kanten gedaan.

Na alles een beetje in elkaar te hebben geprutst was ik niet blij hoe die scharnieren in het plastic draaien als de duik roeren worden bedient.
    Het kwam allemaal nogal gammel en low budget over, dus besloten om lager blokken te maken en de asjes in messing busjes te laten draaien.
    Wederom achter de draaibank lager busjes gemaakt en op de printer steunen geprint.
    De steunen zijn tegen het schot van het tech rek gelijmd en dit maakt het geheel een stuk beter draaibaar.
    Tevens houden de lagers de scharnieren op afstand zodat ze niet tegen de romp aan kunnen lopen, hierdoor blijft het geheel mooi soepel bewegen.
    En ik was toch bezig dus gelijk maar een klein verzetje aan de lagerbusjes gedraaid zodat de wrijving van het scharnier minimaal is.

Daarna een busje gedraaid die de twee asjes verbind, hieraan kan straks de bediening arm gemaakt worden voor de servo.
    Deze word later bepaald als ik met de WTC aan de gang ga.
    Het grote voordeel van deze constructie, ik kan er aan werken zonder dat het hele circus in de romp zit, want alles zit aan het losse tech rek gemonteerd :thumbsup::thumbsup:

En nu ben ik bezig met de scharnieren die de roeren omhoog trekken.
    Deze zijn een beetje tricky, ze moeten niet alleen om een asje in het duikroer draaien maar dat asje moet ook nog eens kunnen bewegen in het scharnier als het roer bediend word.
    Ik had een aantal kogel scharniertjes besteld in China voor een euro en een stukje kauwgom, het waren de kleinste en ik vond mezelf nogal een briljant genie om die te gebruiken :D:D
    Echter bij aankomst bleken ze alsnog veel te groot, dus mijn nieuwe t-shirt met "genius at work" bij de vodden gegooid en iets anders bedacht.
    De oplossing bleek echter simpel, de binnenkant van de scharnieren in het roer aan beide zijden conisch uitdraaien en voila ze scharnieren alle kanten op.:yes:
    Daarna een 1mm gaatje in het scharnier geboord en een klein pieleke aan de trekstang gedraaid, nu kan het geheel stevig in elkaar worden gesoldeerd.

Nu nog wachten op een zak plastic tandwielen die ik heb besteld en dan kan het geheel werkbaar in elkaar worden gefantaseerd.

En dan nu de foto's om mijn geheel vage verhaal wat helderheid te geven. :p

Hier dan de nieuwe torpedo deuren, vers van de printer.

En op hun plek, tijdelijk met een stukje tape.
    Hier had ik de duikroer scharnieren ook al klaar, foto's daarvan verder beneden.

Hier de ruwe kop van de SD antenne en de messing draad waar hij op komt.
    Deze messing draad gaat door de geprinte mast heen en zit onder het dek vast met een moertje.

En de kop vast gesoldeerd, naast de mast waar hij doorheen komt.

En hij past zeer mooi in de mast.

En hier de antenne afgewerkt en op zijn plaats, in de draaibank met een vijltje de kop afgerond.
    Daarna een gleufje gevijld en de antenne er in gesoldeerd en afgewerkt met twee drupjes resin op de uiteinde.

En hier de onderdelen voor de duikroer scharnieren, vers uit de draaibank.
    In de grote stukken worden gleuven gefreesd waar de kleinere scharnier punten in worden gesoldeerd.

En hier het eind resultaat na het vrezen, solderen en schuin af vijlen.

Hierna verder gegaan met de lager blokjes.

De lager blokjes op maat en passend gemaakt en een verbinding busje gedraaid.

Vervolgens heb ik het tech rek in de boeg geplaatst en hierna de lager blokjes er in gelijmd zodat alles op de juiste afstand zit en soepel draait.

Als alles op zijn plek zit met een drupje lijm, het tech rek er uit en de blokjes gefixeerd met resin.
    Hier is dan ook duidelijk dat het zo wel handig werken is zonder de bekrompen ruimte van de boeg :thumbsup::thumbsup:

En dan nu de andere scharnieren, hier moet alles nog op maat worden gemaakt maar het geeft even een idee hoe het in elkaar komt te zitten.
    Die ronde schijfjes zijn dan de uiteindelijke scharnier punten, twee die in de duikroeren komen en twee die straks op de tandwielen komen.
    De twee bovenste had ik eerst voor in de duikroeren echter waren ze te breed. Die worden straks uitgeboord en worden met afstandsboutjes op de tandwielen gemonteerd.

En dat was weer een heel verhaal :D

TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  6. Henk Freubelaer

Henk Freubelaer

Lid geworden:
    8 dec 2020
    Een klein updatetje deze keer.

Ik wacht nog op onderdelen uit het verre oosten om de voorste duikroeren af te bouwen en aangezien ik toch al achter de draaibank bezig was nu maar de periscopen gedraaid.
    Aangezien ik hier geen tekeningen van heb maar met foto's aan de slag.
    De maten bepalen was dan ook het lastigste om te doen.
    Maar met het schalen van foto's kom je nog een heel eind en dat is dus gelukt.

De waarneem-periscoop is niet zo spannend, deze is namelijk vrij dik in het bovenste stuk.
    De aanvals-periscoop was een andere uitdaging.
    Deze is bijzonder dun in het bovenste stuk, dit is uiteraard gedaan om het spoor in het water zo klein mogelijk te houden om waarneming te voorkomen.
    En in schaal 1/72 is dit dan ook 1 mm :confused:
    Maar met voorzichtig draaien, een scherp beiteltje en de nodige schippers spreuken is het dan toch gelukt :p:D

De periscopen worden beweegbaar en nu nog uitzoeken tot hoe ver ze worden terug getrokken.
    Uit foto's krijg ik de indruk dat ze volledig in de masten worden terug getrokken, echter heb ik ook foto's waarbij te toppen boven de masten uit steken.
    Wel maak ik het zo dat ze beide tegelijk uitschuiven, met twee periscopen boven water heb je in ieder geval een beetje het gevoel welke richting de boot op gaat.

Tevens ben ik nu de gelukkige bezitter van een Futaba F14 40Mhz :yes::thumbsup:
    Hij is gebruikt maar verkeerd nog in een bijzonder goede staat en een nieuwe accu.

Na flink rond neuzen op het net kwam ik toch wel tot de conclusie dat de 40Mhz zenders erg dun bezaaid zijn vandaag de dag.
    Zeg maar gerust weinig tot niet aanwezig, dus de sprong maar gewaagd nu ze er nog zijn en budget speelde daarbij ook wel een rol.
    En dat opent dan gelijk weer een geheel nieuw hoofdstuk voor mij want mijn kennis op dit gebied is net als de zender, weinig tot niet aanwezig :D:D
    Maar daar gaan we ook wel weer uit komen.

En natuurlijk weer wat plaatjes.

Mijn nieuwe aanwinst, nu maar verdiepen in hoe die uit te breiden.

De periscopen, vers uit de draaibank

En even voor het idee in de periscoop masten. Hier nog los want de periscoop buizen zijn nog niet geplaatst.

En hier met de lenzen op hun plek, ik heb deze uit evergreen plaat gemaakt en vast gezet met een drupje CA lijm. Die gaan geen kant meer op.

De lenzen iets afgevlakt op schaal en de topjes zwart gespoten.

7. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Beide gelijktijdig uitschuiven lijkt mij vaag, immers, dan heb je geen profijt meer van het smalle spoor vd aanvals-periscoop.
    Welke kant die tobbe opgaat weten ze wel aan de hand van de plek waar ze in de commandoruimte staan.

MarcT vindt dit leuk.
  8. Henk Freubelaer

Henk Freubelaer

Lid geworden:
    8 dec 2020
    uhm er is eigenlijk niks vaags aan.

Bij de Bowfin schaal 1:1 zoals hij in Hawaii ligt werd er maar 1 periscoop per keer gebruikt, afhankelijk van de situatie de aanvals of de waarneming periscoop.

Bij de Bowfin schaal 1:72 zoals hij op mijn bureau ligt worden er twee periscopen tegelijk gebruikt aangezien de schipper (namelijk ik) op de wal blijft en het dan voor mij een hulpmiddel is om de vaarrichting onder water te bepalen.

Jinny vindt dit leuk.
  9. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Ik zie dat ik even te snel las, excuus.

Henk Freubelaer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina