Project: 1/72 Balao Class USS Bowfin (SS-287)

Discussie in 'Duikboten' gestart door Henk Freubelaer, 10 dec 2020.

  1. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Ik ben verder gegaan met het rooster experiment.
    Ik heb nieuwe roosters geprint, ditmaal met een 0.01mm laagdikte.

    Maar helaas moet ik tot de conclusie komen dat dit idee niet gaat werken.
    Hoewel ditmaal de gleufjes in het rooster iets breder zijn, zodra er water tussen komt dan word de oppervlaktespanning te hoog en ontsnapt er geen lucht doorheen.

    Of ik moet een andere manier vinden om de lucht kwijt te raken of ik moet er gewoon rekening mee houden bij het trimmen van de boot.
    Het is wel dat er straks als de torpedo buizen op hun plek zitten dat er aanzienlijk meer gewicht in de boeg zit, dus misschien dat de luchtbel dan nog nuttig blijkt.

    Misschien dat een van de Gato bezitters hier nog wat ervaring over willen delen.

    Toch wil ik raalst nog bedanken voor het idee. :thumbsup::thumbsup:
    Het was niet alleen een leuk experiment om te doen maar het heeft mij ook meer inzicht gegeven over oppervlaktespanning en de grote van gaten die nodig zijn om lucht door te laten.
    En dit gaat zeker weer van pas komen bij de rest van de bouw.


    Hier het nieuwe roostertje, de dikte van de stijltjes zit nu echt op zijn max.

    [​IMG]

    Hier heb ik de dop onder gedompeld en los gelaten, duidelijk is de luchtbel te zien die niet kan ontsnappen.

    [​IMG]

    En hier de dop onder water, ook hier is de luchtbel nog duidelijk te zien.

    [​IMG]
     
    Henk Liebre en MarcT vinden dit leuk.
  2. Henk Liebre

    Henk Liebre

    Lid geworden:
    11 okt 2020
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Amersfoort
    Je hebt er er weer een fan bijgekregen deze week , die je werk net als ik live gezien heeft

    vreemd genoeg krijg ik niet altijd een update van het forum, dus een wat late reactie

    Gaaf
     
    MarcT en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  3. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Hey Henk,

    Altijd leuk als ook anderen plezier beleven aan mijn geknutsel :thumbsup: :thumbsup:
     
    MarcT vindt dit leuk.
  4. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Alweer een tijdje niet gepost.

    Ik ben namelijk met de lasnaden bezig en dit is een tijdrovend werkje.
    Het gaat niet hard maar ik ben wel zeer tevreden met het resultaat.

    Inmiddels heb ik de lasnaden op de boeg klaar en tevens voorzien van een dun laagje verf om ze wat duidelijker te maken.
    De verf laag is niet 100% dekkend maar is bedoeld om de lasnaden zichtbaar te maken en om nog aanwezige schoonheidsfoutjes op te sporen.

    En nu de rest van de boot nog :eek::confused::D

    Aanbrengen van de lasnaden.

    [​IMG]

    En beter zichtbaar met een laagje verf.

    [​IMG]

    En de andere zijde, nu met mysterieus blauw/wit licht :D

    [​IMG]
     
    Henk Liebre, Herby63, EUSIV en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.597
    Locatie:
    limb
    Is werkelijk klasse!

    Grtjs,Marc.
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi wat je hier laat zien met je printer.
     
    MarcT en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  7. Henk Liebre

    Henk Liebre

    Lid geworden:
    11 okt 2020
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Amersfoort
    Ziet er strak uit Henk
    Mooi gedaan de lasladen, geeft een mooie toevoeging aan je model
     
    MarcT en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  8. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Hoi Henk, Sorry voor de suggestie. Ik had niet door hoe klein dat luikje was.
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  9. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Hey Ronald,

    Absoluut geen sorry nodig hoor, het was een goed idee. :thumbsup:
    Door hiermee te experimenteren heeft mij weer meer inzicht gegeven over oppervlakte spanning en dergelijke.

    Dus als je weer een idee hebt, gewoon posten en ik probeer het uit of pas het toe.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  10. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Ik ben inmiddels over de helft van de romp met het aanbrengen van de lasnaden, dat was nog een tijdrovend werkje.
    Maar ik ben blij met het resultaat.

    Het was hier en daar gokken omdat ik geen duidelijke foto's heb.
    Vooral de onderkant heb ik geen beeld materiaal van, dus maar ingevuld met logica.

    Ik ga nu eerst verder met het ontwerp van de achterkant.
    Nu onderzoek doen hoe het zit met de achterste torpedo deuren, ook dit verschilt grotendeels per boot.
    En dan verder met het roer en achterste duikroeren, dan begint de romp een geheel te worden. :thumbsup:

    De lasnaden aan de onderkant, ik denk dat het zo prima staat.

    [​IMG]

    En de zijkant.

    [​IMG]

    Over de helft, ik doe de achterste zodra ik daar alles op zijn plek heb.

    [​IMG]

    Zo met een kleurtje en het dek er op begint het al goed te lijken hoe het straks word.

    [​IMG]

    En een detail plaatje, zo goed te zien hoe dun de lasnaden zijn.

    [​IMG]
     
    Jinny, EUSIV, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.597
    Locatie:
    limb
    Prachtig Henk.

    Grtjs,Marc.
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  12. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    En daar zijn we weer.

    Nu ben ik bezig met het achterste stukje van de romp.
    Ik maak deze dusdanig dat ik hij vast komt te zitten met twee schroefjes zodat deze er af kan.
    Dis is om toegang te krijgen tot de aandrijving van het roer, ik wil hier later toch bij kunnen voor onderhoud zonder de halve boot te slopen.
    De onderste twee torpedo luiken worden beweegbaar zodat ik bij de schroefjes kan zonder dat deze opvalt.

    Het achterste stukje is na drie mislukte pogingen dan toch geprint.
    Het kan zijn dat er ergens een onzichtbaar foutje in het ontwerp zit, ik heb dit met lofting gemaakt en daar gaat het wel eens mis.
    Na reparatie van de STL file bleef het mis gaan, vervolgens heb ik stevigheid aangebracht in de torpedo deur openingen en de print temperatuur omhoog geschroefd en toen ging het goed.

    De print was niet zo mooi glad als gehoopt maar dat is geen probleem.
    De print enigszins glad geschuurd en vervolgens een laag UV resin er overheen.
    Na dit ook weer geschuurd te hebben ziet het er al een stuk beter uit, en dat nog zonder plamuur :thumbsup:

    Nu verder met de bulkeads die erin komen en daarna het ontwerpen van de torpedo deuren en mechaniekje.


    De geslaagde print en de drie missers.

    [​IMG]

    De rand waar het mis gaat is hier goed te zien, toch is deze verder goed geprint en stevig.

    [​IMG]

    Een proef passing op de boot om te zien of alles goed aansluit.

    [​IMG]

    Na UV resin en schuren ziet het er al een stuk beter uit, hier ook de verstevigingen in de openingen voor de deuren verwijderd.

    [​IMG]

    En nogmaals proef passen, alles gaat naar wens :thumbsup:

    [​IMG]
     
    Rchobbes, Jinny, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    En daar zijn we weer met een toch wel fikse update dit keer.

    Inmiddels is de achterste kiel met roer en duikroeren zover klaar dat het geheel kan worden afgewerkt.
    Het was behoorlijk passen en meten want met dit type boot is er bijzonder weinig ruimte om de aandrijving van de duikroeren aan te brengen.
    Bovendien heb ik alles dusdanig gemaakt dat het geheel ook uit elkaar kan in verband met onderhoud en/of reparaties.
    Ik denk dan ook dat dit stukje het meest gevoelige deel van de boot is met de uitstekende duikroeren en dunne kiel.

    maar het is dan toch gelukt :yes::thumbsup:

    Ik heb deze keer alles in resin geprint, omdat ik hiermee veel fijnere modellen mee kan maken.
    Zou ik de kiel in PLA+ printen dan houd ik geen ruimte meer over voor het binnenwerk.
    Verder heb ik voor alle draaipunten messing busjes gedraaid dus scharniert er niks in ressin om slijtage te verminderen.
    Tevens dienen sommige van deze busjes ook als pas bus.
    De twee kiel helften zitten nu aan elkaar met twee schroefjes van M 1.2 zodat die niet meer ten opzichte van elkaar kunnen bewegen.
    En ook de roerhevel is gemaakt van messing, hierdoor word het een stevig geheel.

    Nu alleen nog alles mooi vloeiend in elkaar over laten lopen met wat plamuur en schuurwerk.
    Hier en daar wat naatjes beter weg werken en details aanbrengen zoals lasnaden.
    Tevens wil ik het roer en de duikroeren nog aan de asjes vast zetten met messing pennetjes, hierdoor weet ik zeker dat ze niet rond de asjes kunnen draaien.

    Verder kan ik het losse achterkantje gaan afwerken en van details voorzien.
    De achterste torpedo deuren zijn al ontworpen maar moeten nog geprint worden.
    Later maak ik alle hevels en steuntjes die meer naar voren zitten en het roer en de duikroeren met de servo's gaan verbinden.

    Nou dat was weer een heel verhaal, en dan gaan we nu door naar de plaatjes :D


    Het roer en de duikroeren geprint en netjes opgeschuurd.

    [​IMG]

    Ende geprinte kiel, hier op zijn plek met een plakbandje om te passen.

    [​IMG]

    De eerste lager en schroefdraadbusjes zijn gedraaid.

    [​IMG]

    Het heveltje voor de duikroeren in elkaar geknutselt, je ziet hier duidelijk hoe weinig ruimte er is.

    [​IMG]

    Hier met de kiel in elkaar gezet en alles draait soepel. De twee kleine busjes aan de bovenkant zijn voorzien van schroefdraad, hiermee word de kiel aan de romp bevestigd.

    [​IMG]

    En de hevel om de duikroeren te bewegen, ik moest hier zelf iets voor maken want te ruimte die beschikbaar is is amper 4 mm breed.

    [​IMG]

    Controle om te zien of er niets aanloopt. De potlood lijnen op de duikroeren is waar straks de lasnaden komen.
    Hier kon ik gelijk zien of en waar er voldoende ruimte is om schroefdraad busjes aan te brengen om de helften aan elkaar te bevestigen.

    [​IMG]

    Alles past en loopt vrij. De stuurstang gaat de boot in om daar straks aan een andere hevel te worden bevestigd.

    [​IMG]

    Hier goed te zien hoe weinig ruimte er is, maar dit gaat toch goed passen.

    [​IMG]

    En zo komt het er uit te zien als alles in elkaar zit.

    [​IMG]

    Om er zeker van te zijn dat de kiel toch een stevig geheel is ondanks dat hij uit twee helften bestaat heb ik extra busjes geprint.
    In een kant heb ik schroefdraad getapt en zo word het geheel met twee M 1.2 schroefjes aan elkaar bevestigd.

    [​IMG]

    Ik heb dit pas in dit stadium gedaan omdat ik nu pas een goed idee heb hoeveel ruimte er nog over is voor de busjes.
    Deze busjes zijn er in gelijmd en daarna vast gezet met resin, die gaan echt geen kant meer op.

    [​IMG]

    Aan de onderkant loopt de hevel net vrij. boven had ik meer ruimte dus daar ook maar busjes voor gemaakt.
    Met twee bevestigingspunten weet ik zeker dat de helften goed op elkaar zitten.

    [​IMG]

    Hier van de zijkant, tevens kan je hier net aan de rechter kant zien dat de busjes aan een kant uitsteken en zo in de andere helft vallen, hierdoor weet ik zeker dat het niet gaat wringen en verschuiven.

    [​IMG]

    En de roerhevel, gemaakt van messing. Deze valt net in het breedste gedeelte van de romp.

    [​IMG]

    En in elkaar gesoldeerd, klaar voor gebruik. De armpjes staan iets naar voren zodat ze niet tegen de bulkhead aankomen bij maximale roeruitslag.

    [​IMG]

    En de roerhevel op zijn plek, alles loopt mooi vrij bij maximale uitslag.
    Zoals je ziet, daar is over na gedacht :p:D

    [​IMG]
     
    Rchobbes, EUSIV, Jinny en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    En daar zijn we weer met een belangrijke update.

    Ik heb de achtersteven af tot het punt van afwerking.
    Dit was nog een aardig klusje al met al.

    Zoals inmiddels wel bekend is ruimte voor mij een bijna niet aanwezige luxe, vooral in dit deel van de romp.
    Tevens wil ik de achtersteven demonteerbaar houden voor onderhoud en reparatie.
    Echter wil ik dit dan wel zoveel mogelijk verborgen houden.

    Dit is met het nodige kunst en vliegwerk dan eindelijk gelukt.
    Door de achterste torpedo deuren te gebruiken heb ik toegang tot de bevestiging schroefjes zonder dat deze opvallen.
    Ik heb namelijk de onderste deuren beweegbaar gemaakt, de bovenste zijn dummy en worden vast gelijmd.

    Na veel geschuur, gevijl, gezaag, gevloek en geprint had ik de onderste deuren op zijn plek en beweegbaar.
    Alleen erg jammer dat ze tegen de kopjes van de schroefjes aan komen en dan kan je er nog niet bij :confused::eek::hammer:
    Als oplossing een stukje van de deuren afgezaagd en deze in de opening gelijmd.
    Daarna schuren tot ze mooi tegen elkaar passen als de deur dicht zit.
    Er zit nu wel een naadje in de onderste deuren maar ik denk dat deze niet echt op gaan vallen als er verf en weathering overheen gaat.
    Het is en blijft schipperen maar ik denk dat dit nog de mooiste oplossing is.

    Ik heb bekeken of het misschien mogelijk is om de schroefjes aan de binnenkant van de romp te doen.
    Nu de romp nog leeg is kan ik er met veel moeite net bij, als hier straks ook nog de asjes en armpjes voor de stuurinrichting in komen word dit denk ik een volledige ramp als het dan zelfs nog mogelijk is.
    Dus ik denk dat de beweegbare deuren met een naadje nog de beste compromis is om dit op te lossen.

    Inmiddels is alles gepast en getest en zover klaar om afgewerkt te worden.
    Hier en daar nog wat naadjes weg werken, alles iets vloeiender in elkaar over laten lopen en veertjes bestellen om de deurtjes op hun plak te houden.
    Daarna nog de nodige gaatjes boren en lasnaden aanbrengen en dan kunnen we deze ook afvinken :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    Dan kunnen we gaan kijken naar de schroefassen en ophanging, maar dat is voor later.

    En dan nu de digitale vereeuwiging.


    De deurtjes en bevestiging zover klaar, nu het openingen in het achterste stukje romp op maat maken.
    De onderste is al gedaan, (op de foto links)

    [​IMG]

    Hier op de foto iets duidelijker te zien, de openingen moesten aan de achterzijde uit gezaagd worden om de deuren beter te laten passen.

    [​IMG]

    En met het beweegbare deurtje op zijn plek.

    [​IMG]

    Toen eerst de openingen voor de bovenste deuren uitgezaagd en gevijld en de deuren passend gemaakt.

    [​IMG]

    En zo ziet het er straks uit als de deuren op hun plek zitten.

    [​IMG]

    En met de onderste deur open voor toegang tot de bevestiging schroef.
    Hierbij bleek dat de de kop van de schroef te hoog is en de deur tegen de schroef aan komt en dan niet volledig open wil.

    [​IMG]

    Een stukje van de deur af gehaald en in de deuropening gelijmd, tevens het gat voor de schroef iets dieper gefreesd.
    Nu beweegt de deur over de kop van de schroef heen en kan ik er wel bij, het naadje in de deur neem ik dan maar voor lief.

    [​IMG]

    Hier alles zoveel mogelijk sluitend gevijld zodat het naadje minimaal opvalt.

    [​IMG]

    En met het deurtje dicht ziet het er dan zo uit.
    Als er eenmaal verf op zit valt het naadje nog minder op.

    [​IMG]

    En zo ziet het er dan uit als ook de bovenste deur straks op zijn plek is gelijmd.

    [​IMG]

    En met het deurtje open, het houd niet over maar ik kan net bij het schroefje om hem los of vast te draaien.
    Dit is de andere kant die nu aangepast word.

    [​IMG]

    En zo ziet het er uit als het op de boot zit.
    De onderste deuren zitten onder de waterlijn, de bovenste rand van de boven deuren steken net boven de waterlijn uit.

    [​IMG]

    En met de onderste deur open voor toegang tot het schroefje.

    [​IMG]
     
    Rchobbes, robbert de rouw, EUSIV en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Hier is voorlopig even de laatste update.

    De werf gaat even een tijdje dicht want Henkie moet zelf even in het droogdok.
    De komende periode ga ik werken aan mijn PTSS door middel van intense therapie.
    Hierdoor is er helaas even geen ruimte voor de hobby.
    Ik zal het zeker missen maar kijk nu alweer uit naar het moment dat ik het project weer op kan pakken.

    Ik heb de achterkant inmiddels zover af.
    De ontluchtingsgaten zijn geboord.
    Ik heb ze een beetje groter dan op schaal zodat ze toch lucht doorlaten ook al zit er water in.
    Je kan het model wel op schaal maken maar de natuurkunde niet.
    Op schaal zal het water waar ze in vaart ongeveer net zo dik zijn als soep en met de gaten op schaal zal de oppervlakte spanning van het water in de gaten te hoog zijn waardoor ze geen lucht door laten.
    Dus het is een beetje schipperen :p om een balans te vinden tussen schaal en functioneel.

    Verder loopt alles nu vloeiend in elkaar over en de naden van de losse delen zijn zover als mogelijk is weg gewerkt.
    Ook alle lasnaden aangebracht en de bovenste torpedo deuren en het inspectie deksel op hun plek gelijmd.
    En als laatste een dun laagje zwarte verf aangebracht om eventuele oneffenheden op te zoeken en om de lasnaden mooi zichtbaar te maken.

    En dan nu even de voorlopige laatste plaatjes tot ik het project weer op kan pakken.

    De gaten voorzichtig met de hand geboord in het uiterste puntje van de romp.

    [​IMG]

    En met behulp van foto's te rest van de gaten uitgezet en geboord.
    Helaas heb ik geen goede tekeningen van deze gaten dus het was een beetje gokken met behulp van foto's

    [​IMG]

    Hier word het al aardig duidelijk met de achterkant op zijn plek.

    [​IMG]

    En uiteindelijk dan alle gaten geboord.

    [​IMG]

    Vervolgens met behulp van foto's de lasnaden uitgezet en aangebracht.
    Tevens de torpedo deuren en het inspectie luik op hun plek gelijmd.

    [​IMG]

    En hier wat beter zicht op de bovenste lasnaden en inspectie luik.

    [​IMG]

    En zo ziet het er dan uit na een laagje verf.

    [​IMG]

    Met zulke details en een kleurtje begint het model al aardig tot leven te komen.

    [​IMG]

    Een beetje onscherpe foto maar het geeft al een aardig idee.

    [​IMG]

    Nou mensen, je hoort weer van me na het persoonlijke onderhoud.
    Stay save :bye:
     
    Rchobbes, EUSIV, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.597
    Locatie:
    limb
    Kijk al uit naar het vervolg.
    Succes Henk.
    Grtjs,Marc.
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  17. EUSIV

    EUSIV Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    5 mei 2021
    Berichten:
    247
    Locatie:
    Nootdorp
    Een zeer fraai bouwwerk tot nu toe. Kijk net zoals Marc uit naar het vervolg. Verder het beste gewenst.
     
    MarcT en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  18. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Voor mij blijft dit echt een van de mooiste bouwwerken op dit moment op het forum moet ik zeggen mooi hoor!
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  19. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Heel erg bedankt voor je reactie, voor mij is dit zeker een grote motivatie om door te blijven posten :beer: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

    Het is de laatste twee maanden even stil op de werf.
    Ik zit momenteel in een behandel traject voor mijn PTSS.
    Hierdoor heb ik helaas even niks kunnen doen op het gebied van bouwen.

    Ik heb in deze periode wel wat de tijd gehad om alvast de SJ Radar te ontwerpen.
    Met een paar weekjes hoop ik klaar te zijn en kan de Radar in de printer.
    Dan kan ik ook de bouw weer oppakken.

    [​IMG]

    En in de toekomstige kleur.

    [​IMG]
     
    EUSIV, raf, MarcT en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    En weer terug van weg geweest.
    Er is blijkbaar nog hoop dus ik ben weer los gelaten in het openbaar na een mentale opknapbeurt :yes: :confused: :D

    En gelijk van de tijd gebruik gemaakt om de SJ Radar te printen.
    De eerste poging is mislukt, de spijltjes binnen in de radar waren toch wat aan de dunnen kant.
    Het 3D model aangepast en de spijltjes iets dikker gemaakt en nogmaals geprint met andere resin.
    De resin die ik voor de tweede poging heb gebruikt is iets harder en print wat kleinere details.
    Ik heb de radar twee keer geprint namelijk het oude en het nieuwe verbeterde model en dat was maar goed ook.
    Bij het nieuwe model waren een aantal supports los gekomen waardoor een stukje niet goed werd geprint, dit heb ik kunnen oplossen door die stukjes van het oude model af te halen en te gebruiken.

    Zoals de radar nu is is hij best wel stevig, nu afwachten hoe hij zich houd als er waterdruk op komt te staan met varen.

    en dan nu een paar plaatjes.


    De radar is af na veel gepruts en gekneuter.

    [​IMG]

    En op een eurie muntje voor de beeldvorming van de grote, ja ja die blokjes op het snijblad zijn 1 bij 1 cm :D:D:D
    De spijltjes in de radar zijn ongeveer 0.1 mm dik.

    [​IMG]

    En hier even tijdelijk op zijn plaats op de periscoop masten.

    [​IMG]
     
    MarcT, EUSIV, hermor en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina