Project: 1/72 Balao Class USS Bowfin (SS-287)

Discussie in 'Duikboten' gestart door Henk Freubelaer, 10 dec 2020.

  1. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Daar zijn we weer met een kleine update, het is alweer een tijdje geleden.

    Dingen in en om het huis hadden ook even wat aandacht nodig en de elektronica druppelde binnen uit het land met de lange muur.
    En ik heb even de tijd genomen om eens uit te zoeken hoe ik alles straks aan elkaar moet knopen en aan een Arduino moet plakken.
    dit is namelijk een geheel nieuw hoofdstuk voor mij.
    Het is me wel gelukt om mijn ontvanger met een Arduino uit te lezen, ik heb nog geen idee wat ik met het resultaat moet doen :D:D
    Maar dit gaat zondemeer van pas komen als ik de Arduino in de WTC ga knutselen.

    Ik ben de inhoud van de WTC alvast aan het uitvogelen want bestellingen nemen best wel wat tijd in beslag voordat ze aankomen.
    En ik heb het liefst voor zover het kan alvast alles in huis als ik er mee begin.

    Al wel een test opstelling gemaakt met twee relais voor de duik pomp.
    En een steun voor de motoren gefreesd.
    Tevens twee M2 borg schroefjes in de hevels voor de boeg duikroeren gemaakt.

    Ik heb inmiddels weer het werk aan het dek hervat, zodra daar weer wat interessante foto's uit voort komen dan maak ik wel weer een update.

    Helaas deze keer niet zoveel te melden, al dit uitzoekwerk voor de elektronica neemt best wel veel tijd in beslag.
    Zodra ik dit een beetje snap dan worden denk ik de updates weer interessant.


    De proefopstelling van de pomp aansturing.

    [​IMG]

    En de opstelling voor het uitlezen van mijn ontvanger.

    [​IMG]

    M2 schroefjes aangebracht in de heveltjes, die kunnen nu op het asje geborgd worden.

    [​IMG]

    En de motorsteun uitgefreesd uit een stukje aluminium plaat.
    De gaten voor het bevestigen van de plaat moeten nog geboord worden, hiervoor moet ik eerst nog de exacte plaats bepalen.

    [​IMG]

    De bevestiging schroefjes zijn verzonken en liggen mooi vlak met de plaat.

    [​IMG]

    En de voorkant.
    Het aluminium kan zo ook mooi als koelplaat dienen.

    [​IMG]

    En zoals het geheel straks in de WTC komt, ik denk dat het zo mooi past.

    [​IMG]
     
    P Voogt, Herby63, Lex Verkuijl en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Henk Liebre

    Henk Liebre

    Lid geworden:
    11 okt 2020
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Amersfoort
    Ziet er strak uit Henk

    Mooi stukje techniek wat je laat zien

    Indrukwekkend werk


    Gr

    Henk
     
    Henk Freubelaer en MarcT vinden dit leuk.
  3. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Bedankt Henk :thumbsup:

    Het moet zich nog bewijzen maar het begin ziet er belovend uit :D
     
    MarcT vindt dit leuk.
  4. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    En daar zijn we weer met een update.

    En deze keer ook met een mijlpaal in het project, namelijk het neusje van de zalm :D :thumbsup:

    Jawel de twee boeg delen zijn nu samen gevoegd en op de romp geplaatst, het begint nu eindelijk op een volwaardige boot te lijken.

    Eerst ben ik maar weer met de boeg torpedo deuren verder gegaan, het vergde links en rechts enkele aanpassingen om ze goed passend te krijgen.
    Vervolgens besloten om ze met een heveltje aan te drijven en niet met een tandwiel, hiermee heb ik meer controle over de uitslag van de deuren met een servo.
    Het was nog een redelijk klusje, ik heb elke deur afzonderlijk aangepakt om ze soepel en goed sluitend te krijgen in de boeg.

    Vervolgens heb ik de twee boeg delen samen gelijmd en afgewerkt, plamuren, schuren en gelijk de binnenkant zwart geverfd aangezien ik daar straks niet meer bij kan.
    Vervolgens weer het tech rek erin om nog wat aanpassingen te maken, hoe dan ook er treed toch iets vervorming op bij het samen lijmen.
    Dit word bijvoorbeeld veroorzaakt omdat de twee delen nu een geheel vormen en er echt geen beweging meer in zit.
    Die zat er eerst onbewust toch in, hoe goed je de boel ook samen plakt met tape.
    En de kleinste speling is al merkbaar.

    Nadat alles naar tevredenheid werkt heb ik de randen van de openingen voor de deuren afgewerkt met wonder pasta.
    hierna alles glad geschuurd en na een laatste controle kon dan eindelijk de boeg op de romp :thumbsup::thumbsup:

    De boeg op de romp lijmen was eenvoudig en snel gedaan, daarna de naad opgevuld met UV resin en vervolgens af geplamuurd en geschuurd.
    Nu kon ik dan ook het dek passend maken op de romp.

    Ik heb eerst de naad aangepakt die op het plek zit waar het dek tegen de boeg aanligt.
    Om dit te doen moesten eerst de twee randen die tegen elkaar komen vlak gemaakt worden en de afronding die was ontstaan door schuren weg gewerkt worden.
    Dit wou ik niet doen met plamuur, aangezien dat soort scherpe randen toch wel kwetsbaar kunnen zijn.
    Dus ook hier weer de oplossing.........wonder pasta :D

    Goed ik hoor iedereen nu denken, "Henk jongen wat klets je nu uit je nek met je wonder pasta, wat is dat voor meuk"

    Mijn wonder pasta is UV resin aangedikt met talkpoeder tot het een stevig papje word.
    Je kan het zo dik maken als nodig en het grote voordeel, het droogt niet eerder dan wanneer het onder UV licht komt.
    Dit geeft je alle tijd om er mee om te kliederen en boetseren tot het naar tevredenheid zit en vervolgens uitharden met een UV lamp.
    En nee, niet in het volle zonlicht gebruiken, en nee er hangt geen zonnebank boven de werk tafel maar een handlamp.
    Na uitharden onder UV licht word het een hard geheel wat geschuurd of gevijld kan worden maar heeft voldoende flexibilitijd om met lichte vervormingen van het PLA mee te buigen en het hecht als een trein.
    Ik gebruik dit ook om lasnaden van te maken.

    Maar goed ik dwaal af.

    Ik heb eerst de randen dun ingesmeerd met de voorgenoemde wonder pasta en hier tegenaan een glasplaatje geklemd die ik dun heb ingesmeerd met vaseline.
    De paste druk er tussen uit en vult zo de afgeronde randjes op, vervolgens de pasta door de glasplaat heen belicht met UV.
    Hierna de glasplaat verwijderen en de rest vaseline verwijderen met IPA en ziedaar een mooie gladde rand die nu afgewerkt kan worden.
    Na de randen te hebben gedaan heb ik enkele lippen aan de binnenkant van het dek gelijmd die aan de voorkant het dek stevig op zijn plek houden als het dek geplaatst word.
    En vanaf dit punt kan ik verder om het voordek van details te voorzien.

    Al met al was dit nog een flinke klus, maar dan ben ik wel zeer tevreden met het resultaat. :thumbsup:

    En dan nu de kiekjes.

    De boegdelen samen gevoegd en afgewerkt, tevens de binnenkant zwart gespoten.

    [​IMG]

    Hier de zwarte binnenkant, hier kan ik niet meer bij als de boeg op de romp zit.

    [​IMG]

    Hier zijn de onderste randen van de openingen voor de deuren al afgewerkt, de bovenste ziet er nog wat rafelig uit.

    [​IMG]

    Vervolgens de deuren er in om te zien of ze goed in de bij gewerkte openingen passen.

    [​IMG]

    En jawel, die vallen er mooi strak in.

    [​IMG]

    En nu de beurt aan de bovenste stijl, aftapen langs de deur en dan opvullen met wonder pasta :D

    [​IMG]

    Harden en netjes op maat schuren en vijlen.

    [​IMG]

    En toen was het tijd om de boeg aan de romp te lijmen, word het zo geen schoonheid?
    Netjes geplamuurd en geschuurd, nu begint het eindelijk een geheel te worden.

    [​IMG]

    Vervolgens de rand van de boeg voorzien van een laagje pasta en een glasplaatje dun ingesmeerd met vaseline.

    [​IMG]

    Nu het glasplaatje op zijn plek gehouden met een elastiek en klaar om te belichten.
    Wel even de pasta en het kwastje afdekken ;)

    [​IMG]

    En zoals ze in Nepal zeggen...voila. Een mooie gladde rand, klaar om gelijk met de romp te worden geschuurd.

    [​IMG]

    Hier moet het dek nog gedaan worden maar de naad ziet er al beter uit.

    [​IMG]

    De rand van het dek was lastiger om het glasplaatje tegen aan te drukken, dus mijn UV lamp in de bankschroef gezet en hier hier het glasplaatje opgelegd.
    Dan de rand van het dek ingesmeerd en rechtop op het glasplaatje zetten en vervolgens de lamp aan om uit te harden.

    [​IMG]

    En hier de ruwe naden, ze sluiten zo mooi aan.
    Vervolgens alleen nog de randen mooi glad schuren en klaar is Kee....uhm Henk.
    Dat vreemde blauw witte licht is geen UV maar mijn hulp lampje ;)

    [​IMG]

    En als laatste de lippen aan de binnenkant van het dek gelijmd.

    [​IMG]

    Deze houden het dek stevig op zijn plaats als het dek op zijn plek zit.
    Door de brede bovenste lip dus ook geen zijwaartse beweging.

    [​IMG]

    En dan nu verder met het voordek, maar dat is voor een volgende update.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2021
    P Voogt, Herby63, MarcT en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Maniac

    Maniac

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    193
    Heel mooi project.:thumbsup:
    Op de foto van de motor zie ik twee ontstoor condensatoren.
    Dit moeten er drie zijn.
    Over de plus en de min aansluiting moet ook nog een condensator .
    Liefst 2x 100nf en 1x 470nf.
     
    Henk Freubelaer en MarcT vinden dit leuk.
  6. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Bedankt voor de tip :thumbsup:

    Hij staat nu bij de rest van de notities, ik zal hier zeker eens dieper in duiken tegen de tijd dat alles aangesloten word.
    Dit is voor mij een nieuw hoofdstuk dus alle info is welkom.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  7. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    En daar zijn we weer met een update.

    Ik heb het voorste stuk dek nu afgewerkt en is op de capstan/lier verder klaar.
    Ik moest nog wel wat dingetjes printen zoals de twee ontluchting roosters voor de voorste ballast tank, afdekplaat en capstan.
    En ondanks hoe klein en dun alles is is het toch mooi gelukt.
    Tevens zijn enkele platen geperforeerd dus met een klein boortje alle gaten met de hand geboord :confused:
    Naar mijn idee zijn er wel leukere dingen om een lamme arm van te krijgen maar goed, dit moest ook gebeuren :D:p

    Ik heb eerst het voorste stuk dek verhoogd met evergreen wat volgens foto's ook zo is op de originele Bowfin, en ik bedoel het oplopende dek, niet dat de originele boot is beplakt met Evergreen :D
    Dit opgehoogde dek is van staal en waar het houtwerk tegenaan ligt.
    Eerst een stuk opgehoogd met 0.5 mm Evergreen om op gelijke hoogte te komen met het "houten" dek.
    Dit vervolgens schuin aflopend naar 0.3 mm geschuurd.
    Vervolgens dit stuk dek op de romp gelijmd en rond afgeschuurd, geplamuurd en wederom rond afgeschuurd zodat het de ronding van de rand van de romp volgt.

    Hierna het voorste stukje van Evergreen 0.3 mm gemaakt en verlijmd en ook deze naar voren afgeschuurd.
    Ook hier de rand geplamuurd en rond afgeschuurd en naden opgevuld.

    Nadat de details succesvol was geprint heb ik de plaats bepaald die het inneemt op het dek en vervolgens stukjes uit het dek gesneden om de onderdelen in te laten passen.
    Alles bij elkaar geeft het het kale voordek toch nog wat detail.

    Al met al een tijdrovend klusje maar ik ben dan wel tevreden met het resultaat :thumbsup:

    En na de praatjes nu de plaatjes.

    De stukjes plaat om het dek mee te verhogen, gelijk maar de eerste gaatjes geboord.

    [​IMG]

    Alle plaatjes klaar en op maat, ik laat ze iets over de rand steken om het afronden wat beter te maken.
    Het losse geperforeerde plaatje is wat ik uit foto's begrijp een luik, ik vermoed van de voorste noodboei of toegang voor het ankerlier.

    [​IMG]

    En het dek op zijn plaats gelijmd en klaar om af te werken.

    [​IMG]

    Na het rond afschuren van het dek blijft er toch nog een naad over, dus deze gevuld met plamuur.

    [​IMG]

    De plamuur moest toch nog uitharden dus het voorste stukje van 0.3 mm dik op zijn plek gelijmd.

    [​IMG]

    Vervolgens het voorste stukje ook afgeschuurd naar voren en afgerond plus geplamuurd.
    En vervolgens alles in model geschuurd, nu begint alles mooi in form te komen.

    [​IMG]

    Vervolgens alle geprinte delen op hun plek zetten en aftekenen.
    De roosters zijn geprint op 0.3 mm dikte, dit geeft een idee hoe doen de delen zijn.

    [​IMG]

    Daarna de stukjes uit het dek gesneden waar de details komen zodat het mooi in het dek valt.
    Ik deed dit niet voordat ik het dek op de romp lijmde omdat dan de plaat teveel vervormd bij het verlijmen.
    Tevens was nu beter de juiste positie te bepalen.

    [​IMG]

    En zo ziet het er uit met de details op hun plek, die worden er in een later stadium pas ingelijmd zodat niets beschadigd bij verder werk.

    [​IMG]

    Nu alleen nog het plekje voor de capstan klaar maken en dan is dit stukje ook weer klaar :thumbsup::thumbsup:
     
    P Voogt, MarcT, EUSIV en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Mooi gemaakt henk :thumbsup:
     
    MarcT en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    henk komaan hé die paar gaatjes LOL

    loop brug.jpg
    als het hier bij mis loopt is het veel erger
    de roosters zijn dunner dan een haar namelijk en daar kun je dus niet aan beginnen met boren
    maar printen met de mono max gaat wel degelijk .
    gr raf en ik blijf volgen
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  10. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Peter58 Dank je wel :D

    Hey raf, ja al die gaatjes moet je niet eens willen boren :p:D
    Die gaatjes in het voordek was nog te doen maar de roosters voor de tank ontluchting heb ik ook geprint, die gleufjes zijn zo klein dat ze niet eens met de hand te maken zijn.
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Zie dat je ook nog de ouwe trouwe Autodesk 123D gebruikt Raf! Werkt nog steeds prima, ook voor mij.
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    Lex ik kan nog steeds maken wat ik nodig heb en waarom een ander programma gaan gebruiken
    het enige wat ik mis is eigenlijk texture kunnen aan brengen
    ik ben aan de gang met bender maar dat werkt zo shit niet normaal
    dan is 123d veel en veel eenvoudiger
    Henk heb je die in pla geprint ??? in resin kan het dus tot op 0.02 mm
    met een 4K resolutie in de printer die ik nu heb

    gr raf
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  13. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Ik heb het in resin geprint op 0.02 mm inderdaad, ik zou nog tot 0.01 kunnen gaan maar 0.02 werkt voor mij eigenlijk goed voor het meeste spul.
    Ik heb ook nog Blender op mijn laptop staan, best een goed programma maar ik kan er ook niet mee werken :D
    Je kan wel een kijken naar fusion 360 want daar is ook een gratis versie van voor hobbyisten.
    Dat is ook van Autodesk dus doorgaans met dezelfde functies van knoppen etc.
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    Ik heb fusion 360 geprobeert en het werkt niet lekker zeg maar
    het is weer het zelfde als altijd ze hebben 123d verbeterd net zoals met photoshop en andere programma's word het dan zo zwaar en ingewikkeld dat het niet meer te gebruiken valt
    ik heb nog steeds niet alle functies van 123d nodig gehad en het voelt vertrouwd zeg maar
    en zolang iets voor je werkt waarom overstappen
    ballustrade.jpg
    nu ben ik aan dit bezig
    het is een ballustrade voor een venster van een franse woning en ze is 2 cm lang en 8 mm hoog ongeveer
    en dit allemaal in 123d
    ik print met de anycubic mono X 4K
    gr raf
     
    Henk Freubelaer, Herby63 en Jinny vinden dit leuk.
  15. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Als iets werkt dan niet veranderen inderdaad.
    En dat kleine spul gaat zeker prima met een resin printer, ik ben nog steeds verbaasd over hoe klein die dingen printen.


    Ik heb inmiddels de juiste plek voor de capstan/lier op het voordek gevonden.
    De tekening die ik heb klopt dus niet goed :confused:
    Op de tekening staat hij wel op de goede hoogte echter teveel naar de rand van het dek.
    Na uitvoerig bestuderen van de paar korrelige foto's die ik heb van het voordek blijkt hij net uit het midden te staan en niet aan de rand van het dek.
    dus dat is ook weer goed gekomen. :thumbsup:

    Verder de rand van het voordek in de zwarte verf gezet om te zien of de ronding goed is.
    Na wat kleine correcties met plamuur ziet het er nu goed uit.
    En inmiddels begonnen met het uittekenen van de lasnaden, dit word ook nog een klusje om het enigszins gelijkend te krijgen.
    Van de rechterkant van de boot heb ik meer dan genoeg foto's, echter de linker kant staat amper ergens op een foto :confused:
    En dan nog door de modificaties van na de oorlog worstelen, zoals bij de boeg.
    Na de oorlog zijn de torpedo deuren dicht gelast en zelfs naar alle waarschijnlijkheid vervangen door nieuw plaatwerk.
    Dus het zal helaas hier en daar gokwerk worden omdat hier verder geen duidelijke foto's van zijn.

    Maar goed, daar komen we ook wel weer uit.

    En dan nu de fotografische vastgelegde feiten :D

    Hier alvast het dek onder de roosters zwart gemaakt, en het word gelijk duidelijk hoe dun de spijltjes van de roosters zijn.

    [​IMG]

    Het gat voor de capstan in het dek gemaakt waar hij straks word vast gelijmd.

    [​IMG]

    En de capstan op zijn plek, nog niet vast gelijmd.
    Duidelijk te zien dat hij iets uit het midden staat.

    [​IMG]

    De ronding van het voordek bij gewerkt en zwart gespoten, na licht opschuren is hij mooi in model.

    [​IMG]

    En de start van het uitlijnen van de lasnaden.
    Zodra deze naar tevredenheid zijn uitgezet kan ik de lasnaden gaan maken met wonder pasta :D

    [​IMG]
     
    P Voogt, MarcT, raf en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    De eerste lasnaden aangebracht en ik ben er niet ontevreden over.
    Het is een goede therapie want het is monniken werk :D

    Het is alleen wat slecht te zien op de foto, en na een verflaagje worden ze ook wat duidelijker.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    P Voogt, MarcT, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.037
    Locatie:
    Woudrichem
    Vandaag de eer gehad om dit werk van Henk life te mogen aanschouwen. Ongelofelijk wat hij tot nu toe al voor elkaar heeft! En dat scratch, m.b.v. zijn 2 printers. Mijn stoeltje staat klaar om het verder te volgen.
    Gr. Peter
     
    TIMBERWOLF, Henk Freubelaer en Herby63 vinden dit leuk.
  18. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Hey Peter, dankjewel, het was zeker leuk om kennis te maken. :thumbsup:

    En er komen zeker nog meer episodes bij dit verhaal, ik ben nog lang niet klaar :D

    M.v.g,
    Henk
     
    MarcT vindt dit leuk.
  19. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Hoi Henk, wellicht een idee om een gat te boren onder de roosters in het boegdek ?
    anders hou je daar een luchtbel gevangen bij het duiken.
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  20. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    En bedankt, je haalt me zo aardig wat werk op de hals :p:p:p

    Geintje, maar een goede opmerking.

    Ik had hier eerst ook over nagedacht maar ik had de indruk dat dit wel mee valt omdat de oploop van het voordek niet heel groot is.
    Maar je opmerking heeft me wel weer aan het denken gezet.

    Ik heb nog twee roosters liggen die niet goed geprint waren, de gleufjes zijn een beetje opgevuld.
    Dus tijd om te experimenteren.

    Ik heb de dop van een lege wasmiddelfles gepakt en er een gat in geboord en daarop een oud roostertje gelijmd.
    Vervolgens deze dop onderdompelen in een bak met water.

    Resultaat van deze test.
    Bij de eerste keer onderdompelen werkt het roostertje goed, alle lucht ontsnapt en de dop loopt vol.
    Echter bij een tweede keer onderdompelen is het roostertje nat en geeft het aanwezige water teveel oppervlakte spanning.
    Hierdoor kan de lucht niet ontsnappen en blijft deze gevangen in de dop.

    Nogmaals dit is een roostertje dat niet goed geprint is, de gleufjes zijn te smal om de oppervlakte spanning van het water te breken.
    Ik zal hier zeker nog een experiment mee doen en hiervoor een nieuw roostertje printen.
    Als die wel goed werkt dan haal ik de oude roosters er uit en boor er gaten onder.

    Dit word vervolgd.


    Verder ben ik bezig met de lasnaden.
    Ik heb inmiddels de twee horizontale lasnaden die voor zover ik kan zien over de gehele lengte van de boot afgetekend.
    En dan eerst het monniken werk om die lasnaden aan te brengen.


    Het experimenteer dopje met het roostertje erop gelijmd.
    Nu eerst nieuwe roostertjes printen en dan verder experimenteren.

    [​IMG]

    En het aftekenkapudaspertje wat ik gebruikt heb om de horizontale lijnen uit te zetten.

    [​IMG]

    Het papier wat aan de onderkant zit getaped is om het wat beter the laten schuiven.

    [​IMG]
     
    Henk Liebre, TIMBERWOLF en Herby63 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina