Project AH-1S COBRA

Hello again

Beste collega's modelbouwers ( schaalbouwers ) ,

Het is een maandje geleden dat ik nog iets gedaan heb aan mijn allereigenste COBRA ,
dit is te wijten aan een MEGA verhuis bij mijn schoonouders ....

Ook hebben we veel gevlogen met de andere helis en tussen door een bezoek gebracht aan de leverancier van onze schaal heli's , namenlijk VARIO in Grafendorf ..
Het was op zich al een prachtige trip .... samen met Nick ( Bluebird ) Ronny ( CORSAIRK ) en vele anderen hebben we veel gezien , ...

enkele sfeerbeelden van ons bezoek aan VARIO

DSC00674.jpg

DSC00676.jpg

DSC00677.jpg

DSC00680.jpg

DSC00683.jpg

DSC00691.jpg

DSC00704.jpg

DSC00708.jpg

Het was er prachtig , het was al heel lang gelden dat ik nog zo een prachtige natuur gezien heb ...
De dag vloog letterlijk om en we hebben ons er goed geamuseerd ...

Dus na een veel te lange PIT STOP zijn we vandaag weer gestart met de werken aan de COBRA ...
De mechaniek stoel was in gereedheid gebracht en deze is vandaag aaneengelijmd en ligt nu te drogen ...
Op de verdere planning staan de graveerwerken van de staart en het aanbrengen van de revetten ...

DSC00710.jpg

DSC00711.jpg

DSC00712.jpg

We gaan er zeker weer goed tegen aan .... ;-)

Wordt vervolgd ..

grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
heey ronny

mooie sfeer foto's van vario zie ik
volgend jaar gaan we zeker weer he ^^
dan kunne we die duitsers onze belgische schaal heli's eens tonen

nog veel succes met de bouw
groetjes bjorn

Yep ,

Zeker gaan we volgend jaar weer , maar dan misschien ook mee vliegen waar jullie geweest zijn he ...

Thx

Ronny

Hey hey,

het was een schitterend verlengd weekend in Heidelberg en Gräfendorf.
Puur heligenot... en er komen nog veel van die weekends. Ondermeer komende zaterdag en zondag in Enghien. Dan verwelkomen we jullie allemaal tijdens de Belgian RC-Helidays.

Heligroeten,

Nick

hallo ,
ik zou zeggen : goe bezig met de cobra .
volgend jaar ben ik ook terug van de partij in grafendorf , ook zeker mee gaan vliegen de dag ervoor , ook een hele mooie omgeving.

het was plezant en interessant om jullie allemaal eens in levende lijve te zien.:)

groeten

Was allemaal heel netjes ja, gezellige mensen en goed weer, wat moet een mens meer hebben.
De voorgestelde en voorgevlogen heli's waren om duimen en vingers aan af te likken en daarenboven mag de bazin van Vario ook nog eens best gezien worden.:p:p
Volgend jaar zijn we weer van de partij.:yes:

Na de verhuis van mijn schoonouders was het de beurt aan ons , YEP , alweer verhuizen geblazen , nu voor ons eigen.. ;-) ..
Een huisje in de natuur , kort bij de vliegclub en een grote kelder ... oh yeah ... Great ....

Dus het is alweer geleden van 3 mei 2011 ...... dat er nog iets gedaan is aan de COBRA ... :-)
Menig "verhuis" werk en een nieuwe THUIS voor ons gezinnetje en voor de COBRA zijn nu achter de rug ...... OEF !!!!
Ook zijn we veel tijd gaan doorbrengen op het vliegplein " dat nu op 3 KM van mij thuis ligt " om te gaan vliegen uiteraard.
Alles is in orde , de vrouw is content ;-) en ik ook , dus nu hebben weer tijd voor de COBRA ... ;-)
Vandaag hebben we dus weer een uurtje of 2 aan de COBRA gewerkt , de staart heeft de nodige graveerlijnen gekregen en de eerste rij van klinknageltjes zijn een feit , het deed me na zo lange tijd weer veel plezier om eraan te knutselen .
De " DARK DAYS " komen er weer aan en de staart zal dan ook snel vorderingen maken ...

enkele sfeerbeelden :

DE NIEUWE HOBBYRUIMTE ...
DSC01541.jpg

DSC01513.jpg

De werken aan de staart :
DSC01542.jpg

DSC01543.jpg

DSC01544.jpg

DSC01545.jpg

De eerste rij "popnietjes" OH JHEEEEAAAAAAAAAAAA !!!!! wat deed dat weer deugd ...
DSC01546.jpg

DSC01547.jpg

DSC01548.jpg

DSC01549.jpg

DSC01550.jpg

DSC01553.jpg

Er komen in deze staart vele lange rijen popnietjes , het zal dus even wachten zijn op de volgende pictures .... ;-)

Wordt vervolgd ....

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
Work in Progress !!!

En we gaan door ... :-)

Vele revetjes vinden hun plaatst op de staart :

DSC01554.jpg

DSC01555.jpg

DSC01557.jpg

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
Hey hey, de Ronny is terug van weggeweest... en hoe?
Je hebt jezelf een prachtige bouwruimte kado gedaan zo te zien. Mooi zo, ... de Cobrabouw kan hervatten. Net op tijd, want de lange donkere winteravonden komen er gauw weer aan en wat is er dan ontspannender na een lange werkdag dan enkele uurtjes te worstelen met Vario-spul...
Je reveteerwerk schiet aardig op en je bent er zo te merken al aardig aan verslaafd. Best zo, want je hebt er nog enkele duizenden te gaan.
Mijn draadje ligt voor de moment een beetje plat, daar ik voor 't werk meer in het buitenland ben dan thuis... Ondertussen kan jij een beetje bijbenen.

Heligroeten,

Nick

Hei den Nick ...

Ja ik ben er weer , man man , wat een lange tijd geleden zeg ... ;-) maar ja , het moest allemaal in een keer gebeuren , dan dit , dan dat .... maar we zijn er weer ... en we kunnen er nu weer rustig mee verder gaan ...
Maar inderdaad , eerst nog veel revetteren geblazen , fijn werk eigenlijk , ik doe da wel graag ... :-)
Allee dan ben je zoveel naar het buitenland , chic chic ... profiteer er maar van zou ik zeggen ....
En laat ons iets weten als je terug bent he ....

Grtz
Ronny

Aftekenwerk !!!

Vooraleer we kunnen beginnen met de gaatjes te boren waar nadien de klinknageltjes inkomen moet er eerst afgetekend worden en de nodige documentatie bekeken worden , dit duurt soms langer als de twee bovenste punten samen .
We moeten telkens tot een goed resultaat komen door te tekenen en te vergelijken met bijbehorende documentatie en fotos ... ;-)
Ook op de staart is dit niet anders ... kijken , tekenen , kijken verbeteren , kijken , tekenen ..
Enkele sfeerbeelden :

DSC01566.jpg

DSC01560.jpg

DSC01558.jpg

DSC01559.jpg

DSC01565.jpg

DSC01564.jpg

Het eindresultaat van de aftekenwerken voor de vrijlopende revetbanen ...
DSC01563.jpg

Enkele 10 tallen minuutjes later is de TAPE verwijderd en zijn de gaatjes geboord ...
DSC01568.jpg

DSC01569.jpg

DSC01570.jpg

Als laatste werk rest me enkel nog om alle gaatjes nog eens na te boren ( met hetzelfde boor ) om de revetten er van de eerste keer in te krijgen ... ;-)

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
Yep ,

De revetjes zitten op 4 mm in de staart ... enkele kleinere baantjes zitten op 3 mm ..
Ik heb ook gezien en gekeken en nagedacht over de afstand , maar op de foto's en de docu zitten er veel , heel veel in de "Real One" ...
Dus op 4 mm .... hoeveel ik er nodig heb weet ik niet , maar ik heb er al 3 zakjes doorgedraaid , en dat zijn er dus al 3500 stuks die er nu in mijn COBRA zitten ... ;-)

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
En we gaan verder ...

DSC01574.jpg

DSC01576.jpg

Dit revetteerwerkje was iets van langere duur , de revetjes heb ik voor de helft ingekort om dat ik ze niet kon afknippen nadien ... friemelwerkje dus ;-)

We hadden geen revetjes meer , dus we hebben er weer enkele duizenden laten binnenkomen .....
DSC01577.jpg

De volgende werken zijn :

- het afsnijden van de revetjes ..
- het maken van de vergrendelingen op de panelen die opengaan voor onderhoudswerken te doen van de cardanas naar de heckrotor toe ... zoals het bij de echte gebeurd ...
- cirkels en panelen snijden uit plastic om de neppanelen na te bootsen zoals bij de echte ...
- en uiteraard nog aftekenen , boren en revetteren ..

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
Ha die Ron,

Je hebt je "drive" weer gevonden zie ik, dacht bijna dat je van de aardbol verdwenen was :D.

Zelf ben ik nog bezig met het ombouwen van mijn raptor50 mekaniek in de "Hughes" romp waarin eerst de T-rex zat. Met de T-rex kan ik dan gaan scheuren :). Ben daarna van plan in de benzinetrainer de vierbladskop te installeren, mijn HC3-SX komt niet tot zijn recht met tweebladskop en de paddels...... Daarna is het weer tijd voor de Bell hé.

P.S. Volgende week zaterdag, 24 sept, is brevetvliegen hé !!!!!

Grtjes,
Ron

Hei Ron ,

Yep , ik ben weer bezig :-)
En jij ook precies , ik ben veel gaan vliegen .... :-)
En veel verhuiswerk gedaan ...

Ah ok , dan zien we ons zeker op zaterdag , kunnen we nog eens bijbabbelen ...

Grtz

Ronny

Back