Project AH-1S COBRA

@ Harry ,

Ik ga zeker de onderdelen eens wegen hoe ze nu zijn ....
Maar ik heb geen idee nu ....
Ik ben zelf benieuwd ....

Grtz

Ronny

Work in Progress !!!

Na alle schuur en plamuur werken en wegwerken van de reeds aangebrachte " foute " paneellijnen zijn we begonnen aan het tekenen van de paneellijnen en revetbanen op de romp ... :-)

Het is idd een heel werkje om deze lijnen op een zo goed mogelijke manier op de romp te krijgen , we hebben het juiste compromis moeten vinden tss voorbeelden " kleine COBRA van REVELL " en effectief model van VARIO ... hier en daar kwam het niet overeen , vandaar ..

Eerst zijn we begonnen in het klad , met de potlood " was nodig " en nadien hebben we de perrmanent marker van stabilo weer boven gehaald om nadien de graveerbanen goed te kunnen blijven zien tijdens de graveer werken ...

enkele sfeerbeelden :
DSC00548.jpg

DSC00549.jpg

DSC00550.jpg

DSC00551.jpg

DSC00552.jpg

DSC00553.jpg

DSC00554.jpg

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
Goe bezig, zo te merken, aan deze mega tijdrovende bezigheid.

Enne,... ook al gewaar geworden dat je bijna iedere keer, als je kijkt naar het referentiemateriaal, nieuwe details ontdekt... het houdt niet op...
Door al die lijntjes ziet het er bij mij een beetje over-kill uit, maar dat komt door het grote contrast van de blauwe lijnen op de witte romp. Eens alles van kleurkes zal voorzien zijn wordt het wel een harmonieus geheel.

Heligroeten en nog heel veel aftekenplezier,

Nick

PS. Morgen openen we in schoonheid het heliwedstrijdseizoen in Thumaide.
Joepie, na de (veel) te lange winterstop zie ik morgen een heliboel helivrienden live...

Hei Nick ,

Ja ja , het is nogal een tijdrovend werkje , maar het moet gebeuren he ... ;-)
Ja ik ben me eigenlijk suf aan het piekeren hoe ik de graveerlijnen rond achterkant en de zijkant van de motor ga maken , dit omdat ons model niet helemaal overeenstemd met die van mijn referentie materiaal ... hmmmmm even verder denken ...

Ja het is idd een gek zicht met die blauwe lijnen , maar als we er een maal graveer lijnen hebben over getrokken en de blauwe lijnen verdwenen zijn dan ziet het er al weer beter uit , en als we dan weer beginnen met de vele revetjes .. tja dan is het weer anders ... en zo gaan we door ....

Allee , veel plezier in Thumaide ...
tot de volgende ...

Grtz

Ronny

Ronny, je bent niet de enige die aan het piekeren is over de modificatie van de turbine omkapseling. Vorig jaar in Heidelberg en Gräfendorf heb ik van een dergelijke modificatie ettelijke spionagefoto's genomen. In Frankrijk vliegt er ook eentje rond die gemodifieerd is en waar ik foto's van heb. Nu, geen van beide uitvoeringen staat mij echt aan...
Daar de praktische realisatie van deze modificatie nog niet voor sibiet is, stel ik voor dat we onze koppen daar samen live over breken in Zwartberg. 'k Zal alle documentatie dan meebrengen.

Heligroeten,

Nick

OK , dat is prima , brainstormen in Zwartberg ...
Ik ga alvast een lijstje maken zodat ik niets vergeet te vragen .... :-)

Heb de rechterkant van de romp ook voorzien van de nodige lijnen ... :-)
Dus op naar de onderkant morgen ....
Ben er nog maar 7 uurtjes aan bezig geweest ..... oleeee ...

Grtz

Ronny

Tekenwerken

De romp is nu volledig voorzien van de nodige lijnen , hier en daar ben ik nog aan het denken hoe ik ze moet plaatsen , zeker dus rond het turbine huis ..
Ook de staart is op de romp geplaatst en voorlopig gezekerd met plakband , en hier zijn we ook bezig met de lijnen aan te brengen .... :-)

Enkele sfeerbeelden :
DSC00555.jpg

DSC00556.jpg

DSC00557.jpg

DSC00558.jpg

DSC00559.jpg

Zo , straks gaan werken van 22.00 uur tot 06.00 ,oleeee , morgen gaan we verder met de afteken werken ...
11 uurtjes zitten in dit werkje .... de teller staat nu op 152 uren ... ;-)

Ik weet het wel , vandaag was goed vliegweer , maar de drang naar de bouw(teken)tafel was te groot .. :-)

Wordt vervolgd :-)

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
Driftig bezig geweest, zo te zien.
Het broodnodige en tijdrovende voorbereidingswerk ziet er weer sjiek uit.
Bij mij steken er in het aftekenen van romp en staart tot op heden 20 uur.
Da belooft voor het graveren zelf. 'k Peis dat we er een halve zomer mee zoet gaan zijn.
Nu, terwijl we dat doen, doen we geen ander kwaad... en kunnen we de gepaste verlichting uitzoeken. Ik heb al een mooie, maar helaas weer dure, optie voor het uit- en inklapbaar landingslicht...

Heligroeten,

Nick

Hei Nick ,

Ja , ben goed bezig geweest vandaag , had er goesting in , :-)
Ben toch nog even stil met de aftekenwerken , ik peins nog een uurtje of 6 ...
Idd , het graveren zelf zal een tijdje duren ... maar is helemaal te gek .... dus , geen probleem ... en dan de revetten ... joehoeeeeeeeeeeeee ...

Ja is waar , nu zoeken naar de verlichting , die wil ik er in hebben , zeker voor het staart gedeelte , vooraleer de staart erop gelijmd wordt ...

Ah , breng je daar ook wat documentatie voor mee op Zwartberg , dan kan ik ook eens kijken welke ik daar voor ga aankopen ....

Grtz

Ronny

PS : hoe was het in Thumaide vandaag ?

Na een lange donkere winter was het weerzien van vele helivrienden weer de max.
De sfeer zat er goed in en zo te zien is er al aardig wat geoefend geweest. De kwaliteit van de vluchten was echt niet slecht. De deelnemers aan het F3C-wedstrijd gebeuren vormen een toffe kliek. Gezonde competitiegeesten gekoppeld aan gemeende heli-kameraadschap. Enne, de nieuwkomers hebben dezelfde ingesteldheid.
't Zijn mooie dagen. Hopelijk wordt het een mooi seizoen in dezelfde stijl van vandaag. Meer moet dat niet zijn...

Heligroeten,

Nick

Work in Progress !!!

Ook de staart is voorzien van de nodige lijnen ...
Hmmmm ... wordt echt wel veel graveren ..... :-)

Enkele sfeerbeelden :
DSC00560.jpg

DSC00561.jpg

DSC00562.jpg

DSC00563.jpg

DSC00564.jpg

3 uurtjes erbij vandaag , en de teller voor dit teken werk staat dus op 14 uren
We zijn er nog niet , maar we komen er wel , hier en daar nog wat graveerlijnen voorzien en dan is het koffiepauze ...

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Mooi aftekenwerk Ronny. Niet vergeten om de ook de vrijlopende revetbanen af te tekenen hé. En op de staart zijn er dat nog al wat...

Heligroeten,

Nick

PS. Onder vrijlopende revetbanen versta ik de rijen revetten die niet naast, boven of onder een paneellijn lopen.

Ja , ik heb die vrijlopende revetbanen al allemaal bestudeerd ... deze revetbanen ga ik anders aanpakken , ik ga deze revetbanen , eigenlijk allemaal , nu niet aftekenen , als ik de gravering gedaan heb ga ik daar pas aan beginnen , ...
Ik ga dat doen zoals ik op de cockpit en Doghouse gedaan heb , met doorschijnende plakband , daar teken ik de revetbanen op en dan boor ik de gaatjes , papier tape weg , en dan revetten maar ... ;-)

Ik heb nu wel enkele revet banen in klad , potlood , heel dunnen lijntjes , je ziet ze moeilijk op de foto's al getekend ... maar dit is eigenlijk enkel een referentie punt ... :-)

Vandaar dat je ze niet ziet ... maar ik heb ze in de "MOT" die banen ... en idd het zijn er veel .... hoeveel revetjes zouden er in dit romp en staart gedeelte geplaatst moeten worden .... ik moet er bijbestellen peins ik .... ;-)

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Graveer werken !!!

De graveerwerken zijn gestart , ja ja ondanks het prachtige weer buiten , een uurtje per dag moet kunnen he ... enkele nieuwe freesjes gekocht van DREMEL 0.8 mm en een 6 tal boortjes van 1 mm , ook de 1.5 mm frees van DREMEL is weer van de partij ... :-) en uiteraard de nodige latjes , groot en klein om de banen in goede " banen " te leiden .. ;-)

Er zijn reeds vele blauwe afteken lijnen verdwenen en de eerste 10 tallen banen zijn gegraveerd ...

Enkele sfeerbeelden :
DSC00565.jpg

DSC00566.jpg

DSC00567.jpg

DSC00568.jpg

DSC00569.jpg

DSC00570.jpg

Grtz

Ronny

Goed werk! hoe controleer je de diepte? het lijkt me namelijk dat de kap niet zo dik is dat je maar eindeloos kan gaan frezen en er dus een kans is dat je er doorheen gaat?

Hei Stef ...

De diepte van de graveerlijnen is moeilijk te bepalen , dit is puur op het gevoel
De controle van de diepte gebeurd ook op het gevoel , met de vingernagel eens een keertje voelen en dan goedkeuren of nog ietsje dieper frezen ... ;-)

Dus dit is ook voorhand getraind op enkele proefstukjes ... ik frees eerst een baantje met de dremel frees 0.8 mm ... dan neem ik een boortje van 1 mm en houd dit schuin genoeg tijdens het frezen , als ik hier en daar nog niet goed zit neem ik de (hand) frees van dremel en ga ik de baan nog eens na ... zo kom ik toch steeds tot een goed resultaat ..

Maar voorzichtigheid is troef hier .... !!!

Grtz

Ronny

Ziet er indrukwekkend uit, maar verliest de romp niet enige stevigheid door al die frees lijnen? Verder blijf ik mij verbazen hoeveel geduld je hiervoor kunt opbrengen :worship: en dan moet je nog enkele........duizenden? gaten boren voor de klinknagels. Ook deze gaatjes moeten toch enige invloed hebben op de stevigheid van de romp of ga je extra verstevigingen aan de binnenzijde aanbrengen?

@ Super john ,

Yep , merci ... geduld heb ik genoeg hiervoor ... ;-) no problemo .... ja er zullen in de romp en het staart gedeelte vele duizenden revetten moeten geplaatst worden ... en vele duizenden keren gaatjes geboord en nageboord moeten worden ... oleeeeeeeeeeeeeee ... ik schat zo een kleine 2500 duizend ... ;-)

Maar naar mijn eigenste mening en naar de postings van Nick " Blue Bird " is zijn eigenste draadje ben ik er van overtuigd dat zowel de graveerbanen en de revetten geen invloed zullen hebben de sterkte van het geheel .. de graveerbanen zijn niet zo diep , en de gaatjes van de revetten worden weer netjes opgevuld door de revetten zelf en uiteraard met lijm , ik heb dit persoonlijk bij de cockpit getest , ervoor en erna ... en daar zitten nu ook 1630 revetten in .. ik heb geen enkele vermindering van stevigheid gevoeld ...

Nu ik moet eerlijk zijn , dit is mijn eerste schaalheli die ik bouw , dus de tijd zal het uitwijzen als alles netjes op zijn plaats gaat blijven , dan kunnen we alsnog de nodige versteviging aanbrengen moest het nodig zijn ... volgend jaar na het vliegsezoen kan ik al iets meer zeggen , allee ik denk het toch ... :-) ... ;-)

wordt vervolgd ...

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Work in Progress !!! Graveerwerken

De blauwe afteken lijnen op de romp zijn allemaal verdwenen , deze zijn vervangen door zeer dunnen graveerbanen ... :-)
Er zijn ook al een paar revetten aan de onderkant van de romp geplaatst ....
Er is ook al research gedaan ivm de motorisering en de nodige accessoires , uiteraard wil ik dit graag bespreken met den Nick aanstaande zondag .... meer hierover in deze posting ... ;-)

Vooraleer we verder gaan met de staart , gaan we even voorbereidend werk doen op de mechaniek stoel .. deze ga ik nu alvast fabriceren ... dit om de werken van de graveerbanen even te drukken en even met iets anders bezig te zijn ... ;-) ik heb ook een 6 tal boortjes versleten met dit werk en deze moeten dus ook opnieuw aangekocht worden .. ;-)

-------------------------------------------------------------------------------------------------

MEETING ZWARTBERG tvv het kinderkankerfonds :

Aanstaande zondag zal ik dan ook richting Zwartberg vertrekken , de 8 ste mei ... dit is nogmaals een klein beetje PR voor deze meeting , onze aller bekende "VOLUNTEER" , onze Bert heeft zijn uiterste best gedaan met de voorbereidingswerkzaamheden en hoopt ons daar met vele weer te verwelkomen ... allen naar daar zou ik zeggen ;-) , er is ook een zeer interessante tombola die je zeker niet mag missen met uiteraard mooie prijzen ...
Uiteraard zal Nick ( Blue Bird ), Ron ( CORSAIRK ) en Didier ook van de partij zijn om ook hun schaalmodellen in wording te laten zien aan het aanwezige publiek .. en hopelijk nog een paar anderen van dit Forum ...
En breng allemaal U heli mee , groot of klein , slow or fast ... 3D of 2D , maakt niet uit als het maar een heli is ..
See you ...

------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit gezegd zijnde ...

toch enkel sfeerbeelden van de graveerwerken en eerste revetwerken :

DSC00652.jpg

DSC00653.jpg

DSC00654.jpg

DSC00655.jpg

DSC00656.jpg

Wordt vervolgd ,

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
Indrukwekkend Ronny, ben benieuwd dit te aanschouwen zondag.. De Kiowa kan tijdelijk op zijn pootjes staan, dus die breng ik mee als alles goed gaat..Nog niks kunnen detaillieren, maar het zij zo..

Didier

Back