Indoorvlieger
Forum veteraan
Velen hier zullen inmiddels weten dat ik aardig gek ben van de oude belt drive Kyosho buggies, en dan vooral de Optima Mid. Na een gewone Mid weer rijdend te hebben gemaakt, begon het toch weer te kriebelen. De Mid is een fijne wagen, maar vergeleken met latere auto's zijn de draagarmen wat kort, waardoor de auto net iets minder soepel over hobbels etc zal gaan als een auto met langere draagarmen. Na het verlengen van de wielbasis van de Mid, wat resulteerde in de LWB (Long Wheel Base) Mid, zoals de Custom en Custom Special versies, was 1 van de grote veranderingen bij de opvolger van de Mid, de Lazer ZX, langere draagarmen, waarbij het verticale scharnierpunt van de stuurblokken ongeveer samenvalt met het horizontale scharnierpunt van de C-hubs. De Lazer ZX/ZX-R en ZX Sport, hebben daardoor een nog betere wegligging dan de Mid.
Maar... de Lazer ZX-R en ZX Sport hebben een wat minder "stoer" ogende kap en de belt is niet meer volledig afgeschermd. Misschien met wat aanpassingen is daar wat aan te doen, maar ik besloot het over een andere boeg te gooien. Hoe zou de Lazer ZX-R ophanging het doen op een Optima Mid? Dat gaan we in de loop van dit topic uitvinden.
Ik had al eerder een goedkope Lazer ZX Sport op de kop weten te tikken, vooral gekocht als onderdelen-leverancier voor de rijdende ZX Sport, maar op wat roestplekken en veel vuil na, was de ophanging erg netjes, en dus bruikbaar voor dit project
Niet bepaald "moeders mooiste" maar met wat schoonmaken ging het van dit...
... naar dit:
Uiteraard werden de glijlagers waar de ZX Sport mee is uitgerust, vervangen door rubber sealed kogellagers.
Voor de andere helft waar deze auto uit samen zou worden gesteld, had ik gekozen voor een Optima Mid Custom:
Deze auto zou ik eerst als gewone Optima Mid Custom herbouwen, maar bij nadere inspectie leek de auto een beetje een samenraapsel van diverse losse onderdelen. Zo hoort het CF chassis bij de Custom Special, of de Turbo Optima Mid Special, maar er zaten wel weer gewone tie rods op, ipv turnbuckles. De bumper was niet origineel, en de voordempers hebben andere shock caps, waardoor ze iets langer zijn dan normaal.
Daarnaast bleek dat een draagarm was gescheurd, 2 waren aangepast, door de schuine dwarsbalk te verwijderen, en er zaten 2 rechter stuurblokken op, ipv een linker en rechter. De auto leek wel voorbestemd voor een "transplantatie" van de ophanging van een andere auto. Maar voordat ik zeker wist of ik ermee verder kon gaan, moest ik kijken hoe de tandwielen in de achterste transmissie nog waren. Als het diff en center gear versleten zouden zijn, zou dit een dermate kostenpost betekenen, dat het maar de vraag zou zijn of ik wel door moest gaan met het project, of het voortijdig afblazen en de auto's gewoon voor onderdelen te houden...
(wordt vervolgd)
Maar... de Lazer ZX-R en ZX Sport hebben een wat minder "stoer" ogende kap en de belt is niet meer volledig afgeschermd. Misschien met wat aanpassingen is daar wat aan te doen, maar ik besloot het over een andere boeg te gooien. Hoe zou de Lazer ZX-R ophanging het doen op een Optima Mid? Dat gaan we in de loop van dit topic uitvinden.
Ik had al eerder een goedkope Lazer ZX Sport op de kop weten te tikken, vooral gekocht als onderdelen-leverancier voor de rijdende ZX Sport, maar op wat roestplekken en veel vuil na, was de ophanging erg netjes, en dus bruikbaar voor dit project




Niet bepaald "moeders mooiste" maar met wat schoonmaken ging het van dit...

... naar dit:

Uiteraard werden de glijlagers waar de ZX Sport mee is uitgerust, vervangen door rubber sealed kogellagers.
Voor de andere helft waar deze auto uit samen zou worden gesteld, had ik gekozen voor een Optima Mid Custom:


Deze auto zou ik eerst als gewone Optima Mid Custom herbouwen, maar bij nadere inspectie leek de auto een beetje een samenraapsel van diverse losse onderdelen. Zo hoort het CF chassis bij de Custom Special, of de Turbo Optima Mid Special, maar er zaten wel weer gewone tie rods op, ipv turnbuckles. De bumper was niet origineel, en de voordempers hebben andere shock caps, waardoor ze iets langer zijn dan normaal.
Daarnaast bleek dat een draagarm was gescheurd, 2 waren aangepast, door de schuine dwarsbalk te verwijderen, en er zaten 2 rechter stuurblokken op, ipv een linker en rechter. De auto leek wel voorbestemd voor een "transplantatie" van de ophanging van een andere auto. Maar voordat ik zeker wist of ik ermee verder kon gaan, moest ik kijken hoe de tandwielen in de achterste transmissie nog waren. Als het diff en center gear versleten zouden zijn, zou dit een dermate kostenpost betekenen, dat het maar de vraag zou zijn of ik wel door moest gaan met het project, of het voortijdig afblazen en de auto's gewoon voor onderdelen te houden...
(wordt vervolgd)
Laatst bewerkt: