Project Pilatus B4

Gefeliciteerd met de geslaagde maiden. :thumbsup:
En op de foto's lijkt het alsof je al jaaaren met die kist vliegt.
Zo strak, precies en netjes geland! :worship:

Dirk

Resultaat

Johannes,

Je mag best fier zijn op het bereikte resultaat.
De wijze waarop je de klus geklaard hebt kan men gerust bestempelen als outstanding.
Ben al benieuwd wat het volgende project wordt van Johannes.

Veel vlieggenot met je B4.

Mvg,
Aurectar

Zelfs de landing is een plaatje , net echt ! :thumbsup:
Was hij nog te zwaar in de neus Johannes , Ik zie precies een toegevoegd gewicht op de staartboom ?

Congrats!

Veerde je wil naar tevredenheid?
(de rst hoef ik niet te vragen, dat was wel in orde ;) )

Gerben

Bedankt voor alle leuke reacties!

Ik ben nu opgelucht omdat de eerste vlucht met de B4 goed is verlopen.
In totaal heeft de B4 gisteren drie vluchten gemaakt.

Helaas was er niet meer genoeg tijd om de laatste fase van het bouwen in beeld te brengen en op het forum te plaatsen. Ik moest prioriteiten stellen om nog voor de hellingvliegvakantie minimaal één testvlucht op de thuisbasis te kunnen maken.
Nu achteraf blijkt dit een goede keuze, want gisteren was nog de enigste dag die geschikt was om te vliegen gezien het weer.

Maar niet getreurd, want het draadje gaat nog verder er is namelijk nog een lange weg te gaan
voordat ik tevreden ben met deze B4.
Het echte bouwen is achter te rug en nu kan het finetunen beginnen.

De eerste en belangrijkste aanpassing aan de B4 is de instelhoek
van 0 graden naar 1 graad te veranderen. Dat kan nog vanavond gedaan worden.

En niet te vergeten, het project zwei-antik-segler!
Eindelijk kan ik het verder afmaken.
De HAST werd even opzij gezet in het belang van de B4.

Johannes

Laatst bewerkt door een moderator:
Was hij nog te zwaar in de neus Johannes , Ik zie precies een toegevoegd gewicht op de staartboom ?

Dat zie je goed.

Mijn streven was om alle rc-componenten zo ver mogelijk naar voren te plaatsen zodat er zo min mogelijk lood voorin hoeft.
Dat was natuurlijk een domme vergissing want nu moet achter in de staart ca. 110 gram lood. :oops:

Bij het volgende project ga ik wel eerst berekenen waar de componenten geplaatst kunnen worden zodat indien mogelijk geen contragewicht nodig is.

Ach, dit is weer een leermoment! :D

Johannes

Door de imbussen in het excentriek prachtig bij te stellen, hoef je niet meer rekening met de servo-splines te houden.

Deze variant van de Stinger van Peter G heeft wel splines.

full

Mooi systeem is het zeker. Met een tegenlager ook bij Sloperacer perfect voor MKS DS6100.

Rick

Hier is nog een filmpje van de Pilatus B4 Maiden Flight.
Met dank aan onze sleeppiloot Nico, die dit prachtige filmpje heeft gemaakt. :thumbsup:

Johannes

wauw, wat een keurig nette sleepjes!!

Zelden een zwever zo stabiel en keurig achter een sleper zien hangen, geweldig!!:thumbsup::thumbsup::worship:

Ja mooi gevlogen Johannes! Netjes achter de zwever... Super!
Verder weer een leerzaam beeld over sleeptechniek. De kous om de kabel? (werkt heel goed) Schuimstuk?

[De kous om de kabel? (werkt heel goed) Schuimstuk?]
Dat schuim is islatiemantel voor cv leidingen bij de bouwmarkt vandaan (klienste maat) Gezien bij een meeting in Dongen, het voorkomt beschadiging aan de staart en bij afkoppelen voorkomt het dat de draad om het stabilo of kielvlak vastslaat
Werkt uitstekend

Ik voel me een beetje bezwaard om voor Johannes hier te te reageren, maar jongens wat een mooie bak is die B4. In Oostenrijk heb ik hem van de heuvel mogen gooien waarna Johannes hem even aanprikte om snelheid op te bouwen. Mijn hartslag werd op dat moment drie-cijferig beginnend met een 2. Je wilt echt niet op je geweten hebben dat er schade ontstaat door een foute worp.

Daarna stonden er een aantal volwassenen alleen maar oh's en ah's uit te kramen. Prachtig!

Groet,

Jacob Bos

Back