Project Thermiekplank: Plankie

(welke motor moet ik nou kiezen?)

RickNL had eerder een fraai rekenvoorbeeld gestuurd waarmee je de benodigde aandrijving kan samenstellen. Hij ging er alleen uit van een kist van 750 gram en dat is waarschijnlijk aan de hoge kant. Daarom zou ik van de volgende richtlijnen uitgaan:
  • Vermogen: 60-80W
  • Gewicht: 30-50g
  • Kv: 1200-1600 (2s), 800-1200 (3s)
Propellerkeuze hangt af van de gekozen motor en de gewenste vliegstijl. Bij een zwever geeft een grote prop met een kleine spoed een relatief efficiëntere aandrijving met het nadeel dat het snelheidsbereik niet zo groot is. Het wordt moeilijk als je tegen de wind in een beetje vaart wil maken.

De motor uit je eerder samengestelde boodschappenlijstje is volgens mij prima voor Plankie.

Alleen de gekozen propeller is voor een 4mm as terwijl de motor-as 3mm is. Ik zou sowieso de propeller niet van HK bestellen. Zoals Dirk ook eerder ergens aangaf, de blaadjes van Aeronaut of Graupner zijn veel beter. Het rendementsverschil is zo groot dat ik genezen ben van de lekker goedkope HK props.

Overigens, deze motor kan je alleen van achter monteren. Voor mijn bouwmethode zou het niet geschikt zijn.

Groet, Sinan

Ik heb een beetje rondgekeken op de HK site. Ik kwam nog een paar motoren tegen die volgens mij ook bruikbaar zijn voor Plankie.

Deze heeft 22mm diameter voor een lekker smalle romp. Ik zou het een 9x6 prop op 2s gebruiken.
HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing Kinetic Replacement Motor 2226-1250KV

Het zal wel goed werken met een 10x5 prop op 3s, alleen die kleur…
HobbyKing R/C Hobby Store : A28L brushless Outrunner 920kv

Deze motortjes zijn erg licht (26g) en smal (21-23mm). Het zal geen vlotte kist worden maar een 8x4 of 8x5 propje in combinatie met een 500-800mAh 2s accu krijg je een heel lichte aandrijving. Dit is wel de ondergrens maar als de rest van het kistje ook licht afgewerkt zou worden, dan denk ik dat je dan een mooie, dlg-achtige vlieggedrag krijgt.
HobbyKing R/C Hobby Store : C20 brushless Outrunner 1550kv
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Aerodrive SK3 - 2122-1570kv Brushless Outrunner Motor

Ik heb alle vleugel delen aan elkaar gelijmd en nu ik toch ben begonnen met baggen
gaan we het plankie ook zo doen. maar twijfel nog tussen 50 grams glas of 25 grams
met 1K. Ga eerst een proefje maken met 1K omdat ik dit nog niet heb gedaan.

Dus gaan we maar een raamwerk maken :mrgreen:

Grt Lyckele

Ik heb alle vleugel delen aan elkaar gelijmd en nu ik toch ben begonnen met baggen
gaan we het plankie ook zo doen. maar twijfel nog tussen 50 grams glas of 25 grams
met 1K. Ga eerst een proefje maken met 1K omdat ik dit nog niet heb gedaan.

Dus gaan we maar een raamwerk maken :mrgreen:

Grt Lyckele

Je kan ook voor 2keer 25grams gaan waarbij de ene laag langs en de andere diagonaal ligt. Maar, een nieuwe techniek willen uitproberen is gellukig één van de meest valide argumenten in onze hobby :D.

Bij het baggen, waar ga je het pakketje neerleggen zodat het mooi vlak blijft? Normaal zou ik ze in de malletjes leggen maar die zijn niet allemaal even hoog.

Succes met de bouw

Ga je spijkertjes gebruiken? Ik las laatst op RCgroups een andere methode.

New Disser Technique - RC Groups

Afplaktape op het raamwerk, patroon aftekenen, spuitlijm eroverheen en dan de losse rovings gewoon op het tape plakken. Afijn, lees zelf maar.

Als ik terug ben ga ik mijn Plankie baggen met 25 gr glas op 0° en 38gr glas/carbon disser van EMC-VEGA onder 45°.
CG 38-D-103532
Het is vrij grof geweven, maar buiten komt de 25 grams laag.
Verder ga ik hem in delen maken, 3 stukken van 50 cm en een romp van 50 cm, lekker makkelijk transporteerbaar.

Rick

Ahhhhhh die is goed Vincent!! Ik heb het raamwerk al gemaakt
Maar dit is ook het proberen waard ;)

En wat beteft het baggen, dat komt wel goed, verzin wel wat op
Het hoogte verschil van de mallen. En ja Dirk snijdt nou eenmaal
Efficient, zou ik ook doen met 22 kitjes :mrgreen:

Rompje voor Plankie

Een voorzichtig beginnetje gemaakt met Plankie.

Als eerste heb ik een rompje in elkaar gezet. Zoals in eerdere post beschreven, heb ik eerst een kern van XPS schuim in vorm geschuurd en gelamineerd met meerdere lagen 50grams glas. Deze keer heb ik het rompje in een vacuümzak gestopt. Het resultaat was geweldig. Zonder zakje bleven altijd wat ruwe randjes van de elkaar overlappende glaslagen over die nog geschuurd moest worden. Nu kreeg ik een mooi oppervlak dat nog nauwelijks behandeld hoeft te worden. Verder heb ik het drie keer heel licht gespoten latex muurverf. Nog geen halve gram bijgekomen en het is al bijna klaar.
full

Ik heb ook een deels mislukt experiment gedaan met de staart. Een stukje depron in vorm geschuurd en dubbelzijdig bekleed met 80 grams papier. Mijn idee was dat gewone kantoorpapier geïmpregneerd met epoxy voldoende sterkte en stijfheid kan geven. Bijkomend voordeel is, dat je het papier vooraf kan voorzien van elk gewenste afbeelding. Ik heb eerst een bedrukt stukje kort getest of epoxy het inkt van de laserprinter oplost en dat was niet het geval. Toen heb ik de boel in vacuümzak gestopt maar al gauw zag ik dat het inkt door de gaatjesfolie heen naar buiten werd gezogen. Het resultaat ziet er niet uit met lelijk uitgelopen inkt maar mechanisch is het helemaal in orde. Het weegt minder dan 10 gram en is voldoende sterk en stijf voor zo’n staart.

Voor de nodige voorpret, heb ik de motor er op geschroefd en de staart met plakband vastgezet.
full

Ik heb een vriend apetrots de binnenkant laten zien met de vraag of ’ie niets mist. Ja, waar zijn de pedalen zei hij.
full

Kijk mam, zonder motor.

Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer dat de lijst vol is :(
Zou ik op het lijstje kunnen komen voor de 2e serie (mocht die er komen)?
Kan ik ook wat tips krijgen over het snijden van een vleugel?
Mvg Gert Jan

Begonnen

Weer terug in het land ben ik begonnen met mijn plankie.

De vleugel wordt in drie delen van ieder ongeveer 50 cm, net zo lang als de romp.
Het middendeel met een 8/6 mm Exel pijp, waarvan de uiteinden met kevlar draad zijn omwikeld on splijten te voorkomen.
full

De tippen krijgen een 6/4 mm buis waarbij ik de mooie 8 mm sleuf die Dirk er met zoveel geduld in heeft gemaakt moet opvullen.

Ik lijm de buizen met PU Lijm welke met ~10% water wordt aangemaakt zodat die lekker opschuimt.
full

full

De vleugel wordt gebagged met 25 grams glas op 0/90° en 38 grams kool/disser op 45°. Ik heb de folies al op maat.

Ik weet nog niet zeker of ik hem ga motoriseren.

Updates volgen.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Rick,

Als je hem gaat motoriseren: ik heb nog wel een 3S 2200mAh 30C lipo voor je liggen die je tegen een zacht prijsje over mag nemen.

Vincent

Back