Project Thermiekplank: Plankie

Oei Dirk, sorry! Ik realiseer me net dat ik de roeruitslagen nooit heb doorgestuurd :oops:

Hier zijn ze...

Zwaartepunt 62mm vanaf voorlijst

Up Down Expo Up Down Expo
Hoogte 4mm 2mm 40 5mm 4mm 20
Rol 6mm 3mm 25 7mm 4mm 10

Voor een thermiek kist is het eigenlijk jammer dat de profielen in speedstand zijn getekend. Niet dat het zoveel uitmaakt natuurlijk maar daardoor is er onnodig grote roerspleet en het ziet er raar uit bij de vleugenwortel waar een stukte vaste vleugel zit. Btw. de roeren zijn bij de mijne bijna 5mm omhoog getrimd.

Groet, Sinan

Drapeer en rol

Hoeft niet persé in vacuüm. Gewoon eroverheen draperen en rollen met epoxy kan ook, maar kost extra schuur- en plamuurwerk.
Dat gaat mijn methode worden, vacuum wordt mij iets te ingewikkeld.
Is er ergens een beschrijving hoe ik deze drapeer-en-rol methode toepas?

Voor zover ik weet, glas naar keuze insmeren met epoxy tot je geen droge plekken meer ziet, vervolgens keukenpapier erover en met een rollertje net zolang rollen tot er geen epoxy meer uit komt. Ik kan me er ook wel in vinden, als je eenmaal weet hoe het moet zal het vast meevallen maar vacuum is nogal meer werk dan ik zin in heb..

Vragen...

Ik snap hem. Nog meer vragen:
- Dan heb ik dus een harde roller nodig?
- Hoe veel grams glasweefsel zal ik nemen? Dat moet diagonaal zeker?
- Ik ga er van uit dat je het in twee keer doet, met een overlap aan de voorlijst? Eerst onder en dan boven?

Zelf heb ik het nog maar een keer gedaan (onder begeleiding) maar

- rubber rollertje van de bouwmarkt werkt prima
- hoeveel grams ligt aan je toepassing maar voor een zwevertje zou ik eerst beginnen met 25-grams? En dan inderdaad diagonaal verwerken
- als de vleugel een rechte voorlijst (of achterlijst!) heeft zou ik het ineens doen of hooguit met 1 overlap (bijvoorbeeld eerst LE met een smal strookje, dan de bovenkant (TE 2cm laten uitsteken), dan omdraaien, uitstekende deel omvouwen en daar dan nog een laagje overheen..

Als iemand beter dan ik weet wat de juiste volgorde is? Anders, vraag het even in bijvoorbeeld het Mimi draadje of in het DLG forum. Daar weten ze zeker wat je het best doen kunt!

Ik snap hem. Nog meer vragen:
- Dan heb ik dus een harde roller nodig?
- Hoe veel grams glasweefsel zal ik nemen? Dat moet diagonaal zeker?
- Ik ga er van uit dat je het in twee keer doet, met een overlap aan de voorlijst? Eerst onder en dan boven?
Diagonaal is optimaal, maar als je er niet enorm mee gaat scheuren, kan recht ook wel.
Ik zou de C50 (50 grs van EMC-Vega) nemen. Niet zozeer voor de sterkte, maar voor de dichtheid van het weefsel.

C50 is carbon, tenminste op emc-vega.de. Bedoel je niet G50?

Was carbonwinkel.nl niet een Nederlandse vestiging van EMC-VEGA? Of heb ik dat mis en is dit iets heel anders?

EDIT: carbonwinkel is de Nederlandse winkel van R-G :hammer:
Idd. dat is niet EMC-Vega. Een clubmaatje heeft ooit eens van dat spul geprobeerd (49 gr/m2 van Carbolwinkel.nl). WAARDELOOS!!! Verschrikkelijk open geweven en een vies bruinig gele kleur. Je krijgt er geen mooi oppervlak mee.

Enne ... ja ik bedoelde G50, niet C50. :oops:

N.B.
Ik heb je mail van gisteravond via een PB-tje beantwoord. Je leest wel waarom.

Zo wij zijn ook van start gegaan en moet zeggen dat het een leuk
kistje wordt!
Rompje hebben we afgemald en 1e is bijna klaar voor inbouw van rc.

Mijn vleugels zitten nu in de zak.

Hier wat plaatjes ;)

Rompjes een beetje kleur gegeven, komt nog meer.
null_zps444df5f9.jpg

Bovenkant
null_zpse1279c83.jpg

null_zps0c886966.jpg

Onderkant
null_zps16d6a287.jpg

Gr Lyckele

Mooi gebagged Lyckele!

Ik hoop dat jullie met deze versies wel de juiste afstelling weten te vinden (en vast te houden)

Mijn (tweede) Plankie-vleugel zag er net zo goed uit.
Maar toen ik achteraf ging spuiten, ging er een hoop mis. De grondlak trok door porien in de glashuid en loste een paar plekjes schuim op zijn nu 'vinger' deuken). De reparatie-plamuur deed @#$%! hetzelfde. GRRR.

Uiteindelijk is het nog redelijk geworden, maar hij ziet er niet meer zoooo goed uit, maar is voldoende goed om te kunnen vliegen.
Maiden waarschijnlijk tijdens de vakantie ... :D

Dirk.

Thanks. Umhhhhhh je kan je niet aanmelden :mrgreen: (t kan wel maar er zal niet veel gebeuren ;) )

Gewoon zelf bouwen....
Ik weet het, ik weet het... Was een poging waard ;) (er zijn altijd mensen die bouwen leuker vinden dan vliegen om een of andere reden..)

Zoals hierboven ook al gezegd kijk uit met spuiten, als de lamineer epoxy ergens niet 100% dekkend is zal je schuim aantasten en dat lijkt me zonde. Overigens kun je een kleur al op de mylars aanbrengen (in dunne lagen) voor je de boel in de zak doet. Zal nooit zo sterk dekkend zijn als bij later spuiten maar wel een stuk lichter :)

Overigens kun je een kleur al op de mylars aanbrengen (in dunne lagen) voor je de boel in de zak doet. Zal nooit zo sterk dekkend zijn als bij later spuiten maar wel een stuk lichter :)
Weet ik, maar dan heb je geen nette strakke kleurscheiding op de profielneus. Wilde het dus anders doen. Ik ben nog op zoek naar de goede werkwijze ...

Back