Project Thermiekplank: Plankie

Dirk,

Ik heb exact hetzelfde verschijnsel met de ribbels. Ik heb inmiddels mijn halve machine omgebouwd, maar heb de definitieve oplossing nog niet gevonden, al lijkt een hogere temperatuur verbetering te geven. Toch kan na een richtingsverandering de resonantie terug komen. De temp moet dan eventjes echt heel hoog om 'm kwijt te raken, en daarna kun je weer door op de normale temp. Niet werkbaar dus.

Misschien ligt het toch aan de Tungsten snijdraad. Ik wacht momenteel op andere draad. (0,15mm NiCr)
 
klein gewichtje aan je draag wil ook wel eens helpen, dat werkt als een soort trillings demper, ik span mijn draad met een veer en daar heft het geholpen. hoewel ik de ribbels niet altijd voor 100 % kwijt ben. Maar ook dat verschild per schuim soort.
 
Dirk,

Ik heb exact hetzelfde verschijnsel met de ribbels. Ik heb inmiddels mijn halve machine omgebouwd, maar heb de definitieve oplossing nog niet gevonden, al lijkt een hogere temperatuur verbetering te geven. Toch kan na een richtingsverandering de resonantie terug komen. De temp moet dan eventjes echt heel hoog om 'm kwijt te raken, en daarna kun je weer door op de normale temp. Niet werkbaar dus.

Misschien ligt het toch aan de Tungsten snijdraad. Ik wacht momenteel op andere draad. (0,15mm NiCr)
NiCr is waardeloos. Ik heb thuis een paar km van dat spul (ooit van mijn Pa ge-erfd). 4 diktes. Uit mijn hoofd is de dunste 0,11 en de dikste 0,27mm. NiCr wordt heel snel bros en breekt dan (altijd tijdens het snijden, weg werkstuk). Het heeft ook een zeer grote temperatuur-uitzettingscoëfficiënt. Kl.te spul is zachtjes uitgedrukt. Uiteraard heb ik het uitvoerig geprobeerd met dat draad, want ik had er zat van.

Overigens heb ik ook met die draad van die ribbels gehad. Dus daar ligt het niet aan. Warmte opvoeren en met een grotere kerf snijden lijkt de enige oplossing ...

Dirk.
 
klein gewichtje aan je draag wil ook wel eens helpen, dat werkt als een soort trillings demper, ik span mijn draad met een veer en daar heft het geholpen. hoewel ik de ribbels niet altijd voor 100 % kwijt ben. Maar ook dat verschild per schuim soort.
Da's lastig als je op een tafel van 605 mm breed iets van 580mm breedte wilt snijden. Dat werkt dan niet meer echt.

Dirk
 
Dus vwb. de profielnauwkeurigheid (precizie van dikte en koorde) ga ik nu dus niet voor die 100% maar neem genoegen met een schamele 99% à 99,5%. ;-)
Dirk
Niks mis met deze nauwkeurigheid, veel mallen halen het denk ik niet.

Die rillen op de bovenzijde van de neus zijn toch van een andere orde. ± 0,5 mm hoogteverschil, 'golflengte' zo'n 1,5 mm.....
Dirk

Ik heb de ervaring dat dit aan software-hardware problemen kan liggen.
Maar meer lijkt het me dat dit met temperatuur opgelost moet (en kan) worden.

Een mechanische trilling van de draad zelf (die dan met demping te verhelpen is) lijkt me niet logisch.
Bij 1,5 mm golflengte en ongeveer 1,5 mm/sec zou het een trilling van ongeveer 1 Hz zijn.
Ik neem aan dat alle echt mechanische trillingen minstens een orde van grote hoger liggen.

Ben wel benieuwd naar de resultaten, mijn verwachtingen zijn hoog gespannen met alle aandacht voor grote lijnen en details.

Rick
 
Een mechanische trilling van de draad zelf (die dan met demping te verhelpen is) lijkt me niet logisch.
Bij 1,5 mm golflengte en ongeveer 1,5 mm/sec zou het een trilling van ongeveer 1 Hz zijn.
Ik neem aan dat alle echt mechanische trillingen minstens een orde van grote hoger liggen.

Toch schijnt het echt een kwestie van te koud/te snel snijden te zijn. Ik heb het probleem op fora voorgelegd (specifiek CNC schuim snijden). Allebei zonder enige twijfel van meerdere goeroe's het zelfde antwoord (te koud en/of te snel).
Het is een proces van draad raakt schuim, koelt daardoor versneld af, blijft hangen, /haalt dan de achterstand weer in, ... Frequentie 2 à 3 Hz. Mijn snijsnelheid is 3,5 mm/s.

In heb de warmte al opgeschroefd, nu moet het kerf-ijken opnieuw.
Ik ga zo nog 2 uurtjes ijken. Hopelijk rond ik dat vanavond af, dan kan ik morgen een nieuwe test op een groot blok maken.

Gr. Dirk.
 
Toch schijnt het echt een kwestie van te koud/te snel snijden te zijn. Ik heb het probleem op fora voorgelegd (specifiek CNC schuim snijden). Allebei zonder enige twijfel van meerdere goeroe's het zelfde antwoord (te koud en/of te snel).
Het is een proces van draad raakt schuim, koelt daardoor versneld af, blijft hangen, /haalt dan de achterstand weer in, ... Frequentie 2 à 3 Hz. Mijn snijsnelheid is 3,5 mm/s.

In heb de warmte al opgeschroefd, nu moet het kerf-ijken opnieuw.
Ik ga zo nog 2 uurtjes ijken. Hopelijk rond ik dat vanavond af, dan kan ik morgen een nieuwe test op een groot blok maken.

Gr. Dirk.

Dat is ook precies wat ik bedoel. Niet zuiver mechanisch maar, wat je zegt, een interactie die door net wat meer warmte op te lossen is. De draad moet eigenlijk nooit het schuim raken. Bij een lagere ruimte temperatuur zal je ook wat meer stroom nodig hebben.
Ook kan te verse schuim, dat immers met stoom wordt geëxpandeerd ook nog te veel water bevatten.
Ik weet dat Willem Bravenboer (van oa de Holiday 280) zijn schuim pas na maanden opslag gebruikte.

Rick
 
En als je de voeding nu van de draad ampere geregeld doet door middel van een zelf regelende voeding .Zoiets wordt ook toegepast op de hegner figuurzagen .Dan heb je dus dat de draad eigenlijk een continu temperattur houdt binnen bepaalde marges.
 
En als je de voeding nu van de draad ampere geregeld doet door middel van een zelf regelende voeding .Zoiets wordt ook toegepast op de hegner figuurzagen .Dan heb je dus dat de draad eigenlijk een continu temperattur houdt binnen bepaalde marges.
Dat is een mogelijkheid, maar niet direct met de soft- en hardware die ik gebruik. Dan moet ik me weer een heel nieuwe techniek van schuimsnijden meester maken, met andere valkuilen ... Laat maar even.

Mijn hardware kan de draadtemperatuur aanpassen door de stroom te regelen. Een beetje zoals in een oude motorregelaar door de stroom heel snel (8 kHz of zo) korter of langer te onderbreken.
Daartoe moet je wel een heel ijk-proces door. Als alles correct is ingesteld, kan de software de draad temp regelen en de daarbij behorende kerf instellen. Voor andere snelheden doet hij dat door interpolatie.

Maar goed, ik heb het hele ijkproces herhaald, en ben tot tevredenstellende resultaten gekomen. Als ik een rechthoekig blok snij heeft dat de goede afmetingen met een afwijking van zo'n 0,07 mm. Dat vind ik acceptabel.

Nog één klein probleempje ...
Als ik een profiel snij, dan is de koorde te klein. Ik heb een HQ/W-15/2,5 van 220 mm gesneden. Dat zou dus 220 mm lang en 33 mm dik moeten zijn. De dikte was 33 mm exact!! :D De koorde 217 mm :confused:. Ik vermoed dat die hele dunne eindvaan gewoon wegsmelt. Ik accepteer deze onnaukeurigheid.

En toen ... PRODUKTIE :music:


Ik heb nu 8 rompjes liggen en 7 kielvlakjes klaar! :D

full


Die rompjes snijden schiet lekker op. Eerst één blok het zij-aanzicht snijden. Dan het hele blok in stukjes die iets breder zijn als het rompje wordt. Alles op de zijkant rollen, en het bovenaanzicht snijden.

Hieronder een voorbeeld.

full


De oplettende lezer ziet dat dit rompje iets anders is dan versie uit bericht #95. Achter de vleugel loopt het nu horizontaal door. Niet na de knik licht naar beneden. Daardoor is het einde nu zo'n 1,5 cm hoog. Steviger denk ik.
Ook heb ik de neus nog verlengd. Er moet een flink stuk af als je die Turnigy Park480 1320 kv motor met 10x6" klapprop wilt gaan gebruiken. Ingeklapt moeten die prop-bladen wel voor de vleugel blijven.

full


Tot slot het kielvlak. Laat je niet van de wijs brengen door de vertekening van de foto. De pijlstelling is precies dezelfde als op het plaatje hieronder.

full


Gr. Dirk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar goed, ik heb het hele ijkproces herhaald, en ben tot tevredenstellende resultaten gekomen. Als ik een rechthoekig blok snij heeft dat de goede afmetingen met een afwijking van zo'n 0,07 mm. Dat vind ik acceptabel.

Nog één klein probleempje ...
Als ik een profiel snij, dan is de koorde te klein. Ik heb een HQ/W-15/2,5 van 220 mm gesneden. Dat zou dus 220 mm lang en 33 mm dik moeten zijn. De dikte was 33 mm exact!! :D De koorde 217 mm :confused:. Ik vermoed dat die hele dunne eindvaan gewoon wegsmelt. Ik accepteer deze onnaukeurigheid.

Gr. Dirk.

Ziet er erg gaaf uit Dirk

Rick
 
Vrijdag met vleugels en romp mee ;) dan kunnen wij aan de slag

Ben je nog met de 1mm dikte te veel en de paar mm op de achterlijst te kort
uitgekomen?

Gr Lyckele
 
Vrijdag met vleugels en romp mee ;) dan kunnen wij aan de slag

Ben je nog met de 1mm dikte te veel en de paar mm op de achterlijst te kort
uitgekomen?

Gr Lyckele
Die "1 mm teveel" is helemaal opgelost. Als ik nu een rechthoek snij, valt hij met een max. afwijking van 0,06 mm uit de schuifmaat. Zowel qua hoogte als breedte (getest op rechthoeken van 90x45, 150x75 en 220x110 mm, en bij verschillende snijsnelheden/kerf-compensatie). Dat valt bij mij in de categorie "past exact".

Die paar ontbrekende mm aan de achterlijst, komt volgens mij doordat het wegsmelt. Ik begin met snijden bovenlangs bij de achterlijst, en ga via de neuslijst onderlangs weer terug. Gedurende die laatste 1-2 cm is het bovenliggende schuim heel erg dun (< 1 mm). Dat kan de warmte niet kwijt en verschrompelt. Dat zag ik ook bij die poging een hol kielvlak te snijden.
Gisteravond heb ik dat probleem nog eens op een forum aangekaart, en vanochtend had ik antwoord (handig dat die Amerikanen wakker zijn als wij in bed liggen :D ). Een van de goeroes herkende dat ook, en zijn oplossing is: definieer de achterlijst niet op 0 (nul), maar met iets dikte: 0,25 mm zou voldoen.
Je kunt er van op aan dat dit uitgetest wordt voordat ik de vleugels definitief ga snijden.

Of ik vrijdag een compleet setje ga meenemen weet ik nog niet, waarschijnlijk niet. Ik ga nu gewoon onderdeel voor onderdeel 20x snijden of zo. Anders moet ik telkens de snij-tafel verstellen. Dat kost teveel tijd. Maar je weet nooit ...
Bovendien, a.s. vrijdag ben ik niet op de club!

Dirk.
 
Die wegsmeltende achterlijst is voor het vacuumbaggen juist fijn! Daar komt de lay-up van onder en bovenzijde bij elkaar om zo een sterke gesloten achterlijst te vormen. Het klinkt goed Dirk!!
 
Die wegsmeltende achterlijst is voor het vacuumbaggen juist fijn! Daar komt de lay-up van onder en bovenzijde bij elkaar om zo een sterke gesloten achterlijst te vormen. Het klinkt goed Dirk!!
Niet helemaal.

Zoals gezegd: in het snijprogramma importeer ik het te gebruiken profiel en leg de koorde vast. Daarmee ligt dus ook de dikte vast.
In het snijprogramma kan ik ook opgeven hoeveel aftrek er voor beplanking moet worden gerekend. Bij het snijden wordt die dikte er weer als een schil vanaf getrokken. Daarmee wordt de te snijden kern een aantal mm's korter, maar de contrastukken (snij-afval) niet.
Als je vervolgens de beplanking op de goede maat maakt, heb je die verkorting van de kern om beide beplankingen goed aan elkaar te laten hechten.

Dirk.
 
!!!! Nog eentje !!!!

Hoi,

Ik heb de bestellijst nog eens goed doorgenomen. Toen bleek dat PH-SSV zich had afgemeld, maar dat was niet in de lijst verwerkt.

Kortom: er is nog één inschrijving over!
Wie?!

Dirk.
 
Door de gewijzigde regels kun je je eigen postings niet meer wijzigen :(
Niet helemaal waar denk ik.
Postings ouder dan een bepaalde 'leeftijd' denk ik.
Wellicht kan een moderator daar wat aan veranderen, want ter voorkoming van fouten is één zo'n lijstje aan het begin wel zo overzichtelijk voor iedereen. Maar dan moet die natuurlijk wel bijgehouden kunnen worden zolang het draadje open blijft...

Moderators ... :help:

Dirk.
 
Back
Top