Ik had geen tijd om een goede romp te maken dus heb ik een stukje XPS als romp gesneden, vleugels en de rest met veel duct tape vastgemaakt. Verder heb ik alleen de rolroeren aangesloten.
Eerste proeven uit de hand lijken goed te gaan. Eerste keer met motor ging het meteen loopen en plofte het tegen de grond. Romp knakte op een paar plekken, dus nog meer dukt tape er op, uitslagen verminderd, expo vergroot en nogmaals geprobeerd. Dit werd een echte vlucht maar de besturing was nog te zenuwachtig. Ik heb de motor uitgezet en laten glijden… met één woord: Prachtig. Mooie, langzame, zeer vlakke glijpad. Het werd inmiddels te donker maar toch nog een poging gedaan met nog kleinere uitslagen en nog meer expo. Alleen de uitslagen waren nu zodanig klein geworden dat ik het niet echt meer kon besturen. Het heeft in een grondzwaai geëindigd waardoor de romp in nog kleinere stukken brak.
Achteraf gezien was het onrustige vlieggedrag waarschijnlijk te wijten aan verkeerd zwaartepunt. Het lijkt er op dat het berekende zwaartepunt iets te ver naar achteren ligt. Ik heb te weinig vliegervaring om het goed te beoordelen.
Ik was bang dat het motortje niet genoeg vermogen zou hebben maar het ging perfect in combinatie met een vlieggewicht van 420g. Ter info, de gebruikte motor:
1150kv, buitenloper
25gram
80W opgegeven vermogen
7x4.5 klapprop
380g statisch trek, 7A verbruik met 3s lipo
12A ESC
Helaas zal ik de komende dagen niet zoveel tijd hebben om een goede romp maar die komt er wel.
Groet, Sinan