Projekt CNC Frees

Hoe werkt die vacuumtafel?

Stel nu het materiaal waaraan je gaat frezen is 20x20 cm. de vacuumtafel met zn 7200 gaatjes is veel groter, ik neem aan dat je elk gaatje moet gaan afdekken om toch het vacuum te hebben om geen valse lucht aan te zuigen.

Hoop dat mn vraag duidelijk is.

groeten,
cor

Hallo Cor

Ik heb een 6 mm depron tafel in meerdere delen gesneden.

Daar word de hele vakuum tafel mee afgedekt.

Als ik dan wil frezen in hout bv. een 20 x 20 stuk neem ik dat aan depron weg en leg daar het hout voor neer.

Zo is alles weer afgedekt .

Er moet wel een onderdruk klep in zitten zodat de stofzuiger altijd iets aan lucht krijgt , deze sluit door een veer als er een bepaalde lengte aan freesbaan is gefreest .

Mvg Johan

Heb het hele topic eens even doorgelezen. Erg interessant!!
Ik hou het draadje nog even een poosje in de gaten (7200 stuks toch....:cool:)

Heb je hier of daar ook een filmpje misschien?

Film camara heb ik niet .

Ben nu de shock aan het lijmen .

67384b2a8f3202c85.jpg

Is wel makkelijk als je niks moet uitsnijden .

En passen doet het ook nog.
Verlijmen doe ik nu met Belizell en het bevalt goed .

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij een goed model kan je alles zo in elkaar zetten omdat het perfect past. Bouwt en vliegt beter. Je ziet dat ook bij de depdart bij ons op de club. Gemaakt van 6mm depron, zo uit de frees druk je hem in elkaar en zit dan al stevig (zonder lijm!) dus met een beetje por zit het perfect in elkaar.

Misschien eens handig om modellen uit te wisselen in freesland die geschikt gemaakt zijn om te frezen.

Elke tekening (pdf) kan ik wel omzetten naar een bestand wat te snijden is .

De meesten pdf,s zijn op een avond wel te bewerken zodat er iets bruikbaars uit komt .
Morgen wil ik een andere gaan snijden , iets meer modernes voor indoor . :cool:

Mvg Johan

Hallo Cor

Ik heb een 6 mm depron tafel in meerdere delen gesneden.

Daar word de hele vakuum tafel mee afgedekt.

Als ik dan wil frezen in hout bv. een 20 x 20 stuk neem ik dat aan depron weg en leg daar het hout voor neer.

Zo is alles weer afgedekt .

Er moet wel een onderdruk klep in zitten zodat de stofzuiger altijd iets aan lucht krijgt , deze sluit door een veer als er een bepaalde lengte aan freesbaan is gefreest .

Mvg Johan

Ahhh, dat is idd erg slim. Moet elk gaatje afgedekt zijn om een goede vacuum te hebben, of luistert dat niet zo nauw?

Enuh... pdf tekening omzetten naar iets wat te snijden is..... waarmee doe je dat?, want tot nu toe heb ik alles zo goed en zo kwaad als het kon geimporteerd als background in Rhinoceros en overgetrokken. Daarna via cad bestand er een G-code van kunnen maken. Is er een betere/makkelijkere manier?

Thanks,
Cor

Elke tekening (pdf) kan ik wel omzetten naar een bestand wat te snijden is .

De meesten pdf,s zijn op een avond wel te bewerken zodat er iets bruikbaars uit komt .
Morgen wil ik een andere gaan snijden , iets meer modernes voor indoor . :cool:

Mvg Johan

Ik heb nog wel wat tekeningen van een yak55m, alles in autocad, dus zo om zetten naar dxf etc.!
Laat maar wat horen.

ps. hier wat foto's van hoe hij eruit kan zien. post-je-eigen-ontwerp-spuitklusjes-shocky-38 post 747

groeten remie

Ik heb nog wel wat tekeningen van een yak55m, alles in autocad, dus zo om zetten naar dxf etc.!
Laat maar wat horen.

Autocad tekeningen kan ik nooit genoeg hebben .

zou je met zo'n machine ook een frame ontwerp voor een helie kunen frezen uit een plaat carbon van 1 mm dik

groet tom

Ja , dat zou kunnen.
Maar in het begin hou ik me eerst bezig met depron en gammahout om de frees eerst goed te leren kennen.
Is niet zo duur als er iets fout gaat en de freesjes houden ook langer bij zacht spul.:mrgreen:

Ahhh, dat is idd erg slim. Moet elk gaatje afgedekt zijn om een goede vacuum te hebben, of luistert dat niet zo nauw?

Enuh... pdf tekening omzetten naar iets wat te snijden is..... waarmee doe je dat?,
Thanks,
Cor

Elk gaatje hoeft niet , maar als je lange freesbanen hebt komen er veel gaatjes vrij en dan is het beter dat de rest is afgedekt . (blad papier zou al genoeg zijn)

Voor de omzet zoek maar even naar " PDF To DXF JPG TIF Converter1.3 "

Is een demo versie .

Mvg Johan

Even nog een truck tussen door . :mrgreen:

67384b2b629a18d28.jpg

Er moeten nog wel een paar aanpassingen gemaakt worden maar die vind ik als ik hem ga bouwen vanzelf.

Mvg Johan

En nog een iets modernere versie.

67384b2b821d84b0f.jpg

Nu ook niet helemaal door gefreest maar 0,3 laten staan.
Dit heeft ook de voordeel dat de carbon strips er van boven niet door zijn en dit is om te airbrushen beter .

Nu eerst wat voor iemand frezen .:cool:

Mvg Johan

Als ik iets moet frezen voor iemand die via een mail de opdracht geeft ga ik dat niet op het forum zetten .

Of die jene moet dat willen.

Mvg Johan

Ik zat me af te vragen of het toerental van de freeskop vanuit het besturingssysteem is in te stellen. Of stel je die handmatig op de motor in?

Back