Projekt CNC Frees

Je gaat eerst al het binnenste uitfrezen en daarna ga je de buitenomtrek
pas frezen.
En om te voorkomen dat op het moment van loskomen de frees klem of
ongewild in je werkstuk gaat frezen laat je kleine stukjes staan.

Op meerdere verzoeken heb ik een Shocker nagetekend en bewerkt voor de frees .

Is voor Indoor uit 3 mm depron , span ligt zo om de 750mm.

Morgen ga ik een proberen te frezen .:cool:

Mvg Johan

je zou De stegen ook kunnen frees en maar dan 1mm laten staan dan kan je met een mes het er zo uit snijden geeft een mooi resultaat.

Als ze korter bij balsaply zijn vallen de delen er al van alleen uit .:mrgreen:

En bij depron mogen ze niet korter , dan zuigt strakt de afzuig instalatie de delen hoog en dat is ook niet de bedoeling .

Heb ondertussen de 2de indoor vlieger klaar om te testen op de frees morgen.

Mvg Johan

Wat een werkelijk fantastich project is dit wederom Johan! Ontzettend boeiend en leerzaam. Heb weinig verstand van frezen maar begin het nu goed te begrijpen. En ook prettig om te weten dat ik ooit eens een bestelling bij je kan plaatsen! Ik blijf je draadje volgen.

De eerste shock is gefreest.:mrgreen:

Om 2 stuks uit 1 plaat te konnen frezen hebben ze 660 mm span .

67384b28f6aae4aa8.jpg

Als onderplaat moet ook nog kijken naar iets anders voor de depron frezerij.

Het meel van der onderplaat (waar je iets infreest) word statisch aangetrokken door het depron .

Ook frees ik nu zonder de stegen bij depron.
De vakuumtafel werkt perfekt , zodat ik nu een zijkanaalblower bestelt heb om ook het geluid te gaan reduseren .

Ga proberen de blower voor het vakuum en gelijk ook voor de afzuiging van het freesmeel te nemen .
In de afzuigbuis moet een soort klep in komen om de sterkte te regelen , bij depron mag die niet hoog staan omdat hij anders de kleine delen gaat opzuigen . ;)

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Johan,

Kan je de frees niet zo afstellen dat hij net niet door het depron heen gaat (maar dan ook net niet!!) Je drukt de depron stukken dan zo uit de plaat en met een klein schuurpapiertje zijn de randen mooi schoon. Zo blijft je onderplaat wel mooi heel.

dan beter 5 platen depron op elkaar en de onderste weggooien. moet je alleen wel op een andere manier gaan vasthouden dan vacuum.

ondervloerschuim zonder alufolie, is dat te krijgen? zou mooi luchtdoorlatend zijn en erg goedkoop.

johan, al enig idee van de prijzen?

Depron platen op elkaar leggen werkt niet met vakuum en dat wil ik wel blijven doen.

En de frees kan niet veel meer als 6 mm aan omdat je ander de spaan niet kwijt raakt bij depron en het dan gaat smeren.

Van de blaue isolatieschuim heb ik nog een paar meter liggen , is over van het laminaat leggen , dat gaan we straks eens testen .

Ook het laten staan van 0,3 mm is een optie .

Prijzen ? De eersten gaan voor onkostenprijs weg . (is leergeld)

Mvg Johan

ga je naast depron nog meer materialen kunnen bewerken of alleen de lichte materialen?

Eerst alleen depron en balsa en gammaply .

Later misschien ook GFK en Carbon

zit daar de prijs van de frees ook bij?:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Voor jouw wel .:mrgreen:

Frezen met dat ondervloer schuim gaat niet , is waterdicht .
In de bouwmarkt nog maar eens kijken wat er nog te gebruiken is.

Morgen frees ik er maar 1 niet helemaal door en ga ik 1 in elkaar lijmen.

De Belizell kan zo ook mooi getest worden.

Mvg Johan

hey plotterwelt van welk matreaal zijn jou fresjes gemaakt?
ik heb in het begin met mijn cnc hss frezen gebruikt maar ik kwam tot de vaststelling dat deze niet zo lang megaan. als je wat veel triplex freesd krijg je groeven in je frees waar de lijm van de ply zit
ook van depron zijn deze vrij snel bot
ik gebruik nu vhm frezen en hierbij is dit niet het geval (deze zijn wel iet duurder maar na verloop van tijd goedkoper)
ivo

Bij de frees op onze club gaat het freesje net niet door het depron heen, een flinterdun stukje blijft er nog in zitten. Je pakt de delen er zo uit, schuurpapier niet eens nodig.

Hallo Johan, leuk om dit draadje te lezen, vooral je enthousiasme, prachtig. Van de week nog gevlogen met de Gamma DX11.

Met vrgr Rido

Voor het frezen van depron gebruikte ik als onderplaat gewoon styro platen. Dat werkt prima.

Dat was wel met een dremel met freesopzetstuk, niet CNC en zonder vacuumtafel.

Ik kan mij zo indenken dat, als je met een warme pen wat gaten in de styroplaat steekt, het zou kunnen werken?

Back