Promotie van de modelautosport.

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Roelof, 29 sep 2005.

  1. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    ik vind het ook een heel goed initiatief Bart.

    Misschien is deze discussie wel goed om iedereen weer eens wakker te schudden, want ik krijg het idee dat veel mensen ingedut zijn !!
     
  2. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Wij hebben weer een mooi voorbeeld van NON-promotie door een club. Wij zijn als RC-Junkies van plan om komende zaterdag, 8 oktober, bij de AMCA in Apeldoorn met een groepje rijders als gast rijder te komen rijden. Buiten mijzelf is dat een groep enthousiaste parkeerplaats rijders die na hun ervaringen op de RC-Junkies meeting op het circuit, dit graag nog een keer willen proberen. En zoals het goede parkeerplaats rijders betaamd, rijden we liever met een paar man, dat is én gezellig en handig omdat je elkaar kunt helpen.

    Nou heeft de initiatiefnemer, ook hier bekend als Masterwebber, het fatsoen om even contact op te nemen met de leiding van de AMCA, om onze komst vooraf aan te melden, en dan krijgen we dit mailtje terug:

    Daar zakt je broek toch vanaf! NIET open voor gastrijders op ZATERDAG! Dé dag voor veel mensen om juist eens naar het circuit te gaan! Alleen auto's die in 'normale' klasses vallen, geen offroad modellen..... Alsof je niet met een Savage over het circuit kan, of met een Kyosho Landmax..
    Het lijkt wel dat die club meer belang heeft om zich een beetje 'exclusief' te houden, dan dat zij de sport promoten en hun circuit openstellen voor iedere belangstellende! En dat terwijl wij gewoon toegang betalen, dus de clubkas spekken...
     
  3. masterwebber

    masterwebber Guest

    Ik vind het natuurlijk ook grote onzin,
    Ik zaterdag gebeld, en zouden ze het zaterdag overleggen en zal ik zondag terug moeten bellen om te horen of het door kon gaan.

    Ik zondag bellen, maar ze hadden er nog helemaal niet over overlegd!
    Dus ik werd doorverbonden met de penningmeester en kon het verhaal normaals uitleggen.

    Hij zou mij diezelfde avond nog een mail sturen of het door kon gaan.
    Dus ik maar wachtten en maar wachtten,
    Kreeg ik die mail 1 dag te laat!

    Heel appart vind ik,..
     
  4. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Frans, er was toch al 1 keer eerder dit jaar een opendag geweest [laatste was een demo-dag] deze viel gedeeltelijk gelijk met de modelbouw hobbybeurs in de Evenementenhallen te Rijswijk. Hier had men een groot race-veld [zeker voor beurs begrippen] aangelegen, voorzien van commentaar dmv een heuse professionele PA installatie. Enkele demo-rijders pendelde met hun spullen van de beurs naar de club en weer visa versa, om beide te voorzien van demo's. [helemaal TOP]

    Het promoten binnen de club.

    Het promoten en het uitdragen van onze sport faalt al bij de club's, bv in de richting van hun leden [hier is ergens een draadje van] gebrek en mis-communicatie is hier een oorzaak van. Het hele seizoen klaagt men steen en been over iets, en als je het tijdens een jaarvergadering het aan de kaak steld, dan steekt men [de rijders] een mes in je rug ter grootte van een zwaard, om maar niet in "on-populariteit" te geraken bij vooraanstaande top-rijders. Hierdoor gefrustreerd geraakt, heb ik wel eens een voorstel gedaan om meer van het internet gebruik te maken bv doormiddel van een forum. Hier zou men meer vrijuit kunnen spreken [enquête kunnen houden met meer dan alleen de wedstrijd rijders] in de anonimiteit. Helaas blijken mijn voorstellen weer "te vooruitstrevend" en wordt er niets mee gedaan.

    Goede of slechte voorstellen het komt kennelijk nooit aan, met een forum kan ieder zijn zegje kwijt al dan niet terecht. Het zou geen enkele club of overkoepelend orgaan misstaan, en dan weet men gelijk wat je van elkander verlangt en kan men daar sneller op inspelen ipv een 1 malige jaarvergadering of allerlei samengestelde sub-commissies die bv de Nomac rijk is. [enkele club's hebben dit al geloof ik, bij de rallycup is dit er al wel, helaas wordt er te weinig gebruik van gemaakt, en dan doel ik op het aantal rijders, van deze unieke mogelijkheid]

    Als iemand die een beetje bekend is met de hogere kringen bij bv de Nomac, en nu even een mail stuurt met een link naar dit draadje, wie weet steekt men er nog wat van op.

    Als dit allemaal voor elkaar is, kan je ook goed naar "buiten" promoten omdat dan al "velerlei" contacten zijn gelegen, en de animo om iets groots te organiseren hiervoor waarschijnlijk groter is.

    m.vr.gr. Per.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat de regelementen betreft is dat totaal iets anders dan promotie. Dat draadje ging over de 1:10 brandstof vergadering waar geen van de 27 licentiehouders bij aanwezig was terwijl ze duidelijk per brief en de NOMAC website op de hoogte zijn gebracht......

    Overigens lijkt het mij dat clubleden geen PR meer nodig hebben, die mensen zijn al een soort van insider en kennen de vele mogelijkheden van de sport via hun clubblaadje en internetsites. Dat veel leden misschien gepushed kunnen worden om de stap naar een NK te maken is ook waar maar veelal is het hun eigen keus om niet de stap te maken. Overigens is dat jaarlijks wel een discussiepuntje en is bij de Baanbrekers gebleken dat men de drempel te hoog vindt veelal niet eens wetend hoe het gras aan de andere kant van die drempel is. Veel van onze niet-NK rijdende leden zouden zo in de top-10 van NOMAC Cup mee kunnen rijden....

    De NOMAC site zou meer van nut kunnen zijn als ze regelmatig een poll houden over dit soort onderwerpen en/of een eigen forum draaien waar de bestuursleden actief op in kunnen spelen zoals rc-junkies de stemming onder zijn leden uithoort over bep. standpunten.
     
  6. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Roelof,

    Ik heb het niet zo zeer over reglementen, maar over het algemeen. Je kan pas iets "goed" promoten als je hier vierkant achter staat, zonder kleine lettertjes, kennelijk kunnen bp organisaties hun eigen kleine lettertjes niet eens, hoe kunnen zij dit dan groots uitdragen/promoten???

    De Nomac is er voor om de sport te promoten, door oa NK's te organiseren [ondanks de electro 1:10 bijna niet door ging, naar ik begrepen heb] men is het verlengstuk van de rijders en de club's in het promoten van onze sport, dit staat beschreven naar ik meen in de statuten [kleine lettertjes] dit vinden sommige onvoldoende bewerkstelligd en open een draadje op het modelbouwforum.

    Nu zeg jij zelf al dat vele rijders zo mee zouden kunnen dingen in de top 10 van de NOMAC CUP [maar is dit financieel haalbaar voor hun???], het lijkt mij dat er toch te weinig aan promotie aan de clubleden is gedaan, als zij niet weten hoe het aan de andere kant van het gras is gesteld. Dit is in tegenstelling met de bewering die jij er boven schreef met name: "dat de clubleden geen PR meer nodig hebben".

    m.vr.gr. Per.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Om dat voorbeeld van de electro aan te halen:
    http://www.teamxray.com/xforum/viewtopic.php?t=969
    Heb ik dus ook een klein aandeel in gehad....

    Klopt over de clubleden, vergeet niet dat veel mensen graag een ander excuus noemen dan dat ze werkelijk hebben.
    Straatrijders voelen zich niet te goed om bij een club te rijden en clubrijders voelen zich soms niet te goed om NK's te rijden zonder het uberhaupt geprobeerd te hebben. Tijdens de clubreaces bewijzen ze toch hun kunnen en kunnen ze zichzelf heel gemakkelijk positioneren in de NK-lijsten

    Financieel is inderdaad ook een veel voorkomend argument, ik zie het dat als je nu op je eigen club de bandjes staat op te gummen of op een ander circuit, het enig verschil in kosten is de reis naar dat andere circuit en psygologisch speelt de onervarenheid van een ander circuit mee....

    Neemt niet weg dat toch alle clubleden het bestaan van het racen op een hoger niveau dan alleen op de club kennen en buiten de RC wereld men alleen de Nikko's, Tyco's en mogelijk de Tamiya's kennen waarmee "ongecontroleerd" op straat gereden wordt.
     
  8. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    De Nomac is op de terug weg van een slecht bestuurde periode.
    Velp en Apeldoorn zijn toen ook uit de Nomac gestapt.
    Apeldoorn is weer terug, nu Velp nog.
    Als de Raco Utrecht dan ook nog eens zijn vergunning rond krijgt, zijn er ook weer genoeg circuits om het groeien van deze hobby (want dat wil je met PR) daadwerkelijk kwijt te kunnen op de circuits....

    De MACH heeft het standpunt dat er niet meer dan 2 weekenden per maand "verloren" mogen gaan aan wedstrijden. De andere 2 moeten dus vrij zijn voor de leden.
    Vandaag de dag lukt dit net, maar groeit de hobby, dan komen de circuits dus in de "problemen".

    Ik kan me best goed voostellen dat als je lid bent en je kunt niet rijden dat je baalt, omdat er weer eens een wedstrijd is......

    Mocht het nu inderdaad zo zijn dat volgend jaar de 1/10 235 mm terug komt, is er weer een klasse bij.....

    "Wij" NK rijders kunnen niet genoeg wedstrijd mogelijkheden zien, sjees voor mijn part geeft elke club elke maand een open clubrace, dan kan ik eens kiezen.
    Maar recreanten (zijn wij ook wel natuurlijk) zitten hier niet op te wachten......
     
  9. thibaut

    thibaut

    Lid geworden:
    21 aug 2004
    Berichten:
    183
    Locatie:
    Herselt, België
    Hallo , ik ben het volledig mee eens dat de modelautosport meer gepromoot moet worden , maar jullie Nederlanders klagen al over de nomac , maar bij ons in België is het nog veel erger , de modelautopsport is hier ten eerste al veel minder gekend en er zijn veel minder (degelijke) club's en circuits als in Nederland .
    Volgens mij doet de Belgische Modelauto Federatie http://users.pandora.be/fba/Introductie.htm zo goed als niks. Bijna half België heeft nog het typische beeld van een modelauto dat het kinderspeelgoed is.

    Hopelijk word er iets aan gedaan !

    Met vriendelijke groet
     
  10. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik hoor over de Nomac veel negative dingen en ik denk dat ze dat aan zichzelf te danken hebben.

    In Alkmaar is begin vorig jaar een nieuwe 1:10 electro club opgericht.
    We zitten nu na anderhalf jaar op bijna zestig leden.
    Om daar even aan te wennen gaat de promotie op een laag pitje.

    Mijn ervaring is dat promotie niet moeilijk is maar wel veel werk.
    Verder is gebleken dat alle locale kranten bijna al onze persberichtjes plaatsen ( meestal zelfs zonder de tekst te wijzigen ).

    Het heeft mij wel verbaasd dat er geen winkels zijn die zien dat de club en hun winkel een gemeenschappelijk belang hebben.
    Het niveau van onze club is behoorlijk laag en dat is helemaal niet erg.
    De leden, waaronder veel jongeren tot 17 jaar zijn erg enthousiast.

    Wat ik graag zou willen is een gesponsorde wedstijd door bijvoorbeeld een autodealer of een energiebedrijf.
    Dat kan voor die bedrijven een leuke kapstok zijn voor allerlei actie's en promotie en voor de club om aan gesponsorde spullen te komen.

    Verder valt mij tegen dat de TV media weinig interesse hebben voor dit onderwerp, terwijl het mits goed in beeld gebracht, echt superspannend kan zijn.
    Vorig jaar hadden wij een kerstrace , en in sommige heats gingen hordes kunderen echt op de banken bij een inhaalactie.

    Als we ervaringen kunnen delen en uitwisselen is dit een heel goede weg e ik sta open voor alle suggesties.

    oscar
     
  11. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Oscar dat over die winkels meld ik al op blz 1 van dit draadje. Misschien dat wij als serieuze sport-promotors eens iets moeten opzetten, en dan eerst eens 'in person' bij elkaar komen met een paar mensen uit dit draadje, en daar een 'plan de campagne' opstellen. Ik ken ondertussen vele winkeliers, importeurs en distributeurs en met een goed plan onder mijn arm stap ik daar zo op af... En ik kan redelijk overtuigend zijn ;-)
     
  12. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    We gaan een complot smeden,
    achter de rug van de nomac om !

    Ik ga het eens laten borrelen in mijn bovenkamertje.
     
  13. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    We zouden ook de NOMAC kunnen confronteren met 'ons pakket' wat we eventueel bedenken, en dan kunnen zij eventueel ook aanschuiven.....
     
  14. Beethoven

    Beethoven

    Lid geworden:
    9 dec 2003
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Gouda
    Bart je bent lid van de NOMAC dus laat op de sectie en jaarvergadering wat van je horen
     
  15. Thybaut

    Thybaut

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Delft
    Ik ben sinds kort lid van Real'80 en heb dus ook 6euro aan de NOMAC afgedragen maar nog niks van ontvangen. Ben ik nou lid van de NOMAC of niet?
    Ik denk dat de NOMAC maar eens een reorganisatie moet ondergaan.
    Dit is alleen een vaststelling want ik heb veel respect voor de mensen die vrijwillig de NOMAC "waarmaken".
     
  16. Beethoven

    Beethoven

    Lid geworden:
    9 dec 2003
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Gouda
    Je bent wel lid van de Nomac maar niet van een sektie .
    Ik ga hier niet in op discusis over de NOMAC maar op de jaarvergadering kan dit zeker gedaan worden .
    Dat is ook de juiste plek om dit te doen .
    Je bent dan ook welkom om je als vrijwilliger aan te melden voor een functie .
     
  17. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Misschien is het goed om de B1:8 'koningsklasse' meer te positioneren als de 'Formule 1', en de B1:10 klasse als de DTM (WTCC) van de Modelauto sport. En dat ook op die manier naar 'buiten' te profileren.... Dus als er wedstrijden zijn in een bepaalde gemeente van te voren een bericht aanleveren aan de lokale media (week/huis-aan-huis bladen), zo'n artikel wordt eigenlijk altijd door die lokale kranten wordt geplaatst (zij zijn blij met elke aangeleverd goed stuk tekst). In die artikelen kan je dus de 1:8 en 1:10 goed promoten naar de 'onwetenden' als Formule 1 en DTM/WTCC van de RC-sport...
     
  18. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Mja.... dat hadden we al eens eerder besproken....

    De vraag is als hier de hobby en sport gepromoot wordt of een product.
     
  20. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Volgens mij hoeft het een het ander niet uit te sluiten.... Als Serpent nou mensen enthousiast maakt, dan is het toch goed?! Grote kans dat als ze gaan rijden, dat ze dan een Serpent kopen wellicht.. Maar dan rijden ze in ieder geval en heeft Serpent het goed gedaan. Prima initiatief dus.
     

Deel Deze Pagina