Promotie van de modelautosport.

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Roelof, 29 sep 2005.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Natuurlijk, helemaal gelijk in maar hoeveel reclame zal er voor andere circuits (buiten de MACH), de NOMAC en andere klasses zoals bigscale en electro gemaakt worden ?

    Vooral bigscale met hun DTM bodies zouden daar prima in het beeld passen.

    Maar ja, een gemiste kans voor de NOMAC.
     
  2. ErikJan

    ErikJan

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Eindhoven
    Wat betreft de Nomac ben ik het hier niet met Roelof eens.

    Ook bij andere "sporten" zie je dat de overkoepelende organisatie uit vrijwilligers bestaat en op de eerste plaats naar binnen is gericht, met als voornaamste doel om de kampioenschappen , reglementen, etc goed te regelen en georganiseerd te krijgen.
    Mochten deze vrijwilligers nog wat tijd over hebben dan kan gedacht worden aan het opstellen van een lange termijn visie en pas daarna zal deze overkoepelende vrijwilligers organisatie naar buiten treden voor promotiewerk.

    Bij de meeste takken van sport wordt het belangrijkste deel van promotie gedaan door proffesionals, dus de mensen die moeten leven van die sport. In Nederland bijvoorbeeld Serpent, wat aan het eind van elke maand toch een aantal salarissen zal moeten overmaken.
    Zij hebben er direct belang bij dat er promotie is en dat er nieuwe aanwas komt.
    Natuurlijk doen ze dit met de eigen producten en teamrijders, en dat lijkt me in dit geval ook heel logisch. Bovendien zijn de belangrijkste klasses voor Serpent ook de klasses die een groot (RC onbekend) publiek aanspreken. Immers het maakt herrie, de 1:10 lijkt op een echte toerwagen en is snel en erg wendbaar. Daarnaast is de 1:8 natuurlijk nog spectaculairder.
    Een grote relatief lompe 1:5 past daar helemaal niet bij in het plaatje. Wil je een spectaculaire show neerzetten dan moet je herrie maken, veel vermogen per gewicht, en het proffessioneel aankleden.

    Ik denk dat Serpent dat goed begrepen heeft, en dat de Nederlandse RC rijders blij mogen zijn met zo'n fabrikant die op een actieve manier de RC sport probeert te promoten. Dat daarbij niet alle klasses aan bod komen is niet belangrijk, dat ziet de geinteresseerde wel in de winkel, en daar hoort deze ook wel waar de dichtsbijzijnde club is.

    Erik-Jan
     
  3. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.....
    echt niet... :wink:
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Andersom kan je het ook zien, zonder clubs en overkoepelende organen ook geen sport......
    En zonder de sport ook een kleinere bestaansrecht voor sommige fabrikanten....

    Dat Serpent dit goed begrepen heeft is geheel waar, jammer genoeg lijkt de NOMAC (zoals vaker gezegd) een dooie club die geen moeite doet om naamsbekendheid te krijgen en deze sport als serieuze sport in alle breedte te promoten maar daarover had ik ze al een brief gestuurt. Vergeet niet dat de NOMAC een paar jaar een PR commissie gekend heeft die dit soort dingen ook zou moeten/kunnen regelen.

    Vrijwilligerswerk is het inderdaad maar als je het goed organiseerd en eventueel delegeerd kan je best een groep mensen trekken om naast wat demo's ook text en uitleg aan het publiek te kunnen geven.
     
  5. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Er draait dus veel om promotie,

    en die promotie komt meestal pas op gang als meerdere partijen een gemeenschappelijk belang hebben.
    Of in elk geval dat inzicht hebben.

    Bij een mechanische sport is dat wat lastiger omdat er gemakkelijk belangen verstrengeling kan ontstaan.

    Feit blijft echter dat het potentieel van de modelsport groot is,
    maar het aantal active mensen minimaal.

    Dat kan volgens mij alleen zo zijn omdat er te weinig, slechte of geen promotie heeft plaats gevonden de afgelopen jaren.
     
  6. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Als je ziet wat ik met een kleine groep mensen al bereikt hebt met RC-Junkies.com, met zeer weinig financiƫle middelen maar een boel enthousiastme, dan moet het mogelijk zijn om met een 'club' als de NOMAC met veel ruimere financiƫle middelen en met veel meer contacten in 'het wereldje' om het modelauto racen veel grootster te promoten en bekend te maken bij het grote publiek.

    Ik denk dat de NOMAC veel te veel naar binnen gekeerd is, zich nog steeds bezig houdt met fultiliteiten en 'kaas schaven' in plaats dat de promotie van de hobby en sport.... Een overkoepeld orgaan zou alleen volgens een visie een beleid moeten maken, waarop dan ingezet zou moeten worden. Helaas is er geen visie en geen echt beleid op dit moment... Helaas zijn de doelstellingen en de manier waarop deze bereikt zouden moeten worden nogal naar de achtergrond geschoven.
     
  7. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    ik weet niet hoe het juist komt maar de nederlandse buggyrijders zijn ook onafhankelijk van de NOMAC....het zal ook wel zijn goeie reden hebben.

    als Tom (of hans of...) dit leest kan hij misschien wat uitleg geven?
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Naar mijn weten zijn de buggy rijders weer terug onder de club Techtotaal.....
    Inderdaad hebben die het een tijdje zonder NOMAC gedaan, probleem is dat als je internationaal wilt (EFRA/IFMAR) je niet zonder NOMAC kan.

    Maar vandaag werd mij gevraagd om de komende week met de NOMAC te gaan praten over een brief die ik in die richting heb gestuurt betreffende PR.
     
  9. wim59

    wim59 Guest

    Fire On Wheels Tilburg

    Goedemiddag,

    Ik heb zo van jullie stukjes gelezen, Ik ben bezig een club op te zetten in Tilburg, ben bezig met een website en heb affiches klaarliggen voor promotie van de club, ook heb ik gevraagt of de NOMAC mij info kan sturen zelf ben ik nog geen lid van de NOMAC maar ben dat wel van plan te doen zeker omdat het beter is om steun te hebben van zo'n instelling zei kunnen je helpen met alles wat je nodig hebt. Dit is ook zo als je gaat vliegen dan is de KNVvl er voor jou ook al wordt het door vliegers niet altijd zo gezien dat ze voor jou opkomen, dit zelfde zal ook bestaan onder sommige modelrijders. Maar het beste is eens een jaarvergadering bij te wonen zeker omdat je zo je eigen stem kunt laten horen.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Leuk dat dit draadje weer komt bovendrijven.......

    De tussenstand is dat PR bij de NOMAC nog steeds op een laag pitje staat mede door het ontbreken van een goede PR man/commissie. Er zijn wel wat ontwikkelingen gaande zoals de offroad 1:6 sectie die aangesloten is en veel rijders trekt maar ook clubs overhaalt om aan te sluiten. Cijfers weet ik niet direct maar er lijkt groei in te zitten. De 1:5 onroad lijkt interesse te verliezen gezien de hoeveelheid deelnemers dit jaar vergeleken met de voorgaande jaren, er ligt een plan van aanpak op tafel. De 1:10 brandstof onroad kent weinig verandering en ligt er ook een plan voor een promo cup en de 1:8 onroad lijkt weer veel interesse te hebben, dit is vooral te zien aan de hoeveelheid deelnemers die minimaal 4 NK's hebben gereden en de vele mensen die eraan geproefd hebben middels de promo wedstrijden. Electro is geloof ik redelijk steady en met de herintrede van de pancars en F1 lijkt er een behoefte te komen voor weer een landelijk niveau voor deze klasse.
    De 1:8 offroadsectie tot zover ik weet lijkt (ook vanwege de brothercup) weinig interesse te hebben voor de aansluiting bij de NOMAC.
    Ook een Kyosho cup lijkt minder animo te hebben dan het voorheen was en als je dan zo'n lustrumfeest bij RC-Junkies ziet was dat weer erg druk bezocht als ook de Truggy cup van RCJ een goed gevulde opkomst kent. Maar ja, offroad is booming op dit moment getuige de vele clubjes en(tijdelijke) circuits die werkelijk uit de grond gestampt worden.

    De vraag is ook wat de toekomst gaat worden.... Het gezever over brushless motoren en LiPo accu's bij de electro onroad helpt ook niet mee om clubrijders over te halen gezien sommige clubs er ook totaal andere regels op na houdt. Ook in de brandstof onroad 1:8 en 1:10 wordt er op EFRA niveau veel gepraat waar we als rijder soms niet al te vrolijk van worden. Vermindering van geluid, nitro en grip maakt de klasse niet echt aantrekkelijk voor de mensen die juist van geluid, vermogen en snelheid houden.
    Maar ja, dat is binnen dit wereldje....

    Daarbuiten hebben we onlangs nog een item gezien bij Hart van Nederland betreffende het electro racen en dan houd het volgens mij weer op. Dat er 2 Nederlande rijders op eigen bodem Europees kampioen zijn geworden heeft in geen 1 landelijk nieuwsblad gestaan. Probleem is ook dat je vaak geen medewerking van de bladen en TV stations krijgt en het soms lijkt dat je een eerst een pot geld op tafel moet leggen om voor elkaar te krijgen wat je wilt.

    Terugkomend op je club, misschien ook wel zo leuk om aan te geven wat het momenteel is en wat de plannen zijn. In december zijn er weer de afdelingsvergaderingen en volgens mij kan je er sowieso als toehoorder bij zijn. Kom dan eens langs of benader het bestuur of afdelingshoofd voor een verder gesprek.
     
  11. snowmansion

    snowmansion

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    N-H
    Om even terug te komen op het punt om meer bekendheid te geven en onze sport te promoten via onder andere media als een krant: ik kom uit Haarlem en dit stond begin dit jaar in het Haarlems Dagblad. Ik hoorde van mijn vader dat er, dacht ik, in het witte weekblad een verslag o.i.d. stond van de 3-uren op de MACH. Gevonden; zie de link onder de foto.

    [​IMG]

    En:

    Drie uur racen met auto's op schaal | Hoofddorp e.o. (Witte Weekblad)
     

Deel Deze Pagina